The Motion Picture Association of
America opublikowała doroczny raport o sytuacji rynku filmowego na świecie. Po
raz pierwszy MPAA włączyła do swojego raportu informacje o stanie wydatków domowych
na rozrywkę. Dla nas najważniejsza jest informacja o awansie polskiego rynku kinowego z 20 na 18 miejsce.
Łączne globalne całościowe wydatki na rozrywkę kinową i domową sięgnęły
w poprzednim roku 88,4 miliarda dolarów. Wydatki na cyfrową domową rozrywkę
(w tym usługi streamingowe) wzrosły w 2017 roku o 31 procent, do kwoty 32,1 miliarda dolarów. Jeśli dodamy do tego zakup nośników fizycznych z materiałami
rozrywkowymi i wypożyczanie takowych na nośnikach lub za pomocą VOD to wydatki
te sięgnęły w sumie 47,8 miliarda dolarów.
Globalnie podział wpływów kształtował się w 2017 roku następująco:
KINA – 40,6 miliarda dolarów (46 procent
udziału w rynku)
FIZYCZNE NOŚNIKI – 15,7 miliarda
dolarów (18 procent udziału w rynku)
CYFROWA PRODUKCJA – 32,1 miliarda
dolarów (36 procent udziału w rynku)
Jeśli chodzi o RYNEK KINOWY, to w Ameryce Północnej w 2017 zmalał
on o 2 procent, a wpływy wyniosły 11,1 miliarda dolarów, przy najniższej frekwencji w amerykańskich kinach od 22 lat. Wpływy z rynków zagranicznych wzrosły o 7 procent, do poziomu
29,5 miliarda dolarów. Chiny wygenerowały 1/4 tej kwoty. W sumie wydatki na wszystkie seanse kinowe w 2017 roku sięgnęły 40,6
miliarda dolarów i jest to wzrost o pięć procent w porównaniu z rokiem
2016.
Rynek kinowy na świecie (wpływy):
Ameryka Północna: 11,1 miliarda
dolarów (-2 procent)
Rynki międzynarodowe: 29,5
miliarda dolarów (+7 procent)
Razem: 40,6 miliarda dolarów (+5 procent)
W latach poprzednich globalne wpływy z kin kształtowały na takim
poziomie:
2013: 35,9 miliarda dolarów
2014: 36,4 miliarda dolarów
2015: 38,4 miliarda dolarów
2016: 38,8 miliarda dolarów
2017: 40,6 miliarda dolarów
W porównaniu z rokiem 2013
wydatki na kino wzrosły o 13 procent.
Podział rynków kinowych poza USA rozkłada się następująco:
Europa, Bliski Wschód i Afryka:
10,1 miliarda dolarów
Azja Pacyficzna: 16 miliarda
dolarów
Ameryka Południowa i Środkowa:
3,4 miliarda dolarów
Razem: 29,5 miliarda dolarów
MPAA opublikowała też listę 20 najlepszych rynków kinowych na świecie.
Polska awansowała z 20 na 18 pozycję na liście najlepszych rynków
kinowych na świecie i według analityków wpływy z naszych kin szacowane są na 300 milionów dolarów (po raz pierwszy od 1989 roku wpływy z kin w Polsce przekroczyły 1 miliard złotych). Na liście
jesteśmy wyżej od Turcji i Hongkongu, a tuż za Argentyną, Indonezją i Holandią.
Polska zajmuje ósme miejsce wśród
wszystkich krajów europejskich. Wyżej od nas są jedynie Wielka Brytania,
Francja, Niemcy, Rosja, Hiszpania, Włochy i Holandia. Polska jest największym
kinowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej (bez gigantycznej Rosji) i wpływy
z naszych kin rosną z roku na rok. Nie wiadomo jednak, czy ta tendencja się
utrzyma, Według dostępnych informacji I kwartał 2018 roku był nieco słabszy od
zeszłorocznego (o tym w osobnym tekście wkrótce).
Na czele najlepszych rynków kinowych poza USA są Chiny, gdzie
sprzedaż biletów sięgnęła 7,9 miliarda dolarów. Druga Japonia sprzedała bilety
na kwotę 2 miliardów dolarów. Trzecie miejsce zajęła Wielka Brytania,
największy europejski rynek, gdzie wpływy ze sprzedaży biletów sięgnęły 1,6 miliarda
dolarów.
1. Chiny – 7,9 mld dolarów
2. Japonia – 2 mld dolarów
3. Wielka Brytania – 1,6 mld dolarów
4. Indie – 1,6 mld dolarów
5. Korea Południowa – 1,6 mld dolarów
6. Francja – 1,5 mld dolarów
7. Niemcy – 1,2 mld dolarów
8. Rosja- 1,0 mld dolarów
9. Australia – 0,9 mld dolarów
10. Meksyk – 0,9 mld dolarów
11. Brazylia – 0,9 mld dolarów
12. Hiszpania – 0,7 mld dolarów
13. Włochy – 0,7 mld dolarów
14. Tajwan – 0,4 mld dolarów
15. Holandia – 0,3 mld dolarów
16. Indonezja – 0,3 mld dolarów
17. Argentyna – 0,3 mld dolarów
18. Polska – 0,3 mld dolarów
19. Turcja – 0,2 mld dolarów
20. Hongkong – 0,2 mld dolarów
Najpopularniejsze filmy w USA w 2017 roku (styczeń - grudzień)
1. Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi –
517,2
2. Piękna i Bestia – 504
3. Wonder Woman – 412,6
4. Strażnicy Galaktyki Vol. 2 – 398,8
5. Spider-Man: Homecoming – 334,2
Ciekawie wygląda podział oglądalności
najpopularniejszych filmów ze względu na płeć w amerykańskich kinach. „Ostatniego
Jedi” obejrzało 60 procent mężczyzn i 40 procent kobiet. Przy dwóch kolejnych
filmach proporcje te zostały odwrócone. „Piękna i Bestia” cieszyła się większą
popularnością wśród kobiet (64 procent). Podobnie sprawa miała się z „Wonder
Woman” (52 procent kobiet). Jeśli spojrzy się na ten podział zsumowany to
proporcje rozkładają się 51/49 na korzyść mężczyzn.
Osoby w wieku 25-39 lat nadal
chodzą najczęściej do kin. Kolejna grupa wiekowa chętnie oglądająca filmy w
kinach to 40-49. Grupy wiekowe 18-24 i 12-17 interesują się kinem coraz mniej (spadki
o 28 i 22 procent).
Spada zainteresowaniem filmami
3D. Dziesięć lat po tym, jak 3D ponownie wróciło do kin i po sukcesie „Avatara”,
kino 3D traci na popularności. Wpływy z filmów 3D szacuje się na poziomie 1,3
miliarda dolarów czyli o 18 procent mniej niż w roku poprzednim i jest to dla 3D
najgorszy wynik od 2009 roku. Popyt na filmy 3D maleje. Powstaje coraz mniej
filmów 3D, kina nie chcą już grać ich tak wiele. Bronią się jedynie filmy o
superbohaterach. Umiera też funkcja 3D w telewizorach.
O 45 procent zwiększyły się
wydatki na usługi oferowane poprzez telewizyjne usługi internetowe (także
poprzez usługi możliwe za pomocą odtwarzaczy multimedialnych i poprzez konsole
do gier). O 15 procent spadły wydatki na fizyczne nośniki z materiałami
rozrywkowymi (DVD, Blu-ray itp), których sprzedaż sięgnęła 15,7 miliarda dolarów. Najpopularniejszym
filmem wypożyczanym cyfrowo okazał się „Księgowy” z Benem Affleckiem, który
pokonał „Vaianę” i „Wonder Woman”.
Cały raport MPAA tutaj.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz