Rada Ministrów w dniu 24 lipca
br. przyjęła projekt ustawy o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej,
przedłożony przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Polski Instytut
Sztuki Filmowej (PISF) będzie wspierał finansowo produkcję utworów
audiowizualnych powstających w Polsce. Roczny budżet dofinansowań związany z
wprowadzanym systemem wsparcia został określony na poziomie maksymalnie 200 mln
zł.
Publikuję w całości komunikat
zamieszczony na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:
Zgodnie z projektem, producenci
audiowizualni, koproducenci oraz przedsiębiorcy wykonujący usługi na rzecz
produkcji utworów audiowizualnych będą mogli uzyskać zwrot części kosztów
poniesionych na produkcję w naszym kraju.
Wprowadzenie wsparcia finansowego
związanego z produkcją powoduje rozwój infrastruktury audiowizualnej w krajach,
gdzie realizowana jest duża liczba projektów zagranicznych. Przykładem
związanym z przyciąganiem dużych produkcji zagranicznych jest rozbudowa studiów
w Irlandii, Czechach, czy Chorwacji. Polska pozostaje jednym z nielicznych
państw europejskich, w którym brakuje tego typu rozwiązań (systemy wsparcia
finansowego istnieją lub są planowane w 29 państwach Europy). Prowadzi to do
stanu, w którym polski rynek audiowizualny przestaje być konkurencyjny w
stosunku do pozostałych rynków europejskich.
Przewidziany w projekcie system
wsparcia finansowego rozwiązuje najbardziej dotkliwy problem polskiego
przemysłu audiowizualnego, który mimo sukcesów artystycznych ostatnich lat i
postępującej profesjonalizacji produkcji jest narażony na stagnację. Dzięki
zaproponowanym rozwiązaniom nastąpi poprawa warunków funkcjonowania przemysłu
audiowizualnego w Polsce i stworzenie nowoczesnego systemu wparcia, które
wzmocnią pozycję polskiego sektora audiowizualnego na rynku międzynarodowym,
podniosą konkurencyjność krajowych firm działających w branży, a w dłuższej
perspektywie przyciągną do Polski poważne inwestycje zagraniczne w tym
sektorze.
Wsparcie finansowe będzie
przyznawane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Będzie ono przyznawane w
oparciu o maksymalnie uproszczone procedury kwalifikujące dany projekt do
uzyskania dofinansowania. Producent audiowizualny, koproducent lub
przedsiębiorca wykonujący usługi na rzecz produkcji utworów audiowizualnych
będzie mógł wystąpić do PISF z wnioskiem, który po ocenie formalnej, a także
przeprowadzeniu tzw. testu kwalifikacyjnego zawierającego kryteria oceny filmu
pod względem kulturowym i sektorowym (chodzi o identyfikację przesłanek
kulturowych związanych z utworem oraz ocenę wpływu produkcji danego utworu na
rozwój polskiego sektora audiowizualnego) –zawrze umowę, która będzie
gwarantowała producentowi późniejszy zwrot części poniesionych kosztów
kwalifikowalnych.
Wsparcie finansowe będzie
wypłacane dopiero po zakończeniu produkcji lub jej części i poniesieniu przez
producenta wszelkich kosztów z nią związanych, a także po dokonaniu analizy
dokumentacji przez niezależną firmę audytorską. System oparty o zwrot części
kosztów gwarantuje, że producent audiowizualny do uzyskania wsparcia
finansowego poniesie w Polsce określone koszty kwalifikowalne – tylko bowiem od
faktycznie poniesionych kosztów będzie mógł otrzymać refundację. Ważne jest
także, że przed uzyskaniem wsparcia producent co do zasady uiści należności
podatkowe związane z produkcją audiowizualną wykonywaną w Polsce.
Do najważniejszych zalet modelu
wsparcia finansowego produkcji audiowizualnej opartego o refundację kosztów
kwalifikowalnych można zaliczyć m.in.:
automatyczność procedur
kwalifikujących projekt do przyznania wsparcia finansowego;
transparentność i szybkość
procedur oraz łatwość kontroli i oceny wpływu tego systemu na rozwój
gospodarczy państwa;
prostotę obsługi administracyjnej
przez zaangażowanie minimalnej liczby podmiotów i osób w funkcjonowanie
mechanizmu i dystrybucję środków;
Roczny budżet dofinansowań
związany z wprowadzanym systemem wsparcia został określony na poziomie
maksymalnie 200 mln zł z uwzględnieniem w kolejnych latach wskaźnika inflacji.
Biorąc pod uwagę sąsiednie rynki audiowizualne jest to kwota, która pozwala zaistnieć
w świadomości światowych partnerów branżowych.
Aby system był efektywny,
wprowadzono obligatoryjne terminy obsługi beneficjentów – 28 dni na
rozpatrzenie wniosku i 28 dni na analizę raportu stanowiącego podstawę do
wypłaty środków. Sprawność obsługi jest bowiem szczególnie istotna z punktu
widzenia konkurencyjności w stosunku do systemów w innych krajach regionu.
W celu zapewnienia
przejrzystości, PISF będzie prowadzić jawny rejestr wsparcia produkcji
audiowizualnej, zawierający listę podmiotów wnioskujących o zachętę finansową,
beneficjentów zachęt, wysokości przyznanych środków oraz poziomu wykorzystania
całkowitej wartości dotacji na wsparcie w ciągu roku kalendarzowego.
Projekt zakłada, że co najmniej
10 proc. kwoty przeznaczanej na wsparcie finansowe PISF będzie przyznawał na
produkcję filmów i seriali animowanych. W ramach obecnie obowiązujących
systemów pomocy publicznej filmy animowane nie otrzymują wsparcia adekwatnego
do potrzeb tej części sektora audiowizualnego.
Nowe rozwiązania mają wejść w
życie po upływie miesiąca od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego
przepisu, który zacznie obowiązywać w innym terminie. [info mkidn]
***
Jest nadzieja na to, że w naszym kraju powstawać będą liczne zagraniczne produkcje. To zdecydowanie poprawić może sytuację polskiego rynku audiowizualnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz