„Oppenheimer” w reżyserii
Christophera Nolana zdobył siedem Oscarów, w tym nagrody za najlepszy film,
reżyserię, dwie męskie role Cilliana Murphy’ego i Roberta Downeya Jr. oraz za muzykę,
zdjęcia, montaż. Cztery Oscary zdobyły „Biedne istoty”, w tym dla Emmy Stone za
rolę pierwszoplanową. Brytyjsko-polska „Strefa
interesów” zdobyła dwa Oscary za najlepszy film międzynarodowy i za dźwięk. Dwa
Oscary dla Japonii, za pełnometrażową animację „Chłopiec i czapla” i efekty wizualne
do „Godzilli Minus One”. Nagrody za scenariusze dla „Anatomii upadku” i „Amerykańskiej
fikcji”. Najlepszy pełnometrażowy dokument to „20 dni w Mariupolu” i jest to
pierwszy w historii Oscar dla Ukrainy. Protesty w Hollywood opóźniły rozpoczęcie gali wręczenia nagród, a polityka często pojawiała się w przemowach Oscarowych.
Obyło się bez sensacji, za to z kilku nagród cieszę się szczególnie. 7 Oscarów dla „Oppenheimera” to dowód, że kino żyje, że tworzenie filmów na wielkie ekrany ma sens i jak to ujął Christopher Nolan: „Film ma dopiero nieco ponad 100 lat i w porównania do na przykład malarstwa jest młodą dziedziną sztuki i nie wiem dokąd nas zaprowadzi, cieszę się, że jestem częścią tej podróży”. Film opowiadający poruszającą historię J. Roberta Oppenheimera, ojca bomby atomowej, to połączenie trudnego tematu z wizualną perfekcją, za którą Nolan ceniony jest od lat. Bardzo zasłużona wygrania twórcy, który dał nam wcześniej m.in. „Memento”, „Mrocznego rycerze”, „Incepcję”, „Interstellar” czy „Dunkierkę”. Wygrana „Oppenheimera” nabrała dodatkowego znaczenia, biorąc pod uwagę wydarzenia dziejące się dziś na świecie, gdzie w kilku miejscach toczą się tragiczne konflikty wojenne.
„Oppenheimer” zdobył Oscara za najlepszy film roku i za reżyserię Nolana. Dwie nagrody zdobyli występujący w nim aktorzy – Cillian Murphy za rolę pierwszoplanową i Robert Downey Jr. za rolę drugoplanową. „Nakręciliśmy film o człowieku, który stworzył bombę atomową, i na dobre czy na złe wszyscy żyjemy w świecie Oppenheimera” – mówił Murphy w swoim przemówieniu, dedykując nagrodę „wszystkim walczącym o pokój”. Nieco inaczej podszedł do nagrody Downey Jr., który mówił: „Oto mój mały sekret: potrzebowałem tej pracy bardziej niż ona mnie”. Doceniono też montaż autorstwa Jennifer Lame oraz zdjęcia Hoyte van Hoytemy i muzykę Ludwiga Goranssona. Drugi rok z rzędu najlepszy film roku zdobywa 7 Oscarów. „Oppenheimer” nominowany był w sumie do 13 Oscarów.
11 nominacji zamieniły na 4 Oscary „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimowa i doceniono przede wszystkim stronę wizualną tego filmu, który Akademia wyróżniła nagrodami za scenografię, kostiumy, charakteryzację i główną rolę kobiecą. 7 lat po Oscarze za „La La Land” Emma Stonę ponownie odebrał nagrodę dla najlepszej aktorki, pokonując wysoko notowaną Lily Gladstone za występ „Czasie krwawego księżyca”. Nie zdobyła więc Oscara pierwsza Indianka z Ameryki Północnej, a film Martina Scorsese to największy przegrany nagród, bo na 10 nominacji nie zdobył żadnego wyróżnienia. „Razem tworzymy coś wielkiego” – mówiła ze sceny Emma Stone, także producentka „Biednych istot”. Nagrodę za drugoplanową rolę kobiecą otrzymała Da’Vine Joy Randolph za „Przesilenie zimowe”. „Od tak dawna chciałem być inna, a teraz zdaję sobie sprawę, że muszę po prostu być sobą”.
Cieszą szczególnie nagrody dla twórców międzynarodowych, którzy podkreślili swoją siłę podczas tegorocznej gali nagród. Brytyjsko-polska „Strefy interesów” w reżyserii Jonathana Glazera zdobyła dwie nagrody, w tym za najlepszy film międzynarodowy oraz za dźwięk. Film ten w całości nakręcono w Polsce przy współpracy 110 polskich twórców, a na czele polskiego zespołu stała Ewa Puszczyńska. Mnie szczególnie ucieszył nagroda za dźwięk, który w „Strefie interesów” ma do odegrania szczególną rolę. Jonathan Glazer dziękował ze sceny między innymi Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej i Muzeum w Auschwitz. Jednak najważniejsze słowa Glazera dotyczyły współczesnej sytuacji politycznej w strefie Gazy.
Zdobywca Złotej Palmy z Cannes, francuska „Anatomia upadku” z pięciu nominacji, obroniła Oscara za scenariusz oryginalny, który odebrali Justine Triet i Arthur Harari. Ten ostatni wspominał ze sceny, że scenariusz powstał bez producenckich nacisków i w pełni niezależnie. Oscara za scenariusz adaptowany zdobył Cord Jefferson za „Amerykańską fikcję”. Obie nagrody bardzo zasłużone.
Bardzo cieszą się z Oscarów Japończycy, którzy zdobyli dwa wyróżnienia, pokonując swoich silnych konkurentów z Hollywood. Wśród pełnometrażowych animacji wygrał „Chłopiec i czapla” w reżyserii Hayao Miyazakiego, co czyni go najstarszym laureatem kategorii doceniającej pełnometrażowe animacji. Za najlepsze efekty wizualne uznano „Godzillę Minus One”. Dokładnie przed 70 laty powstał w Japonii pierwszy film o tym monstrum, piękny więc prezent otrzymali miłośnicy i twórcy „Godzilli”. Wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych wygrał wstrząsający „20 dni w Mariupolu” i był to pierwszy w historii Oscar dla Ukrainy. Reżyser Mstyslav Chernov w swojej przemowie mówił, że wolałby tego filmu nigdy nie nakręcić. Jego słowa były bardzo ważne w obliczu słabnącego wsparcia USA dla walczącej Ukrainy.
Wśród docenionych znalazła się „Barbie”, którą wyróżniono za piosenkę „What Was I Made For?” Billie Eilish i Finneasa O’Connella. To drugi Oscar dla tego duetu, kilka lat po zdobyciu nagrody do piosenki z Bonda. Billie Eilish jest pierwszą osobą urodzoną w XXI wieku, która zdobyła dwa Oscary i najmłodszą w historii laureatką mającą dwa Oscary na koncie.
Sama ceremonia przebiegała bardzo sprawinie, pojawiły się wszystkie piosenki nominowane do Oscara, ale prawdziwe show pokazał Ryan Gosling i jego zespół wykonując „I’m Just Ken”. Świetnie też zaprezentowali się rdzenni Amerykanie wykonujący piosenkę do „Czasu krwawego księżyca”. Jimmy Kimmel poprowadził galę ostrożnie i z humorem, ale bardzo ważnym momentem było pojawienie się wszystkich osób technicznych pracujących przy gali wręczenia Oscarów. Ich pojawienie przyjęto owacją na stojąco. Pracownicy ci negocjują właśnie swoje umowy ze studiami, a jeśli rozmowy zostaną zerwane, latem zapowiadają strajk.
Najwięksi przegrani to na pewno „Czas krwawego księżyca” i „Maestro”, które nie zdobyły żadnych nagród. Klęskę ponieśli producenci treści głównie dla streamingu. Netflix zdobył tylko 1 nagrodę, a w ogóle streamerzy przegrali kilkadziesiąt nominacji.
Kilka przecznic od Dolby Theater kilkuset demonstrantów wzywało do zawieszenia broni podczas izraelskiej wojny w Gazie, a zwycięzcy w swoich przemówieniach potępiali kryzys humanitarny w tym regionie oraz ten wywołany inwazją Rosji na Ukrainę. Pro-palestyńskie demonstracje w sercu Hollywood spowodowały spore zamieszanie wokół Dolby Theatre, co spowodowało opóźnienie rozpoczęcia ceremonii.
Pełna lista nagrodzonych:
NAJLEPSZY FILM
„Oppenheimer” - Emma Thomas, Charles Roven, Christopher Nolan, producenci
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Christopher Nolan - „Oppenheimer”
AKTORKA PIERWSZOPLANOWA
Emma Stone - „Poor Things”
AKTOR PIERWSZOPLANOWY
Cillian Murphy - „Oppenheimer”
AKTORKA DRUGOPLANOWA
Da’Vine Joy Randolph - „The Holdovers” / „Przesilenie zimowe”
AKTOR DRUGOPLANOWY
Robert Downey Jr. - „Oppenheimer”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„American Fiction” / „Amerykańska fikcja” - Cord Jefferson
SCENARIUSZ ORYGINALNY
„Anatomy of a Fall” / „Anatomia upadku” - Justine Triet, Arthur Harari
PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY
„The Zone of Interest” / „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„The Boy and the Heron” / „Chłopiec i czapla” - Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„20 Days in Mariupol” / „20 dni w Mariupolu” - Mstyslav Chernov, Michelle Mizner, Raney Aronson-Rath
ZDJĘCIA
„Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema
ORYGINALNA PIOSENKA
„What Was I Made For?” z filmu „Barbie” - muzyka i słowa Billie Eilish, Finneas O’Connell
KOSTIUMY
„Poor Things” / „Biedne istoty” – Holly Waddington
DŹWIĘK
„The Zone of Interest” / „Strefa interesów” - Tarn Willers, Johnnie Burn
ORYGINALNA MUZYKA
„Oppenheimer” – Ludwig Göransson
CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
„Poor Things” / „Biedne istoty” - Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston
SCENOGRAFIA I DEKORACJA WNĘTRZ
„Poor Things” / „Biedne istoty” - scenografia: James Price, Shona Heath; dekoracje wnętrz: Zsuzsa Mihalek
MONTAŻ
„Oppenheimer” – Jennifer Lame
EFEKTY WIZUALNE
„Godzilla Minus One” - Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi, Tatsuji Nojima
AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„The Wonderful Story of Henry Sugar” - Wes Anderson, Steven Rales
ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko” - Dave Mullins, Brad Booker
DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„The Last Repair Shop” / „Ostatni warsztat” - Ben Proudfoot, Kris Bowers
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz