niedziela, 8 kwietnia 2018

Polska wyżej w czołówce rynków kinowych na świecie


The Motion Picture Association of America opublikowała doroczny raport o sytuacji rynku filmowego na świecie. Po raz pierwszy MPAA włączyła do swojego raportu informacje o stanie wydatków domowych na rozrywkę. Dla nas najważniejsza jest informacja o awansie polskiego rynku kinowego z 20 na 18 miejsce.

Łączne globalne całościowe wydatki na rozrywkę kinową i domową sięgnęły w poprzednim roku 88,4 miliarda dolarów. Wydatki na cyfrową domową rozrywkę (w tym usługi streamingowe) wzrosły w 2017 roku o 31 procent, do kwoty 32,1 miliarda dolarów. Jeśli dodamy do tego zakup nośników fizycznych z materiałami rozrywkowymi i wypożyczanie takowych na nośnikach lub za pomocą VOD to wydatki te sięgnęły w sumie 47,8 miliarda dolarów.

Globalnie podział wpływów kształtował się w 2017 roku następująco:
KINA – 40,6 miliarda dolarów (46 procent udziału w rynku)
FIZYCZNE NOŚNIKI – 15,7 miliarda dolarów (18 procent udziału w rynku)
CYFROWA PRODUKCJA – 32,1 miliarda dolarów (36 procent udziału w rynku)

Jeśli chodzi o RYNEK KINOWY, to w Ameryce Północnej w 2017 zmalał on o 2 procent, a wpływy wyniosły 11,1 miliarda dolarów, przy najniższej frekwencji w amerykańskich kinach od 22 lat. Wpływy z rynków zagranicznych wzrosły o 7 procent, do poziomu 29,5 miliarda dolarów. Chiny wygenerowały 1/4 tej kwoty. W sumie wydatki na wszystkie seanse kinowe w 2017 roku sięgnęły 40,6 miliarda dolarów i jest to wzrost o pięć procent w porównaniu z rokiem 2016.

Rynek kinowy na świecie (wpływy):
Ameryka Północna: 11,1 miliarda dolarów (-2 procent)
Rynki międzynarodowe: 29,5 miliarda dolarów (+7 procent)
Razem: 40,6 miliarda dolarów (+5 procent)

W latach poprzednich globalne wpływy z kin kształtowały na takim poziomie:
2013: 35,9 miliarda dolarów
2014: 36,4 miliarda dolarów
2015: 38,4 miliarda dolarów
2016: 38,8 miliarda dolarów
2017: 40,6 miliarda dolarów
W porównaniu z rokiem 2013 wydatki na kino wzrosły o 13 procent.

Podział rynków kinowych poza USA rozkłada się następująco:
Europa, Bliski Wschód i Afryka: 10,1 miliarda dolarów
Azja Pacyficzna: 16 miliarda dolarów
Ameryka Południowa i Środkowa: 3,4 miliarda dolarów
Razem: 29,5 miliarda dolarów

MPAA opublikowała też listę 20 najlepszych rynków kinowych na świecie.

Polska awansowała z 20 na 18 pozycję na liście najlepszych rynków kinowych na świecie i według analityków wpływy z naszych kin szacowane są na 300 milionów dolarów (po raz pierwszy od 1989 roku wpływy z kin w Polsce przekroczyły 1 miliard złotych). Na liście jesteśmy wyżej od Turcji i Hongkongu, a tuż za Argentyną, Indonezją i Holandią. Polska zajmuje ósme miejsce wśród wszystkich krajów europejskich. Wyżej od nas są jedynie Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Rosja, Hiszpania, Włochy i Holandia. Polska jest największym kinowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej (bez gigantycznej Rosji) i wpływy z naszych kin rosną z roku na rok. Nie wiadomo jednak, czy ta tendencja się utrzyma, Według dostępnych informacji I kwartał 2018 roku był nieco słabszy od zeszłorocznego (o tym w osobnym tekście wkrótce).

Na czele najlepszych rynków kinowych poza USA są Chiny, gdzie sprzedaż biletów sięgnęła 7,9 miliarda dolarów. Druga Japonia sprzedała bilety na kwotę 2 miliardów dolarów. Trzecie miejsce zajęła Wielka Brytania, największy europejski rynek, gdzie wpływy ze sprzedaży biletów sięgnęły 1,6 miliarda dolarów.

1. Chiny – 7,9 mld dolarów
2. Japonia – 2 mld dolarów
3. Wielka Brytania – 1,6 mld dolarów
4. Indie – 1,6 mld dolarów
5. Korea Południowa – 1,6 mld dolarów
6. Francja – 1,5 mld dolarów
7. Niemcy – 1,2 mld dolarów
8. Rosja- 1,0 mld dolarów
9. Australia – 0,9 mld dolarów
10. Meksyk – 0,9 mld dolarów
11. Brazylia – 0,9 mld dolarów
12. Hiszpania – 0,7 mld dolarów
13. Włochy – 0,7 mld dolarów
14. Tajwan – 0,4 mld dolarów
15. Holandia – 0,3 mld dolarów
16. Indonezja – 0,3 mld dolarów
17. Argentyna – 0,3 mld dolarów
18. Polska – 0,3 mld dolarów
19. Turcja – 0,2 mld dolarów
20. Hongkong – 0,2 mld dolarów

Najpopularniejsze filmy w USA w 2017 roku (styczeń - grudzień)
1. Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi – 517,2
2. Piękna i Bestia – 504
3. Wonder Woman – 412,6
4. Strażnicy Galaktyki Vol. 2 – 398,8
5. Spider-Man: Homecoming – 334,2

Ciekawie wygląda podział oglądalności najpopularniejszych filmów ze względu na płeć w amerykańskich kinach. „Ostatniego Jedi” obejrzało 60 procent mężczyzn i 40 procent kobiet. Przy dwóch kolejnych filmach proporcje te zostały odwrócone. „Piękna i Bestia” cieszyła się większą popularnością wśród kobiet (64 procent). Podobnie sprawa miała się z „Wonder Woman” (52 procent kobiet). Jeśli spojrzy się na ten podział zsumowany to proporcje rozkładają się 51/49 na korzyść mężczyzn.

Osoby w wieku 25-39 lat nadal chodzą najczęściej do kin. Kolejna grupa wiekowa chętnie oglądająca filmy w kinach to 40-49. Grupy wiekowe 18-24 i 12-17 interesują się kinem coraz mniej (spadki o 28 i 22 procent).

Spada zainteresowaniem filmami 3D. Dziesięć lat po tym, jak 3D ponownie wróciło do kin i po sukcesie „Avatara”, kino 3D traci na popularności. Wpływy z filmów 3D szacuje się na poziomie 1,3 miliarda dolarów czyli o 18 procent mniej niż w roku poprzednim i jest to  dla 3D najgorszy wynik od 2009 roku. Popyt na filmy 3D maleje. Powstaje coraz mniej filmów 3D, kina nie chcą już grać ich tak wiele. Bronią się jedynie filmy o superbohaterach. Umiera też funkcja 3D w telewizorach.

O 45 procent zwiększyły się wydatki na usługi oferowane poprzez telewizyjne usługi internetowe (także poprzez usługi możliwe za pomocą odtwarzaczy multimedialnych i poprzez konsole do gier). O 15 procent spadły wydatki na fizyczne nośniki z materiałami rozrywkowymi (DVD, Blu-ray itp), których sprzedaż sięgnęła 15,7 miliarda dolarów. Najpopularniejszym filmem wypożyczanym cyfrowo okazał się „Księgowy” z Benem Affleckiem, który pokonał „Vaianę” i „Wonder Woman”.

Cały raport MPAA tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz