Jeden z najważniejszych twórców współczesnego kina, nominowany do Oscara kanadyjski filmowiec Denis Villeneuve przyleci w listopadzie do Torunia, by odebrać Specjalną Nagrodę Camerimage za Wybitne Osiągnięcia w Reżyserii. Jego „Diuna” weźmie udział w Konkursie Głównym 29. edycji festiwalu.
W komunikacie organizatorów festiwalu przeczytać można: „Diuna”, której autorem zdjęć jest Greig Fraser, wchodzi do szerokiej dystrybucji filmowej w Polsce dzisiaj, 22 października. Jest to z jednej strony opowieść o brutalnym konflikcie, którego stawką jest galaktyczna dominacja, a z drugiej film tak szalenie wizualny, że trudno znaleźć w kinie XXI wieku stosowny odpowiednik. Nie był to dla reżysera debiut w fantastycznonaukowej konwencji, Denis Villeneuve nakręcił wcześniej w tym gatunku dwa arcydzieła: Nowy początek (2016) oraz Blade Runner 2049 (2017), kontynuację jednej z najbardziej cenionych produkcji w historii kina: Łowcy androidów Ridleya Scotta. W Nowym początku, nakręconym z niezwykłą precyzją i wizualną odwagą przez Bradforda Younga (nagrodzonego w 2016 r. Srebrną Żabą Camerimage), reżyser opowiedział zabarwioną egzystencjalnymi pytaniami historię pierwszego kontaktu ludzi z istotami pozaziemskimi. Z kolei w Blade Runner 2049, nakręconym wraz z Rogerem Deakinsem (nagrodzonym Oscarem® za imponującą ekranową grę światłem i kolorem), Villeneuve stworzył dystopijny świat niedalekiej przyszłości, w którym prawdziwi ludzie walczą ze sztucznie tworzonymi replikantami o prawo do posiadania duszy. Obie produkcje pokazały, że Denis Villeneuve, który fascynował się od dziecka refleksjami na temat meandrów ludzkiej natury, jest w stanie poradzić sobie z każdym wyzwaniem, a kadry jego filmów są nierozerwalnie złączone z opowiadaną na ekranie historią.
Denis Villeneuve cieszył się już wcześniej reputacją błyskotliwego reżysera za sprawą Sicario (2015), Wroga (2013) oraz Labiryntu (2013). Na planie Labiryntu spotkał się po raz pierwszy z Rogerem Deakinsem, a efektem ich współpracy był mroczny dreszczowiec o zdesperowanym ojcu przekraczającym wszelkie granice, żeby uratować zaginioną córeczkę. Film, w którym zdjęcia unaoczniają widzowi to, co dzieje się w głowach kluczowych postaci. Reżyser i autor zdjęć kontynuowali współpracę przy Sicario, złożonej emocjonalnie opowieści o ludziach, którzy poświęcają własne człowieczeństwo, żeby stawić czoła nieludzkim kartelom narkotykowym. Wśród dziesiątek zapadających w pamięć scen warto przywołać choćby tę, w której obserwujemy skradających się żołnierzy, których czarne sylwetki wyróżniają się na tle nieba jaśniejącego pierwszymi przebłyskami świtu. Podobne wrażenie wywołuje eksperymentalny Wróg, nakręcony przez Nicolasa Bolduca w agresywnych kolorystycznych tonacjach, za sprawą których podróż do wnętrza spaczonego umysłu głównego bohatera stała się tak sugestywna. Nic dziwnego, że Denis Villeneuve zaczął szybko kojarzyć się widzom z reżyserską jakością i wizualną finezją.
Prawda jest jednak taka, że wspomniane wyżej filmy przedstawiły go po prostu szerokiej publiczności, podczas gdy bywalcy światowych festiwali znali go wcześniej doskonale za sprawą Pogorzeliska (2010) oraz Politechniki (2009). W nakręconym przez André Turpina Pogorzelisku, nominowanym do Oscara® w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, Denis Villeneuve podzielił się z widzami poruszającą do żywego historią kanadyjskich bliźniaków, których matka poprosiła na łożu śmierci, by udali się na Bliski Wschód, aby poznać prawdę o swej tożsamości. Film jest zgodnie uznawany za arcydzieło i jedną z najbardziej wpływowych nieanglojęzycznych produkcji XXI wieku. Politechnika, nakręcona przez Pierre'a Gilla, to z kolei zrealizowana w złowrogiej czerni i bieli, oparta na faktach historia szkolnej masakry, opowiedziana i z punktu widzenia ofiar, i oprawcy. Właśnie Politechnika przyczyniła się do ogólnoświatowego wzrostu zainteresowania kanadyjskim filmowcem, mimo że jego dwa poprzednie obrazy – nagrodzony na festiwalu w Toronto Maelström (2000) oraz wyświetlany na festiwalu w Cannes 32 sierpnia na Ziemi – zaskarbiły mu już wcześniej uznanie sporej grupy widzów.
29. edycja Festiwalu EnergaCAMERIMAGE odbędzie się w dniach 13-20 listopada w Toruniu. [informacja prasowa]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz