„W pokoju obok” (The Room Next
Door) w reżyserii Pedro Almodovara zdobył Złotego Lwa 81. Międzynarodowego
Festiwalu Filmowego w Wenecji. Werdykt jury, w którym zasiadała m.in. Agnieszka
Holland, a któremu przewodniczyła Isabelle Huppert, przyjęto jako
niespodziankę. Pierwszy pełnometrażowy angielskojęzyczny projekt Almodovara zebrał
pochlebne opinie, ale nie wróżono mu wygranej na festiwalu. Nagrody za
najlepsze kreacje aktorskie zdobyli Nicole Kidman i Vincent Lindon.
„W pokoju obok” to historia Marty (Tilda Swinton), korespondentki wojennej i niedoskonałej matki, oraz jej pełnej żalu córki. Wskutek głębokiego nieporozumienia obie od lat nie mają ze sobą kontaktu. Ingrid (Julianne Moore), pisarka i bliska przyjaciółka Marty, stanie się powiernicą bolesnych tajemnic zarówno matki, jak i córki. Film opowiada o bezgranicznym okrucieństwie wojen, o śmierci, a także o dwóch różnych postawach wobec rzeczywistości. Stara się również ukazać, że przyjaźń i seksualna rozkosz mogą stać się najlepszym sposobem na radzenie sobie z potwornościami świata. W swoim najnowszym filmie Almodóvar pokazuje także jaką przyjemność może dawać budzenie się przy porannym śpiewie ptaków w zanurzonym w przyrodzie domu w Nowej Anglii. To właśnie tam Marta i Ingrid znajdą się w zaskakującej, a jednocześnie cudownie niezręcznej sytuacji. Polskim dystrybutorem filmu jest Gutek Film, nie wiadomo jeszcze dokładnie, kiedy „W pokoju obok” trafi do naszych kin.
Dla Almodóvara to drugie konkursowe wyróżnienie, które otrzymał w Wenecji. W 1988 roku wyróżniono go za scenariusz "Kobiet na skraju załamania nerwowego". W 2019 roku Almodovar otrzymał Złotego Lwa za całokształt twórczości. W 2021 roku o główną nagrodę w Wenecji rywalizował jego film „Matki równoległe”.
„W pokoju obok” po pokazie konkursowym w Wenecji zebrało sporo mieszanych opinii, choć średnia ocen na Rotten Tomatoes sięga aż 93 procent. W recenzji na wyborcza.pl przeczytać można: Na wielu płaszczyznach „W pokoju obok" się nie broni. Przede wszystkim: Pedro Almodovar, realizując swój pierwszy anglojęzyczny film, nie zadał sobie trudu, aby wyjść poza kulturę Półwyspu Iberyjskiego. Ekranizując powieść Sigrid Nunez nawet nie udaje, że interesuje go Ameryka. Nie ma tu cienia nowojorskiego sznytu, tak wspaniale opisywanego przez pokolenia artystów z Manhattanu.
Takich głosów było sporo: To elegancki film, empatycznie podejmujący niezwykle złożony temat, jednak odnosi się wrażenie, że czegoś w nim brakuje, przez co The Room Next Door nigdy nie stanie się naprawdę wybitnym filmem. [...] To na przemian pełna zachwytu i powagi refleksja na temat śmiertelności, choć utrzymana w bardzo almodóvarowskim stylu. [...] Fani mogą odetchnąć z ulgą, że ta rzadka mieszanka inteligencji i nieskrępowanych emocji, która sprawia, że filmy [Pedro Almodóvara] są tak wyjątkowe. Na przemian pochwały i lekkie rozczarowanie. Jednak jury Złotego Lwa przyznało hiszpańskiemu mistrzowi.
„Portretuję kobietę żegnającą się z życiem w czasach, w których cały świat pogrąża się w agonii” – mówił ze sceny Almodovar. „Towarzyszenie drugiej osobie w jego ostatnich chwilach jest wielką umiejętnością. Wymaga szacunku, tolerancji, delikatności. Empatii, której dzisiaj tak brakuje rządom w wielu krajach. To nie jest odezwa polityczna. To apel o człowieczeństwo. O prawo każdego człowieka do życia i umierania bez cierpienia” – mówił reżyser.
Nagrodę Grand Prix zdobył film „Vermiglio” (reż. Maura Delpe). Faworyt nagrody „The Brutalist”, przyniósł jego reżyserowi Brady’emu Corbetowi nagrodę za reżyserię. Specjalną Nagrodę Jury otrzymała Dea Kulumbegashvili za film „April”. Nagrodę za scenariusz odebrali Murilo Hauser i Heitor Lorega za „I'm Still Here”.
Puchar Volpi dla najlepszej aktorki zdobyła Nicole Kidman za rolę w filmie “Babygirl”. Aktorka nie mogła osobiście odebrać nagrody. Musiała opuścić Wenecję z powodu osobistej tragedii. Puchar Volpiego w jej imieniu odebrała reżyserka Halina Reijn. "Pojawiłam się dziś w Wenecji, by niedługo później dowiedzieć się, że moja piękna, odważna matka Janelle Ann Kidman właśnie zmarła. Jestem w szoku i muszę teraz być ze swoją rodziną. Ta nagroda jest dla niej. Ukształtowała mnie i prowadziła mnie" - napisała aktorka w krótkim oświadczeniu, które przeczytała reżyserka. "To zderzenie życia i sztuki łamie mi serce". Nagrodę dla najlepszego aktora zdobył Vincent Lindon za rolę w filmie "The Quiet Son".
Nie zdobył żadnej nagrody sequel „Jokera”, którego oryginał otrzymał tutaj Złotego Lwa w 2019 roku. Jury nie doceniło też głośnych "Queer" Luki Guadagnino i "Marii" Pabla Larraína.
Podczas gali wręczenia nagród nie brakowało politycznych akcentów, a najczęściej mówiono o konflikcie Izrael-Palestyna i dramacie w Gazie. Liczni laureaci nagród wyrażali swoje poparcie dla narodu palestyńskiego i potępiało izraelską kampanię militarną w strefie Gazy.
„Jako amerykańska artystka pochodzenia żydowskiego, pracująca w medium opartym na czasie, muszę zaznaczyć, że odbieram tę nagrodę w 336. dniu izraelskiego ludobójstwa w Strefie Gazy i w 76. roku okupacji” – powiedziała amerykańska reżyserka Sarah Friedland, odbierając nagrodę Luigiego de Laurentiisa za najlepszy debiutancki film za „Familiar Touch”. „Uważam, że naszym obowiązkiem jako filmowców jest wykorzystanie instytucjonalnych platform, za pośrednictwem których pracujemy, aby naprawić bezkarność Izraela na arenie międzynarodowej. Solidaryzuję się z narodem Palestyny i jego walką o wyzwolenie” – kontynuowała.
Palestyński filmowiec Scandar
Copti powtórzył słowa Friedlanda, odbierając nagrodę za najlepszy scenariusz w
sekcji Horizons za film „Happy Holidays”, opowiadający o czterech powiązanych
ze sobą bohaterach mieszkających w Hajfie, pochodzących z różnych pokoleń i
środowisk kulturowych. „Stoję tu głęboko zaszczycony, a jednocześnie głęboko
poruszony trudnymi czasami, w których żyjemy od 11 miesięcy. Nasze wspólne
człowieczeństwo i moralność zostały wystawione na próbę, gdy jesteśmy świadkami
trwającego ludobójstwa w Strefie Gazy” – powiedział. Oba te wystąpienia spotkały się z entuzjazmem zgromadzonych na sali widzów.
Na festiwalu w Wenecji przyznano też nagrody w konkursie Horyzonty oraz wiele nagród w innych sekcjach oraz wyróżnienia pozaregulaminowe. Tegoroczną edycję odwiedziło wiele gwiazd, w tym m.in.: Michael Keaton, Jenna Ortega, Cate Blanchett, Angelina Jolie, Nicole Kidman, Adrien Brody, Jude Law, Nicholas Hoult, George Clooney, Brad Pitt, Daniel Craig, Julianne Moore, Tilda Swinton, Joaquin Phoenix i Lady Gaga. Lista nagrodzonych poniżej (wersja angielska).
COMPETITION
Golden Lion for Best Film: “The Room Next Door,” Pedro Almodóvar
Grand Jury Prize: “Vermiglio,” Maura Delpero
Silver Lion for Best Director: Brady Corbet, “The Brutalist”
Special Jury Prize: “April,” Dea Kulumbegashvili
Best Screenplay: Murilo Hauser, Heitor Lorega, “I’m Still Here”
Volpi Cup for Best Actress: Nicole Kidman, “Babygirl”
Volpi Cup for Best Actor: Vincent Lindon, “The Quiet Son”
Marcello Mastroianni Award for Best Young Actor: Paul Kircher, “And their Children After Them”
HORIZONS
Best Film: “The New Year That Never Came,” Bogdan Mureşanu
Best Director: Sarah Friedland, “Familiar Touch”
Special Jury Prize: “One of Those Days When Hemme Dies,” Murat Firatoglu
Best Actress: Kathleen Chalfant, “Familiar Touch”
Best Actor: Francesco Gheghi, “Familia”
Best Screenplay: Scandar Copti, “Happy Holidays”
Best Short Film: “Who Loves the Sun,” Arshia Shakiba
LION OF THE FUTURE
Luigi de Laurentiis Award for Best Debut Feature: “Familiar Touch,” Sarah Friedland
HORIZONS EXTRA
Audience Award: “The Witness,” Nader Saeivar
VENICE CLASSICS
Best Documentary on Cinema: “Chain Reactions,” Alexandre O. Philippe
Best Restored Film: “Ecce Bombo,” Nanni Moretti
VENICE IMMERSIVE
Grand Jury Prize: “Ito Meikyu,” Boris Labbé
Special Jury Prize: “Oto’s Planet,” Gwenael François
Achievement Prize: “Impulse: Playing With Reality,” Barry Gene Murphy, May Abdalla
GIORNATE DEGLI AUTORI
GdA Director’s Award: “Manas,” Marianna Brennand
Audience Award: “Taxi Monamour,” Ciro De Caro
Europa Cinemas Label Award: “Alpha,” Jan-Willem van Ewijk
CRITICS’ WEEK
Grand Prize: “Don’t Cry, Butterfly,” Dương Diệu Linh
Special Mention: “No Sleep Till,” Alexandra Simpson
Audience Award: “Paul & Paulette Take a Bath” Jethro Massey
Verona Film Club Award for Most Innovative Film: “Don’t Cry, Butterfly,” Dương Diệu Linh
Mario Serandrei – Hotel Saturnia Award for Best Technical Contribution: “Homegrown,” Michael Premo
Best Short Film: “Things That My Best Friend Lost,” Marta Innocenti
Best Director (Short Film): “Nero Argento,” Francesco Manzato
Best Technical Contribution (Short Film): “At Least I Will Be 8 294 400 Pixel,” Marco Talarico
FIPRESCI Award – Competition
The Brutalist – Brady Corbet (USA/UK/Hungary)
FIPRESCI Award – Best Film from Orizzonti and the International Film Critics’ Week
The New Year that Never Came - Bogdan Mureșanu (Romania/Serbia)
Queer Lion
Alma del desierto - Mónica Taboada-Tapia (Colombia/Brazil)
Authors Under 40 Award – In Memory of Valentina Pedicini
Best Directing
Anne-Sophie Bailly – My Everything (France)
Elizabeth Lo – Mistress Dispeller (China/USA)
Special Mention for Best Cinematography
Boroka Biro – The New Year that Never Came
Special Mention for Best Directing and Scriptwriting
Xiaoxuan Jiang – To Kill a Mongolian Horse (Malaysia/USA/Hong Kong/South Korea/Japan)
Premio Fondazione FAI Persona Lavoro Ambiente
Peacock - Bernhard Wenger (Austria/Germany)
FEDIC Award Federazione Italiana dei Cineclub – Best Film
Playing God – Matteo Burani (Italy/France)
Francesco Pasinetti Award
Sicilian Letters – Antonio Piazza, Fabio Grassadonia (Italy/France)
Leoncino d'Oro Award – Agiscuola, UNICEF
The Quiet Son - Delphine Coulin, Muriel Coulin (France)
Lizzani Award – ANAC (Associazione Nazionale Autori Cinematografici)
Sicilian Letters - Antonio Piazza, Fabio Grassadonia
UNIMED Award
The Brutalist – Brady Corbet
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz