piątek, 29 marca 2024

Program kina Zamek w Szczecinie – kwiecień 2024

Kwiecień w kinie Zamek w Szczecinie to nieustające zabiegi o zwrócenie widzów na wartościowe filmowe propozycje. Po raz pierwszy w Szczecinie, ale z małym poślizgiem pokażemy "Ultima Thule" i "Pianoforte". Premierowo będzie "Perfect Days" i "Anselm" Wima Wendersa. Ten drugi w 3D. Wydarzeniami specjalnymi będą LGBT+ Film Festival i Nowe Horyzonty Tournee. Będzie cały IV sezon "The Chosen" (widzowie się dopytywali), a klasykę reprezentować będzie "Ucieczka z kina Wolność".

ULTIMA THULE

2 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

3 kwietnia (środa), godz. 19:00

4 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

dramat, Polska 2023 (83 min)

Reżyseria Klaudiusz Chrostowski

Obsada: Jakub Gierszał, Arthur Henri

Ultima Thule to koniec znanego świata. Film jest opowieścią o odkrywaniu siebie, naturze i nieoczywistej przyjaźni. Trzydziestoletni Bartek wyrusza w samotną podróż na najbardziej odosobnioną brytyjską wyspę, aby odnaleźć siebie. Ma ze sobą tylko plecak, wspomnienia i pytanie co dalej ?. Dzika natura, praca i nowe relacje codziennie wystawiają go na próbę, ale dają także szansę na spojrzenie w głąb siebie i odpowiedzenia sobie na najważniejsze pytania.

Film wygrał Konkurs Mikrobudżetów na zeszłorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

 

PIANOFORTE

2 kwietnia (wtorek), godz. 19:00

3 kwietnia (środa), godz. 17:15

4 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

dokumentalny, Polska 2023 (89 min)

Reżyseria Jakub Piątek

Ogromne emocje i szansa, która zdarza się raz w życiu. W trakcie eliminacji jest ich 160, do finału trafia zaledwie 12 osób. Konkurs Chopinowski jest najbardziej prestiżowym wydarzeniem tego typu na świecie. Odbywa się co pięć lat w Warszawie i biorą w nim udział największej sławy pianiści i pianistki. Na pierwszym planie w filmie „Pianoforte” znajdują się młodzi uczestnicy konkursu z różnych stron świata i ich marzenia. Swoje życie od dzieciństwa podporządkowali grze na fortepianie i czują się gotowi, żeby stanąć do rywalizacji. Po raz pierwszy w historii mamy szansę obserwować ich zakulisowe katorżnicze przygotowania, ale towarzyszymy im także prywatnie, kiedy odsłaniają swoje barwne, niepokorne osobowości. Niektórzy marzą o graniu w ulubioną grę na konsoli, inni w oczekiwaniu na werdykt spędzają bezsenne noce w warszawskich barach. Nieubłagane reguły konkursu sprawiają, że nie dla wszystkich znajdzie się miejsce na podium. To wciągająca opowieść o dojrzewaniu, buncie i muzyce w cieniu ogromnych oczekiwań.

Nowy film Kuby Piątka był hitem festiwalu Sundance, otrzymał Nagrodę Publiczności w czasie największego polskiego festiwalu filmowego - Millennium Docs Against Gravity oraz Polską Nagrodę Filmową Orzeł 2024 dla najlepszego polskiego filmu dokumentalnego.

 

PRZESILENIE ZIMOWE (The Holdovers)

6 kwietnia (sobota), godz. 17:00

7 kwietnia (niedziela), godz. 15:00

9 kwietnia (wtorek), godz. 19:00

10 kwietnia (środa), godz. 17:00

11 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

komedia/dramat, USA 2023 (133 min)

Reżyseria Alexander Payne

Obsada: Paul Giamatti, Da'Vine Joy Randolph, Dominic Sessa

Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi „Bezdrożami”, a potem uwodził obyczajową „Nebraską”. W pierwszych scenach „Przesilenia zimowego” poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole. [opis: American Film Festival]

Film jest jednym z faworytów sezonu Oscarowego 2024, zbiera entuzjastyczne recenzje i zachwyca publiczność na całym świecie. „Przesilenie zimowe” powraca do kina Zamek na życzenie publiczności.

 

DOBRZY NIEZNAJOMI (All of us Strangers)

6 kwietnia (sobota), godz. 19:30

9 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

10 kwietnia (środa), godz. 19:15

11 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

dramat, Wielka Brytania/USA 2023 (105 min)

Reżyseria Andrew Haigh

Obsada: Andrew Scott, Paul Mescal, Jamie Bell, Claire Foy

Jedna noc i spotkanie z tajemniczym sąsiadem, Harrym (Paul Mescal), całkowicie odmienia dotychczasowe życie Adama (Andrew Scott), mieszkańca opustoszałego londyńskiego bloku. W miarę rozwoju ich relacji Adama coraz bardziej pochłaniają wspomnienia z przeszłości, w pewnym momencie postanawia wrócić do miasteczka, w którym dorastał. Gdy trafia do rodzinnego domu, odnajduje swoich rodziców (Claire Foy i Jamie Bell) takimi, jakich pamięta z dnia ich śmierci przed trzydziestu laty.

Jeden z najważniejszych brytyjskich filmów 2023 roku, nominowanych m.in. do Złotych Globów i nagród BAFTA.

 

STREFA INTERESÓW (The Zone of Interest)

7 kwietnia (niedziela), godz. 17:15

dramat, Wielka Brytania, Polska, USA 2023 (105 min)

Reżyseria Jonathan Glazer

Obsada: Sandra Hüller, Christian Friedel, Ralph Herforth

W „Strefie interesów” brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau.

„Strefa interesów” to porażające studium banalności zła, w którym nigdy nie jesteśmy świadkami ludobójstwa ani obozowej rzeczywistości. Wszystko, co brutalne, od czego chce się odwrócić wzrok, zostaje wypchnięte poza dom Rudolfa i Hedwig, hermetycznie zamknięte poza ich codziennym życiem. Rodzinną sielankę tylko od czasu do czasu zakłóca dym z pobliskich kominów obozu. Czy można urządzić sobie sterylny raj w cieniu cudzego piekła, tak aby jego ślady nie przeniknęły do świadomości i sumienia?

Film Jonathana Glazera, twórcy „Under the Skin” oraz kultowych teledysków Massive Attack i Radiohead, jest polską koprodukcją, za którą – po stronie polskiej – odpowiadała Ewa Puszczyńska, producentka „Idy” i „Zimnej wojny”. „Strefa interesów” to wybitna, w całości zrealizowana w Polsce, nowatorska reinterpretacja kina Zagłady, nagrodzona Grand Prix na festiwalu w Cannes oraz nominowana do Oscara w 5 kategoriach, w tym dla Najlepszego Filmu. Za muzykę odpowiada Mica Levi, a autorem zdjęć jest nominowany do Oscara Łukasz Żal („Zimna wojna”, „Ida”). To głęboko wstrząsające, otwierające oczy dzieło, które wychodzi poza ramy filmu – i przejdzie do historii kina.

FILM OTRZYMAŁ 5 NOMINACJI DO OSCARÓW 2024, W KATEGORIACH: NAJLEPSZY FILM, NAJLEPSZA REŻYSERIA, SCENARIUSZ ADAPTOWANY, DŹWIĘK I PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY. OSTATECZNIE ZWYCIĘŻAJĄC W KATEGORIACH NAJLPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY I DŹWIĘK.

 

PERFECT DAYS (Perfect Days) – PREMIERA

7 kwietnia (niedziela), godz. 19:15 POKAZ PRZEDPREMIEROWY

12 kwietnia (piątek), godz. 17:00

13 kwietnia (sobota), godz. 17:00

14 kwietnia (niedziela), godz. 17:00

16 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

17 kwietnia (środa), godz. 17:00

18 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

dramat, Niemcy, Japonia 2023 (123 min)

Reżyseria Wim Wenders

Obsada: Kōji Yakusho

Nowy film twórcy „Lisbon Story" i „Nieba nad Berlinem" to medytacja nad prostotą i pięknem życia. W „Perfect Days" Wim Wenders opowiada historię japońskiego everymana, dla którego każdy dzień wypełniony jest czynnościami składającymi się na poezję codzienności.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją rolę na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety (każda jest architektonicznym arcydziełem), okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową jego życia stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wendersa to uzdrawiające kino zmieniające codzienność w magię.

FILM OTRZYMAŁ NOMINACJĘ DO OSCARA DLA NAJLEPSZEGO FILMU MIĘDZYNARODOWEGO.

 

15. LGBT+ FILM FESTIVAL 12-18 KWIETNIA

 

Jubileuszowa, 15. edycja LGBT+ Film Festival Poland już od 12 kwietnia w Szczecinie w Kinie Zamek i kolejno w wybranych kinach w całej Polsce! Święto queerowego kina, produkcje zaangażowane w sprawy, które dotyczą nie tylko społeczności LGBT+, ale nas wszystkich!  „15 lat obecności na kinowych ekranach to nasz wspólny sukces, będziemy go jak zawsze świętować z naszymi widzkami i widzami w wyjątkowym stylu." - mówią organizatorzy.

LGBT+ Film Festival jest największym świętem kina LGBT+ w Europie Środkowo-Wschodniej. Odważne, queerowe kino artystyczne, hity światowych festiwali, filmy bezkompromisowych wizjonerek i wizjonerów.

LGBT+ Film Festival powraca do Szczecina z zestawem sześciu znakomitych filmów, które bardzo ciekawie i w sposób bardzo wartościowy, wypowiadają się na bardzo ważne współczesne tematy. 15. LGBT+ Film Festival w kinie Zamek w Szczecinie w dniach 12-18 kwietnia 2024 roku.

Oficjalna strona festiwalu: www.LGBTfestival.pl

 

HARMONOGRAM 15. LGBT+ FILM FESTIVAL W KINIE ZAMEK W SZCZECINIE

 

BIG BOYS

12 kwietnia (piątek), godz. 19:30

dramat/komedia, USA 2023 (90 min)

Reżyseria Corey Sherman

Obsada: Isaac Krasner, Dora Madison, David Johnson III

Wchodzenie w dorosłość nigdy nie jest szczególnie łatwe, ale czasem staje się złośliwie skomplikowane. Na przykład wtedy, gdy ukochana kuzynka Jamiego zabiera na wakacyjny wyjazd swojego chłopaka, Dana. Czternastolatek nie jest zachwycony, ale wkrótce okazuje się, że starszy o dwanaście lat Dan imponuje mu swoimi umiejętnościami, a między tą dwójką zawiązuje się szczególna męska więź, znacząca dla nastolatka więcej, niż jest gotowy przyznać sam przed sobą. Wychowany w przekonaniu, że homofobiczna męskość, oparta na fizycznej sile jest słuszna i zapewnia przetrwanie, Jamie leczy kompleksy powielając toksyczne schematy. W głębi duszy jednak zaczyna dostrzegać, kim jest naprawdę, a ważną rolę w odkrywaniu tożsamości ma dojrzała postawa Dana.

Reżyser Corey Sherman zawarł w komedii „Big Boys” autobiograficzne refleksje, zwracając uwagę, że body shaming i kompleksy na punkcie sylwetki dotyczą nie tylko kobiet, ale i mężczyzn, bez względu na wiek.

 

DRIFTER

13 kwietnia (sobota), godz. 19:30

dramat, Niemcy 2023 (79 min)

Reżyseria Hannes Hirsch

Obsada: Lorenz Hochhuth, Cino Djavid, Gustav Schmidt

Oto nowy początek w nowym mieście: dwudziestokilkuletni Moritz przeprowadza się ze swoim chłopakiem do Berlina. Ich związek jednak szybko się kończy. Oszołomiony sytuacją, ale i ciekawy wielkomiejskiego życia bohater wyrusza na poszukiwanie nowych erotycznych doznań i znajomości, by potem dać się ponieść atrakcjom nocnego szaleństwa w mieście, którego queerowa strona jest niezwykle barwna i ekscytująca.  Konstelacje relacji i tożsamości, eksperymenty z używkami oraz znajomości zawierane na chwilę, ale z nadzieją na coś więcej – debiut fabularny Hannesa Hirscha to świeże spojrzenie na berlińską scenę gejowską.

 

KLIMAKTERIET

14 kwietnia (niedziela), godz. 19:30

dramat, Argentyna 2023 (67 min)

Reżyseria Juan Manuel D'Emilio

Obsada: Susi Andersen, Mara Bestelli, Alejandra Carattoli

W życiu kobiety w średnim wieku, żony reżysera teatralnego, pojawiają się dwa nieoczekiwane zjawiska. Jednym z nich jest menopauza, drugim – młoda aktorka, z którą współpracuje jej mąż. Nagła fala emocji wstrząsa nudnym życiem w opustoszałym nadmorskim kurorcie... Czarno-białe slow cinema z Argentyny.

 

QUEENDOM

16 kwietnia (wtorek), godz. 19:30

dokumentalny, USA/Francja 2023 (98 min)

Reżyseria Agniia Galdanova

Niczym młody David Bowie, jest przybyszką z innej planety – cały świat jest dla niej jednym wielkim wybiegiem. „Queendom” to magnetyczny portret 21-letniej drag queen. Gena wygląda jak wystylizowana rzeźba – z taśmy klejącej, śmieci i kosmetyków do makijażu tworzy sugestywne i mroczne kreacje, w których pojawia się w przestrzeni publicznej i na swoich social mediach.  Dorastała w miasteczku zbudowanym na miejscu dawnego rosyjskiego gułagu – dziś ze swoimi radykalnymi występami pojawia się w supermarketach, na stacjach metra i na moskiewskich ulicach. Ta bezwstydna obecność to jej sposób na protest wobec traktowania osób LGBTQ+ przez rząd w skrajnie konserwatywnej Rosji Putina. Jej samotny bunt ma jednak wysoką cenę, gdy przez swoje radykalne występy jest zmuszona do emigracji.  Ten filmowy portret z pogranicza sztuki i aktywizmu, kina dokumentalnego i science-fiction, pokazuje nie tylko wewnętrzny wszechświat Geny – to również starcie między starą i młodą Rosją. „Queendom” przypomina, że drag zawsze był polityczny – Gena o tym pamięta i nie zamierza udawać pokory.

 

PRZEBUDZONE (Upon Waking)

17 kwietnia (środa), godz. 19:30

romans, USA 2023 (107 min)

Reżyseria Max Rissman

Obsada: Sherilyn Fenn, Chris Zylka, Elsie Hewitt

Kobieca historia miłosna w nieziemskim stylu. Dwie młode dziewczyny, które zmagają się z wewnętrznymi demonami, ulegają zatruciu tlenkiem węgla na pierwszej randce. Gdy obie zapadają w śpiączkę, ich dusze muszą nauczyć się kochać, by zyskać nową szansę na życie. „Przebudzone” to historia o przezwyciężaniu lęku przed śmiercią, a także pokonywaniu oporu przed intymnością. Bohaterki zmagają się z tematami przebaczania, kojenia bólu po porzuceniu, zadają sobie pytania o poświęcenie i bezwarunkową miłość, próbując stawić czoła ciemnym zakamarkom swoich dusz.

 

DOJRZAŁE WYZWANIA W MIŁOŚCI (The second golden age, challenges of love)

18 kwietnia (czwartek), godz. 19:30

dramat, Węgry 2003 (92 min)

Reżyseria Mária Takács

Obsada: Tünde Bacskó, Emese Vasvári, Zoltán Tölgyesy

Niezależna produkcja z Węgier, którą autorki nazywają „telenowelą o prawach człowieka". Para kobiet w średnim wieku i duszna atmosfera małego węgierskiego miasteczka – czy skończy się polowaniem na czarownice? Do nauczycielki rysunku wprowadza się jej partnerka, malarka. Plotki szybko się rozchodzą, atmosfera w okolicy zaczyna wrzeć, a lokalna bibliotekarka planuje zorganizować czytanie książki, w której Kopciuszek pochodzi z romskiej rodziny, zaś Królowa Śniegu jest lesbijką...

Ta historia zdarzyła się naprawdę – scenariusz napisało życie i członkowie lokalnej społeczności, którzy postanowili też zagrać w filmie razem z profesjonalnymi aktorami. Film jest szczególnie istotny w kontekście dyskryminujących działań węgierskiego rządu, a w moralnej panice węgierskiej prowincji odnajdziemy niestety podobieństwa do polskich realiów.

 

***

 

THE CHOSEN 4: WYBRANI (ODC. 1-2)

13 kwietnia (sobota), godz. 14:30

dramat, USA 2023 (135 min)

THE CHOSEN 4: WYBRANI (ODC. 3-4)

14 kwietnia (niedziela), godz. 14:30

dramat, USA 2023 (120 min)

THE CHOSEN 4: WYBRANI (ODC. 5-6)

27 kwietnia (sobota), godz. 14:00

dramat, USA 2023 (133 min)

THE CHOSEN 4: WYBRANI (ODC. 7-8)

28 kwietnia (niedziela), godz. 14:00

dramat, USA 2023 (160 min)

Reżyseria Dallas Jenkins

Obsada: Jonathan Roumie, Paras Patel, Erick Avari, Shahar Isaac

„Boję się tego, co ma nadejść... Historia zbliża się do końca" – tymi słowami Jezusa rozpoczyna się kolejny, czwarty już sezon kultowego serialu The Chosen. Zdaniem jego twórcy, Dallasa Jenkinsa ten sezon będzie najbardziej emocjonalny ze wszystkich. Śmierć Jana Chrzciciela rozpoczyna ciąg najbardziej dramatycznych wydarzeń. Jezus zbliża się do pełnego zrealizowania ziemskiej misji. Proroctwa się wypełniają. Wybrani są zdezorientowani. Co się dalej zdarzy? Judasz, obracając w ręku srebrnikiem, walczy z pożądliwą pokusą. Marię Magdalenę przeszywa niespotykany lęk, gdy spogląda na kamienny grób. Jezus ukradkiem płacze. Śmierć, nieszczęście, katastrofa wiszą w powietrzu... Finał zbliża się wielkimi krokami.

„The Chosen” to serial oparty na Biblii, który odniósł spektakularny sukces i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na całym świecie (zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących). Jest projektem medialnym wszech czasów finansowanym przez społeczność.

Odpowiadając na liczne pytania naszych widzów, podczas kwietniowych pokazów, w kinie Zamek zaprezentowane zostaną wszystkie odcinki IV sezonu tej produkcji.

 

ANSELM 3D (Anselm - Das Rauschen der Zeit)

22 kwietnia (poniedziałek), godz. 17:00

23 kwietnia (wtorek), godz. 19:00

30 kwietnia (wtorek), godz. 19:15

2 maja (czwartek), godz. 17:00

dokumentalny Niemcy, Włochy, Francja 2023 (93 min)

Reżyseria Wim Wenders

Prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera jest jak jego wielkoformatowe rzeźby – choć monumentalny, nie porzuca ludzkiej perspektywy. I nie jest to na pewno klasyczny dokument z „gadającymi głowami”. Po pamiętnej Pinie Wim Wenders proponuje kolejne immersyjne doświadczenie filmowe (realizacja trwała dwa lata), dzięki któremu możemy wkroczyć do świata twórcy i jego dzieł. Fabularyzowane sceny, materiały archiwalne i zrealizowane w 3D ujęcia z gigantycznej pracowni składają się na zniuansowany obraz człowieka walczącego z powojenną zbiorową amnezją. Urodzony w 1945 roku Kiefer, uczeń Josepha Beuysa – na początku kariery przez niektórych uznawany za zwykłego prowokatora, a nawet sympatyka nazizmu – upominał się w swoich pracach o pamięć trudnej przeszłości Niemiec, tak jak Heinrich Böll w literaturze. Wenders wędruje z kamerą po wielohektarowym terenie we francuskim Barjac – studiu artystycznym, a zarazem ulegającej entropii wystawie. Budowanie i rozpad, mit i konkret, świadectwo i zanik – te fascynacje widać w tworzonych przez Kiefera obiektach: kilkupiętrowych betonowych wieżach czy podziemnych tunelach. Jednocześnie reżyser pozwala sobie na czuły filmowy gest – spotkanie małego Anselma (w tej roli kuzyn Wendersa) z cenionym artystą.

FILM W KINIE ZAMEK PREZENTOWANY BĘDZIE W FORMACIE 3D.

 

 

PIEŚNI ZIEMI (Fedrelandet)

22 kwietnia (poniedziałek), godz. 19:00 MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ ZIEMI

23 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

24 kwietnia (środa), godz. 17:00

dokumentalny, Norwegia 2023 (90 min)

Reżyseria Margreth Olin

Zapierający dech wizualno-dźwiękowy poemat w którym reżyserka Margreth Olin, przez cztery pory roku, towarzyszy ojcu w wędrówkach przez dzikie, górskie rejony zachodniej Norwegii, by podążając z kamerą śladami przodków, odpowiedzieć sobie na pytanie: skąd jestem? Dziewicza w tym rejonie natura pulsuje nieustającym cyklem narodzin i śmierci. Film, poprzez oszałamiające obrazy i wibrujące dźwięki, odsłania przed nami świat intymny i zarazem bardzo uniwersalny.

„Od lat marzyłam by zrobić taki film. Zastanawiałam się jak najlepiej sportretować głęboką więź człowieka z przyrodą i wróciłam do domu, by odwiedzić mojego ojca” – wyznała autorka dokumentu, Margreth Olin. „Mój ojciec ma teraz 86 lat i być może jego pokolenie jest ostatnim, które posiada głęboką wiedzę o tym, jak dbać o naturę”.

 

UCIECZKA Z KINA WOLNOŚĆ – KLASYKA FILMU NA 60. URODZINY KINA ZAMEK W SZCZECINIE

24 kwietnia (środa), godz. 19:00

dramat, Polska 1990 (88 min)

Reżysera Wojciech Marczewski

Obsada: Janusz Gajos, Teresa Marczewska, Zbigniew Zamachowski

Lata 80. XX w. Postaci wyświetlanego w kinie "Wolność" filmu porzucają swoje role i nawiązują kontakt z widzami. Okręgowy cenzor stosuje środek zapobiegawczy: każe wykupić wszystkie seanse, jednak wirus buntu przenosi się na ulice. I wtedy partyjna "góra" nakazuje spalić kopię filmu. Jeden z najbardziej oryginalnych filmów okresu przełomu. Podszyta absurdem, nawiązująca do "Mistrza i Małgorzaty" Bułhakowa i "Purpurowej róży z Kairu" Allena metaforyczna opowieść o końcu opresyjnego ustroju, ale też uniwersalna przypowieść o człowieku, który, choć upadł, próbuje odzyskać godność i wolność.

Prezentacja filmu z okazji 80. urodzin Wojciecha Marczewskiego, jednego z najwybitniejszych twórców w historii polskiego kina.

 

VINCENT MUSI UMRZEĆ (Vincent doit mourir)

25 kwietnia (czwartek), godz. 17:00

30 kwietnia (wtorek), godz. 17:00

1 maja (środa), godz. 17:00

2 maja (czwartek), godz. 19:00

dramat/komedia/thriller, Francja, Belgia 2023 (108 min)

Reżyseria Stephan Castang

Obsada: Karim Leklou, Vimala Pons, François Chattot

Vincent (Karim Leklou) musi umrzeć, choć nikt za bardzo nie wie dlaczego. Jeszcze przed chwilą był wcieleniem przeciętności – pracował w korporacji, umawiał się na randki z Tindera, mieszkał w normalnym mieszkaniu i chodził na piwo z kumplami. Pewnego dnia zostaje jednak zaatakowany w pracy przez stażystę, który po całym zajściu nie jest w stanie powiedzieć nic o swojej motywacji. Kolejnego dnia Vincenta próbuje zabić ktoś inny. A kolejnego inny. Główny bohater postanawia sprawdzić, dlaczego nagle stał się wrogiem publicznym numer jeden. W rozwiązaniu zagadki pomaga mu tajemnicza kelnerka (Vimala Pons) i pies Sułtan.

W swoim pełnometrażowym debiucie – zgrabnie łączącym thriller, kino apokaliptyczne i czarną komedię – Stéphan Castang stawia pytania o źródła przemocy i metody funkcjonowania społecznego przyzwolenia na nią. Udaje mu się przy tym uzyskać nieoczekiwany efekt: oto thriller, w którym to my – widzowie – jesteśmy czarnymi charakterami. A ponieważ świetny pomysł wyjściowy wspierają tu doskonałe zdjęcia Manuela Dacosse, trudno się dziwić, że „Vincent musi umrzeć” był jednym z najchętniej dyskutowanych filmów zeszłorocznego festiwalu w Cannes. I przy okazji filmem, o którym natychmiast po seanse chce się rozmawiać.

 

JOIKA

26 kwietnia (piątek), godz. 17:00

28 kwietnia (niedziela), godz. 17:00

1 maja (środa), godz. 19:15

dramat, Polska, USA. Nowa Zelandia 2023 (110 min)

Reżyseria James Napier Robertson

Obsada: Talia Ryder, Diane Kruger, Karolina Gruszka, Tomasz Kot, Borys Szyc

Młoda, ambitna balerina opuszcza dom i bliskich w  rodzinnym Teksasie dla świata rosyjskiego baletu i  jako jedna z pierwszych Amerykanek zostaje przyjęta do Moskiewskiej Akademii Baletu Bolszoj. Pracując z  legendarną nauczycielką - Tatyaną Volkovą - Joy Womack trenuje aby  pewnego dnia zostać́ primabaleriną. Za pięknem tańca czai się̨ jednak świat pełen bólu i brutalnej  rywalizacji. Joy jest zmuszona przekroczyć́ granice swojej fizyczności i  psychiki, kładąc na szali swoje zdrowie, relacje, a być́ może nawet całe swoje życie, w podróży do odkrycia i zrozumienia, co naprawdę̨ oznacza  być́ najlepszą.

 

W produkcji  zobaczymy znanych polskich aktorów: Tomasza Kota, Borysa Szyca oraz Karolinę Gruszkę, którzy wystąpią u boku międzynarodowych gwiazd, m.in. Diane Kruger i Talii Ryder. Film jest wizualnym świętem, przedstawiającym nie tylko świat baletu, ale także osobistą, poruszającą historię o dążeniu do perfekcji, pasji i determinacji.

Talia Ruder, wcielająca się w rolę Joy i Diana Kruger, grająca postać Tatiyany Volkovoy, to aktorki, które mają baletowe doświadczenie, co dodaje ich kreacjom autentyczności. Zdjęcia do filmu kręcone były częściowo w Warszawie, której sceneria ma przypominać Moskwę.

 

TOURNEE NOWYCH HORYZONTÓW W SZCZECINIE

25-28 KWIETNIA 2024

 

W ramach tegorocznego tournée (które w tym roku odbędzie się w jednej dacie w całej Polsce) pokazane zostaną 4 hity Festiwalu Nowe Horyzonty, które łączy motyw natury - idealna propozycja na przedmajówkowy weekend.

 

SAMSARA

25 kwietnia (czwartek), godz. 19:00

dramat, Hiszpania 2023 (114 min)

Reżyseria Lois Patiño

Obsada: Amid Keomany, Toumor Xiong, Simone Milavanh

Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca „Samsara” na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.

 

DELIKWENCI (The Delinquents / Los delincuentes)

26 kwietnia (piątek), godz. 19:00

dramat, Argentyna, Brazylia, Luksemburg, Chile 2023 (189 min)

Reżyseria Rodrigo Moreno

Obsada: Daniel Elias, Esteban Bigliardi, Margarita Molfino

„Delikwenci” Rodrigo Moreno to jeden z niekwestionowanych przebojów ostatniego Cannes. Ta przezabawna, nieprzewidywalna, pełna fantazji i uroku opowieść rozpoczyna się jak dramat obyczajowy o sfrustrowanym monotonną egzystencją urzędniku, by nieoczekiwanie zamienić się w rasowy kryminał o napadzie na bank. A to dopiero początek! Moreno przekonuje nas bowiem, że prawdziwe życie i prawdziwe kino zaczyna się wtedy, kiedy ściągamy uniformy, radykalnie zrywamy z kieratem codzienności, iluzją zawodowego i artystycznego bezpieczeństwa i z egzystencjalną i kinową rutyną. Jego bohaterowie, kasjerzy Román i Morán, wkraczają więc na terytorium przygody, gdzie w towarzystwie bohemy będą poznawać wartość (i cenę) wolności. Prezentowana w sekcji Un Certain Regard arthouse’owa komedia kryje w sobie – niczym sejf, którego zawartość plądrujemy z zachwytem – mnóstwo niespodzianek.

 

WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW (About Dry Grasses / Kuru Otlar Üstüne)

27 kwietnia (sobota), godz. 19:00

dramat, Turcja, Francja, Niemcy, Szwecja 2023 (197 min)

Reżyseria Nuri Bilge Ceylan

Obsada: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor „Uzaka”, „Pewnego razu w Anatolii” i „Zimowego snu”, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Merve Dizdar) kinem melancholijnym i epickim w metrażu (ponad trzy godziny). Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

 

EUREKA

28 kwietnia (niedziela), godz. 19:00

dramat, Argentyna, Francja, Portugalia 2023 (146 min)

Reżyseria Lisandro Alonso

Obsada: Viggo Mortensen, Chiara Mastroianni, Luísa Cruz

Pierwszy od dziewięciu lat film Lisandro Alonso (Los muertos, Fantasma, Liverpool, Jauja) miał premierę w Cannes w ramach pokazów specjalnych. Enigmatyczne, oniryczne dzieło Argentyńczyka płynnie przemieszcza się pomiędzy kilkoma epokami, gatunkami i konwencjami. Czarno-biały western (z Chiarą Mastroianni i Viggo Mortensenem w obsadzie), skąpany w czerwono-niebieskich światłach radiowozu współczesny kryminał, którego akcja rozgrywa się w rezerwacie Indian w Dakocie, i wreszcie zanurzona w latach 70. przypowieść o winie, karze i gorączce złota w amazońskiej dżungli. „Eureka” skupia się na kwestii reprezentacji. Jej bohaterowie, rdzenni mieszkańcy obu Ameryk, zamknięci są w narzuconych im ramach, a ucieczką przed przesądzonym przez kolonizację (także artystyczną) losem jest nieustanny ruch, przemieszczenie w stronę tego, co nieuchwytne, radykalna przemiana. Tym procesom podlega także sam film, który nie przywiązując się do żadnej narracji, uwalnia od ich kategoryczności zarówno bohaterów, jak i widzów. To, co łączy wszystkie „części” Eureki, to hipnotyczny rytm, gęstość i uroda obrazów. Jednym z producentów filmu jest wybitny am erykański dokumentalista Roberto Minervini.   

KINO ZAMEK – KWIECIEŃ 2024

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz