Organizatorzy festiwalu Camerimage zaprezentowali tytuły trzech swoich konkursowych wydarzeń - Debiutów
Operatorskich, Debiutów Reżyserskich i Pilotów Seriali.
SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW
REŻYSERSKICH 2016
Konkurs Debiutów Reżyserskich
został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na
wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska.
Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych
działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach
spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata
oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.
Efektem Konkursu Debiutów
Reżyserskich są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości
artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy,
których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków
Jury, ale i widzów na całym świecie.
Agony
Z filmu dowiadujemy się, że
dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym
poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka
zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu.
Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek
gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie
równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają
się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich
światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z
jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach
ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak
pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni
pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale
także – po prostu – o naturze ludzkiej.
Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR),
Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film
Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
All We Had
Bezrobotna, balansująca na
krawędzi alkoholizmu, nie potrafiąca znaleźć dla siebie miejsca w
rzeczywistości kobieta ucieka z nastoletnią córką od swego n-tego faceta, którą
źle je traktował. W poszukiwaniu następnego miasta, w którym oczekuje ich
bardzo podobny scenariusz, Rita i Ruthie wyruszają w kolejną odyseję
niewielkich sklepowych kradzieży i wykorzystywania pragnących im pomóc
naiwniaków. Śpią w samochodzie, marzą o świetlanej przyszłości i wspierają się
w każdej sytuacji. Matka i córka przeciwko całemu światu. Pewnego razu Rita i
Ruthie zostają jednak zmuszone do stawienia czoła ludziom, których chciały
oszukać, co może – ale niekoniecznie musi – być początkiem nowego etapu w ich
życiu. All We Had to historia nierozerwalnej więzi matki i córki, i zarazem
opowieść o dobrych ludziach, którzy trochę się zagubili w życiu i przestali
rozumieć, kim są, oczekując na coś, co nigdy nie nadejdzie. A przynajmniej nie
w formie, na jaką liczą.
Tytuł oryginalny: All We Had
Reżyseria: Katie Holmes
Zdjęcia: Brett Pawlak
Produkcja: Mustard & Co
USA, 2016
Alojzy
Alojzy Adorn jest prywatnym
detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę
zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą,
która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji.
Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w
zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje
Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna
osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej,
nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź,
która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się
lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne
kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki
oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty,
jak i stawiać mury.
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z
o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
Between Sea and Land
Północne wybrzeże Kolumbii, na
samym skraju Atlantyku, a na nim szereg ledwo trzymających się chatek stojących
na palach wbitych w wodę. Zapełniają je biedacy, których nie stać na życie w
mieście. Alberto to młody mężczyzna, który od dziecka cierpi na chorobę zwaną
dystonią, objawiającą się powolnym zanikaniem mięśni całego ciała. Od wielu lat
leży przykuty do łóżka, z nieodłączną aparaturą podtrzymującą życie u boku,
oglądając zewnętrzny świat za pomocą trzymanego w ustach lusterka na patyku,
które każdego dnia uświadamia mu jak blisko i jednocześnie daleko od morza się
znajduje. Jego całym światem są kochająca matka, Rosa, która robi wszystko,
żeby uczynić życie syna znośniejszym, a także seksowna koleżanka z dzieciństwa,
Giselle, wywołująca w Alberto emocje, które przypominają mu boleśnie o tym, że
nigdy nie wydostanie się z więzienia, jakim stało się jego ciało. Mimo to
Between Sea and Land jest filmem pełnym nadziei oraz opowieścią o nieskończonej
miłości matki i syna.
Tytuł oryginalny: La Cienaga - Entre el Mar y
la Tierra
Reżyseria: Manolo Cruz, Carlos Del Castillo
Zdjęcia: Robespierre Rodriguez
Produkcja: Mago Films
Kolumbia, 2016
Delivery
Nacimiento przenosi widza w głąb
ciągnących się w nieskończoność kolumbijskich lasów, w których odradzająca się
cyklicznie natura skrywa niejedną tajemnicę. To miejsce współczesne i zarazem
starożytne, istniejące od dawna w praktycznie niezmienionej formie poza
zasięgiem świata ludzi, którzy upierają się, by niszczyć swoją planetę. Pośród
zieleni i brązów drzew oraz błękitów pobliskiej rzeki, płynącej zapewne w swoją
stronę od tysięcy lat, stoi skromne domostwo, tu i ówdzie przeciekające w
trakcie większych ulew i stanowiące jedyną oazę człowieka na przestrzeni setek
kilometrów. Mieszkająca w samym sercu kolumbijskiego lasu garstka ludzi żyje z
połowu ryb, zbierania kukurydzy oraz egzystowania w zgodzie z naturą w rytm
zmieniających się pór roku. Są tam poniekąd obcymi, a jednak nie byliby w
stanie wyobrazić sobie innego domu. Główną bohaterką filmu jest Helena,
oczekująca już niedługo przyjścia na świat potomka, którego narodziny będą
kontynuowały istniejący od zawsze krąg życia.
Tytuł oryginalny: Nacimiento
Reżyseria: Martin Mejia Rugeles
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Martin Mejia Rugeles,
Yoreinare Producciones
Kolumbia, 2015
Demons, The
Przedmieścia Montrealu, z
zewnątrz spokojne, idylliczne, atrakcyjne, we wnętrzach domów pulsujące
niespokojną, nierzadko negatywną energią, nie znajdującą ujścia w żmudnej
codzienności. Miejsce dokładnie takie, jak setki innych przedmieść, pełne mniej
lub bardziej szczęśliwych rodzin, dojrzewających agresywnie nastolatków i
dzieciaków dopiero poznających prawidła życia. Głównym bohaterem jest
dziesięcioletni Félix, miły, uczynny, choć trochę nadwrażliwy chłopiec, któremu
zdarza się odreagować problemy rodzinne i szkolne dziecięcym okrucieństwem,
lecz przez większość czasu nie wyróżnia się spośród swych rówieśników. Chłopak
jest jednak coraz częściej wystawiany na działanie sił, których nie rozumie, a
które napędzają świat, w którym przyszło mu żyć, nawet jeśli jeszcze o tym nie
wie. Les démons to precyzyjna filmowa eksploracja ułomności oraz zła
kiełkujących w ludzkich duszach, przechodzących z pokolenia na pokolenie, ze
społeczeństwa na jednostki, z rodziców na dzieci.
Tytuł oryginalny: Les démons
Reżyseria: Philippe Lesage
Zdjęcia: Nicolas Canniccioni
Produkcja: Productions l'unité centrale, Les
Films de l'Autre
Kanada, 2015
Lady Macbeth
Wielka Brytania, XIX wiek.
Młodziutka Katherine wychodzi za mąż za znacznie starszego i majętnego
właściciela ziemskiego, lecz jest lady jedynie z nazwy. Przyszło jej bowiem żyć
w świecie mężczyzn, którzy traktują ją wyłącznie jako piękny bibelot. Coś, na co
przyjemnie popatrzeć, czym można się podniecić lub w wyjątkowych sytuacjach
pochwalić, a co nie powinno mieć własnej woli. Nie wspominając o ambicjach,
marzeniach czy pragnieniach. Śmiertelnie znudzona egzystencją w ciasnych
ścianach domu męża, Katherine korzysta z każdej okazji, by zaznać choć odrobinę
wolności na pobliskich wrzosowiskach. Popada jednocześnie w desperację i
emocjonalnym marazm. Lady Macbeth nie jest jednak opowieścią o uległości i
patriarchalnej władzy. Gdy Katherine spotyka bezczelnego, emanującego seksualną
energią Sebastiana, nowego pracownika swego męża, zaczyna przechodzić
wewnętrzną przemianę. I stopniowo, z każdą kolejną podjętą bezpowrotnie
decyzją, zapracowuje na porównanie z tytułu filmu.
Tytuł oryginalny: Lady Macbeth
Reżyseria: William Oldroyd
Zdjęcia: Ari Wegner
Produkcja: iFeatures, Sixty Six
Pictures
Wielka Brytania, 2016
Miles Davis i ja
Wykraczająca poza ramy
popularnego kina biograficznego filmowa impresja na temat legendarnego muzyka
jazzowego Milesa Davisa, podana w formie igrającej z czasem, przestrzenią i
możliwościami kina gatunkowego opowieści, w której nie wiadomo do końca, co jest
zaczerpniętą z życia bohatera prawdą, a co wymyśloną przez twórców fikcją.
Akcja Miles Davis i ja rozgrywa się w większości w 1979 roku, pod koniec
pięcioletniej przerwy w karierze muzyka, ale przechodzi również płynnie do
wcześniejszych dekad, łącząc ze sobą różne postaci i wydarzenia z życia Davisa
oraz dodając wiele nowych. Nagrania jazzowe mieszają się z pościgami
samochodowymi, narkotykowe wizje przeplatają z efektownymi strzelaninami, a
nielinearna narracja podkreśla wpływ wspomnień o nieudanym małżeństwie na
kształtowanie się późniejszej artystycznej wrażliwości legendy jazzu. Film to
nakręcona w rytmie jazzowej improwizacji kreatywna interpretacja faktów i mitów
na temat Davisa i jego różnych oblicz.
Tytuł oryginalny: Miles Ahead
Reżyseria: Don Cheadle
Zdjęcia: Roberto Schaefer
Produkcja: Sobini Films, Crescendo Productions,
Naked City Films, BiFRost Pictures
Polski dystrybutor: United International
Pictures Sp. z o. o. (UIP Poland)
USA, 2015
Ostatnia rodzina
Warszawa, rok 1977. Tomek
Beksiński, kultowy dziennikarz muzyczny i tłumacz dialogów w filmach, wprowadza
się do nowego mieszkania. Po sąsiedzku, na tym samym osiedlu, mieszkają jego
rodzice – zaniepokojona nadwrażliwością i ekscentrycznymi zachowaniami syna
Zofia Beksińska i wybitny malarz o nieprzeciętnej osobowości Zdzisław
Beksiński. Film ukazuje dramatyczne losy tej rodziny, do której należą również
matki Zofii i Zdzisława.
Tytuł angielski: The Last Family
Reżyseria: Jan P. Matuszyński
Zdjęcia: Kacper Fertacz
Produkcja: Aurum Film Bodzak
Hickinbotham Sp. j.
Polski dystrybutor: KINO ŚWIAT
Sp. z o. o.
Polska, 2016
Praktykant
Aiman i Suhaila to singapurskie
rodzeństwo mieszkające w skromnym, nie rzucającym się w oczy mieszkaniu,
egzystując przez większość życia w cieniu zbrodni popełnionych przez ich ojca.
Aiman, który będąc nastolatkiem wpadł w nieodpowiednie towarzystwo i dopiero
wojskowa dyscyplina pomogła mu poradzić sobie z własnymi demonami, rozpoczyna
pracę w więzieniu o zaostrzonym rygorze. Pragnie pomagać skazańcom, którzy
żałują swych czynów i chcieliby się zmienić, mając w pamięci, że mógł w
przeszłości skończyć jak oni. Mężczyzna zaprzyjaźnia się z Rahimem, więziennym
katem, który wykonuje nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat karę śmierci przez
powieszenie, do dzisiaj stosowaną w singapurskim prawie. Po pewnym czasie Aiman
zaczyna pomagać Rahimowi w jego pracy. Praktykant nie jest ani opowieścią o
więziennictwie, ani zaangażowanym politycznie pamfletem, lecz filmem o
ludziach, którzy żyją ze śmiercią na co dzień, starając się nadawać jej pozorów
godności.
Tytuł oryginalny: Apprentice
Reżyseria: Boo Junfeng
Zdjęcia: Benoît Soler
Produkcja: Zhao wei Films, Augenschein
Filmproduktion GmbH, Akanga Film Productions, Cinémadefacto, Peanut Pictures
Polski dystrybutor: Aurora Films
Singapur, Niemcy, Francja, 2016
SKŁAD KONKURSU DEBIUTÓW
OPERATORSKICH 2016!
Konkurs Debiutów Operatorskich
został zainicjowany w roku 2010 jako konsekwencja coraz większego otwarcia na
wartych uwagi młodych twórców i kreowane przez nich nowe filmowe zjawiska.
Pomysł utworzenia tej sekcji jest naturalną konsekwencją naszych wcześniejszych
działań. Od lat bowiem sprzyjamy nowatorskim twórcom, w których projektach
spotykają się intelektualna swoboda, przenikliwość spojrzenia na sprawy świata
oraz chęć inspirowania innych artystów ekranu.
Efektem Konkursu Debiutów
Filmowych są nowe odkrycia: świetne filmy, które pomimo dużej wartości
artystycznej z trudem dotarłyby do szerszego obiegu oraz znakomici twórcy,
których nowe przedsięwzięcia zaskakują nie tylko przyznających nagrody członków
Jury, ale i widzów na całym świecie.
Agony
Z filmu dowiadujemy się, że
dwudziestokilkuletni student zamordował bez powodu swoją dziewczynę, po czym
poćwiartował ją i wyrzucił do śmietnika. A także, że czternastolatka
zaatakowała matkę nożem, bowiem ta nie pozwoliła jej korzystać z internetu.
Zbrodnie konkretne i niezdefiniowane jednocześnie, wynikające zapewne z setek
gubiących się w prozaicznej codzienności powodów. Agonie opowiada dwie
równoległe historie młodych, wchodzących w dorosłość mężczyzn, którzy starają
się jak wszyscy inni negocjować własne marzenia i pragnienia z otaczającym ich
światem. Czy w nich również zakiełkuje chęć lub potrzeba dokonania zbrodni? Z
jednej strony są do siebie bardzo podobni, nie mają oparcia w figurach
ojcowskich, nie wiedzą, jak rozładować napięcie seksualne. Z drugiej jednak
pochodzą z zupełnie innych środowisk i zdają się być od siebie zupełnie inni
pod względem ambicji i charakteru. To opowieść o nich i ich pokoleniu, ale
także – po prostu – o naturze ludzkiej.
Tytuł oryginalny: Agonie
Reżyseria: David Clay Diaz
Zdjęcia: Julian Krubasik
Produkcja: Bayerischer Rundfunk (BR),
Hochschule für Fernsehen und Film München - University of Television and Film
Munich (HFF München)
Austria, Niemcy, 2016
Alojzy
Alojzy Adorn jest prywatnym
detektywem, który po śmierci ojca stracił ochotę do życia, zapełniając pustkę
zestawem powtarzalnych czynności i gestów oraz voyeurystyczną z natury pracą,
która pozwala mu egzystować w permanentnej emocjonalnej i fizycznej izolacji.
Los sprawia, że spotyka na swojej drodze kobietę, która chce to zmienić. A w
zasadzie to „spotyka” w słuchawce swego telefonu, bowiem właśnie tak poznaje
Verę, która zaprasza go do gry wyobraźni zwanej „telefoniczną wędrówką”. Jedna
osoba otwiera za pomocą samego tylko głosu i werbalnej sugestii umysł drugiej,
nawiązując w ten sposób pozbawioną ułomnej i niesprawiedliwej fizyczności więź,
która pozwala obojgu przeżywać ekscytujące wirtualne przygody i stawać się
lepszymi wersjami samych siebie. Alojzy to nakręcone z polotem humanistyczne
kino, które stawia szereg ciekawych pytań na temat ograniczeń ludzkiej psychiki
oraz nieskończonych pokładów wyobraźni, która pozwala zarówno budować mosty,
jak i stawiać mury.
Tytuł oryginalny: Aloys
Reżyseria: Tobias Nölle
Zdjęcia: Simon Guy Fässler
Produkcja: Hugofilm Productions GmbH
Polski dystrybutor: Solopan Sp. z
o. o.
Szwajcaria, Francja, 2016
Codename Holec
Honza David jest młodym
czechosłowackim reżyserem filmowym, który próbuje za pomocą kina atakować
komunistyczną władzę i nawoływać rówieśników do większej samoświadomości. Sęk w
tym, że jego filmy są poddawane rządowej cenzurze i nikt ich nie może w kraju oglądać.
Helmut Zilk to popularny austriacki producent telewizyjny, który chciałby
przekazywać na zachód wiarygodne wieści zza Żelaznej Kurtyny, ale wplątuje się
we współpracę z czechosłowackim rządem. I zaczyna zakładać klapki na oczy.
Między nimi piękna i powabna aktorka Eva, która kocha jednego, ale kusi ją
również wolność oferowana przez drugiego. Klasyczny trójkąt miłosny nie
dochodzi jednak nigdy do skutku. Jest bowiem rok 1968, trwa już Praska Wiosna,
a na horyzoncie majaczą wojska Układu Warszawskiego. Wszyscy bohaterowie będą
musieli opowiedzieć się po jednej ze stron. Deckname Holec to dramat
opowiadający o jednostkach uwikłanych w mechanizmy historii, która tłamsi ich
indywidualne marzenia i pragnienia.
Tytuł oryginalny: Deckname Holec
Reżyseria: Franz Novotny
Zdjęcia: Robert Oberrainer
Produkcja: Dawson Productions, Novotny &
Novotny Filmproduktion GmbH
Austria, Czechy, 2016
Eyes of My Mother, The
Zaczyna się od bestialskiego
morderstwa, a potem jest już tylko coraz bardziej intensywnie. Pewna
imigrantka, która zaszyła się wraz ze swoją rodziną w uroczym domu ze stodołą
gdzieś na amerykańskiej prowincji, pada ofiarą groteskowo uśmiechniętego szaleńca.
Całe zajście obserwuje ze zgrozą jej młodziutka córka, dla której nic już nigdy
nie będzie takie samo. Lata później dorosła dziewczyna, mieszkająca ciągle w
odosobnieniu i osamotniona dodatkowo po śmierci ukochanego ojca, zaczyna coraz
bardziej przejawiać skłonności psychopatyczne. Czy zamieni się w równie
wielkiego potwora jak człowiek, który skaził ją na całe życie? The Eyes of My
Mother to nakręcona w ekspresjonistycznej czerni i bieli opowieść o samotności
mącącej zmysły i prowadzącej do desperacji. Dramat straconej jednostki i
zarazem klasyczny horror, pełen sugestywnych niedopowiedzeń, gotyckich
naleciałości oraz melancholijnej tęsknoty wyrażanej za pomocą utworów fado.
Tytuł oryginalny: The Eyes of My Mother
Reżyseria: Nicolas Pesce
Zdjęcia: Zach Kuperstein
Produkcja: Borderline Presents, Tandem Pictures
USA, 2016
My Angel
Historia jakich niewiele,
baśniowa, odrealniona, a jednocześnie boleśnie rzeczywista. Była asystentka
magika trafia do zakładu psychiatrycznego, gdzie dokonuje z nieznanych sobie
powodów najbardziej imponującej sztuczki świata: rodzi niewidzialnego syna. Nazywa
chłopca Moim Aniołem i nikomu nie wyjawia jego istnienia, by chronić go przed
niezrozumieniem i okrucieństwem gatunku ludzkiego. Żadne dziecko nie jest
jednak w stanie wytrwać długo pod kloszem rodzicielskiej opieki, więc Mój Anioł
zaczyna szybko interesować się światem zewnętrznym. I poznaje niewidomą
Madeleine, piegowatego rudzielca o pięknych oczach i czarującym uśmiechu, który
nie potrzebuje widzieć, by pokochać. Dziewczyna nie zna prawdy o stanie
chłopca, dlatego też ich relacja jest szczera, wyjątkowa, oparta na dogłębnym
zrozumieniu. Ale pewnego dnia Madeleine wyjeżdża na operację, która ma
przywrócić jej wzrok. Czy po jej powrocie wszystko będzie jak dawniej? I czy
miłość może być bezwarunkowa?
Tytuł oryginalny: Mon Ange
Reżyseria: Harry Cleven
Zdjęcia: Juliette Van Dormael
Produkcja: Terra Incognita Films, Après le
Déluge, Climax Films
Polski dystrybutor: Mayfly
Belgia, 2016
Plac zabaw
Koniec roku szkolnego w
prowincjonalnym polskim mieście. Dla 12-letniej Gabrysi to ostatnia szansa, by
wyjawić koledze z klasy, że jest w nim
zakochana. Dziewczynka aranżuje sekretne spotkanie i szantażem zmusza chłopca,
żeby się na nie stawił. Ale to, co miało być intymną rozmową wymyka się spod kontroli i wiedzie do
nieprzewidzianych i tragicznych rezultatów.
Tytuł angielski: Playground
Reżyseria: Bartosz Maciej
Kowalski
Zdjęcia: Mateusz Skalski
Produkcja: FILM IT Sp. z o. o.
Polski dystrybutor: NEXT FILM Sp.
z o. o.
Polska, 2016
Play the Devil
Gregory to osiemnastoletni
Trynidadczyk, który mieszka na wsi ze swoją ciężko pracującą babcią, próbując
wyrwać się ze świata biedy i braku możliwości za pomocą wytężonej nauki. Jest
uzdolniony, wszyscy to wiedzą, ale podczas gdy całe otoczenie wmawia mu, że
powinien studiować medycynę, on wolałby zostać fotografem. Gdy znacznie starszy
biznesmen James wyraża zainteresowanie
jego talentem, Gregory nie potrafi odmówić spędzenia kilku chwil życia w
luksusie. Tym bardziej, że nowy przyjaciel pożycza mu również swój aparat
cyfrowy i zdaje się rozumieć zarówno jego artystyczne pasje, jak i dręczące
chłopaka dylematy moralne. Czy Gregory zasmakuje owocu zakazanego, ryzykując
to, na co tak wytrwale pracował? A jeśli tak, to czy będzie w stanie pozostać
dalej sobą? Play the Devil to mocno osadzona w kulturze, tradycjach i rytuałach
Trynidadu i Tobago opowieść o radościach, smutkach i przekleństwach wieku
dojrzewania oraz procesu młodzieńczego poszukiwania własnego miejsca w świecie.
Tytuł oryginalny: Play the Devil
Reżyseria: Maria Govan
Zdjęcia: James David Wall
Produkcja: Play the Devil Pictures Ltd.
Trynidad i Tobago, 2016
SKŁAD FIRST LOOK - KONKURSU PILOTÓW SERIALI 2016
Prezentujemy skład sekcji First
Look - Konkurs Pilotów Seriali. O główną nagrodę walczyć będą autorzy zdjęć
poniższych jedenastu obrazów telewizyjnych.
11.22.63: The Rabbit Hole
Nauczyciel angielskiego z Maine
odkrywa w serialu stworzonym przez Bridget Carpenter możliwość podróżowania w
czasie i podejmuje próbę udaremnienia zamachu na prezydenta Johna F.
Kennedy'ego, który był jednym z momentów przełomowych w historii Stanów Zjednoczonych.
W wyreżyserowanym przez Kevina Macdonalda pilocie główny bohater przenosi się
do roku 1960, na trzy lata przed tragedią w Dallas, wierząc, że jest w stanie
odmienić bieg historii. Szybko jednak odkrywa, że szczegółowe dane na temat
śmierci JFK oraz osób potencjalnie związanych z zamachem nie wystarczą do
wypełnienia misji. Szczególnie, że przeszłość ewidentnie nie lubi być
zmieniana, a każde skuteczne działanie protagonisty zostaje okupione groźnymi
wypadkami ludzi, z którymi zetknął się na swej drodze. 11.22.63 zabiera widza w
podróż do epoki, w której Ameryka zaczynała tracić swoją niewinność, oferując
jednocześnie efektowną rozrywkę na pograniczu intelektualnego thrillera i trzymającego
w napięciu kryminału.
Tytuł oryginalny: 11.22.63: The Rabbit Hole
Reżyseria: Kevin Macdonald
Zdjęcia: David Katznelson
Produkcja: Bad Robot, Carpenter B, Warner Bros.
Television
Dystrybucja: Hulu
Polski dystrybutor: FOX
International Channels Poland Sp. z o. o.
USA, 2016
1992: Episode #1.1
Pierwsza połowa lat 90. była dla
Włoch okresem politycznych czystek i skandali korupcyjnych, które raz za razem
wstrząsały krajem, wprowadzając go ostatecznie na nową ścieżkę rozwoju.
Stworzony przez Stefano Accorsiego, Alessandro Fabbriego, Ludovikę Rampoldi
oraz Stefano Sardo serial opowiada o tych wydarzeniach za pomocą szóstki
ambitnych, żądnych popularności i władzy lub poszukujących osobistej vendetty
osób, które dla osiągnięcia swych celów muszą zdradzić własne ideały. Wśród
nich młody policjant, który zaraził się wirusem HIV na skutek chciwości
potężnego biznesmena, kobieta robiąca karierę telewizyjną przez łóżko oraz
weteran wojny w Zatoce Perskiej, który staje się przypadkowo symbolem nowej
partii politycznej. Korzystając z bogactwa języka wizualnego, Giuseppe
Gagliardi, reżyser pilota 1992, stworzył
skomplikowaną i wielowarstwową opowieść o ludziach, którzy dali się porwać
wiatrowi przemian, nie spodziewając się, że niesie to ze sobą poważne
konsekwencje.
Tytuł oryginalny: 1992: Episode
#1.1
Reżyseria: Giuseppe Gagliardi
Zdjęcia: Michele Paradisi
Produkcja: Wildside
Dystrybucja: Sky Italia, Beta
Film GmbH
Włochy, 2015
Crown, The: Wolferton Splash
Serial stworzony przez Petera
Morgana opowiada o kształtowaniu się nowego oblicza monarchii brytyjskiej tuż
po zakończeniu II wojny światowej. Wyreżyserowany przez Stephena Daldry'ego
pilot rozpoczyna się w momencie, gdy księżniczka Elżbieta wyczekuje daty swego
ślubu z księciem Filipem, który już w pierwszych scenach zrzeka się tytułów
greckich i duńskich oraz przyjmuje obywatelstwo brytyjskie. Małżeństwo żyje w
szczęściu i dobrobycie, witając kolejnych potomków, podczas gdy król Jerzy VI
zaczyna przejawiać symptomy śmiertelnej choroby. Młodzi nie spodziewają się, że
już niedługo będą musieli porzucić osobiste aspiracje oraz wyobrażenia o samych
sobie, by stanąć na czele Brytyjskiej Wspólnoty Narodów. The Crown to
elegancka, skomplikowana i wnikająca stopniowo pod skórę opowieść, w której
najważniejsze rzeczy rozgrywają się nie w dialogach, lecz pomiędzy słowami, w
przestrzeni dzielącej postaci i ukazującej, kim są zarówno jako normalni
ludzie, jak i członkowie rodziny królewskiej.
Tytuł oryginalny: The Crown: Wolferton Splash
Reżyseria: Stephen Daldry
Zdjęcia: Adriano Goldman
Produkcja: Left Bank Pictures
Dystrybucja: Netflix
USA, 2016
Długa noc: The Beach
Tłem amerykańskiego serialu
kryminalnego Richarda Price'a i Stevena Zailliana, opartego na brytyjskim
Systemie sprawiedliwości, jest tygiel kulturowy, narodowościowy i rasowy
kształtujący tożsamość współczesnego Nowego Jorku. Głównym ludzkim bohaterem
Długiej nocy jest zahukany student pakistańskiego pochodzenia, który wikła się
w morderstwo... ale sam nie wie, czy jest winny zbrodni, bowiem nic nie
pamięta. W pozostałych rolach występują etos policyjny, który wymaga
gruntownego przyjrzenia się każdej sprawie i dowodowi, amerykański system
sprawiedliwości, który powinien w teorii istnieć ponad podziałami, a także
miasto, które nigdy nie śpi, patrząc obojętnie na rozgrywające się w jego przestrzeniach
ludzkie dramaty. Wyreżyserowany przez Zailliana pilot to wykład mistrzowski w
budowaniu wizualnego napięcia oraz kreowaniu wiarygodnego, skomplikowanego
świata przedstawionego, który wszyscy bohaterowie wypełniają swoimi postawami,
reakcjami i ułomnościami.
Tytuł angielski: The Night Of: The Beach
Reżyseria: Steven Zaillian
Zdjęcia: Robert Elswit
Produkcja: BBC Drama Productions, BBC Worldwide
Productions, Film Rites, Home Box Office (HBO)
Dystrybucja: Home Box Office (HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska
Sp. z o. o.
USA, 2016
False Flag: Episode 1
Piątka osób zostaje oskarżona o
dokonanie dla Mossadu porwania politycznego na terenie Rosji, które wywołuje
skandal nie tylko w ich rodzimym Izraelu. Sęk w tym, że żadne z nich nie wydaje
się wiedzieć, o co chodzi, a Mossad też nie miał ze sprawą nic wspólnego. Czy
chodzi tylko o kradzież paszportów przez nieznanych sprawców, czy też któreś z
piątki nie jest tym, za kogo się podaje? Stworzony przez Marię Feldman i Amita
Cohena serial, łączący elementy thrillera, kryminału i czarnej komedii,
przypomina grę w Mafię, w której wszyscy biorący udział twierdzą, że są
niewinni, aż do momentu ujawnienia, gdy okazuje się, kto manipulował, a kto był
manipulowanym. Oded Ruskin, reżyser pilota False Flag, wrzuca widza na głęboką
wodę i każe zgadywać, komu wierzyć, a kogo podejrzewać, po czym wywraca fabułę
do góry nogami i gra zaczyna się od nowa. Cała zabawa polega na tym, by nie
zagubić się w labiryncie fałszywych tropów i podejrzanych zachowań, i dociec prawdy
zanim sama wyjdzie na jaw.
Tytuł oryginalny: False Flag:
Episode 1
Reżyseria: Oded Ruskin
Zdjęcia: Nadav Hekselman
Produkcja: Tender Productions
Dystrybucja: Keshet International
Izrael, 2015
Kettering Incident, The: Anna
Główną bohaterką australijskiego
serialu stworzonego przez Victorię Madden i Vincenta Sheehana jest cierpiąca na
zaniki pamięci kobieta, która powraca po latach mieszkania w Londynie do
tasmańskiego miasteczka Kettering. Wyjechała z rodzinnych stron, gdy jako
14-letnia dziewczynka została znaleziona cała we krwi, z amnezją, błąkająca się
po lesie, podczas gdy jej najlepsza przyjaciółka zniknęła bez śladu. Na miejscu
bohaterka natrafia w większości na niechęć i podejrzliwość, a jej powrót
pogłębia jeszcze bardziej ekologiczne i ideologiczne dysputy, które dzielą od
dawna lokalną społeczność. Niespodziewanie znika jednak kolejna dziewczynka i
cały koszmar zaczyna się od nowa. Wyreżyserowany przez Rowana Woodsa pilot The
Kettering Incident obraca się wokół mechanizmów pamięci i ludzkiej natury,
zabierając jednocześnie widzów w ekscytującą podróż do malowniczej Tasmanii,
której chłodne lasy i nieskażone działalnością człowieka naturalne przestrzenie
skrywają niejedną tajemnicę.
Tytuł oryginalny: The Kettering Incident: Anna
Reżyseria: Rowan Woods
Zdjęcia: Ari Wegner
Produkcja: Porchlight Films
Dystrybucja: British Broadcasting Corporation
(BBC)
Polski dystrybutor: British Broadcasting
Corporation (BBC)
Australia, 2016
Ku'damm 56: Lieben - aber wie?
Walka o prawa kobiet i przemiany
społeczne w Niemczech w rytm rozluźniającego języki oraz konwenanse
rock'n'rolla. Berlin, rok 1956, jedna z córek właścicielki renomowanej i
szalenie konserwatywnej szkoły tańca buntuje się przeciwko narzucanym jej
odgórnie przykazaniom służalczości wobec mężczyzn. Pragnie sama wybrać, jak ma
żyć i z kim to życie dzielić. Naraża się przy tym nie tylko matce i siostrom,
które już upatrzyły sobie mężów, u boku których będą mogły wić bezpieczne
gniazdka, ale również całemu społeczeństwu. Nadciąga jednak pokoleniowa
wichura, która wstrząśnie zastałymi wartościami powojennych Niemiec.
Wyprodukowany przez Nico Hofmanna oraz Benjamina Benedicta Ku'damm 56 opowiada
o nie tak dawnych czasach, gdy kobiety były traktowane jako atrakcyjny dodatek
do mężczyzn. Jednakże wyreżyserowany przez Svena Bohse pierwszy odcinek jest
utrzymany w duchu młodzieńczych aspiracji oraz nadziei. I tańca, który istnieje
ponad wszelkimi podziałami.
Tytuł oryginalny: Ku'damm 56:
Lieben - aber wie?
Reżyseria: Sven Bohse
Zdjęcia: Michael Schreitel
Produkcja: UFA Fiction
Dystrybucja: ZDF Enterprises GmbH
Niemcy, 2016
Ramona: Ramona
Chile, koniec lat 60. XX wieku.
Po niespodziewanej śmierci matki dwie mieszkające na prowincji dziewczynki
uciekają od brutalnego ojca, by rozpocząć nowe życie w stolicy kraju, Santiago.
Tam zostają dosyć szybko oszukane, okradzione, wykorzystane i zmuszone do
uświadomienia sobie, że nie mogą nikomu ufać, a w szczególności ludziom, którzy
twierdzą, że chcą im pomóc. Przyjazną duszę znajdują dopiero w osobie pewnej
prostytutki, która zaczyna je uczyć na peryferiach wielkiego miasta prawideł
życia i przeżycia. Dorastając w świecie, który jest całkowicie obojętny wobec
ich egzystencji, dziewczynki podejmują się każdej dostępnej pracy zarobkowej,
próbując nie dać się skazić otaczającemu je cynizmowi i moralnemu
oportunizmowi. Serial stworzony przez Andrésa Wooda, również reżysera pilota
Ramony, przybliża realia życia w Chile sprzed pięćdziesięciu lat, opowiadając
jednocześnie historię trzech odważnych, nie poddających się zwątpieniu kobiet i
ich walki z perfidnym losem.
Tytuł oryginalny: Ramona: Ramona
Reżyseria: Andrés Wood
Zdjęcia: Miguel Ioan Littin-Menz
Produkcja: Andrés Wood Producciones
Dystrybucja: Fly Content
Chile, 2016
Vinyl: Pilot
Terence Winter, Martin Scorsese,
Mick Jagger i Rich Cohen stworzyli serial o chaotycznych, ekscytujących i
szalonych muzycznych latach 70. XX wieku, gdy porażka rewolucji hippisowskiej
oraz koszmar wojny w Wietnamie zmusiły Amerykę do poszukiwania nowych dróg
rozwoju. Głównym bohaterem jest zagubiony w tej nowej rzeczywistości producent
muzyczny z American Century Records, borykający się z narkotykowym nałogiem
oraz trudami życia rodzinnego, który postanawia zaryzykować wszystko co
osiągnął, aby wyszukać i wypromować nową gwiazdę i tym samym odnowić swą
skażoną biznesowym myśleniem pasję do muzyki. Wyreżyserowany przez Martina
Scorsese pilot Vinyl zabiera widza na kultowe koncerty rockowe, kipiące
młodzieńczą energią imprezy oraz szalone prywatne przyjęcia w ogromnych
willach. Pozwala także zajrzeć za kulisy branży muzycznej oraz międzynarodowych
spotkań biznesowych, ale ani przez chwilę nie zapomina o pięknych w swych
słabościach ludziach, którzy tworzyli ten świat.
Tytuł oryginalny: Vinyl: Pilot
Reżyseria: Martin Scorsese
Zdjęcia: Rodrigo Prieto
Produkcja: Jagged Films, Cold Front
Productions, Home Box Office (HBO)
Dystrybucja: Home Box Office (HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska
Sp. z o. o.
USA, 2016
Westworld: The Original
Stworzony przez Jonathana Nolana
i Lisę Joy Nolan Westworld to oparty na filmie Świat Dzikiego Zachodu Michaela
Crichtona serial opowiadający o futurystycznym parku rozrywki, stylizowanym na
realia amerykańskich prerii z XIX wieku. Jego bogaci goście mogą puścić wodze
wyobraźni i stać się albo żądnymi adrenaliny poszukiwaczami przygód, albo
uzbrojonymi w kolty i kodeks moralny stróżami prawa i porządku. Albo mordercami,
gwałcicielami i zwyrodnialcami. Wszystko w ramach fizycznie bezpiecznej,
sztucznie stworzonej i w pełni kontrolowanej rzeczywistości Dzikiego Zachodu. W
wyreżyserowanym przez Nolana pilocie coś jednak idzie nie tak, a zapełniające
park zaawansowane technologicznie androidy, które powstały wyłącznie po to, by
służyć rozrywce zwiedzających, zaczynają zachowywać się w nieprzewidywalny
sposób. Czy to oznaki rodzenia się w nich świadomości? Czy ludzie w parku są w
niebezpieczeństwie? Co w ogóle znaczy być człowiekiem?
Tytuł oryginalny: Westworld: The
Original
Reżyseria: Jonathan Nolan
Zdjęcia: Paul Cameron
Produkcja: Jerry Weintraub Productions, Kilter
Films, Bad Robot, Warner Bros. Television
Dystrybucja: Home Box Office
(HBO)
Polski dystrybutor: HBO Polska
Sp. z o. o.
USA, 2016
Złote życie
Przedmieścia wielkich miast pełne
są bogatych i wpływowych ludzi, którzy dorobili się w życiu igrając z prawem i
społecznymi regułami. Jedną z takich osób jest główny (anty)bohater Złotego
życia, mieszkający na przedmieściach Budapesztu inteligentny hochsztapler,
który musiał posunąć się do wielu przestępstw, by zapewnić sobie i swojej
rodzinie życie w luksusie. Minęło wiele lat, mężczyzna dojrzał, a młodzieńcza
skłonność do ryzyka została zastąpiona chęcią wyjścia na prostą. Nie tak łatwo
jednak uwolnić się od kombinowania, gdy na stole piętrzą się kolejne rachunki,
a przyzwyczajeni do dobrobytu bliscy żądają ciągle więcej. Gabor Krigler serial
przełożył na węgierskie realia z fińskiego Helppo elämä, tworząc
wielowymiarową, dramatyczną, acz nie stroniącą od humoru opowieść o różnych
obliczach ludzkiej natury. Z kolei Zsombor Dyga, reżyser pilota, postarał się,
żeby każdy z widzów był w stanie przejrzeć się w słowach i postawach głównych
postaci.
Tytuł oryginalny: Aranyélet: Még
pár éved van, aztán nem lesz több móka
Tytuł angielski: Golden Life
Reżyseria: Zsombor Dyga
Zdjęcia: Gábor Marosi
Produkcja: Laokoon Filmgroup, HBO
Europe
Dystrybucja: HBO Hungary
Polski dystrybutor: HBO Polska
Sp. z o. o.
Węgry, 2015
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz