wtorek, 10 kwietnia 2018

Filmy Chaplina i Keatona w domenie publicznej


Filmy m.in. autorstwa Charliego Chaplina, Cecila B. DeMille’a, D.W. Griffitha, Eisensteina i Bustera Keatona 1 stycznia 2019 roku wejdą do domeny publicznej, będzie je więc można prezentować publicznie bez uzyskania zgody podmiotów zewnętrznych. Pojawiła się szeroka lista kilkudziesięciu filmów, które dostępne będą w tej formie już niedługo.

Wszystkie filmy znajdujące się na liście powstały w 1923 roku, cztery lata przed wprowadzeniem dźwięku. Ze względu na zmianę przepisów prawa autorskiego, będzie to największy od 1998 roku zbiór filmów, które utraciły prawa autorskie. Oficjalnie, wszystkie filmy które powstały w 1923 roku staną się własnością publiczną w przyszłym roku. Przez najbliższe kilkadziesiąt lat co roku do domeny publicznej trafiały będą kolejne klasyczne pozycje, z czasem coraz bardziej znane.

Według opublikowanej listy do domeny publicznej 1 stycznia 2019 trafi między innymi dziesięć najpopularniejszych filmów granych w kinach w 1923 roku. W tym gronie znajdzie się pierwsza wersja „Dziesięciorga przykazań” Cecile’a B. DeMille’a oraz „Paryżanka” i „Pielgrzym” Charliego Chaplina.

Oto lista filmów, które wkrótce wejdą do domeny publicznej (w oryginale).

“A Woman of Paris,” directed by Charlie Chaplin

“Backbone,” directed by Edward Sloman

“Daddy,” directed by E. Mason Hopper

“Enemies of Women,” directed by Alan Crosland

“Eyes of the Forest,” directed by Lambert Hillyer

“Flaming Youth,” directed by John Francis Dillon

“Glumov’s Diary,” directed by S.M. Eisenstein

“Her Accidental Husband,” directed by Dallas M. Fitzgerald

“Homeward Bound,” directed by Ralph Ince

“La Roue” (“The Wheel”), directed by Abel Gance and Blaise Cendrars

“Little Old New York,” directed by Sidney Olcott

“Lost and Found on a South Sea Island,” directed by Raoul Walsh

“Main Street,” directed by Harry Beaumont

“Our Hospitality,” directed by Buster Keaton and John G. Blystone

“Potash and Perlmutter,” directed by Clarence D. Badger

“Ruggles of Red Gap,” directed by James Cruze

“Safety Last!,” directed by Fred C. Newmeyer and Sam Taylor

“Scaramouche,” directed by Rex Ingram

“Souls for Sale,” directed by Rupert Hughes

“Stephen Steps Out,” directed by Joseph Henabery

“The Barnyard,” directed by Larry Semon

“The Covered Wagon,” directed by James Cruze

“The Eternal Struggle,” directed by Reginald Barker

“The Handy Man,” directed by Robert P. Kerr

“The Hunchback of Notre Dame,” directed by Wallace Worsley

“The Mummy,” directed by Norman Taurog

“The Ne’er-Do-Well,” directed by Alfred E. Green

“The Pilgrim,” directed by Charlie Chaplin

“The Shriek of Araby,” directed by F. Richard Jones

“The Ten Commandments,” directed by Cecil B. DeMille

“The White Rose,” directed by D.W. Griffith

“The White Sister,” by Henry King

“Three Ages,” by Buster Keaton and Edward F. Cline (uncredited)

“Where the North Begins,” directed by Chester M. Franklin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz