Po raz 26. rozdano Polskie Nagrody Filmowe Orły, wyróżnienia corocznie przyznawane przez Polską Akademię Filmową. Tegoroczna gala wręczenia Orłów miała dość ciekawy przebieg, choć ostatecznie wszystko skończyło się zgodnie z planem.
Pierwsze nagrody zdominowali twórcy filmu „Kos”, który zdobył Orły za dźwięk, charakteryzację, kostiumy i rolę drugoplanową Agnieszki Grochowskiej. Tylko na chwilę triumfy „Kosa” przerywały nagrody dla Tomasza Schuchardta za rolę drugoplanową w filmie „Doppelganger. Sobowtór” oraz za odkrycie w polskim kinie dla Grzegorza Dębowskiego za świetny reżyserski debiut zatytułowany „Tyle co nic”. Ten film do polskich kin wejdzie w najbliższy piątek 8 marca.
Chwilę potem aż cztery nagrody zdobył inny film i Orły powędrowały do twórców „Filipa”, których doceniono za scenografię, montaż, zdjęcia i za główną rolę męską w wykonaniu Eryka Kulma juniora. I tutaj w międzyczasie za najlepszy dokument doceniono „Pianoforte”, za najlepszy film europejski uznano „W trójkącie”, a za najlepszy serial „1670”.
Dwie nagrody zdobyli też „Chłopi” i to w dwóch bardzo zasłużonych kategoriach. Jedna z nich to muzyka Łukasza L.U.C. Rostkowskiego, a druga to nagroda publiczności, co nie jest zaskoczeniem, bo „Chłopi” byli najpopularniejszym polskim filmem 2023 roku.
I kiedy wydawało się, że czeka nas jeszcze jeden zwrot akcji, Polska Akademia Filmowa za najlepszy scenariusz i reżyserię doceniła „Kosa”, a nagrody odebrali odpowiednio Michał A. Zieliński i Paweł Maślona. Finał wydawał się więc dość oczywisty i wtedy Polska Akademia Filmowa dała wyraźny wyraz poparcia dla produkcji, która stała się celem politycznych ataków. Orła dla najlepszego filmu roku zdobyła „Zielona granica” w reżyserii Agnieszki Holland, która chwilę wcześniej odebrała też nagrodę za osiągnięcia życia. To były pierwsze Orły w karierze tej uznanej autorki kina światowego.
„Zielona granica” zdobyła tylko jedną nagrodę, ale za to tę najważniejszą. Nigdy wcześniej taka sytuacja nie miała miejsca. Najwięcej Orłów, bo aż sześć, otrzymał film „Kos”, a w czterech kategoriach triumfowali twórcy „Filipa”.
Odbierając nagrodę za osiągnięcia życia Agnieszka Holland powiedziała między innymi: "Dobre filmy można robić tylko, jeżeli jest się wolnym i jeżeli nie odczuwa się strachu. A jeżeli nawet odczuwa się strach, to wie się, że największym zwycięstwem jest go pokonać. Żyjemy dzisiaj w świecie, w którym zaczynają rządzić potwory. Ogromną częścią świata już rządzą potwory. Naprzeciw tym potworom stają poczciwi i dość przestraszeni politycy. I my nie możemy być takimi poczciwymi i dość przestraszonymi filmowcami, jeżeli chcemy w tym świecie być czymś więcej niż tylko dostarczycielami ucieczkowej rozrywki. Musimy naprawdę mierzyć się z tym światem".
LAUREACI ORŁÓW 2024
Najlepszy Film:
ZIELONA GRANICA
REŻYSERIA: Agnieszka Holland
PRODUKCJA: Metro Lato sp. z o.o
Najlepsza Reżyseria:
Paweł Maślona – KOS
Najlepszy Scenariusz:
Michał A. Zieliński – KOS
Najlepsza Główna Rola Kobieca:
Magdalena Cielecka – LĘK
Najlepsza Główna Rola Męska:
Eryk Kulm Jr. – FILIP
Najlepsze Zdjęcia:
Michał Sobociński – FILIP
Najlepsze Muzyka:
Łukasz "L.U.C." Rostkowski – CHŁOPI
Najlepszy Filmowy Serial Fabularny:
1670
REŻYSERIA: Maciej Buchwald, Kordian Kądziela
SCENARIUSZ: Jakub Rużyłło
PRODUKCJA: Akson Studio dla Netflix
Najlepszy Montaż:
Nikodem Chabior – FILIP
Najlepsza Scenografia:
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński – FILIP
Najlepszy Film Europejski:
W TRÓJKĄCIE (Triangle of Sadness), reż. Ruben Ostlund – USA / Szwecja / Francja / Wlk. Brytania / Niemcy / Turcja / Dania / Grecja / Szwajcaria / Meksyk
Nagroda Publiczności:
CHŁOPIREŻYSERIA: DK Welchman, Hugh Welchman
PRODUKCJA: Breakthru Productions Sp. z o.o.
Najlepszy Film Dokumentalny:
PIANOFORTEREŻYSERIA: Jakub Piątek
PRODUKCJA: Telemark
Najlepsze Kostiumy:
Dorota Roqueplo – KOS
Najlepsza Charakteryzacja:
Aneta Brzozowska – KOS
Najlepszy Dźwięk:
Radosław Ochnio, Adam Szlenda, Filip Krzemień – KOS
Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska:
Tomasz Schuchardt – DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca:
Agnieszka Grochowska – KOS
Odkrycie Roku:
Grzegorz Dębowski – Najlepsza Reżyseria – TYLE CO NIC
Nagroda za Osiągnięcia Życia
Agnieszka Holland
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz