Nagrodę za Całokształt Twórczości podczas 26. Międzynarodowego
Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage odbierze w tym roku Witold
Sobociński. Wydarzenie odbędzie się w Bydgoszczy w dniach 10-17 listopada 2018
roku.
W oficjalnym komunikacie przeczytać można:
„Witold Sobociński jest jednym z najwybitniejszych polskich
filmowców, autorem zdjęć o światowej sławie. Jego dorobek obejmuje ponad 90
filmów fabularnych, dokumentalnych i seriali. Rozgłos międzynarodowy przyniosły
Witoldowi Sobocińskiemu już zdjęcia do jednej z pierwszych etiud, utrzymanego w
stylu włoskiego neorealizmu filmu Łodzie wypływają o świcie (reż. R. Ber,
1955), w którym ukazał jedność człowieka i żywiołów.
W okresie studiów w Szkole Filmowej był muzykiem w
legendarnym zespole jazzowym Melomani. Słuch muzyczny, poczucie rytmu i
umiejętność improwizacji znalazły wyraz w sztuce operatorskiej. Rytm i
harmonia, dynamika i subtelność obecne w kompozycji obrazu filmowego są ważnymi
wyróżnikami zdjęć Witolda Sobocińskiego.
W filmach Ręce do góry (reż. J. Skolimowski, 1967) i
Wszystko na sprzedaż (reż. A. Wajda, 1968) wprowadził oryginalne, autorskie
formy wypowiedzi operatorskiej ukazujące doświadczenie wewnętrzne postaci.
Kolejne filmy realizował m.in. z Krzysztofem Zanussim, Jerzym Kawalerowiczem, Romanem
Polańskim, Jerzym Wójcikiem.
W sztuce operatorskiej Witolda Sobocińskiego bardzo dużą
rolę odgrywają kolor i światło. Nadaje barwie funkcję dramaturgiczną. Tworzy
zestawienia barwne dotyczące poszczególnych scen, opowiadające o świecie
zewnętrznym i przestrzeni wewnętrznej postaci. W doborze barw inspiruje się
malarstwem różnych epok. Przykładem są m.in. filmy Trzecia część nocy (reż. A.
Żuławski, 1971), Szpital przemienienia (reż. E. Żebrowski, 1978), Widziadło
(reż. M. Nowicki, 1983), O-bi, o-ba: Koniec cywilizacji (reż. P. Szulkin,
1983).
Do szczytowych osiągnięć sztuki filmowej, ze względu na
koncepcję barwną i sposób ukazania przestrzeni należą zdjęcia do filmów Wesele
(reż. A. Wajda, 1972) i Sanatorium pod klepsydrą (W.J. Has, 1973).
Witold Sobociński poszukując formy obrazu przestrzega zasady
nie powtarzania rozwiązań, które zastosował we wcześniejszych filmach. Dąży do
stworzenia oryginalnej, niepowtarzalnej formy artystycznej w każdym
realizowanym dziele. Wybrany styl zachowuje w całym filmie zgodnie z przyjętymi
założeniami estetycznymi.
Od 1980 roku jest profesorem w PWSFTiTv w Łodzi, mistrzem
dla kilku pokoleń polskich operatorów. Jest głową rodu operatorów filmowych.
Jest ojcem zmarłego w 2001 roku operatora Piotra Sobocińskiego, dziadkiem
operatorów Piotra Sobocińskiego jr. i Michała Sobocińskiego”.
Tekst zredagowany na podstawie artykułu Seweryna
Kuśmierczyka
Nasz tegoroczny laureat Nagrody za Całokształt Twórczości z
wielką chęcią podzieli się swą wiedzą i doświadczeniem z uczestnikami festiwalu
Camerimage w trakcie szeregu spotkań zaplanowanych z okazji jego pobytu w
Bydgoszczy. Witold Sobociński podpisze również dedykowane jego twórczości
Czarne Albumy, które zostaną przygotowane przez zespół Camerimage. Już dzisiaj
zapraszamy do wzięcia udziału w tych wydarzeniach. [informacja prasowa, foto Anna Konop]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz