Jane Campion otrzymała nagrodę Gildii Reżyserów Amerykańskich za film „Psie pazury”. To dopiero trzecia kobieta w historii tej 74 letniej nagrody, doceniona wyróżnieniem Gildii Reżyserów w najważniejszej kategorii. Nic jej już nie odbierze Oscara. Za debiut doceniono Maggie Gyllenhaal, autorkę „Córki”.
Wcześniej docenione kobiety za reżyserię to Kathryn Bigelow za „The Hurt Locker” i w zeszłym roku Chloé Zhao za „Nomadland”. Oznacza to wygraną kobiet, drugi rok z rzędu. Dokładnie w ten sam sposób i tylko tak nagrody za reżyserię przyznawała kobietom Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej. „Dbam o to, żeby kobiety miały głos i jestem bardzo podekscytowana nowym pokoleniem filmowców” — powiedział Campion odbierając nagrodę z rąk Chloé Zhao.
W całej historii nagród DGA (Directors Guild of America), bardzo często pokrywały się one z wyborem Akademii, choć były też niespodzianki, jak przegrana na Oscara Sama Mendesa z Joon-ho Bongiem. W tym roku Jane Campion pokonała kilku konkurentów, z którymi rywalizuje o Oscara, między innymi Paula Thomasa Andersona, Stevena Spielberga i Kennetha Branagha.
Przyznawana od 2016 roku nagroda za reżyserski debiut powędrowała w tym roku do Maggie Gyllenhaal, za znakomitą „Córkę”. W krótkiej historii istnienia tej kategorii, kobieta wygrała już drugi raz (wcześniej doceniono Almę Har'el za „Słodziaka”).
Spora niespodzianka miała miejsce w kategorii doceniającej pełnometrażowe dokumenty. Faworyzowany „Summer of Soul” przegrał z filmem „Attica” w reżyserii Stanleya Nelsona. Oba filmy zmierzą się w rywalizacji o Oscara.
W kategoriach telewizyjnych zwyciężyły „Hacks” w kategorii komediowej (Lucia Aniello za odcinek „There Is No Line”), który pokonał m.in. trzy nominowane odcinki „Teda Lasso” oraz „Sukcesja” w dramacie, która nie miała konkurencji bowiem zdobyła wszystkie pięć nominacji za reżyserię. Ostatecznie wygrał Mark Mylod za reżyserię odcinka „All the Bells Say”. Wśród seriali limitowanych doceniono pracę Barry’ego Jenkinsa, autora „Kolei podziemnej”.
Pełna lista nagrodzonych poniżej (w oryginale):
FILM
Outstanding Achievement in Theatrical Feature Film
Jane Campion, “The Power of the Dog” (Netflix)
Outstanding Achievement of a First-Time Feature Film Director
Maggie Gyllenhaal, “The Lost Daughter” (Netflix)
TELEVISION
Dramatic TV Series
MARK MYLOD
Succession, “All the Bells Say” (HBO)
Directorial Team:
Unit Production Managers: Gabrielle Mahon, Scott Ferguson
First Assistant Director: Christo Morse
Second Assistant Directors: Michelle Flevotomas, Nicholas Notte
Location Manager: Paul Eskenazi
Comedy TV Series
LUCIA ANIELLO
Hacks, “There Is No Line” (HBO Max)
Directorial Team:
Unit Production Managers: Melanie J. Elin, David Hyman
First Assistant Director: Jeff Rosenberg
Second Assistant Director: Erin Stern Linares
Second Second Assistant Director: Heidi Hinzman
Additional Second Assistant Director: Alaina Neumann
Movies for Television and Limited Series
BARRY JENKINS
The Underground Railroad (Amazon Prime Video)
Directorial Team:
Unit Production Manager: Richleigh Heagh
First Assistant Director: Liz Tan
Second Assistant Director: Elaine Wood
Second Second Assistant Director: Wayne Witherspoon
Additional Second Assistant Directors: Jesse Carmona, AJ Bruno
Variety/Talk/News/Sports — Series
DON ROY KING
Saturday Night Live, “Keegan-Michael Key; Olivia Rodrigo” (NBC)
Directorial Team:
Associate Directors: Michael Mancini, Michael Poole, Laura Ouziel-Mack
Stage Managers: Gena Rositano, Chris Kelly, Eddie Valk
Variety/Talk/News/Sports — Specials
PAUL DUGDALE
Adele: One Night Only (CBS)
Directorial Team:
Associate Director: Hayley Collett
Stage Managers: Gary Natoli, Erica Christensen, Zachary Figures, Jackie Stathis
Reality Programs
ADAM VETRI
Getaway Driver, “Electric Shock” (Discovery Channel)
Directorial Team:
First Assistant Director: John Esposito
Second Assistant Director: Eric Pai
Children’s Programs
SMRITI MUNDHRA
Through Our Eyes, “Shelter” (HBO Max)
Commercials
BRADFORD YOUNG (Serial Pictures x Somesuch)
Super. Human., Channel 4 Paralympics – 4Creative
First Assistant Director: Jez Oakley
Documentary Feature Films
STANLEY NELSON
Attica (Showtime)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz