czwartek, 19 kwietnia 2018

Cannes 2018. Kolejna polska koprodukcja w konkursie. Jest Gilliam, Celyan, Łoźnica i von Trier


Organizatorzy 71. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes zaprosili do udziału w swoim wydarzeniu kolejne filmowe wydarzenia. W Konkursie Głównym pojawi się najnowsze filmy Nuri Bilge Celyana i Siergieja Dworcewoja. Ten drugi zaprezentuje film, nad którym pracuje od wielu lat i który powstał przy udziale polskiej kinematografii. Poza konkursem zostanie pokazany nowy film Larsa von Triera a na zakończenie najnowszy film Terry’ego Gilliama.

Do Konkursu Głównego dołączony został film „Ayka” w reżyserii Siergieja Dworcewoja. Tytuł wskazuje, że jest to obraz, nad którym prace trwają od wielu lat i który w końcu ujrzy światło dzienne. Jest to tym bardziej ważna wiadomość, że jest to koprodukcja rosyjsko-niemiecko-polska, a koproducentem z naszej strony jest firma Otter Films. Za zdjęcia do filmu odpowiada Jolanta Dylewska, która z Dworcewojem pracowała nad głośnym „Tulpanem”.

W opisie oficjalnym filmu przeczytać można: Młoda Kirgizka - Ayka - mieszka i pracuje nielegalnie w Moskwie. Po porodzie odrzuca swojego nowo narodzonego syna i zostawia go szpitalu. Jednak po pewnym czasie powraca do niej matczyna tęsknota, która prowadzi ją do desperackich poszukiwań porzuconego dziecka. Reżyser o filmie pisze: Zaczęło się od suchej statystyki. „W 2010 roku w moskiewskich szpitalach Kirgizki porzuciły 248 noworodków". Co może sprawiać, że Kirgizki dobrowolnie i masowo porzucają swoje dzieci w obcym kraju? Co skłania je do czynu tak nienaturalnego dla kobiety? Uświadomiłem sobie, że muszę zrobić o tym film - film o młodej Kirgizce szukającej dziecka, które porzuciła na oddziale położniczym. Będzie to jednak film o nas wszystkich: o tym co dzieje się kiedy relacje pomiędzy ludźmi i otoczeniem osiągają stan kryzysowy, w którym jednostka zaczyna degenerować moralnie, a życie zmusza ją do przewartościowań i zmian, czasami nawet wbrew woli.

Swój najnowszy film w Konkursie Głównym zaprezentuje także Nuri Bilge Celyan, zdobywca Złotej Palmy w Cannes w 2014 roku za „Zimowy sen”. Jego nowy film zatytułowany jest „Ahlat Agaci” (The Wild Pear Tree / Le Poirier Sauvage). 21 filmem w konkursie będzie „Un Couteau Dans Le Cœur” (Knife + Heart) z udziałem Vanessy Paradis i w reżyserii Yanna Gonzaleza.

W sekcjach pozakonkursowych jest niemniej ciekawie. Po siedmiu latach od skandalu na konferencji „Melancholii” z filmem do Cannes powraca Lars von Trier. Jego „The House That Jack Built” to horror, w którym główne role zagrali Matt Dillon i Uma Thurman.

Filmem uroczyście zamykającym festiwal w Cannes będzie, równie oczekiwany, „The Man Who Killed Don Quixote” w reżyserii Terry’ego Gilliama. Film pojawi się na festiwalu 19 maja, tego samego dnia wejdzie do kin we Francji. Udało się wyjaśnić sprawy związane z prawami do tego tytułu i w końcu po 20 latach widzowie zmierzą się tym przedsięwzięciem.

Powiększona została także sekcja Nocnych Pokazów. Wydarzeniem będzie tutaj seans filmu „Fahrenheit 451” wyprodukowanej przez HBO, nowej wersji słynnej powieści science fiction Raya Bradbury’ego i ciekawa konfrontacja z legendarnym filmem Francoisa Truffauta z 1966 roku.

Do sekcji Un Certain Regard dołączono najnowszy film Siergieja Łoźnicy zatytułowany „Donbass”. Jego film otworzy tę sekcję 9 maja. Kilkanaście dni później w Krakowie twórca ten odbierze Smoka Smoków przyznawanego przez organizatorów Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Inne nowe filmy w tej sekcji to: „Muere, Monstruo, Muere” (Meurs, Monstre, Meurs) w reżyserii Alejandro Fadela i „Chuva E Cantoria Na Aldeia Dos Mortos” (The Dead And The Others / Les Morts Et Les Autres) w reżyserii João Salaviza i Renée Nader Messora.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz