W Tygodniu Krytyków, sekcji specjalnej towarzyszącej od lat
festiwalowi w Cannes, zostanie zaprezentowana „Fuga” w reżyserii Agnieszki
Smoczyńskiej.
Tydzień Krytyków to sekcja, która w 1961 roku powstała w
ramach porozumienia Francuskiego Stowarzyszenia Krytyki Filmowej oraz
organizatorów festiwalu w Cannes. W tym roku do konkursu zakwalifikowano siedem
filmów. Sekcję otworzy film Paula Dano „Wildlife”. Oficjalna selekcja Tygodnia
Krytyków przedstawia się następująco:
OPENING FILM
Wildlife, Paul Dano
CLOSING FILM
Guy, Alex Lutz
FEATURE FILMS IN COMPETITION
Chris The Swiss, Anja Kofmel
Diamantino, Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt
Egy Nap (One Day), Zsófia Szilágyi
Fuga (Fugue), Agnieszka Smoczyńska
Kona Fer Í Stríð (Woman At War), Benedikt Erlingsson
Sauvage, Camille Vidal-Naquet
Sir, Rohena Gera
FEATURE FILMS SPECIAL SCREENINGS
Nos Batailles (Our Struggles), Guillaume Senez
Shéhérazade, Jean-Bernard Marlin
SHORT FILMS SPECIAL SCREENINGS
La Chute (The Fall), Boris Labbé
Third Kind, Yorgos Zois
Ultra Pulpe (Apocalypse After), Bertrand Mandico
SHORT FILMS IN COMPETITION
Amor, Avenidas Novas, Duarte Coimbra
Ektoras Malo : I Teleftea Mera Tis Chronias (Hector Malo -
The Last Day Of The Year), Jacqueline Lentzou
Mo-Bum-Shi-Min (Exemplary Citizen), Kim Cheol-Hwi
Pauline Asservie (Pauline, Enslaved), Charline
Bourgeois-Tacquet
La Persistente, Camille Lugan
Rapaz (Raptor), Felipe Gálvez
Schächer, Flurin Giger
Tiikeri (The Tiger), Mikko Myllyahti
Un Jour De Mariage (A Wedding Day), Elias Belkeddar
Ya Normalniy, Michael Borodin
W filmie „Fuga” Alicja straciła pamięć. Z dala od domu i
rodziny zbudowała nową siebie niezależną i bezkompromisową. Alicja wraca po
dwóch latach do swojego poprzedniego życia. Jej rodzina oczekuje, że na powrót
odnajdzie się w roli żony, matki i córki. Alicja nie pamięta miłości do
rodziny. Mąż i syn nie rozpoznają kobiety, która wygląda znajomo, ale zachowuje
się jak ktoś obcy. Czy przypomnienie sobie dawnego uczucia jest niezbędne do
bycia szczęśliwym?
O filmie mówi Agnieszka Smoczyńska: „Historia Alicji
inspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami. Kilka lat temu autorka scenariusza
Gabriela Muskała zobaczyła w programie telewizyjnym twarz kobiety, która nie
pamiętała jak się nazywa ani skąd jest. Podczas programu zadzwonił telefon i
męski głos w słuchawce powiedział, że kobieta ma na imię Maria, jest jego córką
oraz, że ma męża i syna. Kobieta była w szoku, nie poznała głosu ojca, nie
pamiętała, że ma rodzinę. Nie była pewna czy chce ich zobaczyć.
Poruszone jej historią postanowiłyśmy odnaleźć Marię i
dowiedzieć się dlaczego zapomniała siebie i swoich bliskich. Jak doszło do
tego, że wyszła z domu i zniknęła na wiele miesięcy? Dlaczego nikt jej nie
szukał? Jak to możliwe, że zapomniała własne dziecko? Jak po tak traumatycznych
wydarzeniach wróciła do rzeczywistości? Jak poradziła sobie ze świadomością, że
z dnia na dzień wymazała miłość do męża i syna, i że kiedyś była kiedyś innym
człowiekiem.
Maria cierpiała na fugę dysocjacyjną, która wiąże się z opuszczeniem
miejsca zamieszkania, częściową utratą pamięci i zmianą dotychczasowej
osobowości. Maria tracąc pamięć w jednej chwili stała się tabula rasa i zaczęła
budować od nowa siebie i swoje życie. W tym momencie poznajemy naszą filmową
bohaterkę: Alicję.
W historii Alicji, która tracąc pamięć wymazała swoją
osobowość, widzę możliwość opowiedzenia pogłębionej historii: o istocie
tożsamości i wolności człowieka. O tym co konstytuuje nasze ja - jak bardzo
określa nas otoczenie, w którym przebywamy, nasze myślenie o sobie, nasza
przeszłość i historia. Poruszyć tabu czy miłość macierzyńska jest bezwarunkowa
skoro tracąc pamięć tracimy też uczucia do ludzi, których kochamy. Czy jesteśmy
w stanie na nowo pokochać swoich bliskich.
Chciałabym tym filmem przeprowadzić widzów przez skrajnie
różne emocje, od śmiechu, przez wzruszenie aż po głębszą refleksję. Postawić
widzów przed pytaniem: Co by się stało gdyby to was spotkało? W którą stronę
byście poszli, gdybyście mogli wymyśleć na nowo samych siebie?” – mówi Agnieszka
Smoczyńska.
Twórcy
Film jest polsko-czesko-szwedzką koprodukcją. Reżyserką
„Fugi” jest Agnieszka Smoczyńska. Scenariusz napisała Gabriela Muskała. Autorem
zdjęć jest Jakub Kijowski. Za dźwięk odpowiada Maria Chilarecka, scenografię
Jagna Dobesz, montaż Jarosław Kamiński. Autorem muzyki jest Filip Míšek. Polską
producentką filmu jest Agnieszka Kurzydło z MD4. Koproducentem po stronie
czeskiej jest Karla Stojáková (Axman Production), a szwedzkiej Jonas Kellagher
(Common Ground Pictures). Pozostałymi koproducentami są Odra-Film, Mazowiecki i
Warszawski Fundusz Filmowy, Tomas Eskilsson and Katarina Krave Film i Väst
(Szwecja).
W filmie występują: Gabriela Muskała, Łukasz Simlat,
Małgorzata Buczkowska, Zbigniew Waleryś, Halina Rasiakówna, Piotr Skiba i Iwo
Rajski.
Film jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki
Filmowej, Czeski Fundusz Filmowy, Eurimages oraz z funduszy Miasta Wrocławia i
Województwa Dolnośląskiego. Polskim dystrybutorem filmu jest Kino Świat, a
czeskim A Company. Za sprzedaż międzynarodową odpowiada Alpha Violet. [materiały
o filmie w oparciu o informacje producenta, foto Jakub Kijowski]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz