Organizatorzy 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w
Cannes zaprosili do udziału w swoim wydarzeniu kolejne filmowe wydarzenia. W
Konkursie Głównym pojawi się najnowsze filmy Nuri Bilge Celyana i Siergieja
Dworcewoja. Ten drugi zaprezentuje film, nad którym pracuje od wielu lat i
który powstał przy udziale polskiej kinematografii. Poza konkursem zostanie
pokazany nowy film Larsa von Triera a na zakończenie najnowszy film Terry’ego
Gilliama.
Do Konkursu Głównego dołączony został film „Ayka” w
reżyserii Siergieja Dworcewoja. Tytuł wskazuje, że jest to obraz, nad którym
prace trwają od wielu lat i który w końcu ujrzy światło dzienne. Jest to tym
bardziej ważna wiadomość, że jest to koprodukcja rosyjsko-niemiecko-polska, a
koproducentem z naszej strony jest firma Otter Films. Za zdjęcia do filmu
odpowiada Jolanta Dylewska, która z Dworcewojem pracowała nad głośnym „Tulpanem”.
W opisie oficjalnym filmu przeczytać można: Młoda Kirgizka -
Ayka - mieszka i pracuje nielegalnie w Moskwie. Po porodzie odrzuca swojego
nowo narodzonego syna i zostawia go szpitalu. Jednak po pewnym czasie powraca
do niej matczyna tęsknota, która prowadzi ją do desperackich poszukiwań
porzuconego dziecka. Reżyser o filmie pisze: Zaczęło się od suchej statystyki.
„W 2010 roku w moskiewskich szpitalach Kirgizki porzuciły 248 noworodków".
Co może sprawiać, że Kirgizki dobrowolnie i masowo porzucają swoje dzieci w
obcym kraju? Co skłania je do czynu tak nienaturalnego dla kobiety?
Uświadomiłem sobie, że muszę zrobić o tym film - film o młodej Kirgizce szukającej
dziecka, które porzuciła na oddziale położniczym. Będzie to jednak film o nas
wszystkich: o tym co dzieje się kiedy relacje pomiędzy ludźmi i otoczeniem
osiągają stan kryzysowy, w którym jednostka zaczyna degenerować moralnie, a
życie zmusza ją do przewartościowań i zmian, czasami nawet wbrew woli.
Swój najnowszy film w Konkursie Głównym zaprezentuje także
Nuri Bilge Celyan, zdobywca Złotej Palmy w Cannes w 2014 roku za „Zimowy sen”.
Jego nowy film zatytułowany jest „Ahlat Agaci” (The Wild Pear Tree / Le Poirier
Sauvage). 21 filmem w konkursie będzie „Un Couteau Dans Le Cœur” (Knife +
Heart) z udziałem Vanessy Paradis i w reżyserii Yanna Gonzaleza.
W sekcjach pozakonkursowych jest niemniej ciekawie. Po
siedmiu latach od skandalu na konferencji „Melancholii” z filmem do Cannes
powraca Lars von Trier. Jego „The House That Jack Built” to horror, w którym
główne role zagrali Matt Dillon i Uma Thurman.
Filmem uroczyście zamykającym festiwal w Cannes będzie,
równie oczekiwany, „The Man Who Killed Don Quixote” w reżyserii Terry’ego
Gilliama. Film pojawi się na festiwalu 19 maja, tego samego dnia wejdzie do kin
we Francji. Udało się wyjaśnić sprawy związane z prawami do tego tytułu i w
końcu po 20 latach widzowie zmierzą się tym przedsięwzięciem.
Powiększona została także sekcja Nocnych Pokazów.
Wydarzeniem będzie tutaj seans filmu „Fahrenheit 451” wyprodukowanej przez HBO,
nowej wersji słynnej powieści science fiction Raya Bradbury’ego i ciekawa
konfrontacja z legendarnym filmem Francoisa Truffauta z 1966 roku.
Do sekcji Un Certain Regard dołączono najnowszy film
Siergieja Łoźnicy zatytułowany „Donbass”. Jego film otworzy tę sekcję 9 maja.
Kilkanaście dni później w Krakowie twórca ten odbierze Smoka Smoków
przyznawanego przez organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Inne nowe
filmy w tej sekcji to: „Muere, Monstruo, Muere” (Meurs, Monstre, Meurs) w
reżyserii Alejandro Fadela i „Chuva E Cantoria Na Aldeia Dos Mortos” (The Dead
And The Others / Les Morts Et Les Autres) w reżyserii João Salaviza i Renée
Nader Messora.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz