Znani są już laureaci XXIV
Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka, który docenia corocznie młodych
krytyków i krytyczki piszących o kinie.
Jury XXIV Konkursu o Nagrodę im.
Krzysztofa Mętraka, wyróżniającą krytyczki i krytyków piszących o kinie, w
składzie: Marcin Adamczak, Klara Cykorz, Paweł Felis, Marek Hendrykowski,
Andrzej Horubała (PISF), Błażej Hrapkowicz, Agnieszka Jakimiak, Adam Kruk,
Artur Majer, Michał Oleszczyk, Radosław Osiński, Anna Osmólska-Mętrak
(przewodnicząca), Klaudia Rachubińska, Sebastian Smoliński, Janusz Zaorski, po
zapoznaniu się z pracami 74 uczestników, na posiedzeniu (online) w dniu 13
czerwca 2020 r., podkreślając niezwykle wysoki i wyrównany poziom nagrodzonych
i wyróżnionych prac, postanowiło przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX, rzeźbę autorstwa
Adama Myjaka oraz
10 000 zł., otrzymuje
MARCIN STACHOWICZ - za głębię
ostrości (DOF) widzenia filmów i sztuk audiowizualnych w szerszym niż kino
kontekście oraz za osobisty punkt widzenia (POV), który niczemu nie schlebia,
lecz pozbawiony jest niedojrzałego gniewu i oceny.
II nagroda, EX-AEQUO,każda po 2
500 zł.
DIANA DĄBROWSKA - za dojrzałość
krytycznofilmową, wyrazistość zainteresowań, erudycję i jasność formułowania
myśli w sposób przyjazny czytelniczkom i czytelnikom o różnym stopniu
kompetencji filmoznawczej.
KATARZYNA KEBERNIK - za wyobraźnię,
która każe nam widzieć w niezrealizowanym filmie Sergia Leone kluczowe
wydarzenie z historii kina, a w Januszu Traczu esencję polskości, a także za
językową precyzję i retoryczną swadę, które pozwalają przyjąć to wszystko jako
zupełną oczywistość.
JOANNA NAJBOR - za teksty
meandryczne, wielopoziomowe tematycznie i gatunkowo,
w których żadna odpowiedź nie
jest nigdy ostatecznym, definitywnym końcem; za wrażliwość zarówno na praktyki
tworzenia, jak i odbioru; w końcu za precyzję analityczną, która nie
poprzestaje na tym, co jest, ale rzuca wyzwanie, marzy o kinie, które mogłoby
być.
Jury postanowiło nie przyznawać
trzeciej nagrody.
Jury przyznało następujące
wyróżnienia:
Sylwia Borowska-Kazimiruk - za
tekst „Awangarda wrażliwości”, w którym Autorka dokonuje odkrywczej i wnikliwej
analizy Drzew Grzegorza Królikiewicza; za umiejętność odświeżania krytycznego
języka opisu, dzięki osadzeniu filmu w kontekście polskiej transformacji oraz
dzięki rewizji pojęcia filmowej porażki; za umiejętność wielopoziomowej i
kontekstowej lektury dzieł, które zostały pominięte i zmarginalizowane.
Igor Kierkosz - za tekst
„Kompilacja faili z cholernie dobrym jazzem w tle”: spektakularną podróż przez
kilka dekad kina skejterskiego, elektryzującą bogactwem odniesień i pisarską
swadą, z której przebija niepozbawiony krytycznego aspektu zachwyt nad
opisywanym tematem, poczucie humoru oraz czysta radość z dzielenia się z
czytelnikiem własną pasją.
Gabriel Krawczyk - za tekst „Nowy
papież” - pogłębioną diagnozę artystycznego i intelektualnego potencjału
drzemiącego w ekranowym obrazie, który byłby niehagiograficznym portretem Jana
Pawła II.
Maciej Kryński - za żywy,
eliptyczny język, iskrzący humorem styl, umiejętność płynnego przekraczania
granic ekranu i błyskotliwość twórczego opracowania - w oryginalnej i
nieoczywistej formie tekstu „Purpurowa róża z Pekinu” - jednego z najgorszych
koszmarów krytyka: telefonu od bohatera recenzowanego filmu.
Patrycja Mucha - za intrygujący
opis tych, które bywały jednocześnie oglądane i niezauważane w tekście
„Bezimienne piękności”, stanowiącym imponujące połączenie filmowej erudycji i
nerwu krytycznego oraz popis umiejętności pisania zarówno o tym, co na ekranie jak
i o tym, co za kulisami przemysłu filmowego.
Głównymi organizatorami konkursu
są Anna Osmólska-Mętrak i Janusz Zaorski (fundatorzy Grand Prix), we współpracy
z PISF, który finansuje wszystkie nagrody pieniężne oraz ze Stowarzyszeniem
„Nowe Horyzonty”, które funduje nagrody dodatkowe i gości nas na MFF Nowe
Horyzonty we Wrocławiu, gdzie w listopadzie 2020 r. odbędzie się uroczysta
ceremonia wręczenia nagród. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz