Polski Instytut Sztuki Filmowej ogłosił listę wniosków złożonych w sesji 1/2020 do Programu Operacyjnego „Produkcja filmowa”. Znaleźć można tutaj kilka ciekawych informacji na temat projektów przygotowywanych przez polskich twórców. Nad nowym filmem pracują m.in. Jerzy Skolimowski, Krzysztof Zanussi, Dorota Welchman (aka Kobiela) oraz debiutująca po drugiej stronie kamery Grażyna Błęcka-Kolska.
Grażyna Błęcka-Kolska bierze sprawy w swoje ręce, założyła firmę „Shane Grażyna Błęcka-Kolska” i złożyła do PISF wniosek o przyznanie środków na realizację debiutu reżyserskiego zatytułowanego „Martinez”. Ten projekt filmu dla młodych widzów powraca do PISF po kilku latach, a już w 2016 roku uznano go w Instytucie za interesujący. Nowy projekt przygotowuje Jerzy Skolimowski, a nosi on tytuł „Baltazar”. Ostatnim filmem tego twórcy było „11 minut”, od premiery którego minie w tym roku pięć lat. Krzysztof Zanussi nie zwalnia i po nakręceniu w 2018 roku filmu „Eter” przygotowuje obecnie projekt zatytułowany „Liczba doskonała”.
Film o swojsko brzmiącym tytule „Chłopi” przygotowuje Dorota Welchman, do niedawna Kobiela, współautorka nominowanego do Oscara animowanego „Twojego Vincenta”. Chcemy zrobić uniwersalną, kobiecą, a zarazem polską historię. Dlatego zdecydowaliśmy się na ekranizację "Chłopów" Władysława Stanisława Reymonta - mówił jakiś czas temu producent filmowy Sean Bobbitt. „Chłopi” zostaną zrealizowani tą samą techniką, co „Twój Vincent”, a nowa filmowa wersja skupi się na Jagnie. W książce Reymonta Jagna jest wyjątkowa, szukamy właśnie takiej dziewczyny, która jest silna, ma artystyczną dusze i jest wyjątkowej urody – dodawał wtedy producent.
Kolejny film przygotowuje firma Aurum, odpowiedzialna za „Boże ciało”. Aurum powraca do współpracy z Jackiem Lusińskim autorem „Carte Blanche”. Ich nowe wspólne przedsięwzięcie nosi tytuł „Śubuk”. Scenariusz do tego filmu wygrał w 2019 roku konkurs Script Pro. Scenariusz inspirowany jest prawdziwymi wydarzeniami i jak można przeczytać na jego temat: Na początku Maria nie chciała być matką. Później dla syna gotowa była poświęcić wszystko. „Ma pani zepsute dziecko” – te słowa bohaterka filmu usłyszy od psychiatry. Odzwierciedla to wiedzę, jaka panowała na temat autyzmu w latach 90 – tych w Polsce. Samotna matka nie godzi się z takim stanem rzeczy. Dzięki swojej determinacji nie ustaje w walce o godność i edukację Kuby od przedszkola do egzaminu maturalnego. Idzie pod prąd, działa niekonwencjonalnie, aktywizuje innych. W ciągu 20 lat z niedojrzałej, targanej emocjami dziewczyny staje się świadomą kobietą zmieniającą przepisy i procedury dotyczące edukacji w całym kraju.
Nowe fabuły przygotowują też: Greg Zgliński (Po innej stronie czasu), Dorota Kędzierzawska (Bidziny), Łukasz Ronduda (Wszystkie nasze strachy), Radosław Piwowarski (Pani od polskiego), Tomasz Konecki (Największe polskie wesele), Anna Kazejak (Fucking Bornholm), Tadeusz Król (Przybysz). Na czele komisji oceniającej projekty filmów fabularnych stoją w tym roku: Ilona Łepkowska, Jan Komasa, Tadeusz Lampka, Małgorzata Imielska, Jan A.P. Kaczmarek.
Ciekawie jest też w priorytecie dotyczącym produkcji filmów dokumentalnych. Nowe projekty przygotowują m.in.: Janusz Majewski, Lidia Duda, Małgorzata Imielska. Sporo cenionych nazwisk kina międzynarodowego znajduje na liście projektów koprodukcji mniejszościowych. O wsparcie zabiegają producenci, którzy współpracują z takimi twórcami, jak: Oleg Sencow, Diego Lerman, Jonathan Glazer.
O wsparcie starają się też twórcy, którzy rozwijają dopiero swoje projekty (m.in. Joanna Kos-Krauze, Maria Sadowska, Natalia Koryncka-Gruz, Marta Minorowicz) lub zabiegający o przyznanie „stypendium scenariuszowego”.
Pełna lista wniosków złożona do PISF w sesji 1/2020 znajduje się TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz