poniedziałek, 11 marca 2024

Oscary 2024. „Oppenheimer” zdobywa 7 nagród

„Oppenheimer” w reżyserii Christophera Nolana zdobył siedem Oscarów, w tym nagrody za najlepszy film, reżyserię, dwie męskie role Cilliana Murphy’ego i Roberta Downeya Jr. oraz za muzykę, zdjęcia, montaż. Cztery Oscary zdobyły „Biedne istoty”, w tym dla Emmy Stone za  rolę pierwszoplanową. Brytyjsko-polska „Strefa interesów” zdobyła dwa Oscary za najlepszy film międzynarodowy i za dźwięk. Dwa Oscary dla Japonii, za pełnometrażową animację „Chłopiec i czapla” i efekty wizualne do „Godzilli Minus One”. Nagrody za scenariusze dla „Anatomii upadku” i „Amerykańskiej fikcji”. Najlepszy pełnometrażowy dokument to „20 dni w Mariupolu” i jest to pierwszy w historii Oscar dla Ukrainy. Protesty w Hollywood opóźniły rozpoczęcie gali wręczenia nagród, a polityka często pojawiała się w przemowach Oscarowych.

Obyło się bez sensacji, za to z kilku nagród cieszę się szczególnie. 7 Oscarów dla „Oppenheimera” to dowód, że kino żyje, że tworzenie filmów na wielkie ekrany ma sens i jak to ujął Christopher Nolan: „Film ma dopiero nieco ponad 100 lat i w porównania do na przykład malarstwa jest młodą dziedziną sztuki i nie wiem dokąd nas zaprowadzi, cieszę się, że jestem częścią tej podróży”. Film opowiadający poruszającą historię J. Roberta Oppenheimera, ojca bomby atomowej, to połączenie trudnego tematu z wizualną perfekcją, za którą Nolan ceniony jest od lat. Bardzo zasłużona wygrania twórcy, który dał nam wcześniej m.in. „Memento”, „Mrocznego rycerze”, „Incepcję”, „Interstellar” czy „Dunkierkę”. Wygrana „Oppenheimera” nabrała dodatkowego znaczenia, biorąc pod uwagę wydarzenia dziejące się dziś na świecie, gdzie w kilku miejscach toczą się tragiczne konflikty wojenne.

„Oppenheimer” zdobył Oscara za najlepszy film roku i za reżyserię Nolana. Dwie nagrody zdobyli występujący w nim aktorzy – Cillian Murphy za rolę pierwszoplanową i Robert Downey Jr. za rolę drugoplanową. „Nakręciliśmy film o człowieku, który stworzył bombę atomową, i na dobre czy na złe wszyscy żyjemy w świecie Oppenheimera” – mówił Murphy w swoim przemówieniu, dedykując nagrodę „wszystkim walczącym o pokój”. Nieco inaczej podszedł do nagrody Downey Jr., który mówił: „Oto mój mały sekret: potrzebowałem tej pracy bardziej niż ona mnie”. Doceniono też montaż autorstwa Jennifer Lame oraz zdjęcia Hoyte van Hoytemy i muzykę Ludwiga Goranssona. Drugi rok z rzędu najlepszy film roku zdobywa 7 Oscarów. „Oppenheimer” nominowany był w sumie do 13 Oscarów.

11 nominacji zamieniły na 4 Oscary „Biedne istoty” Yorgosa Lanthimowa i doceniono przede wszystkim stronę wizualną tego filmu, który Akademia wyróżniła nagrodami za scenografię, kostiumy, charakteryzację i główną rolę kobiecą. 7 lat po Oscarze za „La La Land” Emma Stonę ponownie odebrał nagrodę dla najlepszej aktorki, pokonując wysoko notowaną Lily Gladstone za występ „Czasie krwawego księżyca”. Nie zdobyła więc Oscara pierwsza Indianka z Ameryki Północnej, a film Martina Scorsese to największy przegrany nagród, bo na 10 nominacji nie zdobył żadnego wyróżnienia. „Razem tworzymy coś wielkiego” – mówiła ze sceny Emma Stone, także producentka „Biednych istot”. Nagrodę za drugoplanową rolę kobiecą otrzymała Da’Vine Joy Randolph za „Przesilenie zimowe”. „Od tak dawna chciałem być inna, a teraz zdaję sobie sprawę, że muszę po prostu być sobą”.

Cieszą szczególnie nagrody dla twórców międzynarodowych, którzy podkreślili swoją siłę podczas tegorocznej gali nagród. Brytyjsko-polska „Strefy interesów” w reżyserii Jonathana Glazera zdobyła dwie nagrody, w tym za najlepszy film międzynarodowy oraz za dźwięk. Film ten w całości nakręcono w Polsce przy współpracy 110 polskich twórców, a na czele polskiego zespołu stała Ewa Puszczyńska. Mnie szczególnie ucieszył nagroda za dźwięk, który w „Strefie interesów” ma do odegrania szczególną rolę. Jonathan Glazer dziękował ze sceny między innymi Polskiemu Instytutowi Sztuki Filmowej i Muzeum w Auschwitz. Jednak najważniejsze słowa Glazera dotyczyły współczesnej sytuacji politycznej w strefie Gazy.

Zdobywca Złotej Palmy z Cannes, francuska „Anatomia upadku” z pięciu nominacji, obroniła Oscara za scenariusz oryginalny, który odebrali Justine Triet i Arthur Harari. Ten ostatni wspominał ze sceny, że scenariusz powstał bez producenckich nacisków i w pełni niezależnie. Oscara za scenariusz adaptowany zdobył Cord Jefferson za „Amerykańską fikcję”. Obie nagrody bardzo zasłużone.

Bardzo cieszą się z Oscarów Japończycy, którzy zdobyli dwa wyróżnienia, pokonując swoich silnych konkurentów z Hollywood. Wśród pełnometrażowych animacji wygrał „Chłopiec i czapla” w reżyserii Hayao Miyazakiego, co czyni go najstarszym laureatem kategorii doceniającej pełnometrażowe animacji. Za najlepsze efekty wizualne uznano „Godzillę Minus One”. Dokładnie przed 70 laty powstał w Japonii pierwszy film o tym monstrum, piękny więc prezent otrzymali miłośnicy i twórcy „Godzilli”. Wśród pełnometrażowych filmów dokumentalnych wygrał wstrząsający „20 dni w Mariupolu” i był to pierwszy w historii Oscar dla Ukrainy. Reżyser Mstyslav Chernov w swojej przemowie mówił, że wolałby tego filmu nigdy nie nakręcić. Jego słowa były bardzo ważne w obliczu słabnącego wsparcia USA dla walczącej Ukrainy.

Wśród docenionych znalazła się „Barbie”, którą wyróżniono za piosenkę „What Was I Made For?” Billie Eilish i Finneasa O’Connella. To drugi Oscar dla tego duetu, kilka lat po zdobyciu nagrody do piosenki z Bonda. Billie Eilish jest pierwszą osobą urodzoną w XXI wieku, która zdobyła dwa Oscary i najmłodszą w historii laureatką mającą dwa Oscary na koncie.

Sama ceremonia przebiegała bardzo sprawinie, pojawiły się wszystkie piosenki nominowane do Oscara, ale prawdziwe show pokazał Ryan Gosling i jego zespół wykonując „I’m Just Ken”. Świetnie też zaprezentowali się rdzenni Amerykanie wykonujący piosenkę do „Czasu krwawego księżyca”. Jimmy Kimmel poprowadził galę ostrożnie i z humorem, ale bardzo ważnym momentem było pojawienie się wszystkich osób technicznych pracujących przy gali wręczenia Oscarów. Ich pojawienie przyjęto owacją na stojąco. Pracownicy ci negocjują właśnie swoje umowy ze studiami, a jeśli rozmowy zostaną zerwane, latem zapowiadają strajk.

Najwięksi przegrani to na pewno „Czas krwawego księżyca” i „Maestro”, które nie zdobyły żadnych nagród. Klęskę ponieśli producenci treści głównie dla streamingu. Netflix zdobył tylko 1 nagrodę, a w ogóle streamerzy przegrali kilkadziesiąt nominacji.

Kilka przecznic od Dolby Theater kilkuset demonstrantów wzywało do zawieszenia broni podczas izraelskiej wojny w Gazie, a zwycięzcy w swoich przemówieniach potępiali kryzys humanitarny w tym regionie oraz ten wywołany inwazją Rosji na Ukrainę. Pro-palestyńskie demonstracje w sercu Hollywood spowodowały spore zamieszanie wokół Dolby Theatre, co spowodowało opóźnienie rozpoczęcia ceremonii.

 

Pełna lista nagrodzonych:

 

NAJLEPSZY FILM

„Oppenheimer” -  Emma Thomas, Charles Roven, Christopher Nolan, producenci

 

NAJLEPSZA REŻYSERIA

Christopher Nolan - „Oppenheimer” 

 

AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Emma Stone - „Poor Things” 

 

AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Cillian Murphy - „Oppenheimer” 

 

AKTORKA DRUGOPLANOWA

Da’Vine Joy Randolph - „The Holdovers” / „Przesilenie zimowe”

 

AKTOR DRUGOPLANOWY

Robert Downey Jr. - „Oppenheimer” 

 

SCENARIUSZ ADAPTOWANY

„American Fiction” / „Amerykańska fikcja” -  Cord Jefferson

 

SCENARIUSZ ORYGINALNY

„Anatomy of a Fall” / „Anatomia upadku” -  Justine Triet, Arthur Harari

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM MIĘDZYNARODOWY

„The Zone of Interest” / „Strefa interesów” (Wielka Brytania)

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

„The Boy and the Heron” / „Chłopiec i czapla” -  Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki

 

PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY

„20 Days in Mariupol” / „20 dni w Mariupolu” -  Mstyslav Chernov, Michelle Mizner, Raney Aronson-Rath

 

ZDJĘCIA

„Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema

 

ORYGINALNA PIOSENKA

„What Was I Made For?” z filmu „Barbie” -  muzyka i słowa Billie Eilish, Finneas O’Connell

 

KOSTIUMY

„Poor Things” / „Biedne istoty” – Holly Waddington

 

DŹWIĘK

„The Zone of Interest” / „Strefa interesów” -  Tarn Willers, Johnnie Burn

 

ORYGINALNA MUZYKA

„Oppenheimer” – Ludwig Göransson

 

CHARAKTERYZACJA I FRYZURY

„Poor Things” / „Biedne istoty” -  Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston

 

SCENOGRAFIA I DEKORACJA WNĘTRZ

„Poor Things” / „Biedne istoty” -  scenografia: James Price, Shona Heath; dekoracje wnętrz: Zsuzsa Mihalek

 

MONTAŻ

„Oppenheimer” – Jennifer Lame

 

EFEKTY WIZUALNE

„Godzilla Minus One” -  Takashi Yamazaki, Kiyoko Shibuya, Masaki Takahashi, Tatsuji Nojima

 

AKTORSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

„The Wonderful Story of Henry Sugar” -  Wes Anderson, Steven Rales

 

ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

„War Is Over! Inspired by the Music of John & Yoko” -  Dave Mullins, Brad Booker

 

DOKUMENTALNY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY

„The Last Repair Shop” / „Ostatni warsztat” -  Ben Proudfoot, Kris Bowers

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz