piątek, 15 marca 2024

Węże 2024. Nominacje ogłoszone

Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE ogłosiła nominacje do trzynastej edycji WĘŻY - antynagród fimowych, dla produkcji, które miały premierę w 2023 roku oraz ich twórców. O tytuł Najgorszego Polskiego Filmu 2023 rywalizuje dziesięć produkcji. Laureatów poznamy 24 kwietnia.

Jak przeczytać można w oficjalnej informacji:

Nie możemy powiedzieć, by trzynasta edycja była dla polskiej kinematografii jakoś specjalnie pechowa. Twórcy jak co roku dostarczyli sporo wartościowego kontentu – nieudanych filmów, w których mogliśmy pławić się przez cały rok zarówno w kinach, jak i w serwisach streamingowych. Te ostatnie podjęły rękawicę i w imię hasła: byle więcej, zamawiają byle co i byle jak. Dzięki!

Jeśli mielibyśmy powiedzieć, że czegoś w tym roku było brak, to nowych produkcji Patryka Vegi, ale w ostatnich latach wyrośli mu godni konkurenci, a jak widać po nominacjach i starzy mistrzowie (na P.) wciąż coś kręcą.

Węże 2024 przyznawane zostaną w 13 kategoriach. Będą to m.in. najgorszy aktor, aktorka, duet, występ poniżej talentu. Akademia docenia także reżyserów i scenarzystów, żenujące sceny w polskim kinie, złe plakaty oraz efekty specjalnej troski. O wyborze nominowanych rokrocznie decydują członkowie Popkulturowej Akademii Wszystkiego, którą tworzą ludzie działający zawodowo w obszarze szeroko pojmowanej kultury.

Trzon tegorocznych nominacji stanowią filmy: „Pan Samochodzik i Templariusze” debiutanta Antoniego Nykowskiego (10 nominacji) i „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego” Mariusza Pujszo – naszego weterana, który już podczas drugiej edycji Węży odebrał statuetkę za dorobek życia, a potem jeszcze siedmiokrotnie (!!!) wygrywał w różnych kategoriach (tym razem 9 nominacji). Po piętach depczą im natomiast potraktowane łącznie i rozdzielnie „Blef doskonały” Michała Węgrzyna (6 nominacji) i „Ślub doskonały” Nicka Morana (5 nominacji). Można chyba wysnuć z tego tezę, że używanie przez twórców w tytułach określeń „arcydzieło”, „doskonałość” świadczy raczej o ich samopoczuciu niż o jakości dzieła.

Ogłoszenie werdyktów tegorocznych Węży nastąpi 24 kwietnia w warszawskim klubie Rakieta. W artystycznej części wieczoru nad nominowanymi filmami pastwić się będą w formule impro artyści Klubu Komediowego pod bezwzględnym kierownictwem Karoliny Pańczyk.

 

A oto już nasze typy za rok 2023

 

WIELKI WĄŻ:

 

Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)

za godny lepszej sprawy upór w kręceniu tej samej fabuły od ponad dwudziestu lat i fascynujący  systematyczny regres twórczy.

 

Blef doskonały (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzy

za nieudany blef, bezczelną próbę nabrania widza, że tak powinno wyglądać profesjonalne kino komercyjne.

 

Heaven in Hell (reż. Tomasz Mandes, prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes)

za konsekwencję w odcinaniu kuponów od sukcesu „365 dni” i erotyczną opowieść o polskim wymiarze sprawiedliwości, która podniecić mogłaby chyba wyłącznie członków osławionej grupy „Kasta”.

 

Operacja Soulcatcher (reż. Daniel Markowicz, prod. Daniel Markowicz, Mike Zawadzki)

za fascynującą próbę przeniesienia do współczesnego polskiego kina treści i jakości rodem w dzieł Eda Wooda.

 

The Palace (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk)

za obleśną, nieświeżą i przede wszystkim nieśmieszną satyrę, jaka nie przystoi Mistrzom Światowego Kina.

 

Pan Samochodzik i Templariusze (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba)

za zepsucie filmowego samograja i zamienienie kultowych przygód Pana Samochodzika w imitujący przygody Bonda koszmarek może i na czterech kółkach, ale ewidentnie bez piątej klepki.

 

Pokusa (reż. Maria Sadowska, prod. Daniel Markowicz)

za sztampowy sen o Warszawie i kolejną w polskim kinie, zupełnie niepotrzebną, fatalnie zrealizowaną i zagraną opowieść o słabości Polek do włoskich ogierów.

 

Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski)

za odwagę i umiejętności pozwalające nakręcić jeszcze gorszy film niż część pierwsza i ponowne zasłanianie się Szekspirem.

 

Radiostory (reż. Maciej Hydr, prod. Sea Film. Niestety nie podano personalnie nikogo)

za nieudolną próbę wywołania nostalgii za latami 90. która budzi jedynie pamięć o fatalnych próbach realizacji kina gatunkowego w czasach transformacji.

 

Ślub doskonały (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys)

za idealne wręcz spartolenie idei farsy i namówienie zacnego aktorskiego grona do ekranowej kompromitacji.        

 

NAJGORSZA REŻYSERIA:

             Daniel Markowicz - „Operacja Soulcather”                                   

             Antoni Nykowski - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Mariusz Pujszo - „Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego”

             Maria Sadowska - „Pokusa”

             Michał Węgrzyn - „Blef doskonały”                                                                 

                                                                                                      

NAJGORSZY SCENARIUSZ:

             Dawid Kowalewicz - „Operacja Soulcatcher”

             Michał Maruda, Łukasz Światowiec - „Cały ten seks”

             Mariusz Pujszo - „Arcydzieło, czyli dekalog producenta filmowego”

             Bartosz Sztybor - „Pan Samochodzik i Templariusze”                              

             Michał Węgrzyn - „Blef doskonały”                                   

 

NAJGORSZA ROLA MĘSKA:

             Mateusz Janicki - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Maciej Musiał - „Dzisiaj śpisz ze mną”

             Mariusz Pujszo - „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego”

             Mikołaj Roznerski - „Blef doskonały”

             Rafał Zawierucha - „Opiekun”

 

NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA:

             Aleksandra Adamska za „Ślub doskonały”      

             Karolina Chapko  za „Blef doskonały”

             Helena Englert za „Pokusa”

             Magdalena Lamparska za „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic”

             Katarzyna Sawczuk za „Heaven in Hell”

 

NAJGORSZY DUET:

             Roma Gąsiorowska & Maciej Musiał - „Dzisiaj śpisz ze mną”

             Grzegorz Halama & Mariusz Pujszo - „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego”

             Mateusz Janicki & samochód - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Magdalena Lamparska & Mikołaj Roznerski - „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic”

             Dawid Ogrodnik & alkohol - „Jedna dusza”

 

WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU:

             Magdalena Boczarska - „Heaven in Hell”

             Sandra Drzymalska - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Piotr Głowacki - „Radiostory”

             Dawid Ogrodnik - „Jedna dusza”

             Adam Woronowicz - „Ślub doskonały”

 

NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE:

             „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)

             „Pan Samochodzik i Templariusze” (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba)

             „Porady na zdrady 2”    (reż. Sara Bustamante-Drozdek, prod. Kazimierz Rozwałka)

             „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic”       (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski)

             „Różyczka 2”    (reż. Jan Kidawa-Błoński, prod. Mariusz Łukomski)

 

KOMEDIA, KTÓRA NIE ŚMIESZY:

             „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)

             „Blef doskonały” (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn)

             The Palace (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk)

             „Pokolenie Ikea” (reż. Dawid Gral, prod. Monika Raj)

             Ślub doskonały (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys)

 

NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA:

             Mariusz Pujszo couchuje filmowców - „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego”

             Maciej Musiał tańczący z żelazkiem - „Dzisiaj śpisz ze mną”

             Finałowe ujęcie - „The Palace”                             

             Nowoczesne rozmowy harcerskie - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Pojedynek między Adamem Woronowiczem i Piotrem Głowackim - „Ślub doskonały”

 

EFEKT SPECJALNEJ TROSKI:

             Randomowe gubienie ostrości kamery - „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego”

             Finałowy wybuch - „Operacja Soulchatcher”

             Samochodzik - „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Walka z powietrzem w latarni -  „Pan Samochodzik i Templariusze”

             Magdalena Boczarska grająca sama ze sobą jako matka i córka - „Różyczka 2”

 

NAJGORSZY PLAKAT:

             Opiekun (prod. Andrzej Sobczyk, Przemysław Wręźlewicz, Halina Marchut, Tomasz Balon-Mroczka, dystr. Rafael Film)

             Radiostory (prod. Sea Film, dystr. Mayfly)

             Ślicznotka. Początek (prod. Krzysztof Bałtyk, dystr. Mówi Serwis)

             Teściowie 2 (prod. Michał Kwieciński, dystr. Next Film)

             Życie w błocie się złoci (prod. Katarzyna Kujawińska, dystr. Galapagos Films)

 

NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU:

             „Demeter: Przebudzenie zła” - org. „The Last Voyage of Demeter” (dystr. Monolith Films)

             “Forgotten Love” – org “Znachor” (dyst. Netflix)

             „Niebezpieczny kochanek” - org „Cat Person” (dystr. Kino Świat)

             „Podrabiani zakochani” – org.  „Robots” (dystr. Best Film)

             „Między nami żywiołami” –  org. „Elemental” (dystr. Disney)

 

Multinominacje dla filmów:

Pan Samochodzik i Templariusze - 10

Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego - 9

Blef doskonały - 6

Ślub doskonały - 5

Operacja Soulcatcher - 4

Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic - 4

Dzisiaj śpisz ze mną - 3

Heaven in Hell - 3

The Palace - 3

Pokusa - 3

Radiostory - 3

Jedna dusza - 2

Opiekun - 2

Różyczka 2 - 2

 

Popkulturalna Akademia Wszystkiego (PAW) liczy blisko 200 osób, zajmujących się działalnością kulturalną w naszym kraju, dziennikarzy, twórców, animatorów kultury i in. Co roku przyznają oni Węże (nagrody dla najgorszych polskich filmów). Zgodnie z założeniami pomysłodawców, Węże w humorystyczny sposób mają zachęcać do dyskusji o jakości polskiego kina i zwrócić uwagę na niebezpieczne trendy, które nie służą rozwojowi i pomyślności polskiej kinematografii. Nabór do PAWia trwa cały rok, a chętni mogą pisać w tej sprawie na adres kapitulapaw@gmail.com

W dotychczasowej historii Nagród Węży nagrody dla najgorszych filmów roku zdobywały: „Wyjazd integracyjny” (2012), „Kac Wawa” (2013), „Ostra randka” (2014), „Obce ciało” (2015), „Ostatni klaps” (2016), „Smoleńsk” (2017), „Botoks” (2018), „Studniówk@” (2019), „Futro z misia” (2020), „365 dni” (2021). „Ściema po polsku” (2022), „Niewidzialna wojna” (2023)

 

Węże na Facebooku:

www.facebook.com/nagrodyweze

Kontakt do organizatorów:

nagrodyweze@gmail.com

[informacja prasowa]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz