Guillermo del Toro, zwycięzca Wenecji 2017 i przewodniczący jury w 2018 |
Organizatorzy 75.
Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji przedstawili oficjalny program
swojego wydarzenia. Lista nazwisk i twórców, którzy zaprezentują tutaj swoje
filmy jest imponująca i wydaje mi się ciekawsza od sekcji konkursowej festiwalu
w Cannes. Niestety w programie głównym festiwalu w Wenecji nie ma filmów naszej
kinematografii.
Wenecja, a co za tym idzie i Toronto, corocznie są w nieco
lepszej sytuacji niż Cannes. To na włoskim Lido czy w kanadyjskiej stolicy kina
swoje oscarowe drogi rozpoczyna wiele bardzo oczekiwanych filmów. W dodatku
producenci tych bardzo oczekiwanych tytułów unikają Cannes, uznając że majowa
premiera ich oscarowego kandydata nieco zaburza (lub psuje) kampanię związaną z
najważniejszą nagrodą filmową na świecie. Stąd właśnie Wenecja może liczyć na
udział w festiwalu tak wielu znaczących i oczekiwanych filmów. W ostatnich
latach to tutaj zauważano „Grawitację”, „Spotlight”, „La La Land” czy zeszłoroczny
„Kształt wody”. Tegoroczny program Wenecji to też duże nadzieje na oscarowe
filmy.
Już kilka dni temu poinformowano, że „Pierwszy człowiek”
Damiena Chazelle’a („La La Land”) oficjalnie zainauguruje 29 sierpnia festiwal
w Wenecji. Swoją światową premierę poza konkursem będzie miał debiut reżyserski
Bradleya Coopera zatytułowany „Narodziny gwiazdy” z Lady Gaga. Hollywoodzkie
kino reprezentuje też (poza konkursem) „Dragged Across Concrete” z udziałem
Mela Gibsona i konkursowy „Vox Lux” z Natalie Portman. W programie będzie można
obejrzeć m.in. najnowszą propozycję Juliana Schnabela „At Eternity's Gate” z
Willemem Dafoe w roli Vincenta van Gogha. Kilku bardzo cenionych twórców
zrealizowało swoje nowe filmy po angielsku. Po raz kolejny Yorgos Lanthimos,
który pokaże film „The Favorite”. Francuz Jacques Audiard przygotował angielskojęzyczny
film „The Sisters Brothers” z udziałem Jake’a Gyllenhaala i Joaquina Phoenixa.
Amazon Studio pokazuje nową wersję „Suspirii”, którą przed laty wymyślił Dario
Argento, a na nowo przeczytał Luca Guadagnino.
Zestaw nazwisk twórców, którzy w Wenecji pokażą swoje
najnowsze filmy jest imponujący. Mike Leigh z historycznym „Peterloo”, autor
oscarowego „Życia na podsłuchu” Florian Henkel Von Donnersmark z thrillerem
psychologicznym „Work Ohne Autor”, twórca oscarowego „Syna Szawła” Laszlo Nemes
z „Sunset”, bracia Coen niespodziewanie ukończą na festiwal „The Ballad of
Buster Scruggs” (a przecież miał być z tego serial Netflixa), Alfonso Cuaron
powraca do rodzinnego Meksyku z autobiograficznym filmem „Roma”. Będą w
konkursie nowe filmy, których autorami są: Olivier Assayas, Paul Greengrass (o
wydarzeniach na wyspie Utoya), Carlos Reygadas, Shinya Tsukamoto. Aż osiem
filmów w konkursie głównych to produkcje produkowane lub współprodukowane przez
amerykańską kinematografię. Dziesięć filmów jest z Europy, a jedynie trzy
reprezentują inne kontynenty (Australia, Meksyk, Japonia). Poza konkursem obejrzeć
będzie można filmy: Pablo Trapero, Amosa Gitaia, Valerii Bruni Tedeschi, Zhanga
Yimou, Emira Kusturicy, Siegieja Łoznicy, Tsai Ming-Liang i tutaj reprezentacja
„egzotycznych” kinematografii jest większa.
To w Wenecji, ale poza konkursem rzecz jasna, pokazany
zostanie dokończony już po śmierci giganta kina Orsona Wellesa jego „The Other
Side Of The Wind”, którego Netflix nie chciał pokazać w Cannes po tym jak
francuscy kiniarze powiedzieli „nie” polityce dystrybucyjnej tego producenta. Wygląda
na to, że Wenecja i Włosi nie mają z tym problemu i tym samym pozyskali tak
silne wsparcie. Podobnie sprawa ma się z HBO, które pokaże w Wenecji swój film „My
Brilliant Friend”. To będą pokazy specjalne. Podobnie jak to będzie miało miejsce
w przypadku rozszerzonej wersji „Drzewa życia” Terrence’a Malicka. Niestety w
oficjalnym programie nie ma filmów reprezentujących polską kinematografię.
Festiwal w Wenecji potrwa od 29 sierpnia do 8 września. Na czele jury stanie Guillermo del Toro, zdobywca Złotego Lwa w 2017 roku za "Kształt wody".
Oficjalny program festiwalu (wersja angielska)
VENICE FILM FESTIVAL— IN COMPETITION
“First Man,” Damien Chazelle (U.S.)
“The Mountain,” Rick Alverson (U.S.)
“Doubles Vies,” Olivier Assayas (France)
“The Sisters Brothers,” Jacques Audiard (France, Belgium,
Romania, Spain)
“The Ballad of Buster Scruggs,” Ethan and Joel Coen (U.S.)
“Vox Lux,” Brady Corbet (U.S.)
“Roma,” Alfonso Cuaron (Mexico)
“22 July,” Paul Greengrass (Norway, Iceland)
“Suspiria,” Luca Guadagnino (Italy)
“Work Ohne Autor,” Florian Henkel Von Donnersmark (Germany)
“The Nightingale,” Jennifer Kent (Australia)
“The Favorite,” Yorgos Lanthimos (U.S.)
“Peterloo,” Mike Leigh (U.K., U.S.)
“Capri-Revolution,” Mario Martone (Italy, France)
“What You Gonna Do When The World’s On Fire?”, Roberto
Minervini (Italy, U.S., France)
“Sunset,” Laszlo Nemes (Hungary, France)
“Freres Ennemis,” David Oelhoffen (France, Belgium)
“Neustro Tiempo,” Carlos Reygadas (Mexico, France, Germany,
Denmark, Sweeden)
“At Eternity’s Gate,” Julian Schnabel (U.S., France)
“Killing,” Shinya Tsukamoto (Japan)
OUT OF COMPETITION
SPECIAL EVENT
“The Other Side Of The Wind,” Orson Welles (U.S.)
“They’ll Love Me When I’m Dead,” Morgan Neville (U.S.)
SPECIAL SCREENINGS
“My Brilliant Friend,” Saverio Costanzo (Italy, Belgium)
“Il Diario Di Angela – Noi Due Cineasti,” Yervant Gianikian
(Italy)
FICTION
“Una Storia Senza Nome,” Roberto Andò (Italy)
“Les Estivants,” Valeria Bruni Tedeschi (France, Italy)
“A Star Is Born,” Bradley Cooper (U.S.)
“Mi Obra Maestra,” Gaston Duprat (Argentina, Spain)
“A Tramway in Jerusalem,” Amos Gitai (Israel, France)
“Un Peuple et Son Roi,” Pierre Schoeller (France, Belgium)
“La Quietud,” Pablo Trapero (Argentina)
“Dragged Across Concrete,” S. Craig Zahler (U.S.)
“Shadow,” Zhang Yimou (China)
NON-FICTION
“A Letter to a Friend In Gaza,” Amos Gitai (Israel)
“Aquarela,” Victor Kossakovsky (U.K., Germany)
“El Pepe, Una Vida Suprema,” Emir Kusturica (Argentina,
Uruguay, Serbia)
“Process,” Sergei Loznitsa (The Netherlands)
“Carmine Street Guitars,” Ron Mann (Canada)
“Isis, Tomorrow. The Lost Souls Of Mosul,” Francesca
Mannocchi, Alessio Romenzi (Italy, Germany)
“American Dharma,” Errol Morris (U.S., U.K.)
“Introduzione All’Oscuro,” Gaston Solnicki (Argentina,
Austria)
“1938 Diversi,” Giorgio Treves (Italy)
“Your Face,” Tsai Ming-Liang (Chinese Taipei)
“Monrovia, Indiana,” Frederick Wieseman (U.S.)
[źródło Variety]
[źródło Variety]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz