"Kinowe debiuty, czyli wczesne filmy podróżnicze (trawelogi) oraz wspaniałe kino autorskie Vittoria De Sety - filmy dokumentalne z południowych Włoch, którymi zachwycił się Martin Scorsese – oto plan tegorocznej koszalińskiej podróży na dużym ekranie" – tak piszą organizatorzy wydarzenia. Dodam tylko, że taka klasyka to wielki skarb i z przyjemnością skorzystam z tych propozycji. Oto pełny zapis informacji o tym wydarzeniu.
Pierwszy etap wyprawy to program „Fenomenalny Biograph. Najwcześniejsze ruchome obrazy Europy (1897–1902)”. Pod względem technicznym – pokaz kompilacji niezwykłych trawelogów z przełomu wieków, odrestaurowanych cyfrowo w standardzie 8K – jest podróżą samą w sobie, połączeniem pierwszych technik filmowych z najnowocześniejszą technologią XXI wieku, przywracającą na duży ekran filmy zrealizowane na taśmie 68 mm i eksponującą ich wyjątkowość. Unikalność tych pokazów wiąże się też z umożliwieniem nam podróży w czasie do znanych miejsc, takich jak Paryż, Londyn, czy Wenecja, które być może kiedyś odwiedziliśmy, a teraz będziemy mogli skonfrontować nasze wspomnienia z obrazami z dalekiej przeszłości.
Koszalińską podróż kontynuujemy we Włoszech. Jeśli ktoś z Państwa w ciągu ostatnich miesięcy nie mógł zrealizować wyprawy na Sycylię, szczególnie zapraszamy na tę wędrówkę. Seria dziesięciu niezwykłych krótkometrażowych filmów reżysera Vittoria De Sety z lat 50., odrestaurowanych cyfrowo w 4K, to przykład najpiękniejszego kina dokumentalnego – czystej obserwacji, kina pełnego barw, zrealizowanego w formacie panoramicznym. W swoich filmach De Seta uchwycił rytuały dnia codziennego mieszkańców terenów rolniczych i wiosek Sycylii, Sardynii i Kalabrii, żyjących zgodnie z tradycjami przodków sprzed ery industrializacji. To ważne i wyjątkowe rejestracje zanikającego, lub nawet zaginionego, świata, reżysera okrzykniętego przez Martina Scorsese „antropologiem opowiadającym głosem poety”. Prosta forma filmów De Sety, wymagająca od widza oka w pełni zaangażowanego w obraz oraz ucha zaangażowanego w dźwięk, przyciąga i wraz z każdym kolejnym filmem pozwala zanurzyć się w czasie, miejscach oraz kinie – szczerym i najwyższej próby.
FENOMENALNY BIOGRAPH. NAJWCZEŚNIEJSZE RUCHOME OBRAZY EUROPY (1897–1902)
/THE BRILLIANT BIOGRAPH. EARLIEST MOVING IMAGES EUROPE (1897-1902)/
produkcja: EYE Filmmuseum (2020)
1897-1902 • czarno-białe • polski, angielski • 52’ • DCP (z 68 mm)
Filmy przełomu XIX i XX wieku trwały około minuty i były rejestracjami codziennego życia – wydarzeń, ruchu i wszystkiego, co zachwycało szczęściarzy wyposażonych w kamery, czyli pierwszych operatorów filmowych. Jedną z czołowych firm realizujących tego typu obrazy była amerykańska Mutoscope & Biograph, założona w 1895 roku przez Williama Kennedy’ego Dicksona. W 1897 roku Dickson przybył do Europy, gdzie utworzył cztery oddziały firmy: w Wielkiej Brytanii, Niderlandach, Niemczech i Francji. Do rejestracji obrazów używał kamery z taśmą filmową o szerokości 68 mm, która umożliwiała uchwycenie szczegółów w wysokiej rozdzielczości.
Do dzisiaj zachowało się ponad 200 niezwykłych filmów zrealizowanych w Europie między 1897 a 1902 rokiem. Filmy te obecnie znajdują się w kolekcjach EYE Filmmuseum w Amsterdamie oraz British Film Institute (BFI) w Londynie. Program Fenomenalny Biograph to kompilacja 55 filmów wybranych przez kuratorów z niderlandzkiego archiwum. Pokaz składa się z pięciu sekcji tematycznych nawiązujących do elementów charakteryzujących przełom wieków: urbanizacji, turystyki i odpoczynku, innowacji technologicznych oraz spektakli i teatrów rewiowych.
Filmy zostały zdigitalizowane i odrestaurowane cyfrowo w standardzie 8K przez EYE Filmmuseum, przy użyciu najbardziej zaawansowanych technologii do skanowania taśmy filmowej.
VITTORIO DE SETA. DZIESIĘĆ KRÓTKOMETRAŻOWYCH FILMÓW DOKUMENTALNYCH (1954-1959)
Cineteca di Bologna
Vittorio De Seta • 1954–1959 • Włochy • napisy: polskie, angielskie • DCP • 120’
Vittorio De Seta urodził się w 1923 roku w sycylijskim Palermo. W latach powojennych pracował jako asystent reżysera przy kilku włoskich produkcjach. Wtedy też postanowił zrealizować filmy dokumentalne będące obserwacją życia mieszkańców wsi południowych Włoch, które, zarówno pod względem tematu, jak i metody realizacji, miały znacząco odbiegać od standardowych włoskich produkcji z lat 50. Nietypowe kino De Sety okazało się inspiracją dla największych twórców – Pier Paolo Pasolini przyznał, że to właśnie filmy De Sety miały kluczowy wpływ na jego Ewangelię według św. Mateusza (1964) i mianował reżysera „poetą rzeczywistości”.
Pięć pierwszych dokumentów, w tym nagrodzony na festiwalu w Cannes Wyspy ognia (Isole di fuoco), prezentujących codzienne zajęcia sycylijskich górników, rybaków i chłopów, powstało w latach 1954–1955. Kolejne, zrealizowane w latach 1958–1959, zgłębiają tereny Sardynii oraz Kalabrii. Wzmocnienie autentyczności filmów De Seta osiągnął przez bezpośrednią rejestrację dźwięku. Był pierwszym włoskim reżyserem wykorzystującym tę technikę i prezentującym krajobraz akustyczny wszystkich filmowanych obrazów.
W 2020 roku filmy zostały odrestaurowane cyfrowo w standardzie 4K w laboratorium L’Immagine Ritrovata przez Cineteca di Bologna oraz The Film Foundation, przy wsparciu finansowym George Lucas Family Foundation.
• • •
SEZON MIECZNIKA lub CZAS MIECZNIKA / Lu tempu di li pisci spata / The Age of Swordfish • 1954 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
WYSPY OGNIA / Isole di fuoco / Islands of Fire • 1954 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
SOLFATARA / Surfarara / Solfatara • 1955 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
WIELKANOC NA SYCYLII lub SYCYLIJSKA WIELKANOC / Pasqua in Sicilia / Easter in Sycily • 1955 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
RYBACY / Contadini del mare / Sea Countrymen • 1955 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
ZŁOTA PARABOLA / Parabola d’oro / Golden Parable • 1955 • 10’ • kolor • mono • 2.35:1
DZIEŃ W BARBAGII / Un giorno in Barbagia / A Day in Barbagia • 1958 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
ŁODZIE RYBACKIE / Pescherecci / Fishing Boats • 1958 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
OWCZARZE Z ORGOSOLO lub PASTERZE Z ORGOSOLO / Pastori di Orgosolo / Orgosolo’s Shepherds • 1958 • 11’ • kolor • mono • 2.35:1
ZAPOMNIENI / I dimenticati / The Forgotten • 1959 • 21’ • kolor • mono • 2.35:1
[informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz