Siedem nagród Francuskiej Akademii Filmowej zdobył film „Żegnajcie, głupcy” (Adieu Les Cons) i to on został triumfatorem tegorocznych Cesarów. Galę uznano za kuriozalną.
O gali Cesarów pisze Jacek Szczerba w „Gazecie Wyborczej”: Piątkowy wieczór w paryskiej Olympii upłynął w atmosferze skandalu: złośliwości pod adresem władz i niespodziewanej golizny. „Żegnajcie, głupcy” to opowieść o 43-letniej kobiecie (Virginie Efira), która - dowiedziawszy się, że jest śmiertelnie chora - postanawia odszukać swoje dziecko, które zmuszona była porzucić, gdy miała 15 lat. W poszukiwaniach wspierają ją zdesperowany 50-latek z karabinem w ręku (Dupontel) i niewidomy archiwista (nagrodzony Nicolas Marié).
Gospodyni wieczoru, aktorka Marina Foïs, już w mowie wstępnej podała w wątpliwość sens przyznawania Cezarów, skoro w 2020 r. kina były przeważnie zamknięte. Zrugała minister kultury Roselyne Bachelot za marne wsparcie dla branży filmowej, kpiąc przy okazji z jej książkowego przepisu (pani minister wydaje książki) na kluski z gorgonzolą. Najdalej posunęła się jednak 57-letnia aktorka Corinne Masiero wytypowana do wręczenia Cezara za najlepsze kostiumy. Najpierw pojawiła się na scenie w skórze osła w nawiązaniu do kochanego przez Francuzów filmu „Królewna w oślej skórze” (1970) z Catherine Deneuve, a potem, zrzuciwszy ją, stanęła naga, bo jej zdaniem francuska kultura jest naga. Na skórze miała wypisane: „No culture, no future”.Jeden z wręczających nagrody – aktor Vincent Dedienne – cytował nawet sławiącego kulturę… Adolfa Hitlera. Do Olympii wpuszczono tylko nominowanych, siedzieli w maskach na twarzy i w regulaminowych odstępach. Wcześniej zostali poddani testom na obecność koronawirusa.
Trzy Cezary dostał dokument „Nastolatki” Sébastiena Lifshitza, w którym kamera towarzyszy dwóm przyjaciółkom – Emmie i Anaïs, od ich 13. do 18. roku życia. Z tej obserwacji przy okazji wyłania się portret współczesnej Francji.
Pełna lista nagrodzonych (wersja angielska):
BEST FILM
Adieu Les Cons / Żegnajcie, głupcy, dir: Albert Dupontel
BEST DIRECTOR
Albert Dupontel, Adieu Les Cons
BEST ACTRESS
Laure Calamy, Antoinette Dans Les Cévennes
BEST ACTOR
Sami Bouajila, Un Fils
BEST FOREIGN FILM
Another Round, dir: Thomas Vinterberg
BEST SUPPORTING ACTRESS
Emilie Dequenne, Les Choses Qu’On Dit, Les Choses Qu’On Fait
BEST SUPPORTING ACTOR
Nicolas Mairé, Adieu Les Cons
BEST FEMALE NEWCOMER
Fathia Youssouf, Cuties
BEST MALE NEWCOMER
Jean-Pascal Zadi, Tout Simplement Noir
BEST ORIGINAL SCREENPLAY
Albert Dupontel, Adieu Les Cons
BEST ADAPTED SCREENPLAY
Stéphanie Demoustier, La Fille Au Bracelet
BEST CINEMATOGRAPHY
Alexis Kavyrchine, Adieu Les Cons
BEST EDITING
Tina Baz, Adolescentes
BEST COSTUME DESIGN
Madeline Fontaine, La Bonne Epouse
BEST PRODUCTION DESIGN
Carlos Conti, Adieu Les Cons
BEST ANIMATED FEATURE
Josep, dir: Aurel
BEST DOCUMENTARY
Adolescentes, dir: Sébastien Lifshitz
BEST FIRST FILM
Two Of Us, dir: Filippo Meneghetti
BEST SCORE
Rone, La Nuit Venue
KRÓTKA ANIMACJA
„L'heure de l'ours” Agnès Patron
CEZAR SPECJALNY
Zespół aktorski „Splendid”
CEZAR HONOROWY
Jean-Pierre Bacri (pośmiertnie)
CEZAR PRZYZNANY PRZEZ LICEALISTÓW
„Żegnajcie, głupcy”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz