niedziela, 1 lipca 2018

Najlepsze filmy i seriale pierwszego półrocza

Twarze, plaże
Drugi kwartał i całe pierwsze półrocze moich filmowych i serialowych podróży przyniosło wiele znakomitych produkcji. Oto moja lista najlepszych doznań pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku. Na czele listy fantastyczny dokument, potem polski film z Cannes i niezwykły western zza wielkiej wody. Wśród seriali wygrała historyczna produkcja. Lubię przygody w kinie.

Drugi kwartał 2018 roku był zdecydowanie ciekawszy od filmowego pierwszego kwartału. Widać to wyraźnie przypatrując się liście najlepszych moich filmów pierwszego półrocza. Na pierwszym miejscu znalazł się znakomity dokument Agnes Vardy i JR, a tuż za nim nie mniej udana „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego. Zresztą filmy dokumentalne i polskie produkcje dominują na razie na liście moich ulubionych filmów 2018 roku. W czołowej 10 znalazło się bowiem pięć filmów dokumentalnych i cztery filmy z Polski (w tym trzy dokumenty). „Twarze, plaże” zabierają widza w piękną podróż śladem artystycznych „przygód” dwójki niezwykłych autorów. Wiele ich różni, jeszcze więcej łączy, a widz otrzymuje wspaniały portret artystycznej przyjaźni. „Zimnej wojny” przedstawiać nie trzeba, bo to film doskonale znany. Podpisuje się pod słowami, że siła filmu tkwi w jego skromności. Trzecie miejsce dla westernu „Hostiles”, który nie szczędzi widzom mocnych obrazów, ale przez który przemawia spory humanitaryzm. Ten film zbudowany jest na sile głównego bohatera, a Christian Bale wypadł znakomicie. Na czwartym miejscu znalazł się polski film dokumentalny „Miłość i puste słowa”, o którym mam nadzieje będzie jeszcze głośno. Moje odkrycie Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Pierwszą piątkę zamyka lider z pierwszego kwartału, mało ciągle znana produkcja Netflixa „Pusty i głupi gest”, który dziś wydaje mi się, że trafi przede wszystkim do tych osób, które lubią grzebać w historii kina, rozrywki czy popkultury.

O filmie „Czas mroku” się rozpisywałem i zdania nie zmieniam, bo ciągle to dla mnie świetne kino z polityką i historią na pierwszym planie. O historii dwóch wybitnych postaci opowiadają dwa kolejne na mojej liście filmy dokumentalne. Jeden z nich dotyczy polskiego reżysera Waleriana Borowczyka, a drugi projektanta mocy Alexsandra McQueena. Pod koniec pierwszej 10 znalazła się oscarowa animacja, która w mojej ocenie najbardziej zasługiwała w tym roku na Oscara, a potem ciągle mocny i niezmiennie wartościowy dokument o Michale Waszyńskim.

O sile mocnego drugiego weekendu najbardziej zaświadcza druga dziesiątka mojej listy, na której znalazły się przede wszystkim nowe filmy i to często znakomite i bardzo przeze mnie polecane. To tutaj jest poruszająca dokumentalna „Mała zagłada”, jest mocny dokument Marty Prus „Over the Limit”, jest bardzo udana polska komedia „Juliusz” (mocny przedpremierowy seans) i jeszcze kilka innych dokumentów.

Nieco inaczej wygląda lista najlepszych filmów wybranych jedynie pośród oficjalnych polskich kinowych premier. No i jest jeszcze lista aktualnie najlepszych dla mnie seriali 2018 roku. Tutaj oficjalnie miejsce to dla „Terroru”.

Tak to wygląda w telegraficznym skrócie moje podsumowanie pierwszego półrocza w filmie, kinie i w serialach. Lista 30 najlepszych moich filmów 2018 roku, po sześciu miesiącach, prezentuje się następująco:

MOJE NAJLEPSZE FILMY PIERWSZEGO PÓŁROCZA 2018

1. Twarze, plaże
2. Zimna wojna
3. Hostiles
4. Miłość i puste słowa
5. Pusty i głupi gest / A Futile and Stupid Gestur
6. Czas mroku
7. Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka
8. McQueen
9. The Breadwinner
10. Książę i dybuk

11. Mała zagłada
12. Juliusz
13. Over the Limit
14. Matangi / Maya / M.I.A.
15. Utoya, 22 lipca
16. Wyspa psów
17. Veronica
18. Król rozrywki
19. Genesis 2.0

20. Walc w alejkach
21. Brawl in Cell Block 99
22. Brexitmania
23. Deadpool 2
24. Kobiety złotego świtu
25. Roman J. Israel. Esq
26. Avengers: Wojna bez granic
27. Ramen. Smak wspomnień
28. Tully
29. Ikar / Icarus
30. Wybór króla / King's Choice

MOJE NAJLEPSZE SERIALE PIERWSZEGO PÓŁROCZA 2018 ROKU

1. Terror
2. Unbreakable Kimmy Schmidt. Sezon 1
3. The OA
4. The Crown. Sezon 2
5. Bardzo dziki kraj / Wild Wild Country
6. Dzienniki Zen Garry'ego Shandlinga
7. Manhunt: Unabomber
8. Homeland. Sezon 7
9. Trust
10. American Vandal

PREMIERY KINOWE STYCZEŃ – CZERWIEC 2018

1. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
2. Niemiłość
3. Zimna wojna
4. Wieża. Jasny dzień.
5. Lady Bird
6. W ułamku sekundy
7. Dusza i ciało
8. Czas mroku
9. Tamte dni, tamte noce
10. Atak paniki

11. Wyspa psów
12.. Pomniejszenie
13. Jeszcze nie koniec
14. The Disaster Artist
15. Pomiędzy słowami
16. Deadpool 2
17. Avengers: Wojna bez granic
18. Tully
19. Nić widmo
20. Czwarta władza

21. Jestem najlepsza. Ja, Tonya
22. Ciche miejsce
23. Kształt wody
24. Przebudzenie dusz
25. Bliskość
26. Happy End
27. Gra o wszystko

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz