Nominacje do 92. edycji Oscarów wzbudziły
emocje i sporo komentarzy. Jak co roku. Nas cieszy nominacja dla „Bożego ciała”
w kategorii Film Międzynarodowy, ale to inne kategorie są szeroko omawiane na świecie. Najwięcej nominacji do Oscara zdobył „Joker”, który rywalizuje o 11
nagród.
Drugi rok z rzędu i drugi raz w
historii film z uniwersum superbohaterskiego, choć tym razem nie mający za
wiele z nim wspólnego, otrzymuje nominację do Oscara w kategorii Najlepszy
Film. Mało tego, „Joker” zdobył największą liczbę nominacji do tegorocznych
Oscarów i zabiega o 11 wyróżnień. To rekordowe osiągnięcie dla filmu o
superbohaterach i bazującego na postaciach z komiksu. Wielki sukces filmu
docenionego Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji w 2019 roku oraz m.in. Złotą
Żabą w Toruniu na EnergaCamerimage. Nie bez znaczenia dla oscarowego sukcesu
filmu było także ogromne zainteresowanie tą opowieścią na świecie i ponad
miliard dolarów wpływów do kas kin. Jeśli Akademia pójdzie tym tropem, to
„Joker” może powtórzyć sukces „Kształtu wody”, który po nagrodzie głównej w
Wenecji, zdobył potem najważniejszego Oscara. „Joker” zdecydowanie zasługuje na
najważniejszą nagrodę Akademii, ale droga do Oscara wcale nie będzie łatwa.
Wokół filmu toczą się zaciekłe dyskusje, a jego depresyjny charakter nie
wszystkim w Hollywood odpowiada (nominacje do Oscara mówią coś innego).
„Joker” zdobył 11 nominacji, w
tym za najlepszy film, co przyniosło kolejną nominację dla Bradleya Coopera,
który współprodukował ten film. Bradley Cooper ma już osiem nominacji do
Oscara, ale samej nagrody nigdy nie zdobył. Swoją tegoroczną ósmą nominację
otrzymał rok po trzech nominacjach zdobytych za „Narodziny gwiazdy”, których
był reżyserem, współproducentem i współscenarzystą. Lata temu Cooper był
gwiazdą komedii „Kac Vegas”, która związała go z reżyserem Toddem Phillipsem,
który w tym roku za „Jokera” zdobył trzy nominacje do Oscara, także za
produkcję oraz za reżyserię i scenariusz adaptowany (co sugeruje wyraźnie
związki z komiksami). Przed laty Phillips zdobył nominację do Oscara za „Borata”,
ale dziś uprawia inne kino. „Jokera” nominowano też za: zdjęcia (Lawrence Sher
– Złota Żaba festiwalu EnergaCamerimage), kostiumy, charakteryzację, muzykę (Hildur
Guðnadóttir jest jedną z nielicznych kobiet docenionych za muzykę oryginalną),
montaż, dźwięk i montaż efektów dźwiękowych. Ostatnia i najważniejsza kategoria
to Najlepszy Aktor i czwarta w karierze nominacja dla Joaquina Phoenixa. Jeśli
ona nie zamieni się w tym roku w Oscara to będzie skandal.
O tytuł najlepszego filmu roku
rywalizują i po 10 nominacji do Oscarów otrzymały: „Pewnego razu… w Hollywood”,
„Irlandczyk” i „1917”. Listę dziewięciu najlepszych filmów roku uzupełniają
zaś: „Le Mans ‘66”, „Jojo Rabbit”, „Małe kobietki”, „Historia małżeńska” i
„Parasite” z Korei Południowej. Liczne nominacje dla tego ostatniego filmu
cieszą szczególnie. Kolejny rok z rzędu film nieanglojęzyczny jest w gronie
najlepszych produkcji roku. W 2019 nominacje otrzymały „Roma” i „Zimna wojna”.
„Parasite” zdobył w sumie sześć nominacji, także za reżyserię, scenariusz,
scenografię, montaż i dla filmów międzynarodowych. Dla Korei Południowej to
pierwsza w historii nominacja i zapewne pierwszy Oscar, bo „Parasite” jest
faworytem wśród filmów międzynarodowych. W tej, tak ważnej dla nas kategorii,
docenione zostało „Boże ciało” Jana Komasy oraz dokumentalna „Kraina miodu” z
Północnej Macedonii, „Nędznicy” z Francji, „Ból i blask” z Hiszpanii. Nie ma
wątpliwości, że „Parasite” jest w tym roku faworytem kategorii Film
Międzynarodowy i nic nie wskazuje na to, aby ktoś mógł mu odebrać tę nagrodę. „Boże
ciało” jest 12. w historii polskim filmem nominowanych w kategorii Film
Międzynarodowy (kiedyś nieanglojęzyczny).
Todd Phillips to nie jedyny
twórca, który zdobył w tym roku trzy nominacje do Oscarów. Za produkcję,
reżyserię i scenariusz doceniono także Quentina Tarantino („Pewnego razu…),
Sama Mendesa („1917”), Noaha Baumbacha („Historia małżeńska”) i Joon Ho Bonga
(„Parasite”). Bradley Cooper to nie jedyny aktor doceniony w tym roku nominacją
za produkcyjny wkład w powstawanie filmu. Nominacje takie otrzymali także
Robert De Niro za „Irlandczyka” i Taika Waititi za „Jojo Rabbit”. Pozostając
jeszcze przy nominacjach producenckich, warto odnotować dwie nominacje dla Emmy
Tillinger Koskoff, docenionej za „Irlandczyka” i „Jokera”.
Todd Phillips, Quentin Tarantino,
Sam Mendes, Joon Ho Bong i Martin Scorsese otrzymali nominacje za reżyserię.
Scorsese doceniony za „Irlandczyka” zdobył swoją dziewiątą w karierze nominację
za reżyserię i jest obecnie najczęściej wyróżnianym w tej kategorii żyjącym
twórcą. Więcej nominacji do Oscara za reżyserię ma tylko William Wyler, który
zdobył ich 12.
W kategoriach aktorskich obyło
się bez większych niespodzianek. Do dwóch kategorii kandyduje Scarlett
Johansson, doceniona za pierwszy plan w „Historii małżeńskiej” i drugoplanową
rolę w „Jojo Rabbit”. To jej pierwsze nominacje w aktorskiej karierze. Popularna
aktorka dołącza do wykonawców, docenianych w jednym roku podwójnymi nominacjami,
a jest ich w historii tylko jedenaścioro. Przedstawicielką afro-amerykańskich
aktorek i aktorów jest w tym roku tylko Cynthia Erivo, która drugą nominację do
Oscara otrzymała za piosenkę oryginalną. Saoirse Ronan w wieku 25 lat zdobyła
swoją czwartą nominację do Oscara, co czyni ją drugą najmłodszą aktorką
docenioną tyloma wyróżnieniami Akademii (najmłodszą aktorką z czterema
nominacjami jest ciągle Jennifer Lawrence).
W kategorii doceniającej
najlepszych aktorów pierwszoplanowych obok Phoenixa znaleźli się: Leonardo
DiCaprio, Adam Driver, Jonathan Pryce i ku mojej radości Antonio Banderas za rolę
w filmie Almodovara, dla którego jest to pierwsza nominacja w karierze. Jeśli kogoś brakuje to Tarona Egertona za „Rocketmana”.
Wśród najlepszych aktorek pierwszoplanowych, poza wspomnianą Johansson nominacje zdobyły, zgodnie
z oczekiwaniami: Cynthia Erivo, Saoirse Ronan, Charlize Theron, Renee
Zellweger. Nie ma też sensacji w kategorii doceniającej aktorów drugoplanowych,
gdzie dojdzie do królewskiego starcia: Tom Hanks, Anthony Hopkins, Brad Pitt,
Al Pacino, Joe Pesci. Wszyscy oni to laureaci Oscarów! Za to wśród aktorek drugoplanowych dość niespodziewanie
znalazły się Kathy Bates i Florence Pugh oraz doceniane zazwyczaj w tej
kategorii w tym sezonie nagród Laura Dern i Margot Robbie. Wśród pominiętych znalazła
się Jennifer Lopez, powszechnie chwalona za udział w „Ślicznotkach” oraz
Awkwafina za „Kłamstewka”. Nie ma też nominacji dla Eddiego Murphy’ego i Adama
Sandlera. Szkoda.
Na liście nominowanych za
reżyserię nie ma kobiet i Akademia spodziewając się ataku niezadowolonych poinformowała,
że w tym roku na liście wszystkich nominacji do Oscara znalazły się 62 kobiety,
co stanowi jedną trzecią ogółu nominowanych. Z innych ciekawostek. Wyróżniony
za nowe „Gwiezdne wojny” John Williams otrzymał swoją 47 nominację do Oscara za
muzykę oryginalną, a 52 razem z piosenkami. To rekordowe osiągnięcie dla twórcy
będącego aktywnym zawodowo. Netflix zdobył w sumie 24 nominacje do Oscara i
jest rekordzistą, Sony ma tych nominacji 20, ale malutka firma Neon – założona zaledwie
trzy lata temu – dzięki dystrybucji „Parasite” i „Krainy miodu” zdobyła osiem
nominacji.
Relacja z ogłoszenia nominacji do
Oscara miała miejsce w muzeum Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej,
przedsięwzięcia za 388 mln dolarów, które ma być otwarte jeszcze w tym roku. Laureatami nagród honorowych Akademii są w tej edycji: Lina Wertmüller, David Lynch, Wes Studi i za działalność
humanitarną Geena Davis. Gala wręczenia Oscarów odbędzie się 9 lutego 2020 roku (z 9 na 10 lutego czasu
polskiego). Po raz drugi wydarzenie to nie będzie miało gospodarza.
Pełna lista nominacji:
NAJLEPSZY FILM
FORD V FERRARI / LE MANS ’66 - Peter
Chernin, Jenno Topping, James Mangold
THE IRISHMAN / IRLANDCZYK - Martin Scorsese, Robert De Niro, Jane Rosenthal, Emma Tillinger Koskoff
JOJO RABBIT - Carthew Neal, Taika Waititi
JOKER - Todd Phillips, Bradley Cooper, Emma Tillinger Koskoff
LITTLE WOMEN / MAŁE KOBIETKI - Amy Pascal
MARRIAGE STORY / HISTORIA MAŁŻEŃSKA - Noah Baumbach, David Heyman
1917 - Sam Mendes, Pippa Harris, Jayne-Ann Tenggren, Callum McDougall
ONCE UPON A TIME...IN HOLLYWOOD / PEWNEGO RAZU… W HOLLYWOOD - David Heyman, Shannon McIntosh, Quentin Tarantino
PARASITE - Kwak Sin Ae, Joon Ho Bong
FILM MIĘDZYNARODOWY
CORPUS CHRISTI / BOŻE CIAŁO reż.
Jan Komasa (Polska)
HONEYLAND / KRAINA MIODU reż. Tamara
Kotevska, Ljubo Stefanov (Północna Macedonia)
LES MISÉRABLES / NĘDZNICY reż. Ladj
Ly (Francja)
PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK reż.
Pedro Almodovar (Hiszpania)
PARASITE reż. Joon Ho Bong (Korea Południowa)
REŻYSERIA
Martin Scorsese, „The Irishman” /
„Irlandczyk”
Todd Phillips, „Joker”
Sam Mendes, „1917”
Quentin Tarantino, „Once Upon a
Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
Joon Ho Bong, „Parasite”
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI MĘSKIEJ
Antonio Banderas „Pain and Glory”
/ „Ból i blask”
Leonardo DiCaprio „Once Upon a
Time in Hollywood” / „Pewnego razu… w Hollywood”
Adam Driver „Marriage Story” / „Historia
małżeńska”
Joaquin Phoenix „Joker”
Jonathan Pryce „The Two Popes” /
„Dwóch papieży”
AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI KOBIECEJ
Cynthia Erivo „Harriet”
Scarlett Johansson „Marriage Story”
/ „Historia małżeńska”
Saoirse Ronan „Little Women” / „Małe
kobietki”
Charlize Theron „Bombshell” /
„Gorący temat”
Renee Zellweger „Judy”
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Tom Hanks, „A Beautiful Day in
the Neighborhood” / „Cóż za piękny dzień”
Anthony Hopkins, „The Two Popes”
/ „Dwóch papieży
Al Pacino, „The Irishman” / „Irlandczyk”
Joe Pesci, „The Irishman” / „Irlandczyk”
Brad Pitt, „Once Upon a Time in
Hollywood”
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Kathy Bates, „Richard Jewell”
Laura Dern, „Marriage Story” / „Historia
małżeńska”
Scarlett Johannson, „Jojo Rabbit”
Florence Pugh, „Little Women” / „Małe
kobietki”
Margot Robbie, „Bombshell” / „Gorący
temat”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
„The Irishman” / „Irlandczyk”,
Steven Zaillian
„Jojo Rabbit”, Taika Waititi
„Joker”, Todd Phillips, Scott
Silver
„Little Women” / „Małe kobietki”,
Greta Gerwig
„The Two Popes” / „Dwóch papieży”,
Anthony McCarten
SCENARIUSZ ORYGINALNY
„Knives Out” / „Na noże”, Rian
Johnson
„Marriage Story” / „Historia
małżeńska”, Noah Baumbach
„1917”, Sam Mendes, Krysty
Wilson-Cairns
„Once Upon a Time in Hollywood”,
Quentin Tarantino
„Parasite”, Joon-ho Bong, Jin Won
Han
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„How to Train Your Dragon: The
Hidden World” / „Jak wytresować smoka 3” Dean DeBlois, Bradford Lewis, Bonnie
Arnold
„I Lost My Body” / „Zgubiłem moje
ciało” Jérémy Clapin, Marc du Pontavice
„Klaus” Sergio Pablos, Jinko
Gotoh, Marisa Román
„Missing Link” / „Praziomek” Chris
Butler, Arianne Sutner, Travis Knight
„Toy Story 4” Josh Cooley, Mark
Nielsen, Jonas Rivera
PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„American Factory” / „Amerykańska
fabryka”, Steven Bognar, Julia Reichert, Jeff Reichert
„The Cave”, Feras Fayyad,
Kirstine Barfod, Sigrid Dyekjær
„The Edge of Democracy”, Petra Costa,
Joanna Natasegara, Shane Boris, Tiago Pavan
„For Sama”, Waad Al-Kateab,
Edward Watts
„Honeyland” / „Kraina miodu”,
Tamara Kotevska, Ljubo Stefanov, Atanas Georgiev
ZDJĘCIA
„The Irishman”, Rodrigo Prieto
„Joker”, Lawrence Sher
„The Lighthouse”, Jarin Blaschke
„1917”, Roger Deakins
„Once Upon a Time in Hollywood”,
Robert Richardson
MONTAŻ
„Ford v Ferrari”, Michael
McCusker, Andrew Buckland
„The Irishman”, Thelma
Schoonmaker
„Jojo Rabbit”, Tom Eagles
„Joker”, Jeff Groth
„Parasite”, Jinmo Yang
MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
„Ford v Ferrari”, Donald Sylvester
„Joker”, Alan Robert Murray
„1917”, Oliver Tarney, Rachel
Tate
„Once Upon a Time in Hollywood”,
Wylie Stateman
„Star Wars: The Rise of Skywalker”
/ „Gwiezdne wojny: Skywalker. Odrodzenie”, Matthew Wood, David Acord
DŹWIĘK
„Ad Astra”, Gary Rydstrom, Tom Johnson i Mark
Ulano
„Ford v Ferrari”, Paul Massey, David Giammarco
i Steven A. Morrow
„Joker”, Tom Ozanich, Dean
Zupancic i Tod Maitland
„1917”, Mark Taylor i Stuart
Wilson
„Once Upon a Time in Hollywood”, Michael
Minkler, Christian P. Minkler i Mark Ulano
SCENOGRAFIA
„The Irishman”, Scenografia: Bob
Shaw; Dekoracja wnętrz: Regina Graves
„Jojo Rabbit”, Scenografia: Ra Vincent;
Dekoracja wnętrz: Nora Sopková
„1917”, Scenografia: Dennis
Gassner; Dekoracja wnętrz: Lee Sandales
„Once Upon a Time in Hollywood”, Scenografia:
Barbara Ling; Dekoracja wnętrz: Nancy Haigh
„Parasite”, Scenografia: Lee Ha
Jun; Dekoracja wnętrz: Cho Won Woo
MUZYKA
„Joker”, Hildur Guðnadóttir
„Little Women”, Alexandre Desplat
„Marriage Story”,Randy Newman
„1917”, Thomas Newman
„Star Wars: The Rise of Skywalker”,
John Williams
PIOSENKA
„I Can’t Let You Throw Yourself
Away” z filmu „Toy Story 4”; muzyka i słowa Randy Newman
„I’m Gonna Love Me Again” z filmu
„Rocketman; muzyka Elton John; słowa Bernie Taupin
„I’m Standing With You” z filmu „Breakthrough;
muzyka i słowa Diane Warren
„Into the Unknown” z filmu „Frozen
II” / „Kraina lodu II”; muzyka i słowa Kristen Anderson-Lopez I Robert Lopez
„Stand Up” z filmu „Harriet”; muzyka
i słowa Joshuah Brian Campbell, Cynthia Erivo
CHARAKTERYZACJA / FRYZURY
„Bombshell”, Kazu Hiro, Anne
Morgan i Vivian Baker
„Joker”, Nicki Ledermann i Kay
Georgiou
„Judy”, Jeremy Woodhead
„Maleficent: Mistress of Evil” /
„Czarownica 2”, Paul Gooch, Arjen Tuiten i David White
„1917”, Naomi Donne, Tristan
Versluis i Rebecca Cole
KOSTIUMY
„The Irishman”, Sandy Powell,
Christopher Peterson
„Jojo Rabbit”, Mayes C. Rubeo
„Joker”, Mark Bridges
„Little Women”, Jacqueline Durran
„Once Upon a Time in Hollywood”,
Arianne Phillips
EFEKTY WIZUALNE
„Avengers Endgame”, Dan DeLeeuw,
Russell Earl, Matt Aitken, Dan Sudick
„The Irishman”, Pablo Helman,
Leandro Estebecorena, Nelson Sepulveda-Fauser, Stephane Grabli
„1917” Guillaume Rocheron, Greg
Butler, Dominic Tuohy
„The Lion King” Robert Legato, Adam
Valdez, Andrew R. Jones, Elliot Newman
„Star Wars: The Rise of Skywalker”
Roger Guyett, Neal Scanlan, Patrick Tubach, Dominic Tuohy
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„Dcera”, Daria Kashcheeva
„Hair Love”, Matthew A. Cherry i
Karen Rupert Toliver
„Kitbull”, Rosana Sullivan i
Kathryn Hendrickson
„Memorable”, Bruno Collet i
Jean-François Le Corre
„Sister”, Siqi Song
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY
„In the Absence”, Yi Seung-Jun i
Gary Byung-Seok Kam
„Learning to Skateboard in a
Warzone”, Carol Dysinger i Elena Andreicheva
„Life Overtakes Me”, Kristine
Samuelson, John Haptas
„St. Louis Superman”, Smriti
Mundhra i Sami Khan
„Walk Run Cha-Cha”, Laura Nix i
Colette Sandstedt
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM FABULARNY
„Brotherhood”, Meryam Joobeur i
Maria Gracia Turgeon
„Nefta Football Club”, Yves Piat
i Damien Megherbi
„The Neighbors’ Window”, Marshall
Curry
„Saria”, Bryan Buckley i Matt
Lefebvre
„A Sister”, Delphine Girard
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz