PRZESILENIE ZIMOWE (The Holdovers) - PREMIERA
1 lutego (czwartek), godz. 17:00
3 lutego (sobota), godz. 17:00
4 lutego (niedziela), godz. 19:15
7 lutego (środa), godz. 17:00
8 lutego (czwartek), godz. 19:00
komedia/dramat, USA 2023 (133 min)
Reżyseria Alexander Payne
Obsada: Paul Giamatti, Da'Vine Joy Randolph, Dominic Sessa
Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi „Bezdrożami”, a potem uwodził obyczajową „Nebraską”. W pierwszych scenach „Przesilenia zimowego” poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole. [opis: American Film Festival]
Film jest jednym z faworytów sezonu Oscarowego 2024, zbiera entuzjastyczne recenzje i zachwyca publiczność na całym świecie.
KOS
FILM W POLSKIEJ WERSJI Z ANGIELSKIMI NAPISAMI
1 lutego (czwartek), godz. 19:30
2 lutego (piątek), godz. 17:00
3 lutego (sobota), godz. 19:30
4 lutego (niedziela), godz. 14:30
dramat/akcja, Polska 2023 (118 min)
Reżyseria Paweł Maślona
Obsada: Bartosz Bielenia, Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Agnieszka Grochowska
Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko, który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo. Tropem Kościuszki podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin, który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię.
„Kos” to wypełniona wartką akcją i emocjami uniwersalna opowieść o ludziach, którzy w imię wolności i równości pokonali wzajemne uprzedzenia oraz dzielące ich różnice. Film w reżyserii Pawła Maślony zdobył aż 9 nagród – w tym tę najważniejszą: Złote Lwy podczas 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
„Kos” bawi się i żongluje historią. Powiedziałabym, że to film z historią w tle. Opowiada o tym, co w Polsce działo się pod koniec XVIII wieku, sporo w nim faktów dotyczących Kościuszki, ale wszystko to jest wplecione w inną opowieść. (…) Mimo że ten film osadzony jest w polskich realiach, to dotyka wielu ważnych, uniwersalnych kwestii. Poruszony w nim został temat pańszczyzny i niewolnictwa. Traktuje on o podziałach społecznych, o równości i wolności. (…) Zależało nam, by pobawić się konwencją. „Kos” to nie jest film biograficzny, tylko historyczne kino akcji – podkreśla Aneta Hickinbotham, producentka „Kosa”.
W polskiej kinematografii dawno nie było filmu zrealizowanego z tak dużym rozmachem, jak „Kos”. Jego budżet opiewał na ponad 22 mln zł. Zaskakujący scenariusz, imponujące zdjęcia, porywająca reżyseria, spektakularna scenografia, kostiumy idealnie wpisujące się w klimat minionej epoki, niesamowita charakteryzacja wykonana z dbałością o każdy detal, a także gwiazdorska obsada – tak w skrócie można scharakteryzować tę produkcję. Na wielkim ekranie zobaczymy m.in.: Jacka Braciaka, Roberta Więckiewicza, Bartosza Bielenię, Agnieszką Grochowską, Andrzeja Seweryna, Piotra Packa, a także amerykańskiego aktora Jasona Mittchella. Podczas 48. FPFF w Gdyni „Kos” zdobył w sumie aż 9 nagród – w tym za: najlepszą charakteryzację (Aneta Brzozowska), najlepszy montaż (Piotr Kmiecik) oraz najlepszą drugoplanową rolę męską (Robert Więckiewicz).
Sceny walk, strzelanin, sceny z udziałem koni – to wszystko były moje pierwsze doświadczenia na taką skalę. Nakręciłem w życiu może kilka scen bójek, ale co innego kręcić jedną bójkę, co innego dziesięciominutową sekwencję strzelaniny, połączonej z walką wręcz, w której ginie na ekranie kilkanaście osób wśród latających odłamków szkła. To wszystko by się nie udało, gdyby nie zgranie całej ekipy, do której udało mi się zaprosić najlepszych z najlepszych w swojej dziedzinie: m.in.: Piotrka Sobocińskiego, Anię Anosowicz, Dorotę Roqueplo, Anetę Brzozowską, Radka Ochnio. To był zespół wybitnych artystów i fantastycznych ludzi, trudno mi wyobrazić sobie lepszą ekipę filmową – przyznaje Paweł Maślona, reżyser „Kosa”.
BABSKA SPRAWA
2 lutego (piątek), godz. 16:00
3 lutego (sobota), godz. 13:30
dokumentalny, Polska 2024
Realizacja Helena Kwiatkowska
Film „Babska sprawa” jest opowieścią dwóch kobiet rzeźbiarek: Leonii Chmielnik i Anny Paszkiewicz, które w 1969 roku wygrały szczeciński konkurs (ogłoszony przez Wojewódzką Radę Narodową) na projekt i wykonanie pomnika Bogusława X i Anny Jagiellonki. Jedyne kobiety - rzeźbiarki w powojennym Szczecinie opowiadają o nieprzewidzianych okolicznościach (komisja nakazała wykonać młodym artystkom najpierw odlew gipsowy pomnika , a następnie model z gliny) co zajęło im ok. dwa lata. Artystki zostały postawione przed koniecznością udania się do kamieniołomów w Bolesławcu i samodzielnego wyselekcjonowania kamieni na pomnik. Wreszcie po dwóch latach od zamówienia mogły wykonać pomnik, co zajęło następne dwa lata.
Ponieważ pracowały na rusztowaniach, z młotami i dłutami w dłoniach, ubrane w kombinezony i kaski, przechodniom kojarzyły się wyłącznie z mężczyznami i tak do nich się zwracano. W tym czasie prowadziły normalne życie rodzinne: były matkami, żonami , funkcjonowały w życiu artystycznym Szczecina, odwiedzając pracownie kolegów i wystawy ich prac. W 1974 powstał pomnik, który stoi do dnia dzisiejszego, wspaniale się wpisał w miejską architekturę oraz krajobraz kulturowy miasta. Film jest próbą zatrzymania w kadrze życia i realiów pracy artystów na przełomie lat 60.tych i 70 tych., znaczenia mecenatu państwowego dla życia kulturalnego regionu i tzw. babskiej solidarności wobec nieprzyjaznego młodym artystkom świata mężczyzn.
Seanse filmu bezpłatne, darmowe wejściówki do odebrania na godzinę przed pokazami.
OBSESJA (May December)
2 lutego (piątek), godz. 19:30
4 lutego (niedziela), godz. 17:00
6 lutego (wtorek), godz. 17:00
7 lutego (środa), godz. 19:30
9 lutego (piątek), godz. 17:00
11 lutego (niedziela), godz. 19:00
13 lutego (wtorek), godz. 17:00
15 lutego (czwartek), godz. 17:00
dramat, USA 2023 (117 min)
Reżyseria Todd Haynes
Obsada: Natalie Portman, Julianne Moore
Elizabeth przygotowuje się do roli w nowej hollywoodzkiej produkcji. W filmie opartym na życiu Gracie, ma wcielić się w kobietę, której związek był gorącym tematem amerykańskich tabloidów. Aby pomóc Elizabeth w pracy nad rolą, Gracie i jej mąż przyjmują ją pod swój dach. Nie wiedzą jednak, że aktorka nie cofnie się przed niczym, aby poznać ich najgłębiej skrywane tajemnice. Z czasem powoli zaciera się granica między pracą nad rolą i prawdziwym życiem.
CHŁOPIEC I CZAPLA (Kimitachi wa Dou Ikiru ka)
3 lutego (sobota), godz. 14:30
animowany, Japonia 2023 (124 min)
Reżyseria Hayao Miyazaki
Legendarny zdobywca Oscara Hayao Miyazaki, współzałożyciel słynnego japońskiego studia Ghibli, twórca takich anime jak „Spirited Away: W krainie bogów”, „Księżniczka Mononoke” czy „Mój sąsiad Totoro” po 10 latach powraca z filmem „Chłopiec i czapla” – wyczekiwaną przez widzów na całym świecie, zaraz po premierze okrzykniętą arcydziełem, przejmującą i ponadczasową opowieścią o dorastaniu, stracie i miłości.
Podczas II wojny światowej i bombardowania Tokio jedenastoletni Mahito Maki traci matkę. Ojciec chłopca żeni się niebawem z Natsuko, młodszą siostrą swojej zmarłej żony i przenosi się z rodziną do domu na wsi. Przygnębiony Mahito, pełen niepokoju w związku z nową sytuacją, niechętnie zaczyna odkrywać okolicę. Tak poznaje tajemniczą, mówiącą ludzkim głosem czaplę siwą i trafia na opuszczoną wieżę w pobliskim lesie, do której wejście rozpoczyna ciąg zaskakujących i cudownych wydarzeń.
„Chłopiec i czapla”, z autobiograficznymi wątkami z młodości reżysera, uznawany jest za jeden z najwybitniejszych wizualnie filmów Miyazakiego. Anime, którego światowa premiera odbyła się 7 września tego roku na Toronto International Film Festival, zostało wyprodukowane przez współzałożyciela Studia Ghibli Toshio Suzuki, a muzykę do niej skomponował wieloletni współpracownik Miyazakiego Joe Hisaishi.
ANATOMIA UPADKU (Anatomy of a Fall)
6 lutego (wtorek), godz. 19:15 – POKAZ PRZEDPREMIEROWY
23 lutego (piątek), godz. 19:00
24 lutego (sobota), godz. 19:00
25 lutego (niedziela), godz. 19:00
27 lutego (wtorek), godz. 19:00
28 lutego (środa), godz. 19:00
29 lutego (czwartek), godz. 19:00
dramat, Francja 2023 (153 min)
Reżyseria Justine Triet
Obsada: Sandra Hüller, Swann Arlaud, Milo Machado-Graner
„Anatomia upadku” to nagrodzony Złotą Palmą w Cannes mistrzowski thriller, w którym poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „czy zabiła?” ogląda się niczym pełną napięcia intrygę rodem z „Zaginionej dziewczyny” Davida Finchera. To coś więcej niż śledztwo w sprawie morderstwa: to niepokojąca podróż do samej głębi burzliwej relacji pozornie szczęśliwych małżonków. Ta bolesna, superinteligentna wiwisekcja współczesnej rodziny zelektryzowała Cannes. Francuska reżyserka pokazała znakomite, niepokojące kino, opowiedziała o współczesnej moralności, o tym, co może kryć zwyczajna, wydawałoby się, świetnie prosperująca rodzina. Zapytała, czym jest prawda i czy jesteśmy w stanie do niej dojść. W roli głównej Sandra Hüller, typowana jako jedna z głównych faworytek w oscarowym wyścigu.
OPADAJĄCE LIŚCIE (Fallen Leaves / Kuolleet lehdet)
8 lutego (czwartek), godz. 17:00
9 lutego (piątek), godz. 19:30
11 lutego (niedziela), godz. 15:00
13 lutego (wtorek), godz. 19:30
14 lutego (środa), godz. 15:00
dramat, Finlandia 2023 (81 min)
Reżyseria Aki Kaurismäki
Obsada: Alma Pöysti, Jussi Vatanen, Janne Hyytiäinen
Najważniejszy fiński reżyser Aki Kaurismäki wraca do kin ze słodko-gorzką opowieścią o życiowych outsiderach, którzy poszukują szczęścia. W filmie, będącym celebracją małych chwil i niepozornych gestów, jest miejsce na humor, wzruszenie, głęboki humanizm, ale i komentarz do aktualnych wydarzeń społeczno-politycznych. Film otrzymał Nagrodę Jury na ostatnim festiwalu w Cannes, pięć nominacji Europejskiej Akademii Filmowej, jest także fińskim kandydatem do Oscara 2024.
Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu, Holappa z kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła, mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym. Spotykają się przypadkiem, na imprezie karaoke. Od pierwszej chwili widać, że tych dwoje zupełnie nieprzystosowanych do dzisiejszego świata bohaterów to bratnie dusze. Ciągnie ich do siebie, choć towarzyszy temu nutka niepewności. W końcu życie było dla nich do tej pory raczej pasmem niepowodzeń i bolesnych rozczarowań. Na naszych oczach kwitnie jednak niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słyszymy w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.
ZAKLĘTE REWIRY – POKAZ SPECJALNY NA 60.URODZINY KINA ZAMEK
11 lutego (niedziela), godz. 17:00
dramat, Polska/Czechosłowacja 1975 (95 min)
Reżysera Janusz Majewski
Obsada: Marek Kondrat, Roman Wilhelmi, Roman Skamene, Stanisława Celińska
Ekranizacja głośnej przed wojną powieści "Zaklęte rewiry" Tadeusza Kurtyki, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell. Autor na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń, które posiadł terminując przez kilka lat jako kelner w krakowskim Grand Hotelu, przedstawił "od kuchni" wielką restaurację z lat trzydziestych. Po raz pierwszy książka wydana została w roku 1936, później doczekała się kilku wznowień.
Początek lat 30-ych. Kilkunastoletni Roman Boryczko zostaje przyjęty jako pomywacz do restauracji wielkiego hotelu "Pacyfik". Mieszka w obskurnej klitce z chłopcem z bufetu. Frycem. Bystry i chętny, szybko zdobywa sympatię i awansuje - dzięki Frycowi - do bufetu. Obaj chłopcy uczą się do egzaminu kelnerskiego. Romkowi podoba się jedna z pracujących w restauracji dziewcząt, Zośka, ale właściciel hotelu stary Pancer, wyrzuca ją za jakieś przewinienie. Chłopca natomiast prześladuje brutalny i złośliwy kelner Fornalski.
WALENTYNKI 2024
OPADAJĄCE LIŚCIE (Fallen Leaves / Kuolleet lehdet)
14 lutego (środa), godz. 15:00
dramat, Finlandia 2023 (81 min)
Reżyseria Aki Kaurismäki
Obsada: Alma Pöysti, Jussi Vatanen, Janne Hyytiäinen
Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu, Holappa z kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła, mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym. Spotykają się przypadkiem, na imprezie karaoke. Od pierwszej chwili widać, że tych dwoje zupełnie nieprzystosowanych do dzisiejszego świata bohaterów to bratnie dusze. Ciągnie ich do siebie, choć towarzyszy temu nutka niepewności. W końcu życie było dla nich do tej pory raczej pasmem niepowodzeń i bolesnych rozczarowań. Na naszych oczach kwitnie jednak niewinne, piękne uczucie, choć w tle, co słyszymy w radiowych odbiornikach, rozgrywają się dramatyczne wydarzenia związane z rosyjską inwazją na Ukrainę.
MIŁOŚĆ BEZ OSTRZEŻENIA (She Came to Me) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY
14 lutego (środa), godz. 17:00
komedia/romans/dramat, USA 2023 (103 min)
Reżyseria Rebecca Miller
Obsada: Anne Hathaway, Peter Dinklage, Joanna Kulig, Marisa Tomei
Mieszkający w najbardziej inspirującym mieście świata kompozytor przechodzi kryzys – musi napisać operę, która zachwyci cały Nowy Jork. Sprawa nie jest prosta – zblazowana śmietanka towarzyska widziała już prawie wszystko. Za radą żony, która, choć prowadzi popularną klinikę terapeutyczną, sama zmaga się z nerwicą natręctw, postanawia poszukać natchnienia w najmniej oczekiwanym miejscu. Jego muzą okaże się seksoholiczka, kapitan statku rybackiego dryfującego wokół Manhattanu. Pełna humoru opowieść o tym, że w wielkim mieście nie ma rzeczy niemożliwych, a wszystkich jego mieszkańców łączy jedno: nadzieja, że wyczekiwana miłość w końcu nadejdzie.
BULION I INNE NAMIĘTNOŚCI (La passion de Dodin Bouffant) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY
14 lutego (środa), godz. 19:00
dramat/romans, Francja 2023 (135 min)
Reżyseria Tran Anh Hung
Obsada: Juliette Binoche, Benoît Magimel, Pierre Gagnaire
Czy namiętność może mieć smak? Wietnamsko-francuski reżyser Tran Anh Hung („Rykszarz", „Zapach zielonej papai") udowadnia, że zdecydowanie tak! „Bulion i inne namiętności" (nagroda za reżyserię na festiwalu w Cannes) wciąga w świat doskonałej francuskiej kuchni, ale przede wszystkim w zmysłowy sposób pokazuje, że poprzez potrawy, smaki i aromaty można wyrazić najgłębsze uczucia.
Bohaterami osadzonego w drugiej połowie XIX wieku filmu są znakomita kucharka Eugénie (Juliette Binoche) i znany smakosz, gastronom Dodin (Benoît Magimel). Od 20 lat razem gotują, tworzą przepisy i wydają wielkie przyjęcia. Rozmawiają ze sobą głównie za pośrednictwem potraw, przygotowując wspaniałe buliony, sosy, przepiórki, turboty, warzywa z własnego ogrodu czy spektakularne desery. Świat, który wspólnie tworzą, pomaga im przetrwać najtrudniejsze życiowe momenty, a ich relacja przez lata ewoluuje.
Tran Anh Hung, luźno opierając scenariusz na powieści Marcela Rouffa i inspirując się autentyczną postacią Anthelme'a Brillata-Savarina, łączy romans z poetyckim kinem kulinarnym. Udowadnia również, że kino może oddawać niezwykły smak i aromat potraw, tak aby widz mógł rozkoszować się każdym ujęciem. Za oprawę kulinarną „Bulionu i innych namiętności" odpowiada Pierre Gagnaire, słynny francuski szef kuchni. Od czasów „Uczty Babette" nie było w kinach tak smakowitego filmu. Bon appétit!
***
CLUB ZERO – PREMIERA
15 lutego (czwartek), godz. 19:30
16 lutego (piątek), godz. 17:00
18 lutego (niedziela), godz. 17:00
21 lutego (środa), godz. 17:00
dramat, Austria, Wielka Brytania, Francja, Dania 2023 (110 min)
Reżyseria Jessica Hausner
Obsada: Mia Wasikowska, Sidse Babett Knudsen, Sam Hoare, Elsa Zylberstei
Do prywatnej szkoły przybywa pani Novak (znakomita Mia Wasikowska) prowadząca zajęcia o świadomym odżywianiu. Bezgranicznie ufający jej uczniowie rozpoczynają kolejne odważne eksperymenty, które coraz bardziej się oddalają od bezpiecznych, zdrowych, proekologicznych praktyk w rodzaju „mindful eating”. Hausner rozciąga swój film między zabawną i ostrą jak brzytwa satyrę a wstrząsający thriller. Tworzy opowieść o zawodnym systemie edukacji, egoistycznych rodzicach, a także zblazowanych i odklejonych od świata wyższych sferach – ten wątek miejscami przypomina szalony spin-off „W trójkącie”. „Club Zero” mówi również o sztuce manipulacji i potrzebie bycia częścią społeczności – za wszelką cenę.
THE CHOSEN 4. WYBRANI (The Chosen)
17 lutego (sobota), godz. 14:30
18 lutego (niedziela), godz. 14:30
dramat, USA 2023 (135 min)
Reżyseria Dallas Jenkins
Obsada: Jonathan Roumie, Paras Patel, Erick Avari, Shahar Isaac
„Boję się tego, co ma nadejść... Historia zbliża się do końca" – tymi słowami Jezusa rozpoczyna się kolejny, czwarty już sezon kultowego serialu The Chosen. Zdaniem jego twórcy, Dallasa Jenkinsa ten sezon będzie najbardziej emocjonalny ze wszystkich. Śmierć Jana Chrzciciela rozpoczyna ciąg najbardziej dramatycznych wydarzeń. Jezus zbliża się do pełnego zrealizowania ziemskiej misji. Proroctwa się wypełniają. Wybrani są zdezorientowani. Co się dalej zdarzy? Judasz, obracając w ręku srebrnikiem, walczy z pożądliwą pokusą. Marię Magdalenę przeszywa niespotykany lęk, gdy spogląda na kamienny grób. Jezus ukradkiem płacze. Śmierć, nieszczęście, katastrofa wiszą w powietrzu... Finał zbliża się wielkimi krokami.
„The Chosen to serial oparty na Biblii, który odniósł spektakularny sukces i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na całym świecie (zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących). Jest projektem medialnym wszech czasów finansowanym przez społeczność. Seans obejmuje projekcję dwóch pierwszych odcinków serialu.
MODIGLIANI: PORTRET ODARTY Z LEGENDY (Maledetto Modigliani)
17 lutego (sobota), godz. 17:00
20 lutego (wtorek), godz. 17:00
22 lutego (czwartek), godz. 17:00
dokumentalny, Włochy 2020 (90 min)
Reżyseria Valeria Parisi
Zapraszamy na filmową podróż przez życie i dzieła Modiglianiego, uwielbianego na całym świecie, awangardowego twórcy. Krótkie i burzliwe życie malarza przedstawione zostanie z nietypowej perspektywy jego młodej partnerki i muzy, Jeanne Hébuterne, która popełniła samobójstwo dwa dni po śmierci Modiglianiego. Jeanne, podobnie jak rosyjska poetka Anna Achmatowa i brytyjska dziennikarka Beatrice Hastings, jest jedną z kobiet uwiecznionych na obrazach Modiglianiego. Ich posągowe twarze stały się symbolem jego sztuki. Film powraca do kina Zamek na specjalne życzenie publiczności.
RAFAEL: MŁODY GENIUSZ (Raphael: The Young Prodigy)
24 lutego (sobota), godz. 15:00
25 lutego (niedziela), godz. 15:00
28 lutego (środa), godz. 17:00
29 lutego (czwartek), godz. 17:00
dokumentalny, Włochy 2021 (82 min)
Reżyseria Massimo Ferrari
Podziwiaj portrety niezwykłych kobiet: Matki, Przyjaciółki, Sekretnej Kochanki i Klientki, których osobowości rozkwitają na płótnach. Matka, która zmarła, gdy artysta miał zaledwie osiem lat. Wielbicielki, które wspierały go na drodze do sukcesu. Kobieta, która niemal przyczyniła się do jego śmierci. Istniały naprawdę lub były tylko wytworem wyobraźni. Rafael (1483-1520) uwiecznił ideał niebiańskiego piękna. Dzięki pracy światowej sławy ekspertów możemy poznać najważniejsze momenty z życia jednego z największych mistrzów renesansu.
18. FESTIWAL FILMÓW AFRYKAŃSKICH „AFRYKAMERA” W KINIE ZAMEK W SZCZECINIE
16-22 lutego 2024
Festiwal AfryKamera jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym, który promuje kino afrykańskie, a także największą w Polsce imprezą poświęconą kulturze kontynentu afrykańskiego. To interdyscyplinarne wydarzenie skupiające szerokie środowisko ludzi zafascynowanych złożoną i wielobarwną kulturą Afryki. Kino Zamek ponownie zaprosiło filmy afrykańskie i zaprezentuje te dzieła szczecińskiej publiczności.
Przez lata Festiwalowi towarzyszyło hasło „Afryka jest Kobietą”, dlatego w tym roku selekcja skupiła się na twórczyniach i ich perspektywie w szerokorozumianej kulturze i w społeczeństwie. Hasłem przewodnim 18. edycji AfryKamery jest Kobieta. Dlatego selekcja zawiera filmy tworzone przez kobiety i o kobietach - debiutantek i artystek z dłuższym stażem. Festiwal podkreśla rolę kobiet w kulturze i sztuce afrykańskiej oraz tworzy bezpieczną strefę pełną kobiecej energii, w której głośno mówimy o feminizmie, rozwoju i sile kobiet.
W dniach 16-22 lutego 2024 w kinie Zamek w Szczecinie będzie można zobaczyć sześć filmów, które w ostatnich miesiącach prezentowane były na wielu międzynarodowych festiwalach, a wiele z nich dopiero na festiwalu Afrykamera miało swoje polskie premiery. "Sira" (2023) w reż. Apolline Traore, to już piąty pełnometrażowy obraz urodzonej w Burkina Faso reżyserki, która za swoją najnowszą produkcję otrzymała nagrodę publiczności na tegorocznym Berlinale. "Mami Wata" to nigeryjski kandydat do Oscara. "Ten piękny wizualnie i charyzmatycznie zagrany film, to zadziorna ekspresjonistyczna zaduma i przypowieść o władzy, nakręcona w lśniącej, kontrastowej czerni i bieli przez operatora Lílisa Soaresa" – pisał po brytyjskiej premierze filmu Peter Bradshaw z dziennika "The Guardian". „Banel i Adama” zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami. „Ojcze nasz, diabeł” to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy. „Żegnaj, Julio” ma za sobą imponującą liczbę festiwali, a opowiada o trudnej relacji dwóch kobiet. Główną bohaterką filmu „Cztery córki” jest Olfa, pochodząca z nizin matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”. Zapraszamy do kina Zamek na spotkanie z filmami z Afryki i o Afryce.
HARMONOGRAM POKAZÓW
BANEL I ADAMA (Banel & Adama)
16 lutego (piątek), godz. 19:15
dramat, Francja, Mali, Senegal (87 min)
Reżyseria Ramata-Toulaye Sy
Obsada: Khady Mane, Mamadou Diallo
W niewielkiej wiosce na północy Senegalu mieszkają zakochani w sobie Banel i Adama. Banel za wszelką cenę stara się wyprowadzić z ukochanym do własnego domu, rozpocząć nowe, wspólne życie i zyskać wolność. Adama, zgodnie z lokalnymi zwyczajami, ma zostać szefem wioski. Jest przywiązany do tradycji przodków i czuje się odpowiedzialny za lokalną społeczność. Kłopoty spowodowane suszą sprawiają, że para spędza coraz mniej czasu razem, a Banel czuje się coraz bardziej samotna i nieszczęśliwa. Gdy umierają kolejni mieszkańcy, Adama postanawia wypełnić przeznaczenie i zostać przywódcą, czego Banel nie będzie w stanie zaakceptować. Film Ramaty-Toulaye Sy zachwyca wyjątkowo malowniczą, pustynną, momentami senną scenerią, a także odsłania rzeczywistość, w której przywiązanie do tradycji wygrywa z indywidualnymi wyborami czy marzeniami.
Nagrody i festiwale: TIFF, BFI London FF, Villa Medici FF, Melbourne MFF, Cannes MFF, Munich FF, New Zealand MFF. POLSKA PREMIERA
SIRA (Sira)
17 lutego (sobota), godz. 19:00
dramat, Burkina Faso, Francja, Niemcy, Senegal (122 min)
Reżyseria Apolline Traoré
Obsada: Nafissatou Cissé, Mike Danon, Lazare Minoungou, Abdramane Barry
Apolline Traoré pokazuje w swym filmie historię zła i przemocy dokonywanej na ludności cywilnej, która niestety staje się częścią naszej codzienności, tej zupełnie bliskiej, jak i tej rozgrywającej się w dalekich zakątkach globu. To z jednej strony bardzo realistyczny i brutalny obraz ukazujący działania islamskich terrorystów, z drugiej portret młodej dziewczyny, Siry, która po utracie wszystkiego co najcenniejsze oraz porwaniu i gwałcie, których padła ofiarą, nie upada na duchu i walczy o przetrwanie w trudnych warunkach pustynnego Sahelu. To jeden z tym filmów, które powinien zobaczyć każdy i każda z nas.
Nagrody i festiwale: Berlin MFF – Panorama Audience Award, TIFF, FESPACO, Durban MFF, Sydney FF. POLSKA PREMIERA
MAMI WATA (Mami Wata)
18 lutego (niedziela), godz. 19:15
dramat, Nigeria 2023 (107 min)
Reżyseria C.J. “Fiery” Obasi
Obsada: Rita Edochie, Uzoamaka Aniunoh, Evelyne Ily, Emeka Amakeze
C.J. “Fiery” Obasi snuje opowieść o niewielkiej wyspiarskiej wiosce Iyi, w której wszyscy są szczęśliwi i żyją w pokoju, wyznając kult morskiej bogini zapewniającej im wszelkie dobra – Mami Waty. Niektórzy mieszkańcy skarżą się jednak na konieczność oddawania swych plonów w ofierze i brak udogodnień cywilizacyjnych oraz poddają w wątpliwość działanie medium, przez którą bogini przemawia. Wykorzystuje to nieznajomy Jasper, który pojawia się na Iyi i uruchamia ciąg zdarzeń, doprowadzając do zburzenia spokoju, skłócenia mieszkańców i wprowadzenia przywództwa opartego na przemocy. „Mami Wata” to nie tylko filmowe nawiązanie do zachodnioafrykańskiego folkloru, ale również historia o tym, jak niszczone są niewielkie społeczności, kultywujące tradycyjne wierzenia. To także realizacyjny majstersztyk, w którym czarno-białe zdjęcia w połączeniu z obfitą i piękną charakteryzacją i kostiumami znakomicie dopełniają całą opowieść.
Nagrody i festiwale: Sundance FF – nagroda za zdjęcia, FESPACO – najlepsze zdjęcia; nagroda afrykańskich krytyków; najlepsze dekoracje, Karlovy Vary MFF, New Zealand MFF, BFI London FF, Filmfest München.
OJCZE NASZ, DIABEŁ (Our Father, the Devil)
20 lutego (wtorek), godz. 19:00
dramat, Francja, USA 2022 (108 min)
Reżyseria Ellie Foumbi
Obsada: Babetida Sadjo, Souleymane Sy Savané, Jennifer Tchiakpe
Marie, niezwykle zdolna szefowa kuchni w domu opieki dla seniorów w niewielkiej francuskiej miejscowości, stara się prowadzić ciche i spokojne życie skupione przede wszystkim na pracy. Wszystko zmienia się, gdy do ośrodka przyjeżdża charyzmatyczny ksiądz z Kinszasy, w którym rozpoznaje przywódcę grupy zbrojnej, odpowiedzialnego za spalenie jej wioski, zamordowanie rodziny i zrobienie z niej, kilkunastoletniej wtedy dziewczynki, żołnierza. Od tego momentu jedynym celem Marie będzie zemsta i zabicie człowieka, który zrujnował jej życie i przez którego musiała uciekać ze swego kraju. Debiut filmowy Ellie Foumbi, ze znakomitą Babetidą Sadjo w głównej roli (znaną m.in. z ról w filmach “I oddychaj normalnie” w reż. Ísold Uggadóttir czy “Wysypisko” Pietera Van Hees), to niezwykle przejmujące kino, pokazujące blizny i traumy kobiety, która w dzieciństwie doświadczyła wiele zła i przemocy.
Nagrody i festiwale: Tribeca FF 2022 – nagroda publiczności dla najlepszego pełnomatrażowego filmu fabularnego, Indie Memphis FF 2022 – nagroda publiczności i najlepszy pełnomatrażowy film fabularny, American Black FF 2022 – najlepszy pełnometrażowa fabuła, Venice FF 2022, Film Africa 2022, Hamptons MFF 2022. POLSKA PREMIERA
CZTERY CÓRKI (Les filles d'Olfa / Four Daughters)
21 lutego (środa), godz. 19:15
dramat, Tunezja, Francja, Arabia Saudyjska, Niemcy 2023 (107 min)
Reżyseria Kaouther Ben Hania
Obsada: Eya Chikhaoui, Tayssir Chikhaoui, Olfa Hamrouni, Nour Karoui, Majd Mastoura
Główną bohaterką filmu jest Olfa, pochodząca z nizin matka czterech córek. Dwie najmłodsze występują w filmie, zniknięcie dwóch najstarszych (wcielają się w nie aktorki) jest tematem pasjonującego „śledztwa”. Ben Hania tropi siłę problematycznego międzypokoleniowego kobiecego przekazu, wydobywa na światło dzienne powszechnie akceptowaną domową i systemową przemoc, punktuje sposób, w jaki pozornie odległe przemiany polityczne kształtują los jednostek. Jedna z największych niespodzianek konkursu głównego w Cannes w 2023 roku. Tunezyjski kandydat do Oscara będący wyznaniem wiary w siłę, wytrwałość i solidarność kobiet.
Nagrody i festiwale: Cannes MFF – najlepszy film dokumentalny, Filmfest München –najlepszy film międzynarodowy, TIFF, Sydney FF, BFI London FF, Chicago MFF.
ŻEGNAJ, JULIO (Wadaean Julia / Goodbye Julia)
22 lutego (czwartek), godz. 19:00
dramat, Sudan, Egipt, Niemcy, Francja, Arabia Saudyjska, Szwecja 2023 (120 min)
Reżyseria Mohamed Kordofani
Obsada: Eiman Yousif, Siran Riak, Nazar Gomaa
Chartum, 2005 r. Nasilają się zamieszki pomiędzy Sudańczykami arabskiego pochodzenia a mieszkańcami północnego Sudanu. Na tym tle rozgrywa się historia Julii, czarnej katoliczki, której synek zostaje potrącony autem przez muzułmankę Monę, a mąż zostaje zabity przez męża kobiety. Aby zagłuszyć wyrzuty sumienia i starając się zadośćuczynić popełnionej krzywdzie, Mona zatrudnia Julię jako pokojówkę, chłopcu opłaca szkołę i oboje przyjmuje do swego domu. Z czasem kobiety zaprzyjaźniają się, a każda stara się zapomnieć o bolesnej przeszłości. Wszystko wraca jednak, gdy synek Julii prosi przyjaciela matki o pomoc w dowiedzeniu się, co stało się z jego ojcem.
Nagrody i festiwale: Cannes FF – Nagroda Wolności, Karlovy Vary MFF, BFI London FF, Melbourne MFF, Vancouver MFF, The Border Mail MFF, El Gouna MFF.
STREFA INTERESÓW (The Zone of Interest)
23 lutego (piątek), godz. 17:00
27 lutego (wtorek), godz. 17:00
dramat, Wielka Brytania/Polska/USA 2023 (105 min)
Reżyseria Jonathan Glazer
Obsada: Sandra Hüller, Christian Friedel, Ralph Herforth
W „Strefie interesów” brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.
„Strefa interesów” to porażające studium banalności zła, w którym nigdy nie jesteśmy świadkami ludobójstwa ani obozowej rzeczywistości. Wszystko, co brutalne, od czego chce się odwrócić wzrok, zostaje wypchnięte poza dom Rudolfa i Hedwig, hermetycznie zamknięte poza ich codziennym życiem. Rodzinną sielankę tylko od czasu do czasu zakłóca dym z pobliskich kominów obozu. Czy można urządzić sobie sterylny raj w cieniu cudzego piekła, tak aby jego ślady nie przeniknęły do świadomości i sumienia?
Film Jonathana Glazera, twórcy „Under the Skin” oraz kultowych teledysków Massive Attack i Radiohead, jest polską koprodukcją, za którą – po stronie polskiej – odpowiadała Ewa Puszczyńska, producentka „Idy” i „Zimnej wojny”. „Strefa interesów” to wybitna, w całości zrealizowana w Polsce, nowatorska reinterpretacja kina Zagłady, nagrodzona Grand Prix na festiwalu w Cannes oraz nominowana do Oscara w 5 kategoriach, w tym dla Najlepszego Filmu. Za muzykę odpowiada Mica Levi, a autorem zdjęć jest nominowany do Oscara Łukasz Żal („Zimna wojna”, „Ida”). To głęboko wstrząsające, otwierające oczy dzieło, które wychodzi poza ramy filmu – i przejdzie do historii kina.
FILM OTRZYMAŁ 5 NOMINACJI DO OSCARÓW 2024, W KATEGORIACH: NAJLEPSZY FILM, NAJLEPSZA REŻYSERIA, SCENARIUSZ ADAPTOWANY, DŹWIĘK I PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY.
KINO ZAMEK – LUTY 2024
Kino Zamek (wejście A)
Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl
Kino Zamek to najmniejsze kino w Szczecinie i jedno z najmniejszych w Polsce. Popularyzujemy kino w sali na 50 miejsc, ale jest klimat! Programuję kino Zamek od listopada 2021 roku i cieszy mnie, że publiczność docenia to kinowe miejsce, na szczecińskiej mapie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz