Kilka dni temu pisałem o wynikach
sesji 2/2018 dotyczącej Programu Operacyjnego związanego z edukacją i upowszechnianiem
kultury filmowej, a w szczególności priorytetu dotyczącego festiwali filmowych.
Zdecydowana większość z nich nie otrzymała wsparcia instytutu. Do Polskiego
Instytutu Sztuki Filmowej wysłałem zapytanie dotyczące powodów (i tu się
poprawiam) nieprzyznania dofinansowania dla tak wielu wydarzeń. Poprosiłem też
o podanie kryteriów, którymi kieruje się instytut, przyznając środki.
Generalnie, tak jak wspominałem kilka dni temu, po prostu brakuje środków na
wsparcie tak wielu wydarzeń.
Szanowny Panie Redaktorze,
w odpowiedzi na Pana zapytanie
dotyczące drugiej sesji Programu Operacyjnego Edukacja i upowszechnianie
kultury filmowej przede wszystkim chcę podkreślić, że większość wniosków nie
została - jak Pan napisał - odrzucona, tylko nie uzyskała dofinansowania PISF.
To rozróżnienie ma znaczenie, gdyż zasadniczym powodem nieprzyznania dotacji
wielu wartościowym przedsięwzięciom było ograniczenie środków. Polski Instytut
Sztuki Filmowej dysponuje wyłącznie środkami publicznymi w wysokości
ograniczonej rocznym planem finansowym zatwierdzonym przez Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego. Budżet Programu Operacyjnego Edukacja i upowszechnianie
kultury filmowej na 2018 rok wynosi 25 mln zł. W związku z bardzo dużą ilością
wniosków w pierwszej sesji i wysokimi kwotami, o jakie się ubiegano, większość
środków została już wówczas rozdysponowana. Druga sesja zorganizowana została w
celu optymalnego rozdysponowania wszystkich środków przeznaczonych w ramach
tego programu.
Kryteria wyboru wniosków w
Priorytecie Festiwale filmowe są jawne, opublikowane na stronie internetowej
PISF. Poza oczywistymi względami formalnymi, zadania oceniane są wedle
poniższych kryteriów merytorycznych:
• wartość merytoryczna zadania, w
tym tradycja i ciągłość realizacji projektu,
• spójność i oryginalność
koncepcji zadania, atrakcyjność przekazu dla odbiorcy,
• unikalność i specyfika zadania
wyróżniająca je spośród innych zadań rozpatrywanych w Priorytecie,
• zasięg projektu,
• zróżnicowanie struktury
odbiorców lub uczestników oraz liczba uczestników,
• doświadczenie i kompetencje
zespołu w przygotowaniu i realizacji zadania,
• udział specjalistów w
przygotowaniu i realizacji zadania,
• różnorodność środowisk
zaangażowanych w realizację zadania,
• celowość, innowacyjność i
wieloaspektowość podjętej tematyki,
• adekwatność planowanych działań
oraz kosztów przeznaczonych na ich realizację w stosunku do przewidywanych
efektów,
• planowane efekty realizacji
zadania oraz jego ewaluacja,
• zadeklarowany udział
środków własnych oraz/lub pochodzących z innych źródeł.
Wobec szczupłości budżetu
dofinansowano zadania, które - według opisu przedstawionego w złożonych
wnioskach - w sposób najbardziej pełny realizują powyższe kryteria.
Pozdrawiam serdecznie,
Monika Piętas-Kurek
Kierownik
Dział Upowszechniania Kultury
Filmowej i Promocji
Rzecznik prasowy
***
Najważniejsze dla mnie są
oczywiście informacje o kryteriach w tym Programie Operacyjnym. Mam nadzieję,
że wielu organizatorom festiwali i wydarzeń pomogą one w kształtowaniu swoich
przyszłych działań.
Oczywiście dyskusyjna pozostaje
szczegółowa interpretacja poszczególnych punktów kryterium, w odniesieniu do
dofinansowanych lub niedofinansowanych wydarzeń filmowych.
Kolejny ruch w tej sprawie to
próba transparentnego ocenienia każdego z wydarzeń. Zapewne wielu twórców
niedofinansowanych festiwali uzna, że spełniają kryteria i chętnie poznaliby
zdanie osób w Instytucie, które oceniły ich wniosek.
Wniosek główny jest jednak bardzo
konkretny. Pieniędzy w tym programie jest za mało, aby móc wesprzeć wszystkich
chętnych. Otwartym pozostaje więc pytanie, czy podział środków na poszczególne
wydarzenia jest dobry. Niektóre dofinansowania wydarzeń filmowych i kwoty na
nie przeznaczone zastanawiają, a czasami zaskakują. Może warto to przemyśleć?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz