poniedziałek, 17 października 2016

Camerimage 2016. Pierwsze filmy festiwalu


Organizatorzy festiwalu Camerimage zaprezentowali tytuły trzech swoich konkursowych wydarzeń - Debiutów Operatorskich, Debiutów Reżyserskich i Pilotów Seriali.

SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW REŻYSERSKICH 2016

Konkurs Debiutów Reżyserskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

Agony
Z filmu dowiadujemy się, że dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu. Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale także – po prostu – o naturze ludzkiej.
 Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR), Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
  
All We Had
Bezrobotna, balansująca na krawędzi alkoholizmu, nie potrafiąca znaleźć dla siebie miejsca w rzeczywistości kobieta ucieka z nastoletnią córką od swego n-tego faceta, którą źle je traktował. W poszukiwaniu następnego miasta, w którym oczekuje ich bardzo podobny scenariusz, Rita i Ruthie wyruszają w kolejną odyseję niewielkich sklepowych kradzieży i wykorzystywania pragnących im pomóc naiwniaków. Śpią w samochodzie, marzą o świetlanej przyszłości i wspierają się w każdej sytuacji. Matka i córka przeciwko całemu światu. Pewnego razu Rita i Ruthie zostają jednak zmuszone do stawienia czoła ludziom, których chciały oszukać, co może – ale niekoniecznie musi – być początkiem nowego etapu w ich życiu. All We Had to historia nierozerwalnej więzi matki i córki, i zarazem opowieść o dobrych ludziach, którzy trochę się zagubili w życiu i przestali rozumieć, kim są, oczekując na coś, co nigdy nie nadejdzie. A przynajmniej nie w formie, na jaką liczą.
Tytuł oryginalny: All We Had
Reżyseria: Katie Holmes
Zdjęcia: Brett Pawlak
Produkcja: Mustard & Co
USA, 2016

Alojzy
Alojzy Adorn jest prywatnym detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą, która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji. Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej, nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź, która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty, jak i stawiać mury.
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
  
Between Sea and Land
Północne wybrzeże Kolumbii, na samym skraju Atlantyku, a na nim szereg ledwo trzymających się chatek stojących na palach wbitych w wodę. Zapełniają je biedacy, których nie stać na życie w mieście. Alberto to młody mężczyzna, który od dziecka cierpi na chorobę zwaną dystonią, objawiającą się powolnym zanikaniem mięśni całego ciała. Od wielu lat leży przykuty do łóżka, z nieodłączną aparaturą podtrzymującą życie u boku, oglądając zewnętrzny świat za pomocą trzymanego w ustach lusterka na patyku, które każdego dnia uświadamia mu jak blisko i jednocześnie daleko od morza się znajduje. Jego całym światem są kochająca matka, Rosa, która robi wszystko, żeby uczynić życie syna znośniejszym, a także seksowna koleżanka z dzieciństwa, Giselle, wywołująca w Alberto emocje, które przypominają mu boleśnie o tym, że nigdy nie wydostanie się z więzienia, jakim stało się jego ciało. Mimo to Between Sea and Land jest filmem pełnym nadziei oraz opowieścią o nieskończonej miłości matki i syna.
Tytuł oryginalny: La Cienaga - Entre el Mar y la Tierra
Reżyseria: Manolo Cruz, Carlos Del Castillo
Zdjęcia: Robespierre Rodriguez
Produkcja: Mago Films
Kolumbia, 2016
  
Delivery
Nacimiento przenosi widza w głąb ciągnących się w nieskończoność kolumbijskich lasów, w których odradzająca się cyklicznie natura skrywa niejedną tajemnicę. To miejsce współczesne i zarazem starożytne, istniejące od dawna w praktycznie niezmienionej formie poza zasięgiem świata ludzi, którzy upierają się, by niszczyć swoją planetę. Pośród zieleni i brązów drzew oraz błękitów pobliskiej rzeki, płynącej zapewne w swoją stronę od tysięcy lat, stoi skromne domostwo, tu i ówdzie przeciekające w trakcie większych ulew i stanowiące jedyną oazę człowieka na przestrzeni setek kilometrów. Mieszkająca w samym sercu kolumbijskiego lasu garstka ludzi żyje z połowu ryb, zbierania kukurydzy oraz egzystowania w zgodzie z naturą w rytm zmieniających się pór roku. Są tam poniekąd obcymi, a jednak nie byliby w stanie wyobrazić sobie innego domu. Główną bohaterką filmu jest Helena, oczekująca już niedługo przyjścia na świat potomka, którego narodziny będą kontynuowały istniejący od zawsze krąg życia.
Tytuł oryginalny: Nacimiento
Reżyseria: Martin Mejia Rugeles
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Martin Mejia Rugeles, Yoreinare Producciones
Kolumbia, 2015
  
Demons, The
Przedmieścia Montrealu, z zewnątrz spokojne, idylliczne, atrakcyjne, we wnętrzach domów pulsujące niespokojną, nierzadko negatywną energią, nie znajdującą ujścia w żmudnej codzienności. Miejsce dokładnie takie, jak setki innych przedmieść, pełne mniej lub bardziej szczęśliwych rodzin, dojrzewających agresywnie nastolatków i dzieciaków dopiero poznających prawidła życia. Głównym bohaterem jest dziesięcioletni Félix, miły, uczynny, choć trochę nadwrażliwy chłopiec, któremu zdarza się odreagować problemy rodzinne i szkolne dziecięcym okrucieństwem, lecz przez większość czasu nie wyróżnia się spośród swych rówieśników. Chłopak jest jednak coraz częściej wystawiany na działanie sił, których nie rozumie, a które napędzają świat, w którym przyszło mu żyć, nawet jeśli jeszcze o tym nie wie. Les démons to precyzyjna filmowa eksploracja ułomności oraz zła kiełkujących w ludzkich duszach, przechodzących z pokolenia na pokolenie, ze społeczeństwa na jednostki, z rodziców na dzieci.
Tytuł oryginalny: Les démons
Reżyseria: Philippe Lesage
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Productions l'unité centrale, Les Films de l'Autre
Kanada, 2015
  
Lady Macbeth
Wielka Brytania, XIX wiek. Młodziutka Katherine wychodzi za mąż za znacznie starszego i majętnego właściciela ziemskiego, lecz jest lady jedynie z nazwy. Przyszło jej bowiem żyć w świecie mężczyzn, którzy traktują ją wyłącznie jako piękny bibelot. Coś, na co przyjemnie popatrzeć, czym można się podniecić lub w wyjątkowych sytuacjach pochwalić, a co nie powinno mieć własnej woli. Nie wspominając o ambicjach, marzeniach czy pragnieniach. Śmiertelnie znudzona egzystencją w ciasnych ścianach domu męża, Katherine korzysta z każdej okazji, by zaznać choć odrobinę wolności na pobliskich wrzosowiskach. Popada jednocześnie w desperację i emocjonalnym marazm. Lady Macbeth nie jest jednak opowieścią o uległości i patriarchalnej władzy. Gdy Katherine spotyka bezczelnego, emanującego seksualną energią Sebastiana, nowego pracownika swego męża, zaczyna przechodzić wewnętrzną przemianę. I stopniowo, z każdą kolejną podjętą bezpowrotnie decyzją, zapracowuje na porównanie z tytułu filmu.
Tytuł oryginalny: Lady Macbeth
Reżyseria: William Oldroyd
Zdjęcia: Ari Wegner
Produkcja: iFeatures, Sixty Six Pictures
Wielka Brytania, 2016
  
Miles Davis i ja
Wykraczająca poza ramy popularnego kina biograficznego filmowa impresja na temat legendarnego muzyka jazzowego Milesa Davisa, podana w formie igrającej z czasem, przestrzenią i możliwościami kina gatunkowego opowieści, w której nie wiadomo do końca, co jest zaczerpniętą z życia bohatera prawdą, a co wymyśloną przez twórców fikcją. Akcja Miles Davis i ja rozgrywa się w większości w 1979 roku, pod koniec pięcioletniej przerwy w karierze muzyka, ale przechodzi również płynnie do wcześniejszych dekad, łącząc ze sobą różne postaci i wydarzenia z życia Davisa oraz dodając wiele nowych. Nagrania jazzowe mieszają się z pościgami samochodowymi, narkotykowe wizje przeplatają z efektownymi strzelaninami, a nielinearna narracja podkreśla wpływ wspomnień o nieudanym małżeństwie na kształtowanie się późniejszej artystycznej wrażliwości legendy jazzu. Film to nakręcona w rytmie jazzowej improwizacji kreatywna interpretacja faktów i mitów na temat Davisa i jego różnych oblicz.
Tytuł oryginalny: Miles Ahead
Reżyseria: Don Cheadle
Zdjęcia: Roberto Schaefer
Produkcja: Sobini Films, Crescendo Productions, Naked City Films, BiFRost Pictures
Polski dystrybutor: United International Pictures Sp. z o. o. (UIP Poland)
USA, 2015
  
Ostatnia rodzina
Warszawa, rok 1977. Tomek Beksiński, kultowy dziennikarz muzyczny i tłumacz dialogów w filmach, wprowadza się do nowego mieszkania. Po sąsiedzku, na tym samym osiedlu, mieszkają jego rodzice – zaniepokojona nadwrażliwością i ekscentrycznymi zachowaniami syna Zofia Beksińska i wybitny malarz o nieprzeciętnej osobowości Zdzisław Beksiński. Film ukazuje dramatyczne losy tej rodziny, do której należą również matki Zofii i Zdzisława.
Tytuł angielski: The Last Family
Reżyseria: Jan P. Matuszyński
Zdjęcia: Kacper Fertacz
Produkcja: Aurum Film Bodzak Hickinbotham Sp. j.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT Sp. z o. o.
Polska, 2016
  
Praktykant
Aiman i Suhaila to singapurskie rodzeństwo mieszkające w skromnym, nie rzucającym się w oczy mieszkaniu, egzystując przez większość życia w cieniu zbrodni popełnionych przez ich ojca. Aiman, który będąc nastolatkiem wpadł w nieodpowiednie towarzystwo i dopiero wojskowa dyscyplina pomogła mu poradzić sobie z własnymi demonami, rozpoczyna pracę w więzieniu o zaostrzonym rygorze. Pragnie pomagać skazańcom, którzy żałują swych czynów i chcieliby się zmienić, mając w pamięci, że mógł w przeszłości skończyć jak oni. Mężczyzna zaprzyjaźnia się z Rahimem, więziennym katem, który wykonuje nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat karę śmierci przez powieszenie, do dzisiaj stosowaną w singapurskim prawie. Po pewnym czasie Aiman zaczyna pomagać Rahimowi w jego pracy. Praktykant nie jest ani opowieścią o więziennictwie, ani zaangażowanym politycznie pamfletem, lecz filmem o ludziach, którzy żyją ze śmiercią na co dzień, starając się nadawać jej pozorów godności.
Tytuł oryginalny: Apprentice
Reżyseria: Boo Junfeng
Zdjęcia: Benoît Soler
Produkcja: Zhao wei Films, Augenschein Filmproduktion GmbH, Akanga Film Productions, Cinémadefacto, Peanut Pictures
Polski dystrybutor: Aurora Films
Singapur, Niemcy, Francja, 2016

SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW OPERATORSKICH 2016!

Konkurs Debiutów Operatorskich został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska. Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.

Efektem Konkursu Debiutów Filmowych są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy, których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków Jury, ale i widzów na całym świecie.

Agony
Z filmu dowiadujemy się, że dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu. Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale także – po prostu – o naturze ludzkiej.
Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR), Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
  
Alojzy
Alojzy Adorn jest prywatnym detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą, która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji. Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej, nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź, która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty, jak i stawiać mury.
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
  
Codename Holec
Honza David jest młodym czechosłowackim reżyserem filmowym, który próbuje za pomocą kina atakować komunistyczną władzę i nawoływać rówieśników do większej samoświadomości. Sęk w tym, że jego filmy są poddawane rządowej cenzurze i nikt ich nie może w kraju oglądać. Helmut Zilk to popularny austriacki producent telewizyjny, który chciałby przekazywać na zachód wiarygodne wieści zza Żelaznej Kurtyny, ale wplątuje się we współpracę z czechosłowackim rządem. I zaczyna zakładać klapki na oczy. Między nimi piękna i powabna aktorka Eva, która kocha jednego, ale kusi ją również wolność oferowana przez drugiego. Klasyczny trójkąt miłosny nie dochodzi jednak nigdy do skutku. Jest bowiem rok 1968, trwa już Praska Wiosna, a na horyzoncie majaczą wojska Układu Warszawskiego. Wszyscy bohaterowie będą musieli opowiedzieć się po jednej ze stron. Deckname Holec to dramat opowiadający o jednostkach uwikłanych w mechanizmy historii, która tłamsi ich indywidualne marzenia i pragnienia.
Tytuł oryginalny: Deckname Holec
Reżyseria: Franz Novotny
Zdjęcia: Robert Oberrainer
Produkcja: Dawson Productions, Novotny & Novotny Filmproduktion GmbH
Austria, Czechy, 2016
  
Eyes of My Mother, The
Zaczyna się od bestialskiego morderstwa, a potem jest już tylko coraz bardziej intensywnie. Pewna imigrantka, która zaszyła się wraz ze swoją rodziną w uroczym domu ze stodołą gdzieś na amerykańskiej prowincji, pada ofiarą groteskowo uśmiechniętego szaleńca. Całe zajście obserwuje ze zgrozą jej młodziutka córka, dla której nic już nigdy nie będzie takie samo. Lata później dorosła dziewczyna, mieszkająca ciągle w odosobnieniu i osamotniona dodatkowo po śmierci ukochanego ojca, zaczyna coraz bardziej przejawiać skłonności psychopatyczne. Czy zamieni się w równie wielkiego potwora jak człowiek, który skaził ją na całe życie? The Eyes of My Mother to nakręcona w ekspresjonistycznej czerni i bieli opowieść o samotności mącącej zmysły i prowadzącej do desperacji. Dramat straconej jednostki i zarazem klasyczny horror, pełen sugestywnych niedopowiedzeń, gotyckich naleciałości oraz melancholijnej tęsknoty wyrażanej za pomocą utworów fado.
Tytuł oryginalny: The Eyes of My Mother
Reżyseria: Nicolas Pesce
Zdjęcia: Zach Kuperstein
Produkcja: Borderline Presents, Tandem Pictures
USA, 2016
  
My Angel
Historia jakich niewiele, baśniowa, odrealniona, a jednocześnie boleśnie rzeczywista. Była asystentka magika trafia do zakładu psychiatrycznego, gdzie dokonuje z nieznanych sobie powodów najbardziej imponującej sztuczki świata: rodzi niewidzialnego syna. Nazywa chłopca Moim Aniołem i nikomu nie wyjawia jego istnienia, by chronić go przed niezrozumieniem i okrucieństwem gatunku ludzkiego. Żadne dziecko nie jest jednak w stanie wytrwać długo pod kloszem rodzicielskiej opieki, więc Mój Anioł zaczyna szybko interesować się światem zewnętrznym. I poznaje niewidomą Madeleine, piegowatego rudzielca o pięknych oczach i czarującym uśmiechu, który nie potrzebuje widzieć, by pokochać. Dziewczyna nie zna prawdy o stanie chłopca, dlatego też ich relacja jest szczera, wyjątkowa, oparta na dogłębnym zrozumieniu. Ale pewnego dnia Madeleine wyjeżdża na operację, która ma przywrócić jej wzrok. Czy po jej powrocie wszystko będzie jak dawniej? I czy miłość może być bezwarunkowa?
Tytuł oryginalny: Mon Ange
Reżyseria: Harry Cleven
Zdjęcia: Juliette Van Dormael
Produkcja: Terra Incognita Films, Après le Déluge, Climax Films
Polski dystrybutor: Mayfly
Belgia, 2016

Plac zabaw
Koniec roku szkolnego w prowincjonalnym polskim mieście. Dla 12-letniej Gabrysi to ostatnia szansa, by wyjawić koledze z klasy, że jest  w nim zakochana. Dziewczynka aranżuje sekretne spotkanie i szantażem zmusza chłopca, żeby się na nie stawił. Ale to, co miało być intymną rozmową  wymyka się spod kontroli i wiedzie do nieprzewidzianych i tragicznych rezultatów.
Tytuł angielski: Playground
Reżyseria: Bartosz Maciej Kowalski
Zdjęcia: Mateusz Skalski
Produkcja: FILM IT Sp. z o. o.
Polski dystrybutor: NEXT FILM Sp. z o. o.
Polska, 2016
  
Play the Devil
Gregory to osiemnastoletni Trynidadczyk, który mieszka na wsi ze swoją ciężko pracującą babcią, próbując wyrwać się ze świata biedy i braku możliwości za pomocą wytężonej nauki. Jest uzdolniony, wszyscy to wiedzą, ale podczas gdy całe otoczenie wmawia mu, że powinien studiować medycynę, on wolałby zostać fotografem. Gdy znacznie starszy biznesmen James wyraża  zainteresowanie jego talentem, Gregory nie potrafi odmówić spędzenia kilku chwil życia w luksusie. Tym bardziej, że nowy przyjaciel pożycza mu również swój aparat cyfrowy i zdaje się rozumieć zarówno jego artystyczne pasje, jak i dręczące chłopaka dylematy moralne. Czy Gregory zasmakuje owocu zakazanego, ryzykując to, na co tak wytrwale pracował? A jeśli tak, to czy będzie w stanie pozostać dalej sobą? Play the Devil to mocno osadzona w kulturze, tradycjach i rytuałach Trynidadu i Tobago opowieść o radościach, smutkach i przekleństwach wieku dojrzewania oraz procesu młodzieńczego poszukiwania własnego miejsca w świecie.
Tytuł oryginalny: Play the Devil
Reżyseria: Maria Govan
Zdjęcia: James David Wall
Produkcja: Play the Devil Pictures Ltd.
Trynidad i Tobago, 2016

SKŁAD FIRST LOOK - KONKURSU PILOTÓW SERIALI 2016

Prezentujemy skład sekcji First Look - Konkurs Pilotów Seriali. O główną nagrodę walczyć będą autorzy zdjęć poniższych jedenastu obrazów telewizyjnych.

11.22.63: The Rabbit Hole
Nauczyciel angielskiego z Maine odkrywa w serialu stworzonym przez Bridget Carpenter możliwość podróżowania w czasie i podejmuje próbę udaremnienia zamachu na prezydenta Johna F. Kennedy'ego, który był jednym z momentów przełomowych w historii Stanów Zjednoczonych. W wyreżyserowanym przez Kevina Macdonalda pilocie główny bohater przenosi się do roku 1960, na trzy lata przed tragedią w Dallas, wierząc, że jest w stanie odmienić bieg historii. Szybko jednak odkrywa, że szczegółowe dane na temat śmierci JFK oraz osób potencjalnie związanych z zamachem nie wystarczą do wypełnienia misji. Szczególnie, że przeszłość ewidentnie nie lubi być zmieniana, a każde skuteczne działanie protagonisty zostaje okupione groźnymi wypadkami ludzi, z którymi zetknął się na swej drodze. 11.22.63 zabiera widza w podróż do epoki, w której Ameryka zaczynała tracić swoją niewinność, oferując jednocześnie efektowną rozrywkę na pograniczu intelektualnego thrillera i trzymającego w napięciu kryminału.
Tytuł oryginalny: 11.22.63: The Rabbit Hole
Reżyseria: Kevin Macdonald
Zdjęcia: David Katznelson
Produkcja: Bad Robot, Carpenter B, Warner Bros. Television
Dystrybucja: Hulu
Polski dystrybutor: FOX International Channels Poland Sp. z o. o.
USA, 2016

1992: Episode #1.1
Pierwsza połowa lat 90. była dla Włoch okresem politycznych czystek i skandali korupcyjnych, które raz za razem wstrząsały krajem, wprowadzając go ostatecznie na nową ścieżkę rozwoju. Stworzony przez Stefano Accorsiego, Alessandro Fabbriego, Ludovikę Rampoldi oraz Stefano Sardo serial opowiada o tych wydarzeniach za pomocą szóstki ambitnych, żądnych popularności i władzy lub poszukujących osobistej vendetty osób, które dla osiągnięcia swych celów muszą zdradzić własne ideały. Wśród nich młody policjant, który zaraził się wirusem HIV na skutek chciwości potężnego biznesmena, kobieta robiąca karierę telewizyjną przez łóżko oraz weteran wojny w Zatoce Perskiej, który staje się przypadkowo symbolem nowej partii politycznej. Korzystając z bogactwa języka wizualnego, Giuseppe Gagliardi,  reżyser pilota 1992, stworzył skomplikowaną i wielowarstwową opowieść o ludziach, którzy dali się porwać wiatrowi przemian, nie spodziewając się, że niesie to ze sobą poważne konsekwencje.
Tytuł oryginalny: 1992: Episode #1.1
Reżyseria: Giuseppe Gagliardi
Zdjęcia: Michele Paradisi
Produkcja: Wildside
Dystrybucja: Sky Italia, Beta Film GmbH
Włochy, 2015
  
Crown, The: Wolferton Splash
Serial stworzony przez Petera Morgana opowiada o kształtowaniu się nowego oblicza monarchii brytyjskiej tuż po zakończeniu II wojny światowej. Wyreżyserowany przez Stephena Daldry'ego pilot rozpoczyna się w momencie, gdy księżniczka Elżbieta wyczekuje daty swego ślubu z księciem Filipem, który już w pierwszych scenach zrzeka się tytułów greckich i duńskich oraz przyjmuje obywatelstwo brytyjskie. Małżeństwo żyje w szczęściu i dobrobycie, witając kolejnych potomków, podczas gdy król Jerzy VI zaczyna przejawiać symptomy śmiertelnej choroby. Młodzi nie spodziewają się, że już niedługo będą musieli porzucić osobiste aspiracje oraz wyobrażenia o samych sobie, by stanąć na czele Brytyjskiej Wspólnoty Narodów. The Crown to elegancka, skomplikowana i wnikająca stopniowo pod skórę opowieść, w której najważniejsze rzeczy rozgrywają się nie w dialogach, lecz pomiędzy słowami, w przestrzeni dzielącej postaci i ukazującej, kim są zarówno jako normalni ludzie, jak i członkowie rodziny królewskiej.
Tytuł oryginalny: The Crown: Wolferton Splash
Reżyseria: Stephen Daldry
Zdjęcia: Adriano Goldman
Produkcja: Left Bank Pictures
Dystrybucja: Netflix
USA, 2016
  
Długa noc: The Beach
Tłem amerykańskiego serialu kryminalnego Richarda Price'a i Stevena Zailliana, opartego na brytyjskim Systemie sprawiedliwości, jest tygiel kulturowy, narodowościowy i rasowy kształtujący tożsamość współczesnego Nowego Jorku. Głównym ludzkim bohaterem Długiej nocy jest zahukany student pakistańskiego pochodzenia, który wikła się w morderstwo... ale sam nie wie, czy jest winny zbrodni, bowiem nic nie pamięta. W pozostałych rolach występują etos policyjny, który wymaga gruntownego przyjrzenia się każdej sprawie i dowodowi, amerykański system sprawiedliwości, który powinien w teorii istnieć ponad podziałami, a także miasto, które nigdy nie śpi, patrząc obojętnie na rozgrywające się w jego przestrzeniach ludzkie dramaty. Wyreżyserowany przez Zailliana pilot to wykład mistrzowski w budowaniu wizualnego napięcia oraz kreowaniu wiarygodnego, skomplikowanego świata przedstawionego, który wszyscy bohaterowie wypełniają swoimi postawami, reakcjami i ułomnościami.
Tytuł angielski: The Night Of: The Beach
Reżyseria: Steven Zaillian
Zdjęcia: Robert Elswit
Produkcja: BBC Drama Productions, BBC Worldwide Productions, Film Rites, Home Box Office (HBO)
Dystrybucja: Home Box Office (HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska Sp. z o. o.
USA, 2016

False Flag: Episode 1
Piątka osób zostaje oskarżona o dokonanie dla Mossadu porwania politycznego na terenie Rosji, które wywołuje skandal nie tylko w ich rodzimym Izraelu. Sęk w tym, że żadne z nich nie wydaje się wiedzieć, o co chodzi, a Mossad też nie miał ze sprawą nic wspólnego. Czy chodzi tylko o kradzież paszportów przez nieznanych sprawców, czy też któreś z piątki nie jest tym, za kogo się podaje? Stworzony przez Marię Feldman i Amita Cohena serial, łączący elementy thrillera, kryminału i czarnej komedii, przypomina grę w Mafię, w której wszyscy biorący udział twierdzą, że są niewinni, aż do momentu ujawnienia, gdy okazuje się, kto manipulował, a kto był manipulowanym. Oded Ruskin, reżyser pilota False Flag, wrzuca widza na głęboką wodę i każe zgadywać, komu wierzyć, a kogo podejrzewać, po czym wywraca fabułę do góry nogami i gra zaczyna się od nowa. Cała zabawa polega na tym, by nie zagubić się w labiryncie fałszywych tropów i podejrzanych zachowań, i dociec prawdy zanim sama wyjdzie na jaw.
Tytuł oryginalny: False Flag: Episode 1
Reżyseria: Oded Ruskin
Zdjęcia: Nadav Hekselman
Produkcja: Tender Productions
Dystrybucja: Keshet International
Izrael, 2015

Kettering Incident, The: Anna
Główną bohaterką australijskiego serialu stworzonego przez Victorię Madden i Vincenta Sheehana jest cierpiąca na zaniki pamięci kobieta, która powraca po latach mieszkania w Londynie do tasmańskiego miasteczka Kettering. Wyjechała z rodzinnych stron, gdy jako 14-letnia dziewczynka została znaleziona cała we krwi, z amnezją, błąkająca się po lesie, podczas gdy jej najlepsza przyjaciółka zniknęła bez śladu. Na miejscu bohaterka natrafia w większości na niechęć i podejrzliwość, a jej powrót pogłębia jeszcze bardziej ekologiczne i ideologiczne dysputy, które dzielą od dawna lokalną społeczność. Niespodziewanie znika jednak kolejna dziewczynka i cały koszmar zaczyna się od nowa. Wyreżyserowany przez Rowana Woodsa pilot The Kettering Incident obraca się wokół mechanizmów pamięci i ludzkiej natury, zabierając jednocześnie widzów w ekscytującą podróż do malowniczej Tasmanii, której chłodne lasy i nieskażone działalnością człowieka naturalne przestrzenie skrywają niejedną tajemnicę.
Tytuł oryginalny: The Kettering Incident: Anna
Reżyseria: Rowan Woods
Zdjęcia: Ari Wegner
Produkcja: Porchlight Films
Dystrybucja: British Broadcasting Corporation (BBC)
Polski dystrybutor: British Broadcasting Corporation (BBC)
Australia, 2016

Ku'damm 56: Lieben - aber wie?
Walka o prawa kobiet i przemiany społeczne w Niemczech w rytm rozluźniającego języki oraz konwenanse rock'n'rolla. Berlin, rok 1956, jedna z córek właścicielki renomowanej i szalenie konserwatywnej szkoły tańca buntuje się przeciwko narzucanym jej odgórnie przykazaniom służalczości wobec mężczyzn. Pragnie sama wybrać, jak ma żyć i z kim to życie dzielić. Naraża się przy tym nie tylko matce i siostrom, które już upatrzyły sobie mężów, u boku których będą mogły wić bezpieczne gniazdka, ale również całemu społeczeństwu. Nadciąga jednak pokoleniowa wichura, która wstrząśnie zastałymi wartościami powojennych Niemiec. Wyprodukowany przez Nico Hofmanna oraz Benjamina Benedicta Ku'damm 56 opowiada o nie tak dawnych czasach, gdy kobiety były traktowane jako atrakcyjny dodatek do mężczyzn. Jednakże wyreżyserowany przez Svena Bohse pierwszy odcinek jest utrzymany w duchu młodzieńczych aspiracji oraz nadziei. I tańca, który istnieje ponad wszelkimi podziałami.
Tytuł oryginalny: Ku'damm 56: Lieben - aber wie?
Reżyseria: Sven Bohse
Zdjęcia: Michael Schreitel
Produkcja: UFA Fiction
Dystrybucja: ZDF Enterprises GmbH
Niemcy, 2016

Ramona: Ramona
Chile, koniec lat 60. XX wieku. Po niespodziewanej śmierci matki dwie mieszkające na prowincji dziewczynki uciekają od brutalnego ojca, by rozpocząć nowe życie w stolicy kraju, Santiago. Tam zostają dosyć szybko oszukane, okradzione, wykorzystane i zmuszone do uświadomienia sobie, że nie mogą nikomu ufać, a w szczególności ludziom, którzy twierdzą, że chcą im pomóc. Przyjazną duszę znajdują dopiero w osobie pewnej prostytutki, która zaczyna je uczyć na peryferiach wielkiego miasta prawideł życia i przeżycia. Dorastając w świecie, który jest całkowicie obojętny wobec ich egzystencji, dziewczynki podejmują się każdej dostępnej pracy zarobkowej, próbując nie dać się skazić otaczającemu je cynizmowi i moralnemu oportunizmowi. Serial stworzony przez Andrésa Wooda, również reżysera pilota Ramony, przybliża realia życia w Chile sprzed pięćdziesięciu lat, opowiadając jednocześnie historię trzech odważnych, nie poddających się zwątpieniu kobiet i ich walki z perfidnym losem.
Tytuł oryginalny: Ramona: Ramona
Reżyseria: Andrés Wood
Zdjęcia: Miguel Ioan Littin-Menz
Produkcja: Andrés Wood Producciones
Dystrybucja: Fly Content
Chile, 2016

Vinyl: Pilot
Terence Winter, Martin Scorsese, Mick Jagger i Rich Cohen stworzyli serial o chaotycznych, ekscytujących i szalonych muzycznych latach 70. XX wieku, gdy porażka rewolucji hippisowskiej oraz koszmar wojny w Wietnamie zmusiły Amerykę do poszukiwania nowych dróg rozwoju. Głównym bohaterem jest zagubiony w tej nowej rzeczywistości producent muzyczny z American Century Records, borykający się z narkotykowym nałogiem oraz trudami życia rodzinnego, który postanawia zaryzykować wszystko co osiągnął, aby wyszukać i wypromować nową gwiazdę i tym samym odnowić swą skażoną biznesowym myśleniem pasję do muzyki. Wyreżyserowany przez Martina Scorsese pilot Vinyl zabiera widza na kultowe koncerty rockowe, kipiące młodzieńczą energią imprezy oraz szalone prywatne przyjęcia w ogromnych willach. Pozwala także zajrzeć za kulisy branży muzycznej oraz międzynarodowych spotkań biznesowych, ale ani przez chwilę nie zapomina o pięknych w swych słabościach ludziach, którzy tworzyli ten świat.
Tytuł oryginalny: Vinyl: Pilot
Reżyseria: Martin Scorsese
Zdjęcia: Rodrigo Prieto
Produkcja: Jagged Films, Cold Front Productions, Home Box Office (HBO)
Dystrybucja: Home Box Office (HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska Sp. z o. o.
USA, 2016

Westworld: The Original
Stworzony przez Jonathana Nolana i Lisę Joy Nolan Westworld to oparty na filmie Świat Dzikiego Zachodu Michaela Crichtona serial opowiadający o futurystycznym parku rozrywki, stylizowanym na realia amerykańskich prerii z XIX wieku. Jego bogaci goście mogą puścić wodze wyobraźni i stać się albo żądnymi adrenaliny poszukiwaczami przygód, albo uzbrojonymi w kolty i kodeks moralny stróżami prawa i porządku. Albo mordercami, gwałcicielami i zwyrodnialcami. Wszystko w ramach fizycznie bezpiecznej, sztucznie stworzonej i w pełni kontrolowanej rzeczywistości Dzikiego Zachodu. W wyreżyserowanym przez Nolana pilocie coś jednak idzie nie tak, a zapełniające park zaawansowane technologicznie androidy, które powstały wyłącznie po to, by służyć rozrywce zwiedzających, zaczynają zachowywać się w nieprzewidywalny sposób. Czy to oznaki rodzenia się w nich świadomości? Czy ludzie w parku są w niebezpieczeństwie? Co w ogóle znaczy być człowiekiem?
Tytuł oryginalny: Westworld: The Original
Reżyseria: Jonathan Nolan
Zdjęcia: Paul Cameron
Produkcja: Jerry Weintraub Productions, Kilter Films, Bad Robot, Warner Bros. Television
Dystrybucja: Home Box Office (HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska Sp. z o. o.
USA, 2016

Złote życie
Przedmieścia wielkich miast pełne są bogatych i wpływowych ludzi, którzy dorobili się w życiu igrając z prawem i społecznymi regułami. Jedną z takich osób jest główny (anty)bohater Złotego życia, mieszkający na przedmieściach Budapesztu inteligentny hochsztapler, który musiał posunąć się do wielu przestępstw, by zapewnić sobie i swojej rodzinie życie w luksusie. Minęło wiele lat, mężczyzna dojrzał, a młodzieńcza skłonność do ryzyka została zastąpiona chęcią wyjścia na prostą. Nie tak łatwo jednak uwolnić się od kombinowania, gdy na stole piętrzą się kolejne rachunki, a przyzwyczajeni do dobrobytu bliscy żądają ciągle więcej. Gabor Krigler serial przełożył na węgierskie realia z fińskiego Helppo elämä, tworząc wielowymiarową, dramatyczną, acz nie stroniącą od humoru opowieść o różnych obliczach ludzkiej natury. Z kolei Zsombor Dyga, reżyser pilota, postarał się, żeby każdy z widzów był w stanie przejrzeć się w słowach i postawach głównych postaci.
Tytuł oryginalny: Aranyélet: Még pár éved van, aztán nem lesz több móka
Tytuł angielski: Golden Life
Reżyseria: Zsombor Dyga
Zdjęcia: Gábor Marosi
Produkcja: Laokoon Filmgroup, HBO Europe
Dystrybucja: HBO Hungary
Polski dystrybutor: HBO Polska Sp. z o. o.
Węgry, 2015

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz