[BOX OFFICE] Box Office'owy Zawrót Głowy przygotował analizę dotyczącą
pierwszego półrocza w polskich kinach. Niestety nie udało się ustanowić rekordu
frekwencyjnego, a różnica w porównaniu z rokiem poprzednim jest na minusie i
wynosi 1,5 miliona sprzedanych biletów. Na czele zestawienia znalazły się „Kobiety
mafii”.
To pogoda rozdaje karty w tym roku, to brak dużych hitowych
animacji, słabsza postawa kilku tytułów i niedziele bez handlu wpłynęły na
słabszy wynik w polskich kinach. Po udanym pierwszym kwartale przyszło
spowolnienie rynku i drugi kwartał okazał się słaby dla polskich kin.
Szczególnie mocno odczuć to można było w kwietniu, kiedy przyszła fantastyczna
słoneczna pogoda, która towarzyszy nam praktycznie do dziś. O ile więc po
pierwszym kwartale 2018 frekwencja była o 200 tysięcy lepsza od zeszłorocznej,
tak po drugim kwartale była już gorsza o 1,5 miliona sprzedanych biletów. Na
nieco gorszą frekwencję w kinach mogły mieć wpływ także niedziele bez handlu i
zamknięte centra handlowe, w których znajdują się kina. Oficjalnie nikt takich
badań jeszcze nie robił, ale specjaliści zajmujący się handlem informują o
znaczącym spadku ogólnej sprzedaży w dużych obiektach tego typu.
BOZG szacuje, że w pierwszej połowie 2018 roku sprzedano
26,84 miliona biletów (28,4 mln w 2017 roku). Mimo spadku frekwencji w górę idą
osiągnięcia polskich filmów. W 2017 roku po pierwszych sześciu miesiącach w Top
10 był tylko jeden taki film, ale na pierwszym miejscu („Sztuka kochania”). W
tym roku są już w czołowej dziesiątce aż cztery polskie filmy i są to: „Kobiety
mafii”, „Narzeczony na niby”, „Podatek od miłości” i „Pitbull. Ostatni pies”.
Każdy z tych filmów obejrzany został przez ponad milion widzów (film Vegi
przekroczył 2 miliony). W dodatku znakomity sukces osiągnęła „Zimna wojna”,
która wprowadzona do kin w czerwcu wypracowała ponad półmilionową widownię, a
przecież mamy tutaj do czynienia z artystycznym czarno-białym filmem naszej
kinematografii. Na polskie filmy w trakcie pierwszych sześciu miesięcy
sprzedano 7,4 mln biletów, co oznacza udział w rynku na poziomie około 28
procent.
10 najlepszych
polskich filmów pierwszej połowy 2018 roku:
1. Kobiety mafii – 2,033 mln widzów
2. Narzeczony na niby – 1,127 mln widzów
3. Podatek od miłości – 1,043 mln widzów
4. Pitbull: Ostatni pies – 1,007 mln widzów
5. Zimna wojna – 555,2 tys. widzów
6. Kobieta sukcesu – 385,6 tys. widzów
7. Gotowi na wszystko. Eksterminator – 374,2 tys. widzów
8. Plan B – 306,6 tys. widzów
BOZG pisze, a ja się pod tym podpisuję, że słabszy początek
roku w polskich kinach to wina słabej postawy filmów animowanych. Nie było zbyt
wielu hitów z USA, a jedyny przedstawiciel gigantów w czołówce to „Fernando”,
na którego wybrało się ponad 800 tysięcy widzów. W zeszłym sezonie w tym
okresie były już cztery takie tytuły. Jeśli jednak spojrzymy w głąb listy, to
dostrzec tutaj można wiele animacji średniej jakości, ale o sporej
popularności. Takie filmy jak: „Gnomy rozrabiają”, „Pszczółka Maja: Miodowe Igrzyska”,
„Gnomeo i Julia: Tajemnica zaginionych krasnali”, „Kaczki z gęsiej paczki”, „Ted
i mapa skarbów” przyciągnęły po ponad 200 tysięcy widzów, co przy niewielkich
kosztach zakupu i promocji jest wynikiem dodatnim dla dystrybutora. Do tego
animowane komputerowo „Piotruś Królik” i „Wyszczekani” poradzili sobie znacznie
lepiej, ściągając do kin po około pół miliona widzów. Znacząco sytuację
poprawią „Iniemamocni”, którzy do kin w Polsce zmuszeni byli trafić dopiero po
mistrzostwach w piłce nożnej. Na słabszy wynik box office w Polsce wpływ miała
też postawa „Hana Solo”, który przyciągnął blisko 600 tysięcy osób, stając się
najsłabiej w historii sprzedającym się filmem z cyklu „Gwiezdne wojny”.
Największą niespodzianką pierwszych sześciu miesięcy w
polskich kinach był film „Cudowny chłopak”, który w pierwszy weekend
przyciągnął jedynie 63 tysiące widzów, ale potem z tygodnia na tydzień jego frekwencja
rosła w imponującym stylu i w sumie film obejrzało 1,362 mln osób. Takiego
zaskoczenia w polskim box office nie było od lat. Bardzo też cieszy postawa
filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, który obejrzało ponad 300 tysięcy
widzów. Dwa filmy w Top 30 ma Steven Spielberg i tylko nieznacznie
wysokobudżetowy „Player One” pokonał skromny dramat „Czwartą władzę”.
Dobrze radzą sobie w polskich kinach komiksowe produkcje. Film
„Avengers. Wojna bez granic” przyciągnął, bardzo zasłużenie, 1,214 mln widzów. „Deadpool
2” sięgnął po 816 tysięcy biletów, „Czarna pantera” przekroczyła zaś pół
miliona widzów. Generalnie Hollywood ciągle trzyma się dobrze. W czołówce jest m.in.
„Nowe oblicze Greya”, które niezmiennie przyciąga tłumy widzów oraz nowa część „Jurassic
World”. Warto jednak zauważyć, że bez filmów animowanych i komiksowych w czołówce
zestawienia nie ma już zbyt wielu propozycji z Hollywood.
TOP 30 FILMÓW W
POLSKICH KINACH W PIERWSZYM PÓŁROCZU 2018 ROKU
1. Kobiety mafii – 2,033 mln widzów
2. Nowe oblicze Greya – 1,364 mln widzów
3. Cudowny chłopak – 1,361 mln widzów
4. Avengers: Wojna bez granic – 1,214 mln widzów
5. Narzeczony na niby – 1,127 mln widzów
6. Podatek od miłości – 1,043 mln widzów
7. Pitbull: Ostatni pies – 1,007 mln widzów
8. Deadpool 2 – 816 tys. widzów
9. Fernando – 802 tys. widzów
10. Jurassic World: Upadłe królestwo – 673,9 tys. widzów
11. Han Solo. Gwiezdne wojny – historie – 594,4 tys. widzów
12. Czarna pantera – 575,7 tys. widzów
13. Zimna wojna – 555,2 tys. widzów
14. Piotruś Królik – 508,1 tys. widzów
15. Wyszczekani – 495,9 tys. widzów
16. Gnomy rozrabiają – 441,8 tys. widzów
17. Pszczółka Maja: Miodowe Igrzyska – 434,6 tys. widzów
18. Kobieta sukcesu – 385,6 tys. widzów
19. Gotowi na wszystko. Eksterminator – 374,2 tys. widzów
20. Więzień labiryntu: Lek na śmierć – 311,3 tys. widzów
21. Czerwona jaskółka – 307,8 tys. widzów
22. Plan B – 306,6 tys. widzów
23. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri – 304,2 tys. widzów
24. Player One – 262,9 tys. widzów
25. Gnomeo i Julia: Tajemnica zaginionych krasnali – 239,3 tys.
widzów
26. Czwarta władza – 219,2 tys. widzów
27. Kaczki z gęsiej paczki – 211,1 tys. widzów
28. Pozycja obowiązkowa – 210,2 tys. widzów
29. Ocean’s 8 – 203,7 tys. widzów
30. Ted i mapa skarbów - 203 tys. widzów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz