Organizatorzy Festiwalu w Cannes zaprezentowali oficjalną
selekcję filmów, które będą mogły posługiwać się znakiem jakości „Cannes 2020”.
To odpowiedź Cannes na konieczność odwołania tegorocznego festiwalu. W tym zaszczytnym gronie znalazła się polska koprodukcja „Sweat” w reżyserii
Magnusa von Horna. Zapowiedziana współpraca „ponad podziałami” z festiwalem w
Wenecji nie dojdzie do skutku.
Festiwal w Cannes odwołany został
tylko raz w historii (w 1939 roku), a raz został przerwany (w 1968 roku). Z
powodu wojny i powojennych problemów budżetowym w latach 40. impreza odbyła się
tylko trzy razy, ale w pozostałych latach nie była w ogóle planowana.
Tegoroczna sytuacja jest szczególna, a festiwal w Cannes to jedna z
największych ofiar koronawirusa w branży filmowej. Jest to wydarzenie, które od
lat kształtuje gusta filmowe, ustawia kalendarz filmowych premier na wiele
miesięcy naprzód i wpływa m.in. na Oscary czy inne nagrody podsumowujące
filmowy rok. Tym razem festiwalu w Cannes nie będzie i środowisko filmowe
dostarczające ambitne propozycje
(twórcy, producenci, dystrybutorzy) stoi przed sporymi wyzwaniami.
Organizatorzy Cannes zdają sobie sprawę, jak ważną rolę pełnią w tym obiegu,
nie chcieli całej tegorocznej selekcji łączyć z przyszłoroczną i zaproponowali
działania wspierające już w tym roku. Stworzona została lista filmów, które w
trakcie swojej promocji i obiegu kinowego będą mogły używać znaku „Cannes 2020”
i która jest oficjalną selekcją
tegorocznego festiwalu w Cannes.
Dyrektor artystyczny Thierry Fremaux poinformował, że w tym roku
komisja selekcyjna festiwalu w Cannes otrzymała do oceny rekordową liczbę 2067
filmów (w zeszłym roku było to 1845 tytułów), a kryzys i spowolnienie
post-produkcji nie miały wpływu na przesłaną liczbę filmów. Można za to
przewidywać, że koronawirus może mieć wpływ na edycję przyszłoroczną. Czas
pokaże.
Niektóre z filmów, które znalazły
się w oficjalnej selekcji Cannes 2020 to produkcje oczekiwane, ale wiele innych
to „odkrycia”, bo jak twierdzą organizatorzy: „Powołaniem festiwali, takich jak
Cannes, jest wypatrywanie i wspieranie rodzących się talentów”. Faktem jest
także, że wielu producentów i cenionych reżyserów zrezygnowało z takiej formy promocji i swoje
filmy przesunęło na późniejsze terminy, a nawet rok 2021 (tak było z filmem
„Benedetta” Paula Verhoevena).
Zazwyczaj w oficjalnej selekcji
(Konkurs Główny i inne sekcje towarzyszące) festiwalu w Cannes znajdowało się
około 60 filmów (59 w 2019 i 56 w 2018). Wybór tegoroczny to 56 filmów, z
których 15 to debiuty pełnometrażowe, co stanowi blisko 27 procent całej
oficjalnej festiwalowej selekcji. W ostatnich latach odsetek debiutujących
twórców, którzy przedzierali się do programu Cannes był znacznie mniejszy. W
tym roku o udział w Cannes zabiegało 909 produkcji podpisanych przez
debiutantów. Wśród wybranych filmów w oficjalnej selekcji, 16 zostało wyreżyserowanych
przez kobiety (w całej selekcji były 532 filmy podpisane przez reżyserki).
Bardzo silną reprezentację w oficjalnej selekcji mają Francuzi, aż 21 filmów –
o pięć więcej niż w ubiegłym roku i 11 więcej niż w 2018 roku. Aż osiem z 21
francuskich filmów w selekcji oficjalnej wyreżyserowały kobiety, co stanowi 38
procent wszystkich francuskich produkcji. Dziewięć francuskich filmów to
debiuty fabularne, także filmy dokumentalne i animowane. Organizatorzy Cannes
zastrzegają, że filmy francuskie nie były traktowane w sposób specjalny. Filmy
wybrane w tym roku przez Cannes mają producentów ze 147 krajów m.in. z USA,
Korei Południowej, Wielkiej Brytanii, Japonii ale też z Bułgarii, Gruzji czy
Konga.
Filmy z oficjalnej selekcji
Cannes 2020 zostały zaproszone na wiele międzynarodowych festiwali. Będą one
pokazywane/prezentowane przy okazji takich wydarzeń, jak: Locarno, Telluride,
Toronto, Deauville, San Sebastian (filmy z Cannes będą mogły ubiegać się o
Złotą Muszlę), Pusan, Angoulême (dla kina francuskiego), Morelia, Nowy Jork,
Lyon, Rzym, Rio, Tokio, Mumbaj, Mar del Plata, a nawet Sundance.
Nie ma na liście tej festiwalu z
Wenecji, co zaskoczyło obserwatorów. Zapowiadano bowiem współpracę pomiędzy
oboma wielkimi filmowymi wydarzeniami. Oficjalnie nie wiadomo, co się stało,
ale dobrze poinformowane źródła twierdzą, że rozmowy o wspólnych działaniach
zakończyły się po tym jak dyrektor weneckiego Biennale Roberto Cicutto, uznał
stanowisko Thierry’ego Fremaux za „niepokojące”. Wśród kilku pomysłów szefa
Cannes była m.in. wspólna z Wenecją selekcja filmów konkursowych lub
przynajmniej prezentacja w konkursie w Wenecji filmów ze statusem „Cannes 2020”
oraz organizacja wspólnej gali wręczenia nagród. Do organizacji tak znaczącego
festiwalu ponad podziałami nie dojdzie…
Wkrótce organizatorzy festiwalu w
Cannes ogłoszą tytuły, które znajdą się w planowanym konkursie filmów
krótkometrażowym i konkursie Cinefondation oraz pełną selekcję Cannes Classics,
gdzie znajdzie się film Wong Kar-waia „Spragnieni miłości”. [opracowane na
podstawie: cannes-festival, Variety]
Najwięcej emocji budzi oczywiście
selekcja oficjalna Cannes 2020. Wśród 56 filmów znalazł się tam najnowszy film
Magnusa von Horna zatytułowany „Sweat”.
To jedyna polska produkcja, która znalazła się w tym gronie. „Sweat” to trzy
dni z życia Sylwii Zając (w tej roli Magdalena Koleśnik), motywatorki fitness,
której obecność w mediach społecznościowych nadała status celebrytki. Choć jest
śledzona przez setki tysięcy osób, otoczona oddanymi współpracownikami i
podziwiana przez dalekich znajomych, w jej życiu brakuje bliskości. Magnus von
Horn to mieszkający w Polsce szwedzki reżyser i scenarzysta, absolwent i wykładowca
Szkoły Filmowej w Łodzi, laureat Paszportu Polityki. Jego mocny debiut
„Intruz" zdobył najważniejsze nagrody w Polsce (trzy laury na Festiwalu w
Gdyni) i w Szwecji (trzy „szwedzkie Oscary"). Film jest polską produkcją,
współfinansowaną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej z udziałem szwedzkich
funduszy (Zentropa Sweden, Film i Väst , Szwedzki Instytut Filmowy). Za
produkcję odpowiada Mariusz Włodarski z Lava Films, we współpracy z Canal+, EC1
Łódź - Miasto Kultury, Opus Film i DI Factory. Dystrybucja filmu „Sweat" w
Polsce: Gutek Film.
Polski film znalazł się w bardzo
mocnym towarzystwie. Na liście Cannes 2020 znalazły się najnowsze propozycje
takich twórców, jak między innymi: Wes Anderson (The French Dispatch), François
Ozon (Éte 85), Naomi Kawase (True Mothers), Steve McQueen (Loversrock i Mangrove),
Thomas Vinterberg (Another Drink), Maïwenn (ADN), Im Sang-soo (Even), Fernando
Trueb (El olvido que seremos), Viggo Mortensen (Falling). Pełna lista filmów z Cannes 2020 (w oryginale) poniżej:
CANNES 2020:
THE FRENCH DISPATCH by Wes Anderson (USA) - 1h43
Production : INDIAN PAINTBRUSH PRODUCTIONS / AMERICAN
EMPIRICAL PICTURES - International Sales : FOX SEARCHLIGHT PICTURES - French
Distribution : THE WALT DISNEY COMPANY
ÉTÉ 85 by François Ozon (France) - 1h40
Production : MANDARIN - International Sales : PLAYTIME -
French Distribution : DIAPHANA
ASA GA KURU (True Mothers) by Naomi Kawase (Japan) - 2h20
Production : KINO FILMS CO - International Sales : PLAYTIME
- French Distribution : HAUT ET COURT
LOVERS ROCK by Steve McQueen (United Kingdom) - 1h08
Production : TURBINE STUDIOS LIMITED - International Sales :
TURBINE STUDIOS LIMITED
MANGROVE by Steve McQueen (United Kingdom) - 2h04
Production : TURBINE STUDIOS LIMITED - International Sales :
TURBINE STUDIOS LIMITED
DRUK (Another Round) by Thomas Vinterberg - (Danemark) -
1h55
Production : ZENTROPA - International Sales : TRUSTNORDISK -
French Distribution : HAUT ET COURT
ADN (DNA) by Maïwenn (France / Algeria) - 1h30
Production : WHY NOT PRODUCTIONS - International Sales :
WILD BUNCH INTERNATIONAL - French Distribution : WILD BUNCH INTERNATIONAL
LAST WORDS by Jonathan Nossiter (USA) - 2h06
Production : STEMAL - International Sales : THE PARTY FILMS
HEAVEN: TO THE LAND OF HAPPINESS by IM Sang-Soo (South
Korea) - 1h40
Production : HIVE MEDIA CORP - International Sales : FINECUT
EL OLVIDO QUE SEREMOS (Forgotten we'll be) by Fernando
Trueba (Spain) - 2h16
Production : CARACOL TELEVISION - International Sales : FILM
FACTORY ENTERTAINMENT
PENINSULA by YEON Sang-Ho (South Korea) - 1h54
Production : REDPETER FILMS - International Sales : CONTENTS
PANDA - French Distribution : ARP SELECTION
IN THE DUSK (Au crépuscule) by Sharunas BARTAS (Lituania) -
2h06
Production : KINOELEKTRON - International Sales : LUXBOX
DES HOMMES (Home Front) by Lucas BELVAUX - (Belgium) - 1h40
Production : SYNECDOCHE - International Sales : WILD BUNCH
INTERNATIONAL - French Distribution : AD VITAM
THE REAL THING by Kôji Fukada (Japan) - 3h48
Production : NAGOYA TV - International Sales : NAGOYA TV
THE NEWCOMERS
PASSION SIMPLE by Danielle Arbid (Lebanon) - 1h36
Production : LES FILMS PELLÉAS - International Sales :
PYRAMIDE INTERNATIONAL - French Distribution : PYRAMIDE DISTRIBUTION
A GOOD MAN by Marie Castille Mention-Schaar (France) - 1h47
Production : WILLOW FILMS - International Sales : PYRAMIDE
INTERNATIONAL - French Distribution : PYRAMIDE DISTRIBUTION
LES CHOSES QU’ON DIT, LES CHOSES QU’ON FAIT by Emmanuel
Mouret (France) - 2h
Production : MOBY DICK FILMS - International Sales : ELLE
DRIVER - French Distribution : PYRAMIDE DISTRIBUTION
SOUAD by Ayten Amin (Egypt) - 1h30
Production : VIVID REELS
LIMBO by Ben Sharrock (United Kingdom) - 1h53
Production : CARAVAN CINEMA LTD - International Sales :
PROTAGONIST PICTURES
ROUGE (Red Soil) by Farid Bentoumi (France) - 1h26
Production : LES FILMS VELVET - International Sales :
WTFILMS - French Distribution : AD VITAM
SWEAT by Magnus Von Horn (Sweden) - 1h40
Production : LAVA FILMS - International Sales : NEW EUROPE
FILM INTERNATIONAL SALES
TEDDY by Ludovic et Zoran Boukherma (France) - 1h28
Production : BAXTER FILMS - International Sales : WTFILMS -
French Distribution : THE JOKERS FILMS
FEBRUARY (Février) by Kamen Kalev (Bulgaria) - 2h05
Production : KORO FILMS - French Distribution : UFO
DISTRIBUTION
AMMONITE by Francis Lee (United Kingdom) - 2h
Production : SEE-SAW FILMS - International Sales : CROSS
CITY FILMS - French Distribution : PYRAMIDE DISTRIBUTION
UN MÉDECIN DE NUIT by Elie Wajeman (France) - 1h40
Production : PARTIZAN FILMS - International Sales : BE FOR
FILMS - French Distribution : DIAPHANA DISTRIBUTION
ENFANT TERRIBLE by Oskar Roehler (Germany) - 2h14
Production : BAVARIA FILMPRODUKTION - International Sales :
BAVARIA FILMPRODUKTION
NADIA, BUTTERFLY by Pascal Plante (Canada) - 1h46
Production : NEMESIS FILMS - International Sales : WAZABI
FILMS
HERE WE ARE by Nir Bergman (Israel) - 1h34
Production : SPIRO FILMS - International Sales : MK2 FILMS
AN OMNIBUS FILM
SEPTET: THE STORY OF HONG KONG by Ann Hui, Johnnie TO, Tsui
Hark, Sammo Hung, Yuen Woo-Ping et Patrick Tam (Hong Kong) - 1h53
Production : MILKYWAY IMAGE - International Sales : MEDIA
ASIA DISTRIBUTION
THE FIRST FEATURES
FALLING by Viggo Mortensen (USA) - 1h52
Production : PERCIVAL PICTURES - International Sales :
HANWAY FILMS - French Distribution : METROPOLITAN FILMEXPORT
PLEASURE by Ninja Thyberg (Sweden) - 1h45
Production : PLATTFORM PRODUKTION - International Sales :
VERSATILE
SLALOM by Charlène Favier (France) - 1h32
Production : MILLE ET UNE PRODUCTIONS - International Sales
: THE PARTY FILM INTERNATIONAL SALES - French Distribution : JOUR2FÊTE
CASA DE ANTIGUIDADES (Memory House) by Joao Paulo Miranda
Maria (Brazil) - 1h27
Production : MANEKI FILMS
BROKEN KEYS (Fausse note) by Jimmy Keyrouz (Lebanon) - 1h30
Production : EZEKIEL
IBRAHIM by Samir Guesmi (France) - 1h20
Production : WHY NOT PRODUCTIONS - International Sales :
WILD BUNCH INTERNATIONAL- French Distribution : WILD BUNCH INTERNATIONAL
BEGINNING (Au commencement) by Déa Kulumbegashvili (Georgia)
- 2h10
Production : FIRST PICTURE / O.F.A - International Sales :
WILD BUNCH INTERNATIONAL
GAGARINE by Fanny Liatard et Jérémy Trouilh (France) - 1h35
Production : HAUT ET COURT - International Sales : TOTEM
FILMS - French Distribution : HAUT ET COURT
16 PRINTEMPS by Suzanne Lindon (France) - 1h13
Production : AVENUE B PRODUCTIONS - International Sales :
LUXBOX - French Distribution : PANAME DISTRIBUTION
VAURIEN by Peter Dourountzis (France) - 1h35
Production : 10:15 PRODUCTIONS - International Sales :
KINOLOGY - French Distribution : REZO FILMS
GARÇON CHIFFON by Nicolas Maury (France) - 1h48
Production : CG CINEMA - International Sales : LES FILMS DU
LOSANGE - French Distribution : LES FILMS DU LOSANGE
SI LE VENT TOMBE (Should the Wind Fall) by Nora Martirosyan
(Armenia) - 1h40
Production : SISTER PRODUCTIONS - International Sales :
INDIE INTERNATIONAL SALES - French Distribution : ROUGE DISTRIBUTION
JOHN AND THE HOLE by Pascual Sisto (USA) - 1h38
Production : MUTRESSA MOVIES
STRIDING INTO THE WIND (Courir au gré du vent) by WEI Shujun
(China) - 2h36
Production : ALIBABA PICTURES
THE DEATH OF CINEMA AND MY FATHER TOO (La Mort du cinéma et
de mon père aussi) by Dani Rosenberg (Israel) - 1h40
Production : PARDES FILMS - International Sales : FILMS
BOUTIQUE
3 DOCUMENTARY FILMS
EN ROUTE POUR LE MILLIARD (The Billion Road) by Dieudo
Hamadi - (Democratic Republic of Congo) - 1h30
Production : LES FILMS DE L'OEIL SAUVAGE - International
Sales : ANDANA FILMS
THE TRUFFLE HUNTERS by Michael Dweck et Gregory Kershaw
(USA) - 1h24
Production : GO GIGI GO PRODUCTIONS LLC - International
Sales : SONY PICTURES CLASSICS - French Distribution : SONY PICTURES CLASSICS
9 JOURS A RAQQA by Xavier de Lauzanne - (France) - 1h30
Production : ALOEST FILMS
5 COMEDY FILMS
ANTOINETTE DANS LES CÉVÈNNES by Caroline Vignal (France) -
1h35
Production : CHAPKA FILMS - International Sales : PLAYTIME -
French Distribution : DIAPHANA DISTRIBUTION
LES DEUX ALFRED by Bruno Podalydès (France) - 1h30
Production : WHY NOT PRODUCTIONS - French Distribution : UGC
DISTRIBUTION
UN TRIOMPHE (The big hit) by Emmanuel Courcol (France) -
1h40
Production : AGAT FILMS & CIE - International Sales :
MK2 FILMS - French Distribution : MEMENTO FILMS DISTRIBUTION
L’ORIGINE DU MONDE by Laurent Lafitte (France) - 1st film
Production : TRESOR FILMS - International Sales : STUDIO
CANAL - French Distribution : STUDIO CANAL
LE DISCOURS by Laurent Tirard (France) - 1h27
Production : LES FILMS SUR MESURE - International Sales :
CHARADES - French Distribution : LE PACTE
4 ANIMATED FILMS
AYA TO MAJO (Earwig and the Witch) by Gorô Miyazaki (Japan)
- 1h22
Production : NHK / NHK ENTERPRISES / STUDIO GHIBLI -
International Sales : WILD BUNCH INTERNATIONAL - French Distribution : WILD
BUNCH
FLEE by Jonas Poher Rasmussen (Denmark) - 1h30
Production : FINAL CUT FOR REAL - International Sales :
CINEPHIL
JOSEP by Aurel (France) - 1h20 - 1st film
Production : LES FILMS D'ICI - International Sales : DOC
& FILM INTERNATIONAL - French Distribution : SOPHIE DULAC DISTRIBUTION
SOUL by Pete Docter (USA) - 1h30
Production : PIXAR ANIMATION STUDIOS - French Distribution :
THE WALT DISNEY COMPANY
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz