Pojawiła się na rynku filmowym w Polsce nowa nagroda.
Pierwszym laureatem Nagrody im. Wojciecha Kilara został Elliot Goldenthal.
Towarzyszyć będzie ona dorocznemu Festiwalowi Muzyki Filmowej w Krakowie.
Elliot Goldenthal jest wyraźnie zaprzyjaźniony z krakowskim
festiwalem, gdzie można było usłyszeć wcześniej jego kompozycje. Mi jego
kompozycje w pewnym okresie towarzyszyły na bieżąco, ale wyraźniej był
Goldenthal aktywniejszy. Dziś skupia się na poważniejszych zadaniach i dlatego
przy filmach usłyszeć można jego twórczość rzadziej. Te najważniejsze dla mnie
to m.in.: "Obcy 3", "Wywiad z wampirem",
"Gorączka" (szczególnie!), "Michael Collins", "Final
Fantasy: Wojna dusz", oscarowa "Frida" i przede wszystkim
opracowanie muzyczne do "Across the Universe", dzięki któremu
piosenki The Beatles ożyły na nowo.
A co piszą o dorobku tego kompozytorzy twórcy nagrody im.
Wojciecha Kilara. Oto ich materiał:
W jego dorobku znajdują się dzieła muzyki filmowej,
symfonicznej, kameralnej, operowej, baletowej i teatralnej, jest z jednym z
najbardziej wszechstronnych kompozytorów muzyki współczesnej, laureatem Oscara,
Złotego Globu i World Soundtrack Award. Z dumą ogłaszamy, iż laureatem
pierwszej Nagrody im. Wojciecha Kilara został Elliot Goldenthal.
30 kwietnia 2015 Rada Merytoryczna Nagrody im. Wojciecha
Kilara, którą tworzą dyrektorzy ważnych polskich instytucji kultury, dokonali
wyboru laureata pierwszej edycji Nagrody ustanowionej w 2014 roku przez
Prezydentów Krakowa i Katowic. Celem ustanowienia Nagrody jest przede wszystkim
pielęgnowanie pamięci o Wojciechu Kilarze, jak również podkreślanie wagi etosu
kompozytora w interdyscyplinarnym świecie filmu. Dzięki jej ustanowieniu postać
Wojciecha Kilara – jednego z najbardziej rozpoznawalnych polskich kompozytorów
XX i XXI wieku zyskuje nowy międzynarodowy wymiar.
Nagroda polega na wspólnym ufundowaniu sesji nagraniowej z
udziałem dowolnej orkiestry ze śląska lub Krakowa. To druga ważna nagroda
przyznawana na FMF. Od 3 lat festiwal wyróżnia statuetką FMF Young Talent
Award młodych kompozytorów
przystępujących do międzynarodowego konkursu na skomponowanie muzyki do
fragmentów filmów, animacji czy gier video.
Nagroda Kilara przyznawana jest za całokształt twórczości
oryginalnym i dojrzałym kompozytorom muzyki filmowej, którzy pozostają wierni
tradycyjnej sztuce komponowania, piszą utwory, które w oderwaniu od obrazu nie
tracą na czytelności, a także sprawnie posługują się językiem muzycznym,
kreatywnie operują kolorystyką, barwą i fakturą.
Kryteria wyróżnienia Nagrodą im. Wojciech Kilara negują
dążenie do industrializacji muzyki filmowej i prymatu efektów w ścieżkach
dźwiękowych. Ufundowanie niniejszej nagrody jest zabraniem głosu w debacie
zestawiającej tradycyjną sztukę komponowania muzyki filmowej z jej taśmową,
biznesową alternatywą. Zdecydowana większość kompozytorów z tzw. „fabryki
muzyki” nie ma bezpośredniego kontaktu z twórczością autonomiczną. Często figurujący
w czołówce kompozytor jest autorem jedynie kilku tematów harmonizowanych,
instrumentowanych i przygotowanych przez sztab anonimowych muzyków — mówi
Robert Piaskowski, Dyrektor Artystyczny FMF, pomysłodawca Nagrody. — Naszym
obowiązkiem jest podkreślanie znaczenia wartościowej muzyki filmowej określanej
coraz częściej mianem „nowej klasyki”.
Rada Merytoryczna Nagrody Kilara z grona kilku uznanych
światowych nazwisk przedstawionych przez zespół programowy Festiwalu Muzyki
Filmowej wybrała niemal jednogłośnie laureata pierwszej edycji. Jest nim Elliot
Goldenthal, laureat Oscara, Złotego Globu i World Sountrack Award za najlepszą
oryginalną muzykę do filmu Frida (2002) w reżyserii Julie Taymor. Nominowany do
nagrody Pulitzera w dziedzinie muzyki klasycznej, zdobywca dwóch Złotych
Globów, trzech nagród Grammy, dwóch nagród Tony, trzech nagród Chicago Film
Critics Association Award (CFCA), sześciu nagród American Society of Composers,
Authors and Publishers (ASCAP). Statuetka Nagrody Kilara zostanie zatem
przekazana jednemu z najbardziej wszechstronnych kompozytorów muzyki
współczesnej, w którego dorobku znajdują się dzieła muzyki filmowej,
symfonicznej, kameralnej, operowej, baletowej i teatralnej. W swojej muzyce
Goldenthal balansuje między dysonansową muzyką atonalną a harmonią klasyczną,
często na przestrzeni jednej frazy,
łącząc tradycyjną muzykę orkiestrową z jazzem i rockiem, czy muzyką
elektroniczną. Tak samo dobrze czuje się w utworach o rozbudowanym aparacie
symfoniczno-chóralnym, jak i w dziełach
kameralnych, tworzonych zarówno na tradycyjne, jak i nietypowe składy. Goldenthal jest niezwykle
ceniony za swój niepowtarzalny, mroczny, niemal gęsty styl. Żaden ze współczesnych kompozytorów muzyki
filmowej nie wykorzystuje swojego talentu w tworzeniu dzieł w tak wielu różnych
gatunkach muzycznych.
Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia
Joanna Wnuk-Nazarowa uzasadniała swój wybór słowami: Fantastycznie operuje
warsztatem stając w jednej linii wśród tak wielkich kompozytorów, jak Wagner, Strauss, Mahler czy
Bruckner. Chodzi mi tu przede wszystkim o myślenie formą. Jego partytury są
gęste i niezwykle profesjonalne, zachowuje równowagę melodyki i harmoniki,
tworzy bardzo indywidualną narrację i styl oraz wykazuje silne myślenie całością
formy. To w pełni powieściowa narracja muzyczna.
Z kolei Redaktor Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
Daniel Cichy podkreślił, że: Elliot Goldenthal w swojej twórczości łączy
szacunek wobec dźwiękowej tradycji, pokorę względem kompozytorskiego rzemiosła,
doskonałe wyczucie orkiestrowego zespołu z niezwykłą zdolnością wyczuwania idei
filmowego przekazu. Swobodnie żonglując stylami i konwencjami, poruszając się
często na granicy estetycznych światów, Goldenthal mistrzowsko uzupełnia myśl
reżysera, niekiedy za nią podążając, ilustrując emocje bohaterów, innym razem
stojąc w opozycji do filmowej ekspresji, dźwiękami malując narrację
kontrapunktyczną. Co ciekawe jednak, mimo stylistycznej różnorodności,
operowania rozmaitymi obsadami, inteligentnego wpisywania się w tematykę filmu,
jego gatunkową przynależność i nadaną formę, kompozytor zawsze tworzy spójny
muzyczny przekaz. A to cecha wyróżniająca najwybitniejszych.
Twórczość Elliota Goldenthala w zakresie muzyki filmowej to
przede wszystkim ścieżki dźwiękowe do filmów Julie Taymor Tytus Andronikus
(1999), Frida (2002), Across The Universe (2007), Burza (2010) i ostatnio Sen
nocy letniej (2015) oraz do filmów Neila Jordana Wywiad z wampirem (1994) i
Michael Collins (1996), za które otrzymał nominacje do Oscara. W jego dorobku
jest też muzyka do takich filmów Obcy 3 (1992), Batman Forever (1995), Gorączka
(1995), Czas zabijania (1996), Chłopak rzeźnika (1997), Batman i Robin (1997),
Final Fantasy: Wojna dusz (2001) i Wrogowie publiczni (2009).
W 1996 roku na zamówienie Pacific Symphony Orchestra
Goldenthal napisał utwór symfoniczny Fire Water Paper: A Vietnam Oratorio dla
upamiętnienia 20. rocznicy zakończenia wojny w Wietnamie. Rok później na
zlecenie American Ballet Theatre powstał balet Otello, którego premiera miała
miejsce w Metropolitan Opera. W 2013 roku Goldenthal przekomponował muzykę do
baletu na potrzeby dzieła nowego symfonicznego, Othello Symphony, którego
nagranie zostało zrealizowane z orkiestrą AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia w
Alvernia Studios. W czerwcu 2006 roku w Los Angeles Opera premierę miała
wyreżyserowana przez Julie Taymor opera Grendel z oryginalną muzyką Elliota
Goldenthala, za którą w 2007 roku otrzymał nominację do nagrody Pulitzera w
kategorii Muzyka.
Nagroda ufundowana przez Prezydentów Krakowa i Katowic
przyznawana będzie naprzemiennie w Krakowie i Katowicach. Po raz pierwszy
zostanie wręczona 28 maja 2015 roku podczas Gali Muzyki Polskiej: Scoring4Wajda
w ramach 8. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Koncert będzie rejestrowany
przez Narodowy Instytut Audiowizualny oraz Telewizją Polską Program 2.
Radę Merytoryczną Nagrody tworzą: Daniel Cichy, Redaktor
Naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, Daria Druzgała, Producent Muzyczny
Alvernia Studios, Katarzyna Janowska, Dyrektor TVP Kultura, Andrzej Kosowski,
Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, Agnieszka Odorowicz, Dyrektor Polskiego
Instytutu Sztuki Filmowej, Paweł Pawlik, Zastępca Dyrektor Programowej RMF
Classic, Robert Piaskowski, Przewodniczący Rady Merytorycznej Nagrody im.
Wojciecha Kilara, Dyrektor Artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie,
Joanna Wnuk-Nazarowa, Dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego
Radia, Piotr Zaczkowski, Dyrektor Instytucji „Kultury Katowice – Miasto
Ogrodów”, natomiast w Kapitule Honorowej Nagrody zasiadają wybitni polscy
twórcy muzyki i filmu: prof. Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman
Polański i Krzysztof Zanussi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz