Znane są już wyniki Sesji 1/2024
w Programie Operacyjnym Upowszechnianie kultury filmowej, Priorytet I:
Festiwale Filmowe. Zmian znaczących w dotacjach jeszcze nie ma, ale kilka wydarzeń
wcześniej pomijanych zyskało tym razem wsparcie. Niestety ciągle są to kwoty, dla wielu
wydarzeń, niewielkie. Zgodnie z wcześniejszą polityką, najwięksi
dostali najwięcej. Z nadzieją na przyszłość wypatruję zmian w podejściu PISF do tej części filmowej edukacji.
Nie ma już dyrektora Śmigulskiego, ale są pierwsze decyzje pełniącej obowiązki Kamili Dorbach. I jest w wielu ośrodkach filmowej edukacji wielka radość. Co się zmieniło na lepsze?
Po zeszłorocznym skandalu wokół festiwalu „Kino na granicy”, wydaje się, że sytuacja wróciła do normy i wydarzenie to otrzymało należne mu wsparcie. Po wielu latach ponownie wsparcie otrzymał festiwal „Pięć Smaków”. W porównaniu z rokiem poprzednim zauważono działalność takich festiwali, jak Solanin, Spektrum, Człowiek w zagrożeniu, Tofifest.
Wśród najwyżej wspartych festiwali znalazły się m.in.: 21. Festiwal Millennium Docs Against Gravity (600 tysięcy złotych), 64. Krakowski Festiwal Filmowy (600 tysięcy złotych), 40 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy (400 tysięcy złotych), 43. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych Młodzi i Film (300 tysięcy złotych), 17. edycja Międzynarodowego Festiwalu Kina Niezależnego Mastercard OFF CAMERA (800 tysięcy złotych), 24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty (600 tysięcy złotych), Orły 2024 (400 tysięcy złotych) oraz oczywiście 49. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych z najwyższą i pełną wnioskowaną kwotą w wysokości 1,5 miliona złotych.
Dofinansowano także inne i mniejsze wydarzenia, w tym m.in.: 33. Międzynarodowy Festiwal Filmowy EUROSHORTS 2024 Młodzi Filmowcy, 11 Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młode Horyzonty, 7. BNP Paribas Green Film Festival, 18. Grand OFF im. Witolda Kona – Najlepsze Niezależne Krótkie Filmy Świat, 17. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator, 53. Lubuskie Lato Filmowe – Łagów 2024, WAMA Film Festival, CINEMAFORUM – 23. Międzynarodowe Forum Filmów Krótkometrażowych, 18. Festiwal Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi, 29 Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej PROWINCJONALIA, 25 Letnia Akademia Filmowa, Ińskie Lato Filmowe, American Film Festival, Afrykamera, 42. Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino!, Węgiel Film Festival, Tarnowska Nagroda Filmowa, 24. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa człowieka w filmie, Ukraina! 9. Festiwal Filmowy, 15. Festiwal Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja, LGBT+ Film Festival, 13 Festiwal Filmowy Hommage a Kieślowski, 31. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Etiuda&Anima, Octopus Film Festival, LET’S DOC. II Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni. Znacznie mniejsze wsparcie otrzymał 16. Międzynarodowy Festiwal Filmowy NNW, który za czasów poprzedniej władzy był przez nią mocno wspierany.
Wśród festiwali, które wsparcia nie otrzymały są m.in.: Pyszadło 2024, 4. Festiwal Polskich Filmów Sportowych, 3. Football Film Festival, 13. Festiwal Filmów Frapujących, 10. Przeźrocza Festiwal Filmowy, 22. Festiwal Filmowy Opolskie Lamy, 4. FF „Wajda na Nowo”, BiG Festivalowski 2024 i ciągle niedoceniany Splat!FilmFest, choć w swojej dziedzinie to zacne wydarzenie.
Pełna lista wspartych i niewspartych
festiwali filmowych znajduje się TUTAJ.
Wielkich zmian w podejściu do festiwali filmowych jeszcze nie dostrzegam, ale widać progres. Za to zdecydowanie ciągle warte jest podkreślania, jak ważną rolę w edukacji filmowej odgrywa organizacja większych czy mniejszych festiwali i wydarzeń filmowych. Czy długo jeszcze będzie trzeba pisać, o tym, że to właśnie tutaj spotykają się fani kina, osoby w mniejszych czy większych ośrodkach kochający filmy, że to tutaj kształtowane są gusta, miłość do kina, pracujemy nad kolejnymi pokoleniami widzów? Mało tego, że to właśnie na festiwalach często dochodzi do wyjątkowych spotkań twórców z widzami, szczególnie w tych mniejszych ośrodkach, w których wydarzenia takie zyskują niezwykłą moc, a widzowie odcięci są od wielkich wydarzeń? To często też na festiwalach i podczas wydarzeń zobaczyć można filmy polskie czy zagraniczne, których nigdzie indziej zobaczyć nie można. Myślenie o festiwalach nie powinno ograniczać się tylko do tych największych i najmocniejszych, których rola jest bez wątpienia najistotniejsza. Ważną rolę odgrywają także te wydarzenia, w mniejszych i małych ośrodkach, w miastach i miasteczkach poza głównymi szlakami, ale z filmowym klimatem i wspaniałymi ludźmi kochającymi kino całym sercem.
Wraz ze zmianą władz PISF powinno też zmienić się podejście do tej dziedziny filmowej części naszego świata. Tak bym to widział...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz