Popkulturowa Akademia Wszystkiego przyznająca rokrocznie antynagrody WĘŻE i popkulturowe nagrody MISIE ogłasza nominację do piątej edycji MISIÓW. Oto dzieła, postacie i twórcy polskiej kultury popularnej, które najbardziej nas rozbawiły, wzruszyły czy wstrząsnęły nami w sezonie 2020/2021. Wśród nominowanych znalazły się filmy kinowe „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, „Magnezja”, „Ostatni komers”, „25 lat niewinności”, seriale „Król”, „Sexify” i „Klangor” a także książki, komiksy, płyty czy filmy dokumentalne.
Jak informują organizatorzy: Tegoroczne ogłoszenie werdyktu odbędzie się online w listopadzie. Z racji bieżącej sytuacji ogólnego zagrożenia zdecydowaliśmy się i tym razem nie organizować tradycyjnej gali, a ogłosić wyniki naszego plebiscytu w formie internetowego materiału wideo (acz oczywiście z czasem wszystkie statuetki trafią do laureatów). W poprzednich czterech edycjach MISIÓW wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. twórcy dzieł „Zimna Wojna”, „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, „Kler”, „Ucho prezesa”, „Boże ciało”, „Wataha”, „Będziesz smażyć się w piekle”, „Tylko nie mów nikomu” czy „Jak pies z kotem”.
LISTA NOMINACJI
ROZBAWIŁO
facebookowy fanpage tygodnika NIE
Admin Michał Marszal
za bezkompromisowy humor, którego wszyscy potrzebujemy jak powietrza.
„Miła robótka. Polskie świerszczyki, harlequiny i porno z satelity” - reportaż
Autorka Ewa Stusińska; wyd. Czarne
za pełną humoru, ale i czułości, opowieść o życiu seksualnym Polaków w czasach transformacji.
NOSPE EPSON - kanał YT
za bezprecedensowe połączenie amerykańskiego hiphopu z nadwiślańską nutą, które działa lepiej niż zniesienie wiz do USA.
https://www.youtube.com/channel/UComAvQZYM_OLLRKQL479AXw/videos
„Oszałamiające barki urłackie” – komiks
Scenariusz i rysunki Krzysztof „Prosiak” Owedyk; wyd. Kultura Gniewu
za pełen ironii obraz współczesnego świata odbity w bajkowym krzywym zwierciadle (co nie umknęło nawet uwadze polskich władz).
„Sexify” – serial
Producent Jan Kwieciński; reżyseria Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska
za zabawną, ciekawą i wiarygodną opowieść o naszej współczesności z perspektywy do której polskie seriale nas nie przyzwyczaiły.
WZRUSZYŁO
„Czuły narrator” - książka
Autorka Olga Tokarczuk; wyd. Wydawnictwo Literackie
za lekcje czułości.
„Jak najdalej stąd” – film kinowy
Producenci Jan Kwieciński, Julie Ryan; reżyseria Piotr Domalewski
za pełen niuansów portret nastolatki w obliczu śmierci ojca wrzuconej na głęboką wodę emigracji.
„Koniec lipca” – komiks
Scenariusz i rysunki Maria Rostocka; wyd. Kultura Gniewu
za pełną subtelnej wrażliwości opowieść o dorastaniu mimochodem.
„Ostatni komers” – film kinowy
Producent Marta Habior; reżyseria Dawid Nickel
za umiejętność dotknięcia i przeniesienia na ekran emocji współczesnych nastolatków.
„Zabij to i wyjedź z tego miasta” – film kinowy
Producenci Ewa Puszczyńska, Agnieszka Ścibor; reżyseria Mariusz Wilczyński
za animację tkaną latami z najbardziej osobistych wspomnień.
WSTRZĄSNĘŁO
„25 lat niewinności” – film kinowy
Producentka Anna Waśniewska-Gill; reżyseria Jan Holoubek
za wiarygodny obraz nieludzkiego systemu i przekonujący portret człowieka, który nie dał się złamać.
„Bezmatek” – powieść
Autorka Mira Marcinów; wyd. Czarne
za przejmującą opowieść o odchodzeniu, która rezonuje jeszcze długo po skończeniu ostatniej strony.
„Klangor” – serial
Producenci Łukasz Dzięcioł, Piotr Dzięcioł, Anna Różalska; reżyseria Łukasz Kośmicki
za udaną próbę opowieści o banalności zła, jakiej nie było dotąd w polskim serialu.
„Mireczek. Patopowieść o moim ojcu” – książka
Autorka Aleksandra Zbroja; wyd. Agora
za brutalnie szczery obraz dojrzewania w rodzinie alkoholika i refleksję na temat polskiego pijaństwa.
„Rzeczy osobiste” – książka
Autorka Karolina Sulej; wyd. Czerwone i Czarne
za odwagę innego spojrzenia na historię Zagłady i mówienia o rzeczach, o których często się zapomina.
DZIAŁO SIĘ
„Czerwony pingwin musi umrzeć 2” - komiks
Scenariusz i rysunki Michał Śledziński; wyd. Kultura Gniewu
za kosmiczną fabułę której rozmachu i jakości mogliby pozazdrościć Lucas z Cameronem.
„Drelich. Prosto w splot” –powieść
Autor Jakub Ćwiek; wyd. Marginesy
za powieść akcji w której wiarygodność polskich realiów pięknie współgra z niewiarygodnie dobrą fabułą.
„Magnezja” – film kinowy
Producenci Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham; reżyseria Maciej Bochniak
za pogranicze w ogniu rodem z westernów i miłosny list do kina gatunkowego.
„Wodecki jazz 70 dialogi” – album muzyczny
Produkcja Twist On Productions
za udowodnienie, że płyty typu „Tribute...” nie muszą być banalne.
„Wszyscy moi przyjaciele nie żyją” – film
Producenci Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham, Mitja Okorn; reżyseria Jan Belcl
za wyśmienitą porcję rozrywki w tempie i jakości nieznanym wcześniej w polskim kinie.
NAJLEPSZY BOHATER
Bezimienny (z powieści „Prosta sprawa”)
Autor Wojciech Chmielarz
za inteligencję, spryt i siłę pięści, a przede wszystkim za dowód, że w polskich realiach można stworzyć wiarygodną postać niczym z książek Lee Childa.
Władysław Kozakiewicz (z filmu dokumentalnego „Po złoto”)
Scenariusz Piotr Szczepanik; Władysław Kozakiewicz
za bycie sobą mimo okoliczności.
Adam Kruk (ze słuchowiska „Kruk. Słuchowisko”)
Autorzy Aleksandra Zielińska, Jakub Korolczuk; aktor Michał Żurawski
za intrygujące rozwinięcie serialowej postaci i budowę fundamentów mrocznego, podlaskiego Uniwersum. Z nadzieją na dalszy ciąg...
Jakub Szapiro (z serialu „Król”)
Scenariusz Szczepan Twardoch, Dana Łukasińska, Łukasz M. Maciejewski; aktor Michał Żurawski
za ożywienie na ekranie jednej z najbardziej wyrazistych postaci literackich ostatnich lat - największego twardziela międzywojennej Polski.
Rafał Wejman (z serialu „Klangor”)
Scenariusz Kacper Wysocki; aktor Arkadiusz Jakubik
za zniuansowany portret człowieka, który gotów jest poświęcić wszystko, by ocalić swoją rodzinę.
NAJLEPSZA BOHATERKA
Bajka (z komiksów „Bajka i jej gang”, „Bajka na końcu świata”)
Autor Marcin Podolec
za charakter, zadziorność i dowód - nie szkodzi, że komiksowy - iż zwierzę też człowiek. Czasem nawet lepszy.
Ola Hudzik (z filmu „Jak najdalej stąd”)
Scenariusz Piotr Domalewski; aktorka Zofia Starfiej
za zbuntowaną nastolatkę, która musi błyskawicznie dorosnąć i robi to na własnych warunkach.
Teresa Klemańska (z filmu i serialu „25 lat niewinności”)
Scenariusz Andrzej Gołda; aktorka Agata Kulesza
za niemal idealnie wyważoną sylwetkę cierpiącej matki.
Róża Lewenfisz (z filmu „Magnezja”)
Scenariusz Maciej Bochniak, Mateusz Kościukiewicz; aktorka Maja Ostaszewska
za najciekawszą od lat i wymykającą się stereotypom postać kobiecą w polskim kinie gatunkowym.
Paulina Malinowska (z serialu „Sexify”)
Scenariusz Piotr Domalewski, Kalina Alabrudzińska; aktorka Maria Sobocińska
za wiarygodnie i pozbawione uproszczeń stworzenie postaci studentki z prowincji, która nabiera rozpędu.
NAJLEPSZY CZARNY CHARAKTER
Lew Alińczuk (z filmu „Magnezja”)
scen. Maciej Bochniak, Mateusz Kościukiewicz; aktor Andrzej Chyra
za niejednoznaczną postać, która ma więcej charakteru niż wszystkie cwaniaki w polskim kinie sensacyjnym. I jeszcze zęby ma.
Gośka „Savage” (z filmu „Ostatni komers”)
Scenariusz Dawid Nickel; aktorka Agnieszka Żulewska
za pełnokrwistą famme fatale czasów dorastania.
Pingwin (z komiksu „Czerwony Pingwin musi umrzeć 2”)
Autor Michał Śledziński
za złola na kosmiczną skalę.
Janusz Radziwiłek (z serialu „Król”)
Scenariusz Szczepan Twardoch, Dana Łukasińska, Łukasz M. Maciejewski; aktor Borys Szyc
za gangstera na miarę najlepszych hollywoodzkich fabuł o tej grupie zawodowej.
Piotr Wolnicki (z serialu „Szadź 2”)
Scenariusz Paulina Murawska, Michał Godzic, Karolina Szymczyk-Majchrzak; aktorzy Jerzy Stuhr, Wiktor Piechoński
za udowodnienie, że za drugim razem może być jeszcze mocniej. A zła nie można spuścić z oczu nawet na chwilę.
NAJLEPSZY TWÓRCA
Sandra Drzymalska (za filmy „Ostatni komers”, „Każdy ma swoje lato”, oraz serial „Sexify”)
za aktorską świeżość i charyzmę.
Wit Szostak (za książki „Cudze słowa” i „Tratwa Odysa. Esej o uchodźcach”)
za konsekwencję w podążaniu autorską ścieżką.
Teatr Biuro Rzeczy Osobistych (za film „Amatorzy”)
za autentyczność i odwagę w byciu sobą.
Wiolka Walaszczyk (za swoje występy)
za najwyrazistszy żeński głos polskiego standupu.
Mariusz Wilczyński (za film „Zabij to i wyjedź z tego miasta”)
za talent, upór, cierpliwość i odwagę w przekładaniu własnych życiowych doświadczeń na sztukę animacji.
Po więcej informacji o Nagrodach zapraszamy na nasz facebookowy profil https://www.facebook.com/nagrodyMISIE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz