W wieku 86 lat zmarł Owen Roizman, ceniony autor zdjęć filmowych, pięciokrotnie nominowany do Oscara. Pracował przy kilku z bardzo przeze mnie cenionych filmach, w 2001 roku na festiwalu Camerimage otrzymał nagrodę za całokształt twórczości.
Owen Roizman zdobył nominacje do Oscara za zdjęcia do filmów „Francuski łącznik”, „Egzorcysta”, „Sieć”, „Tootsie” i „Wyatt Earp”. W 2017 roku został przez Amerykańską Akademię Filmową doceniony nagrodą za całokształt twórczości. Nieco wcześniej, bo w 2001 roku na festiwalu Camerimage otrzymał nagrodę za całokształt twórczości. Roizman otrzymał nagrodę za całokształt twórczości Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów w 1997 roku.
Wiele z filmów, przy których pracował w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych to znaczące pozycje amerykańskiej kinematografii. Wybitne zdjęcia we „Francuskim łączniku” uczyniła z tego filmu jedno z kluczowych wydarzeń filmowych początku lat siedemdziesiątych. Film Williama Friedkina zdobył Oscara dla najlepszego filmu roku, a to reportażowy styl zdjęć wyróżniał ten film na tle innych produkcji tamtego okresu. Ten dokumentalny realizm robił wielkie wrażenie, a był to dopiero drugi film w operatorskiej karierze Roizmana. Chwilę potem Roizman i Friedkin pracowali przy „Egzorcyście” i zrealizowali najwybitniejszy horror w historii kina.
Oprócz nominacji do Oscara, Roizman był nominowany do nagrody Emmy za zdjęcia do programu Lizy Minnelii z 1972 roku zatytułowanego „Liza With a Z”, którego reżyserii podjął się Bob Fosse.
Pracował z reżyserem Sydneyem Pollackiem przy pięciu filmach: „Trzy dni kondora”, „Elektryczny jeździec”, „Bez złych intencji”, „Tootsie” i „Havana”.
Roizman realizował filmy z różnych gatunków. Być może najbardziej znane były jego dramaty kryminalne („Francuski łącznik”, „Gang, który nie umiał strzelać”, „The Taking of Pelham One Two Three”) i horrory („Egzorcysta”, „Żony ze Stepford”), ale Roizman zrealizował także klasyczną satyrę („Sieć”), thrillery („Trzy dni kondora”, „Bez złych intencji”), dramaty z epoki („Prawdziwe wyznania”, „Havana”), dramaty współczesne („Vision Quest”, „Grand Canyon”), komedie („Zagraj to jeszcze raz, Sam”, „The Heartbreak Kid”, „The Electric Horseman”, „Tootsie”, „Kocham cię na zabój”, „Rodzina Addamsów”, „French Kiss”), muzyczną fantazję („Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band”), westerny („Powrót człowieka zwanego koniem, „Wyatt Earp”).
Owen Roizman urodził się na Brooklynie; jego ojciec, Sol Roizman, był fotografem kronik filmowych, a jego wujek, Morrie Roizman, był montażystą filmowym. Owen ukończył Gettysburg College w Pensylwanii, uzyskując dyplom z matematyki i fizyki w 1958 roku. Roizman pracował w reklamach, zanim zajął się filmami fabularnymi. Był asystentem operatora przy klasycznym zimnowojennym thrillerze „Fail-Safe” (1963). Pierwszy film, przy którym pracował powstał w 1970 roku, ale z powodu treści seksualnych „Stop” nigdy nie ujrzał światła dziennego i jak pisze „Variety” zalega gdzieś w archiwach Warner Bros.
Zasiadał w Radzie Gubernatorów Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, reprezentując branżę operatorów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz