Będą dwie listy dotyczące
zwycięzców Oscarów 2020. W pierwszej przyznam swoje Oscary, w drugiej spróbuję
wytypować laureatów wg Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Zabawę
czas zacząć! Oscarowy weekend już trwa.
NAJLEPSZY FILM
Oto lista najlepszych filmów w
kolejności znaczącej. O wielkości „Jokera” zadecydował drugi seans, który
potwierdził, jak wielkie to kino, jak znakomicie radzi sobie z komiksową
mitologią i jak trafnie pokazuje współczesne niepokoje i choroby. Dla mnie jest
tam wiele głębi psychologicznej, ciekawie postawiony problem i rozwój postaci.
Wierzę w ten świat. „Jojo Rabbit” to film przewortny, zabawny i smutny zarazem,
ale stworzony przez prawdziwego wizjonera. „Historię małżeńską” lubię za
ciekawie pokazany problem, za emocje, za jakiegoś rodzaju szczerość. Tak, nie
jestem fanem „Parasite”. Doceniam to, o czym mówią i piszą wszyscy dokoła, a
jednak mam takie wrażenie, że już to wszystko widziałem i nawet jeśli Joon-ho
Bong twórczo to przetworzył, to jednak nie czuję tutaj tej wielkości. Wolę
takie filmowe opowieści, jakie zaserwował Tarantino czy James Mangold. Jest
stosunkowo prosto, ale filmowe emocje stoją na najwyższym poziomie. „1917” to
wybitne kinowe doświadczenie, ale sama historia nie rzuca na kolana. „Małe
kobietki” mają fajny charakter, „Irlandczyk” to męczący gangsterski fresk,
który już widziałem. Niczym szczególnym mnie nie urzekł.
1. JOKER - Todd Phillips, Bradley
Cooper, Emma Tillinger Koskoff
2. JOJO RABBIT - Carthew Neal,
Taika Waititi
3. MARRIAGE STORY / HISTORIA
MAŁŻEŃSKA - Noah Baumbach, David Heyman
4. ONCE UPON A TIME...IN
HOLLYWOOD / PEWNEGO RAZU… W HOLLYWOOD - David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin
Tarantino
5. FORD V FERRARI / LE MANS ’66 -
Peter Chernin, Jenno Topping, James Mangold
6. PARASITE - Kwak Sin Ae, Joon
Ho Bong
7. 1917 - Sam Mendes, Pippa
Harris, Jayne-Ann Tenggren, Callum McDougall
8. LITTLE WOMEN / MAŁE KOBIETKI -
Amy Pascal
9. THE IRISHMAN / IRLANDCZYK - Martin
Scorsese, Robert De Niro, Jane Rosenthal, Emma Tillinger Koskoff
FILM MIĘDZYNARODOWY
„Nędznicy” to kino, które zostało
ze mną najdłużej. Ponownie jak przy „Jokerze” film mierzy się z problemem
globalnym, dotyka tematu wielkiej przepaści między ludźmi i świetnie wmontowany
jest w kino gatunkowe.
1. LES MISÉRABLES / NĘDZNICY reż.
Ladj Ly (Francja)
2. PARASITE reż. Joon Ho Bong (Korea Południowa)
3. CORPUS CHRISTI / BOŻE CIAŁO
reż. Jan Komasa (Polska)
4. HONEYLAND / KRAINA MIODU reż. Tamara
Kotevska, Ljubo Stefanov (Północna Macedonia)
5. PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK
reż. Pedro Almodovar (Hiszpania)
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
To coś więcej niż wybitna rola.
Tam nie ma aktora, tam jest postać. Phoenix JEST Jokerem, znalazł na niego swój
własny sposób, dotknął wielkiej ludzkiej tragedii, pokazał budzącą się bestię z
powagą i szacunkiem. Bardzo rzadko w tak uczciwy sposób dotykamy w kinie istoty
zła i poznajemy los czarnego charakteru.
1. Joaquin Phoenix „Joker”
2. Adam Driver „Marriage Story” /
„Historia małżeńska”
3. Jonathan Pryce „The Two Popes”
/ „Dwóch papieży”
4. Leonardo DiCaprio „Once Upon a
Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
5. Antonio Banderas „Pain and
Glory” / „Ból i blask”
AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
To nie charakteryzacja zbudowała
tę rolę. Oczywiście, że nie widać tutaj Charlize Theron, ale aktorka skryta za
maską tworzy przekonującą postać kobiety stojącej przed ważną decyzją. Klasę
aktorki widać szczególnie w momentach „domowych”.
1. Charlize Theron „Bombshell” /
„Gorący temat”
2. Saoirse Ronan „Little Women” /
„Małe kobietki”
3. Scarlett Johansson „Marriage
Story” / „Historia małżeńska”
4. Renee Zellweger „Judy”
(nie widziałem) Cynthia Erivo „Harriet”
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Trudny wybór, bo wszystkie te
role nie były przesadnie wybitne. Magia nazwisk zadziałała? Brada Pitta nie da
się nie lubić w roli tego luzaka, ale miał już więcej świetnych kreacji. Tego
Oscara powinien dostać za „Przekręt”, za „Siedem”, za „Podziemny krąg”.
1. Brad Pitt, „Once Upon a Time
in Hollywood”
2. Anthony Hopkins, „The Two
Popes” / „Dwóch papieży
3. Al Pacino, „The Irishman” /
„Irlandczyk”
4. Tom Hanks, „A Beautiful Day in
the Neighborhood” / „Cóż za piękny dzień”
5. Joe Pesci, „The Irishman” /
„Irlandczyk”
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Zdecydowanie Laura Dern i tylko
ona. Ostra jak brzytwa, totalnie seksowana, pewna siebie. Filmowo wypada
znakomicie. Tuż za nią młodziutka Florence Pugh, od której trudno oderwać wzrok
i której pojawienie się na ekranie w tym filmie, zdecydowanie go ożywa.
1. Laura Dern, „Marriage Story” /
„Historia małżeńska”
2. Florence Pugh, „Little Women”
/ „Małe kobietki”
3. Margot Robbie, „Bombshell” /
„Gorący temat”
4. Scarlett Johannson, „Jojo
Rabbit”
(nie widziałem) Kathy Bates, „Richard
Jewell”
REŻYSERIA
To jest jednak spora sztuka, tak
umiejętnie połączyć kilka gatunków, tak znakomicie i swobodnie poruszać się w
tej filmowej materii. Joon-ho Bong zadbał o najmniejsze szczegóły, ta filmowa dbałość
mnie zachwyca. To jest jednak reżyserskie mistrzostwo, od fundamentu po dach.
Phillips świetnie opowiada, a Mendes kreuje.
1. Joon-ho Bong, „Parasite”
2. Todd Phillips, „Joker”
3. Sam Mendes, „1917”
4. Quentin Tarantino, „Once Upon
a Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
5. Martin Scorsese, „The
Irishman” / „Irlandczyk”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Mój ulubiony scenariusz w tej
kategorii prawdziwie mnie zaskoczył. To historia, która w naturalny sposób bawi
się schematami, dostarcza niespodzianek, perfekcyjnie splata sznurki.
Scenariuszowy majstersztyk, ale szacunek też dla „Parasite” i uczciwej „Historii
małżeńskiej”.
1. „Knives Out” / „Na noże”, Rian
Johnson
2. „Parasite”, Joon-ho Bong, Jin
Won Han
3. „Marriage Story” / „Historia
małżeńska”, Noah Baumbach
4. „Once Upon a Time in
Hollywood”, Quentin Tarantino
5. „1917”, Sam Mendes, Krysty
Wilson-Cairns
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Trzy pierwsze scenariusze są
znakomite i oryginalne. Laureat zaskoczył mnie umiejętnym balansowaniem na
kilku granicach, odwagą, swobodą. „Joker” perfekcyjnie przeprowadził mnie przez
cały proces.
1. „Jojo Rabbit”, Taika Waititi
2. „Joker”, Todd Phillips, Scott
Silver
3. „The Two Popes” / „Dwa
papieże”, Anthony McCarten
4. „Little Women” / „Małe
kobietki”, Greta Gerwig
5. „The Irishman” / „Irlandczyk”,
Steven Zaillian
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Klaus” to zaskakująco świeża,
perfekcyjnie zrealizowana animacja, zabawna i mądrze przepracowująca mit, który
wydawałoby się został już wyjałowiony.
1. „Klaus” Sergio Pablos, Jinko
Gotoh, Marisa Román
2. „Toy Story 4” Josh Cooley,
Mark Nielsen, Jonas Rivera
3. „I Lost My Body” / „Zgubiłem
moje ciało” Jérémy Clapin, Marc du Pontavice
4. „Missing Link” / „Praziomek”
Chris Butler, Arianne Sutner, Travis Knight
(nie widziałem) „How to Train
Your Dragon: The Hidden World” / „Jak wytresować smoka 3” Dean DeBlois,
Bradford Lewis, Bonnie Arnold
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
1. „Honeyland” / „Kraina miodu”,
Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov, Atanas Georgiev
2. „American Factory” /
„Amerykańska fabryka”, Steven Bognar, Julia Reichert, Jeff Reichert
(nie widziałem) „The Cave”, Feras
Fayyad, Kirstine Barfod, Sigrid Dyekjær
(nie widziałem) „The Edge of
Democracy”, Petra Costa, Joanna Natasegara, Shane Boris, Tiago Pavan
(nie widziałem) „For Sama”, Waad
Al-Kateab, Edward Watts
ZDJĘCIA
Wiadomo kto wygra, ale Blaschke
zrobił i tak najlepszą robotę. Ja tę kreację widzę, doceniam zabawę światłem i
cieniem, czytaniem w klasyce kina.
1. „The Lighthouse”, Jarin
Blaschke
2. „Joker”, Lawrence Sher
3. „1917”, Roger Deakins
4. „The Irishman”, Rodrigo Prieto
5. „Once Upon a Time in Hollywood”,
Robert Richardson
MONTAŻ
1. „Ford v Ferrari”, Michael
McCusker, Andrew Buckland
2. „Joker”, Jeff Groth
3. „Parasite”, Jinmo Yang
4. „The Irishman”, Thelma Schoonmaker
5. „Jojo Rabbit”, Tom Eagles
MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
1. „Ford v Ferrari”, Donald
Sylvester
2. „1917”, Oliver Tarney, Rachel
Tate
3. „Joker”, Alan Robert Murray
4. „Star Wars: The Rise of Skywalker”
/ „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”, Matthew Wood, David Acord
5. „Once Upon a Time in
Hollywood”, Wylie Stateman
DŹWIĘK
1. „Ford v Ferrari”, Paul Massey,
David Giammarco i Steven A. Morrow
2. „1917”, Mark Taylor i Stuart
Wilson
3. „Joker”, Tom Ozanich, Dean
Zupancic i Tod Maitland
4. „Ad Astra”, Gary Rydstrom, Tom
Johnson i Mark Ulano
5. „Once Upon a Time in Hollywood”,
Michael Minkler, Christian P. Minkler i Mark Ulano
SCENOGRAFIA
Już za samo zbudowanie tego domu
od podstaw, należy się im ta nagroda.
1. „Parasite”, Scenografia: Lee
Ha Jun; Dekoracja wnętrz: Cho Won Woo
2. „The Irishman”, Scenografia:
Bob Shaw; Dekoracja wnętrz: Regina Graves
3. „1917”, Scenografia: Dennis
Gassner; Dekoracja wnętrz: Lee Sandales
4. „Jojo Rabbit”, Scenografia: Ra
Vincent; Dekoracja wnętrz: Nora Sopková
5. „Once Upon a Time in Hollywood”,
Scenografia: Barbara Ling; Dekoracja wnętrz: Nancy Haigh
MUZYKA
Islandzka kompozytorka wybitnie
bawi się ponurymi dźwiękami, perfekcyjnie buduje atmosferę. Jestem fanem
minimalizmu.
1. „Joker”, Hildur Guðnadóttir
2. „1917”, Thomas Newman
3. „Little Women”, Alexandre
Desplat
4. „Marriage Story”, Randy Newman
5. „Star Wars: The Rise of
Skywalker”, John Williams
PIOSENKA
1. „I Can’t Let You Throw
Yourself Away” z filmu „Toy Story 4”; muzyka i słowa Randy Newman
2. „I’m Gonna Love Me Again” z
filmu „Rocketman; muzyka Elton John; słowa Bernie Taupin
3. „I’m Standing With You” z
filmu „Breakthrough; muzyka i słowa Diane Warren
4. „Into the Unknown” z filmu „Frozen
II” / „Kraina lodu II”; muzyka i słowa Kristen Anderson-Lopez I Robert Lopez
5. „Stand Up” z filmu „Harriet”; muzyka
i słowa Joshuah Brian Campbell, Cynthia Erivo
CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
1. „Bombshell”, Kazu Hiro, Anne
Morgan i Vivian Baker
2. „Joker”, Nicki Ledermann i Kay
Georgiou
3. „1917”, Naomi Donne, Tristan
Versluis i Rebecca Cole
4. „Judy”, Jeremy Woodhead
5. „Maleficent: Mistress of Evil”
/ „Czarownica 2”, Paul Gooch, Arjen Tuiten i David White
KOSTIUMY
1. „Little Women”, Jacqueline
Durran
2. „Joker”, Mark Bridges
3. „The Irishman”, Sandy Powell,
Christopher Peterson
4. „Once Upon a Time in
Hollywood”, Arianne Phillips
5. „Jojo Rabbit”, Mayes C. Rubeo
EFEKTY WIZUALNE
1. „Avengers Endgame”, Dan DeLeeuw,
Russell Earl, Matt Aitken, Dan Sudick
2. „Star Wars: The Rise of
Skywalker” Roger Guyett, Neal Scanlan, Patrick Tubach, Dominic Tuohy
3. „The Irishman”, Pablo Helman,
Leandro Estebecorena, Nelson Sepulveda-Fauser, Stephane Grabli
4. „1917” Guillaume Rocheron,
Greg Butler, Dominic Tuohy
(nie widziałem) „The Lion King” Robert
Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Elliot Newman
Postaram się wkrótce wypowiedzieć w temacie:
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dcera”, Daria Kashcheeva
„Hair Love”, Matthew A. Cherry i
Karen Rupert Toliver
„Kitbull”, Rosana Sullivan i
Kathryn Hendrickson
„Memorable”, Bruno Collet i
Jean-François Le Corre
„Sister”, Siqi Song
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„In the Absence”, Yi Seung-Jun i
Gary Byung-Seok Kam
„Learning to Skateboard in a
Warzone”, Carol Dysinger i Elena Andreicheva
„Life Overtakes Me”, Kristine
Samuelson, John Haptas
„St. Louis Superman”, Smriti
Mundhra i Sami Khan
„Walk Run Cha-Cha”, Laura Nix i
Colette Sandstedt
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Brotherhood”, Meryam Joobeur i
Maria Gracia Turgeon
„Nefta Football Club”, Yves Piat
i Damien Megherbi
„The Neighbors’ Window”, Marshall
Curry
„Saria”, Bryan Buckley i Matt
Lefebvre
„A Sister”, Delphine Girard
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz