Wieloryb z Lorino |
Podczas transmitowanej na żywo
Gali Industry organizatorzy 60. Krakowskiego Festiwalu Filmowego przedstawili
pierwszych festiwalowych laureatów. Nagrody KFF Industry otrzymali uczestnicy
Doc Lab Poland. Wyróżnienia trafiły do reżyserów filmów konkursowych. Uroczysta
Gala zamknięcia Krakowskiego Festiwalu Filmowego, podczas której poznamy
laureatów głównych nagród oraz nagrody publiczności odbędzie się w sobotę 6
czerwca o godz. 19.00.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w
składzie: Łukasz Żal – przewodniczący (Polska), Renata Santoro (Włochy), Tod
Lending (USA), Eva Mulvad (Dania), Martin Horyna (Czechy) podjęło decyzję o
przyznaniu następujących nagród:
WYRÓŻNIENIE dla reżyserki Yulii
Vishnevets za film Hey! Teachers!
(Rosja)
Za bogactwo wielowymiarowej
historii przedstawionej na pozornie zwyczajnym tle oraz za gorzką ironię
spojrzenia na to, w jaki sposób państwowy system edukacji w Rosji może łamać
idealizm tych nauczycieli, których altruistycznym celem jest edukacja i lepsze
życie ich uczniów.
Jury Międzynarodowej Federacji
Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Jan Storø (Norwegia), Jihane Bougrine
(Maroko), Nachum Mochiach (Izrael) przyznało nagrodę Margreth Olin, Katji
Hogset, Espenowi Wallin za film Autoportret
(Norwegia)
„Autoportret” jest jednym z tych
filmów, który porywa widza od samego początku, aby z nim pozostać. Jest
doskonałym przykładem kina rzeczywistego, które może poszczycić się autentyzmem
i wizją estetyczną. Przejmujący i aktualny, odważny i emocjonalny – ten robiący
wrażenie dokument to film o chorobie i sztuce, gdzie fotografia może zmienić
naszą wizję życia.
Rekomendacja Krakowskiego Festiwalu Filmowego do Europejskiej Nagrody
Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:
Autoportret, reż. Margreth Olin,
Katja Hogset, Espen Wallin (Norwegia)
Punta Sacra, reż. Francesca
Mazzoleni (Włochy)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w
składzie: Jan Komasa – przewodniczący (Polska), Marko Škop (Słowacja), Dekel
Berenson (Wielka Brytania), Paola Orlić (Chorwacja), Csilla Kato (Rumunia)
postanowiło przyznać następujące nagrody:
WYRÓŻNIENIE – Dominika Łapka za
film Dad You’ve Never Had (Polska)
Za odważną decyzję sfilmowania
bolesnej i długo piętrzącej się rodzinnej konfrontacji, której celem jest
poszukiwanie prawdy, godności, a przede wszystkim dowodów miłości. Za
umożliwienie nam dostrzeżenia, że to, co zwykle jest dla nas ukryte i co
postrzegamy jako haniebne, tak naprawdę w niepokojący sposób może stać się
znajome.
WYRÓŻNIENIE – Hristo Simeonov za
film Nina (Bułgaria)
Intymny portret młodej dziewczyny
uwięzionej w życiu naznaczonym ubóstwem i występkiem oraz jej spotkanie z
kobietą z klasy średniej, borykającą się z własnym nieszczęściem. Pięknie
zagrana, subtelnie napisana, powściągliwa i autentyczna „Nina” opowiada
historię ludzi, których nie zauważamy na tle naszego codziennego życia.
Unikając osądzania i nadmiernej dramatyzacji, ukazuje po prostu, jak przebiega
życie milionów osób – na całym świecie, każdego dnia.
Nagroda dla najlepszego filmu
europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu
krótkometrażowego) – Złote guziki w
reżyserii Alex Evstigneev (Rosja)
Jury Międzynarodowej Federacji
Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Mira Bernardes-Rusin (Polska), Terry Cloke
(Wielka Brytania), Chris Hormann (Nowa Zelandia) postanowiło przyznać nagrodę
Don Quichota filmowi Niewinność w
reżyserii Bena Reid’a (Wielka Brytania).
Decyzję tę Jury podjęło
jednogłośnie wobec dzieła wyróżniającego się na tle wyjątkowo imponującego
wyboru filmów. Trzymająca w napięciu historia kryminalna to tylko pierwsza
warstwa: stanowi zarazem punkt wyjścia do zgłębienia często pomijanej – także w
kinie – grupy społecznej, a mianowicie osób, które urodziły się z zespołem
Downa. Jury wyraża również uznanie dla występującego w roli głównej Tommy’ego
Jessopa, aktora z zespołem Downa, którego obecność i kluczowa kreacja aktorska
wzniosły się ponad tradycyjną kliszę ofiary, stanowiąc proaktywną siłę napędową
filmu i czyniąc postać bohatera w pełni ukształtowaną i dopracowaną. Pragniemy
złożyć wyrazy uznania twórcom filmu za ich determinację w stawianiu na
pierwszym planie grupy zmarginalizowanej, za zdecydowanie humanistyczne
spojrzenie, które wpisuje się w ducha tej nagrody.
oraz wyróżnienie filmowi Uścisków twoich mi potrzeba w reżyserii
Andrieja Kuciły (Polska).
W tym filmie uwagę Jury zwróciło
przedstawienie kluczowej relacji pomiędzy matką (Walentyna) a córką (Tania)
poddanych wyjątkowej próbie. Sparaliżowaną od dziecka Tanią opiekuje się całe
życie Walentyna, która przekroczyła już dziewięćdziesiąty rok życia. Dzieło
jest zdumiewającym wyrazem bezwarunkowej miłości i poświęcenia matki dla jej
dziecka, mimo życia pełnego wyrzeczeń. Piękne kadry ożywiają historię, podobnie
jak poruszająca poezja Tani, która powstała mimo jej fizycznej
niepełnosprawności.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS DocFilmMusic
Jury konkursu DocFilmMusic w
składzie: Stephen Nomura Schible – przewodniczący (USA), Rachel Leah Jones (USA
/ Izrael), Leszek Możdżer (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących
nagród:
WYRÓŻNIENE – Rubika Shah za film White Riot (Wielka Brytania)
Honorowe wyróżnienie otrzymuje
film „White Riot” za umiejętność uchwycenia sukcesu skupiającego fanów ruchu w
wykorzystaniu potencjału muzyki (i muzyków) na rzecz społecznego uświadomienia
słuchaczy oraz za precyzyjne, umiejętne połączenie formy z treścią. Poprzez
zaakcentowanie pewnego momentu w historii, film zwraca uwagę na współczesne
kryzysy polityczne i kulturowe, z których wszyscy możemy dowiedzieć się czegoś
na temat dialektyki między widzem a wykonawcą oraz sprawiedliwości rasowej i
etnicznej – w sztuce i w życiu.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w
składzie: Magdalena Łazarkiewicz – przewodnicząca, Joanna Szymańska, Elwira
Niewiera, Izabela Plucińska, Paweł Dyllus po obejrzeniu wszystkich filmów
konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia
Filmowców Polskich za montaż – Katarzyna Orzechowska za film Wieloryb z Lorino
Nagroda im. Macieja Szumowskiego
za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne – Aleksandra Potoczek za film xABo: Ksiądz Boniecki (Polska)
Nagroda dla najlepszego
producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez
Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Mikołaj
Pokromski i Aldona Pokromska / Pokromski Studio za film Wieloryb z Lorino (Polska)
Nagroda pod patronatem
Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia ufundowana przez
Coloroffon Film i Naima Film – Kamil
Małecki za film Ostatnie dni lata (Polska)
WYRÓŻNIENIE za film dokumentalny
– Pollywood reżyser Paweł Ferdek
Za wielobarwną podróż w krainę
filmowych snów i nadzieję, że wszystko jest możliwe.
WYRÓŻNIENIE za film animowany – Jestem tutaj reżyserka Julia Orlik
Za kreatywny pomysł na uchwycenie
ostatnich minut życia, za czułość i subtelność.
WYRÓŻNIENIE za film fabularny – Noamia reżyser Antonio Galdamez
Za udaną próbę autorskiego
zmierzenia się z kinem gatunkowym.
WYRÓŻNIENIE za kreację aktorską –
Julia Kuzka za Ostatnie dni lata oraz
Alicja i żabka
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów
konkursowych, Jury studenckie w składzie Karolina Hołub, Paweł Kędziora,
Jędrzej Kościński, Dominika Laszczyk-Hołyńska, Mateusz Leśniak, Małgorzata
Mączko, Marta Pęcak, Monika Pietras, Krzysztof Strumiński, Bartek Tesarz,
Wojciech Tutaj, Dorota Żak postanowiło przyznać nagrodę filmowi Cienie bez słońca w reżyserii Mehrdad
Oskouei (Iran, Norwegia)
Za przybliżenie świata, w którym
fundamentalizm religijny i męska kultura doprowadzają do zbrodni, określając
również karę; świata, który dla wielowymiarowych kobiet jest gorszym więzieniem
niż zakład poprawczy.
NAGRODY KFF INDUSTRY I DOC LAB POLAND
ANIMATED IN POLAND
Animated In Poland Nagroda dla
Najlepszej Prezentacji – Bon Studia Sound Mind na 10 dni postprodukcji dźwięku
do filmu – „Gonâve”, reż. Róża Duda i Michał Soja, prod. Krakow Film Klaster
Animated In Poland Wyróżnienie
Specjalne CeTA – o wartości 30.000 PLN w formie wkładu
niepieniężnego (aportu rzeczowego) w produkcję filmu – „Slow Light”, reż.
Kijek/Adamski, prod. Animoon
NAGRODY DOC LAB POLAND 2020 DLA
PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START
Nagroda HBO Award – 10 000
złotych na produkcję filmu – „Debiut”, reż. Aleksandra Maciejczyk, prod. Marta
Gmosińska, Lava Films
Nagroda ColorOffOn – bon na
postprodukcję obrazu o wartości 25 000 zł – „Nie z Gienkiem te numery”, reż.
Grzegorz Szczepaniak, prod. Joanna Popowicz WF Anagram
Wyróżnienie DOK Leipzig –
zaproszenie na Co Pro Meetings w Lipsku – „Gypsy Gadji”, reż. Dasa Raimanova,
prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle
Wyróżnienie FIPA DOC –
zaproszenie na pitching FIPA DOC w Biarritz – „Easy Rider za żelazną kurtyną”,
reż. Andrzej Miękus, prod. Olga Bieniek, FilmIcon
Wyróżnienie Fundacji Filmowej im.
Władysława Ślesickiego – zaproszenie na najważniejsze europejskie dokumentalne
wydarzenia branżowe – „Nina wychodzi za mąż”, reż. Andrzej Szypulski, prod.
Anna Reichel, Fine Day Promotion
Wyróżnienie Polish Docs Pro –
wsparcie promocji zagranicznej projektu oraz zaproszenie na jedno z
międzynarodowych dokumentalnych wydarzeń branżowych – „Gdy powieje harmattan”,
reż. Edyta Wróblewska, prod. Marta Dużbabel, With Passion Production
NAGRODY DOC LAB POLAND 2020 DLA
PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO
Nagroda ColorOffOn – bon na
postprodukcję obrazu o wartości 25 000 zł – „Do ślubu”, reż. Daniel Stopa,
prod. Małgorzata Staroń, Joanna Tatko, Staron-Film
Wyróżnienie Instytutu Filmu
Dokumentalnego w Pradze – zaproszenie na East Doc Platform – „Workcenter”, reż. Aniela Gabryel, prod.
Agnieszka Dziedzic, Koi StudioWyróżnienia Fundacji Filmowej im. Władysława
Ślesickiego – zaproszenia na najważniejsze europejskie dokumentalne wydarzenia
branżowe –
„Jestem jednym z nich”, reż.
Nadim Suleiman, prod. Jacek Bławut, Luiza Pietrzak, Palmyra Films
„Lekcja wolności”, reż. Tadeusz
Chudy, Bartosz Łuniewski, prod. Rafał Sakowski, Story Vehicle [informacja
prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz