środa, 29 stycznia 2020

„Oficer i szpieg” na czele nominacji do Cesarów


[SEZON NAGRÓD 2019/2020] Francuska Akademia Filmowa ogłosiła nominacje do Cesarów, swoich dorocznych nagród podsumowujących sezon filmowy w tym kraju. Najwięcej nominacji zdobył „Oficer i szpieg” w reżyserii Romana Polańskiego.

„Oficer i szpieg” zdobył 12 nominacji do Cesarów, w tym aż trzy dla samego Polańskiego – za produkcję, reżyserię i scenariusz. Te wyróżnienia to poparcie środowiska filmowego dla tego twórcy, który w ostatnich miesiącach ponownie musiał skonfrontować się z oskarżeniami o dawne niestosowne zachowanie. Wśród nominacji dla filmu są też te dla m.in. Pawła Edelmana za zdjęcia, Alexandre Desplata za muzykę i za kreacje aktorskie. „Oficer i szpieg” zdobył Srebrnego Lwa na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji. We Francji film obejrzało ponad 1,4 miliona widzów.

11 nominacji do Cesara zdobył film „Nędznicy”, francuska produkcja zabiegająca o tegorocznego Oscara dla produkcji międzynarodowej. I moim zdaniem faworyt tegorocznych francuskich Cesarów. O 10 nagród Francuskiej Akademii Filmowe zabiega „Portret kobiety w ogniu”.

O tytuł najlepszego francuskiego filmu 2019 roku rywalizują także: „Oh Mercy” Arnauda Desplechina, „La Belle époque” Nicolasa Bedosa, „By The Grace of God” Francoisa Ozona, a także „The Specials” Erica Toledano i Oliviera Nakache'a.

Wśród najlepszych filmów zagranicznych znalazły się m.in.: „Joker”, „Pasożyt”, „Pewnego razu… w Hollywood”, „Ból i blask”, „Zdrajca” i „Młody Ahmed”.

Laureaci nagród ogłoszeni zostaną 28 lutego. Oto pełna lista nominacji (wersja angielska):

Best Film

“La Belle Epoque,” Nicolas Bedos [PRZEŻYJMY TO JESZCZE RAZ]
“By The Grace of God,” François Ozon [DZIĘKI BOGU]
“The Specials,” Eric Toledano, Olivier Nakache [NADZWYCZAJNI]
“An Officer And A Spy,” Roman Polanski [OFICER I SZPIEG]
“Les Miserables,” Ladj Ly [NĘDZNICY]
“Portrait Of A Lady On Fire,” Céline Sciamma [PORTRET KOBIETY W OGNIU]
“Oh Mercy,” Arnaud Desplechin

Best Director

François Ozon, “By The Grace of God”
Eric Toledano, Olivier Nakache, “The Specials”
Roman Polanski, “An Officer And A Spy”
Ladj Ly, “Les Miserables”
Céline Sciamma, “Portrait Of A Lady On Fire”
Arnaud Desplechin, “Oh Mercy”

Best Actress

Anais Demoustier, “Alice and The Mayor”
Eva Green, “Proxima”
Adele Haenel, “Portrait Of A Lady On Fire”
Chiara Mastroianni, “Chambre 212”
Noemie Merlant, “Portrait Of A Lady On Fire”
Doria Tillier, “La belle époque”
Karin Viard, “The Perfect Nanny”

Best Actor

Daniel Auteuil, “La belle époque”
Damien Bonnard, “Les Miserables”
Vincent Cassel, “The Specials”
Jean Dujardin, “An Officer and a Spy”
Read Kateb, “The Specials”
Melvil Poupaud, “By The Grace of God”
Roschdy Zem, “Oh Mercy”

Best Foreign Film

“Pain and Glory,” Pedro Almodovar
“The Young Ahmed,” Jean-Pierre and Luc Dardenne
“Joker,” Todd Phillips
“Lola vers la mer,” Laurent Micheli
“Once Upon a Time in Hollywood,” Quentin Tarantino
“Parasite,” Bong Joon-Ho
“The Traitor,” Marco Bellocchio

Best Documentary

“68, mon père et les clous,” Samuel Bigiaoui
“La cordillere des songes,” Patricio Guzman
“Lourdes,” Thierry Demaizière, Alain Teurlai
“M,” Yolande Zauberman
“Wonder Boy Olivier Rousteing, ne sous X,” Anissa Bonnefont

Best First Film

“Atlantics,” Mati Diop
“Nom de la terre, Edouard Bergeon
“Wolf’s Call,” Antonin Baudry
“Les Miserables,” Ladj Ly
“Papicha,” Mounia Meddour

Best Original Screenplay

Nicolas Bedos, “La Belle Epoque”
François Ozon, “By The Grace of God”
Eric Toledano, Olivier Nakache, “The Specials”
Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti, “Les Miserables”
Céline Sciamma, “Portrait Of A Lady On Fire”

Best Adapted Screenplay

Costa-Gavras, “Adults in the Room”
Roman Polanski, Robert Harris, “An Officer and a Spy”
Jeremy Clapin, Guillaume Laurent, “I Lost My Body”
Arnaud Desplechin, Lea Mysius, “Oh Mercy”
Dominik Moll, Gilles Marchand, “Seuls les bêtes”

Best Supporting Actress

Fanny Ardant, “La Belle Époque”
Josiane Balasko, “By The Grace of God”
Laure Calamy, “Seules les Bêtes
Sara Forestier, “Oh Mercy”
Hélène Vincent, “The Specials”

Best Supporting Actor

Swann Arlaud, “By The Grace of God”
Grégory Gadebois, “An Officer and a Spy”
Louis Garrel, “An Officer and a Spy”
Benjamin Lavernhe, “Mon Inconnue”
Denis Ménochet, “By The Grace of God’

Best Female Newcomer

Luàna Bajrami, “Portrait of a Young Lady on Fire”
Céleste Brunnquell, “Les Éblouis”
Lyna Khoudri, “Papicha”
Nina Meurisse, “Camille”
Mama Sané, “Atlantics”

Best Male Newcomer

Anthony Bajon, “Au Nom de la Terre”
Benjamin Lesieur, “The Specials”
Alexis Manenti, “Les Misérables”
Liam Pierron, “La Vie Scolaire”
Djebril Zonga, “Les Misérables”

Best Animated Feature

“La Fameuse Invasion des Ours en Sicile,” Lorenzo Mattotti
“Les Hirondelles de Kaboul,” Zabou Breitman
“I Lost My Body,” Jérémy Clapin

Best Editing

Anna Danché, Florent Vassault, “La belle époque”
Laure Gardette, “By The Grace of God”
Dorian Rigal-Ansous, “The Specials”
Hervé de Luze, “An Officer and a Spy”
Flora Volpeliere, “Les Miserables”

Best Cinematography

Nicolas Bolduc, “La Belle Epoque”
Pawel Edelman, “An Officer and a Spy”
Julien Poupard, “Les Miserables”
Claire Mathon, ” Portrait of a Young Lady on Fire”
Irina Lubtchansky “Oh Mercy”

Best Costums

EMMANUELLE YOUCHNOVSKI – LA BELLE ÉPOQUE
THIERRY DELETTRE – EDMOND
PASCALINE CHAVANNE – J’ACCUSE
ALEXANDRA CHARLES – JEANNE
DOROTHÉE GUIRAUD – PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

Best Production Design

STÉPHANE ROZENBAUM – LA BELLE ÉPOQUE
BENOÎT BAROUH – LE CHANT DU LOUP
FRANCK SCHWARZ – EDMOND
JEAN RABASSE – J’ACCUSE
THOMAS GRÉZAUD – PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

Best Original Score

FATIMA AL QADIRI – ATLANTIQUE
ALEXANDRE DESPLAT – J’ACCUSE
DAN LÉVY – J’AI PERDU MON CORPS
MARCO CASANOVA, KIM CHAPIRON – LES MISÉRABLES
GRÉGOIRE HETZEL – ROUBAIX, UNE LUMIÈRE

Best Sound

RÉMI DARU, SÉVERIN FAVRIAU, JEAN-PAUL HURIER – LA BELLE ÉPOQUE
NICOLAS CANTIN, THOMAS DESJONQUÈRES, RAPHAËL MOUTERDE, OLIVIER GOINARD, RANDY THOM – LE CHANT DU LOUP
LUCIEN BALIBAR, AYMERIC DEVOLDÈRE, CYRIL HOLTZ, NIELS BARLETTA – J’ACCUSE
ARNAUD LAVALEIX, JÉRÔME GONTHIER, MARCO CASANOVA – LES MISÉRABLES
JULIEN SICART, VALÉRIE DE LOOF, DANIEL SOBRINO – PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz