„Dalekowschodnia Golgota”, „Kat w domu” i „Spacer z Aniołami” to złoci laureaci 61. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Międzynarodowe jury przyznało nagrody najlepszym filmom dokumentalnym, krótkometrażowym i animowanym, które przez cały festiwalowy tydzień rywalizowały o względy ekspertów i publiczności w krakowskich kinach oraz w sieci.
NAGRODA SMOK SMOKÓW
za wkład w rozwój światowego filmu animowanego: PIOTR DUMAŁA (Polska)
REKOMENDACJA KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu dokumentalnego:
Spacer z Aniołami, reż. Tomasz Wysokiński (Polska)
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jury konkursu dokumentalnego w składzie: Mark Cousins – przewodniczący (Wielka Brytania), Radu Ciorniciuc (Rumunia), Péter Kerekes (Słowacja), Margreth Olin (Norwegia), Anna Wydra (Polska) podjęło decyzję o przyznaniu następujących nagród:
ZŁOTY RÓG dla reżysera najlepszego filmu – Julia Sergina za film „Dalekowschodnia golgota” (Rosja)
Jury jednogłośnie doceniło witalność filmu i dojrzały talent młodej reżyserki. Film pokazuje nam losy zdesperowanego, ale charyzmatycznego człowieka, który wykorzystuje nieposłuszeństwo do walki o demokrację.
SREBRNY RÓG dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych – Oan Kim i Brigitte Bouillot za film „O mężczyźnie, który malował krople wody” (Francja, Korea Południowa)
Piękny, medytacyjny esej filmowy o człowieku, traumie sprzed lat i misternej sztuce widzianych oczyma syna zafascynowanego twórczością ojca. Precyzyjny montaż pozwala uchwycić zmieniające się stany umysłu. Nie daje o sobie zapomnieć.
SREBRNY RÓG dla reżyserów filmu o tematyce społecznej – Rintu Thomas i Sushmit Ghosh za film „Ogniem pisane” (Indie)
Film przepełniony odwagą i niepohamowaną energią hindusek w walce o sprawiedliwość i prawdę. Wspaniale ukazuje moc drzemiącą w smartfonach i dziennikarskiej wytrwałości. Inspirujący – powinno się go pokazywać na całym świecie.
WYRÓŻNIENIE - Hong Kong Documentary Filmmaker za film „W potrzasku” (Hongkong)
Odważny, wciągający film o potrzebie i granicach protestu. Klasyczny, obserwacyjny styl daje świadectwo młodzieńczego zapału i erozji demokracji w Hongkongu. Bogaty i rozbudowany psychologicznie.
WYRÓŻNIENIE - Angelo Madsen Minax za film „Długa droga do domu” (Stany Zjednoczone)
Wielowarstwowy, nowatorski film o rodzinnych tajemnicach i odkrywaniu historii. Stawiając czoła złożoności swoich doświadczeń, autor osiąga katharsis.
NAGRODA FIPRESCI
Jury Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) w składzie: Piotr Czerkawski (Polska), Vladimir Seput (Chorwacja), Dieter Wieczorek (Francja) przyznało nagrodę Gorkiemu Glaser-Müllerowi za film „Dzieci wroga” (Szwecja, Dania).
Za wyrazisty i pełen emocji portret szwedzko-chilijskiego dziadka Patricia poszukującego swoich siedmiu wnucząt opuszczonych w obozie dla uchodźców al-Hol w Syrii. W filmie Dzieci Wroga padają istotne pytania etyczne o ludzką winę, odpowiedzialność i dziedziczenie traumy, a jednocześnie reżyserowi udało się uniknąć jednostronnego spojrzenia na złożone problemy polityczne pokazując niechlubną rolę dyplomacji europejskiej w obszarze skuteczności pomocy humanitarnej.
MIĘDZYNARODOWY KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Jury konkursu krótkometrażowego w składzie: Anca Damian – przewodnicząca (Rumunia), Maciej Bochniak (Polska), Darya Bassel (Ukraina), Laura D’Asta (Wielka Brytania), Felipe Montoya (Kolumbia) postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY SMOK dla reżysera najlepszego filmu – Michelle Kranot i Uri Kranot za film „Kat w domu” (Dania, Francja, Kanada)
Za piękne splecenie historii pięciu pozornie niezwiązanych ze sobą postaci z wierszem Carla Sandburga (Kat w domu), aż do niemal apokaliptycznej konkluzji. Animacja o mocnym, szczegółowym stylu, zdjęciach i dźwięku, który prowokuje widza do zmiany doświadczenia i stawia pytania o nawyki społeczne.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego – Raluca Lupascu za film „Bóg tutaj był!” (Holandia)
Za opowiedzenie lokalnej i uniwersalnej historii, w której wiarę kwestionuje się na przestrzeni czasu i natury, przy jednoczesnym uchwyceniu – z ponadczasową gracją i wybitnymi zdjęciami – podwójnej istoty społeczności rumuńskiej wsi Maglavit, z jej starożytnymi wierzeniami religijnymi i tradycjami oraz ich wpływem na młodsze, nieufne pokolenie.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Loris Giuseppe Nese za film „Zły nastrój” (Włochy)
Za wykorzystanie ponadczasowego, minimalistycznego i bardzo efektownego stylu animacji i dokumentu do przedstawienia relacji między opiekunką a rodzinami, dla których pracuje, jednocześnie zagłębiając się w jej zmagania oraz emocje tych, którzy dbają o nią. Wykorzystanie dialektu z południowych Włoch tylko podkreśla pochodzenie bohaterów.
SREBRNY SMOK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Declan Lawn i Adam Patterson za film „Brutal” (Irlandia)
Za ukazanie, z humorem i ironią, odrobiny człowieczeństwa w północnoirlandzkim ulicznym gangu, który – już po zakończeniu konfliktu – musi zadecydować o losie miejscowego psa. Wspaniałe osiągnięcie w mieszaniu gatunków filmowych i prowadzeniu fabuły, z minimalistycznym i bardzo skutecznym podejściem narracyjnym i dobrą obsadą.
WYRÓŻNIENIE – Marieke Elzerman za film „Chodź tu” (Belgia)
Za uchwycenie, za pomocą uderzających zdjęć i subtelnej gry aktorskiej, głębi emocji i spostrzeżeń nieśmiałych, wrażliwych bohaterów-pracowników schroniska dla psów w kontrze do znerwicowanych właścicieli czworonogów.
Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego (Kandydat KFF do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego) – „Z ukrycia” w reżyserii Daniela Graya (Węgry, Francja, Kanada)
NAGRODA FICC
Jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Igor Dąbrowski (Polska), Nóra Sándor (Wielka Brytania), Rajbhushan Shyamsundar Sahasrabuddhe (Indie) postanowiło przyznać nagrodę Don Quichota filmowi „Z ukrycia” w reżyserii Daniela Greya (Węgry, Francja, Kanada) oraz wyróżnienie filmowi: Blokada w reżyserii Juliena Goudichauda (Francja)
Z ukrycia - trzymająca w napięciu animacja wyróżniła się na tle pozostałych, niezwykle zróżnicowanych kandydatów. Niewinna zabawa w chowanego staje się sposobem, by poruszyć tematy takie jak izolacja, oderwanie od rzeczywistości spowodowane przez media społecznościowe oraz rozpad więzi rodzinnych. Z ukrycia urzekło jury swoją pomysłowością, niepowtarzalnym stylem wizualnym, trzymającą w napięciu oprawą dźwiękową i umiejętną narracją.
„Blokada” - Za umożliwienie dostrzeżenia bólu i traumy, których doświadczyły niektóre z najbardziej bezbronnych społeczności podczas pandemii.
KONKURS POLSKI
Jury konkursu polskiego w składzie: Jan P. Matuszyński – przewodniczący, Piotr Bernaś, Krzysztof Czyżewski, Katarzyna Janowska, Adriana Prodeus po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych postanowiło przyznać następujące nagrody:
ZŁOTY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu ufundowany przez Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich – Tomasz Wysokiński za film „Spacer z Aniołami” (Polska)
Za rzetelne przeprowadzenie przez jądro ciemności, profesjonalizm w opowiadaniu, świadomą narrację po bezwzględnym, odległym świecie oraz film, o którym trudno przestać myśleć.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego powyżej 30 minut – Tomasz Wolski za film „1970” (Polska)
Za wynalezienie nowego filmowego języka, właściwego tej jedynie opowiadanej historii, za idealne połączenie dokumentalnych zdjęć, archiwów dźwiękowych i animacji, pozwalające doświadczyć okrutnych wydarzeń przeszłości i ujrzeć w nich paralelę do współczesności.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu dokumentalnego poniżej 30 minut – Andrzej Cichocki za film „Trochę raju” (Polska)
Za krótki film o nieskończoności, z cienia marginesu, ubóstwa i degradacji wydobywający niepojętą świetlistość życia.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu animowanego – Michalina Musialik za film „Psie pole” (Polska)
Za stworzenie wielowymiarowej i metaforycznej opowieści o ludzkich postawach oraz adekwatny dobór środków wyrazu.
SREBRNY LAJKONIK dla reżysera najlepszego filmu fabularnego – Nastazja Gonera za film „Pierwsze lato końca świata” (Polska)
Za przewrotne spojrzenie na sprawy ludzi i zwierząt oraz niejednoznaczną, konsekwentnie prowadzoną narrację.
WYRÓŻNIENIE – Karolina Kajetanowicz za film „Zieleń” (Polska)
Za stworzenie sugestywnego zmysłowego wrażenia minimalistycznymi środkami filmu animowanego oraz za badanie granicy końca antropocenu.
WYRÓŻNIENIE – Monika Proba za film „Lata świetlne” (Polska)
Za film wyjątkowo światłoczuły, tyleż subtelnie co odważnie współczujący z szaleństwem miłości.
WYRÓŻNIENIE – Michał Kawecki za film „Antybohater” (Polska)
Za ogromną wrażliwość i wnikliwość psychologiczną, stworzenie atrakcyjnego wizualnie i narracyjnie dokumentu, który zaciera granice gatunków i staje się czystym kinem.
WYRÓŻNIENIE – Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer za film „Polański, Horowitz. Hometown” (Polska, Francja, USA)
Za pomysł wspólnego spotkania przyjaciół z czasów Zagłady, dar przekonywania oraz dziennikarską dociekliwość w poszukiwaniu śladów przeszłości.
WYRÓŻNIENIE – Paweł Mykietyn za muzykę do filmu „Spacer z Aniołami” (Polska)
Za muzykę do filmu, która zadaje pytania o konieczność istnienia zła i buduje dodatkowy wymiar w mroku nieludzkiej przemocy.
Nagroda Prezesa Stowarzyszenia Filmowców Polskich za montaż – Zbigniew Czapla za film „On Time” (Polska)
Za błyskotliwy montaż animacji, uwypuklający pęd współczesności, w której olśnienie trwa tyle, ile znikający widok z okna pędzącego metra.
Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne ufundowana przez Medicine – Marek Gajczak za film „Nature Is My Homeland” (Polska)
Za poszerzenie pola wrażliwości społecznej o głębokie współistnienie z naturą oraz wydobycie znaczenia poezji i sztuki w budowaniu nowoczesnej świadomości ekologicznej.
Nagroda dla najlepszego producenta polskich filmów krótkometrażowych i dokumentalnych ufundowana przez Krajową Izbę Producentów Audiowizualnych – Piotr Kobus i Agnieszka Drewno (Mañana) za film „Spacer z Aniołami” (Polska)
Za odwagę wyprodukowania filmu, który konfrontuje nas z prawdziwym piekłem.
Nagroda pod patronatem Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych za najlepsze zdjęcia – Andrzej Cichocki za film „Trochę raju” (Polska)
Za myślącą kamerę, empatyczne użycie obrazu, autentyzm i bardzo udaną próbę oddania dziecięcego świata.
NAGRODA PUBLICZNOŚCI
POLAŃSKI, HOROWITZ. HOMETOWN w reżyserii Mateusza Kudły i Anny Kokoszki-Romer (Polska, Francja, USA)
NAGRODA JURY STUDENCKIEGO
Po obejrzeniu wszystkich filmów konkursowych, Jury studenckie w składzie Paulina Gandor, Jędrzej Kościński, Joanna Krygier, Emilia Kutrzeba, Mateusz Leśniak, Monika Pietras, Krzysztof Strumiński, Olga Trembach, Agnieszka Wójtowicz postanowiło przyznać nagrodę filmowi „W potrzasku” w reżyserii Hong Kong Documentary Filmmaker
Za zbudowanie porywającej narracji w oparciu o bezpośrednią obserwację rewolucji naszych czasów, gdzie walka prowadzi od muzycznej potyczki z policją do wycieńczającego oblężenia i ucieczki kanałami. Skupiając się na pojedynczym, zamkniętym wydarzeniu, rejestruje uniwersalne emocje młodych ludzi - ich odwagę, ale też strach w starciu ze zbrodniczym systemem.
NAGRODY KFF INDUSTRY - ANIMATED IN POLAND I DOC LAB POLAND 2021
NAGRODY ANIMATED IN POLAND
NAGRODA SOUND MIND STUDIO – bon Studia Sound Mind na 10 dni post-produkcji dźwięku do filmu dla projektu All My Effing Superheros, reż. Piotr Kabat, prod. Letko
NAGRODA FIXAFILM – bon studia Fixafilm na usługi w zakresie postprodukcji obrazu o wartości 10 000 PLN dla projektu Było sobie morze…, reż. Joanna Kożuch, prod. B-Film, Animapol
WYRÓŻNIENIE CREW UNITED – pięcioletnia subskrypcja Crew United w statusie Premium – dla reżysera i producenta projektu Oczniak, reż. Małgorzata Wowczak, prod. Pracownia Filmu Animowanego – ASP Kraków
NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO START
Nagroda HBO Award – 10 000 PLN w gotówce dla projektu Papa Was King of Kongo, reż. Joanna Ratajczak, prod. Maciej Kubicki, Joanna Ratajczak (Telemark)
Nagroda SMAKJAM – usługa postprodukcji obrazu o wartości 25 000 PLN dla projektu Krok po kroku, reż. Eliza Kubarska, Michał Woroch, prod. Monika Braid (Braidmade Films)
Nagroda MX35 – usługa wynajmu sprzętu filmowego o wartości 10 000 PLN dla projektu Dziecko z pyłu, reż. i prod. Weronika Mliczewska (Ya-Man Studio).
Wyróżnienie DOK Leipzig – zaproszenie na DOK Co‐pro Meetings dla projektu Dziewczyńskie historie, reż. Aga Borzym, prod. Marta Dużbabel, Agnieszka Rostropowicz-Rutkowska (Pinot Films)
NAGRODY DOC LAB POLAND DLA PROJEKTÓW PREZENTOWANYCH NA DOCS TO GO
Nagroda Lunapark – usługa postprodukcji obrazu o wartości 15 000 PLN dla projektu Starzy hipisi umierają młodo, reż. Zofia Pręgowska, prod. Zofia Pręgowska (Prego media)
Wyróżnienie Institute of Documentary Film – zaproszenie na East Doc Platform dla projektu Leon, reż. Wojciech Gostomczyk, prod. Wojciech Gostomczyk, Anna Stylińska – Metrage Studio
NAGRODA DLA PROJEKTU PREZENTOWANEGO NA DOCS TO START LUB DOCS TO GO
Wyróżnienie Polish Docs Pro – wsparcie międzynarodowej promocji i zaproszenie na jedno z międzynarodowych branżowych wydarzeń dokumentalnych dla projektu 13 Baza, reż. Paweł Hejbudzki, prod. Wojciech Karubin (Movie Mates)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz