Krytycy cenionego francuskiego „Cahiers du cinéma” przedstawili listę swoich najlepszych filmów 2019 roku. To tutaj narodziła się francuska Nowa Fala, nie dziwi więc pierwsze miejsce w tym zestawieniu.
Za najlepszy film 2019 roku
francuscy krytycy uznali „Jean-Luc Godard. Imaginacje”, ni to fabułę, nie to
eksperymentalny film w reżyserskich poszukiwaniach giganta kina. Obraz
"Jean-Luc Godard. Imaginacje" to awangardowy esej, będący kolażem
m.in. z klasycznych dzieł filmowych, telewizyjnych newsów oraz amatorskich
filmów rodem z YouTube'a. 88-letni twórca, wcielając się w rolę narratora,
prowadzi nas przez fascynujący labirynt własnego umysłu, w którym Pierre Paolo
Passolini sąsiaduje z Alfredem Hitchockiem i Michaelem Bay'em, Jan Sebastian
Bach z Włodzimierzem Wysockim, a John Milton z Fiodorem Dostojewskim.
"Jean-Luc Godard. Imaginacje" to kino ery multimediów, w której
odbiorcy nieustająco bombardowani są fragmentarycznymi obrazami i dźwiękami z
ekranów telewizorów, komputerów, telefonów komórkowych, a nawet smartwatchy i
na ich podstawie budują swój ogląd rzeczywistości [oficjalny opis filmu].
Kolejne wybory „Cahiers du cinéma”
zbiegały się z ogólnoświatowymi tendencjami. Wśród wyróżnionych znaleźli się
laureaci festiwalu w Berlinie („Synonimy”), Cannes („Parasite”) i Wenecji („Joker”).
Jest znakomity brazylijski „Bacurau”, duży film Martina Scorsese, poruszający „Nędznicy”,
bardzo lubiany przez publiczność nowy film Pedro Almodovara oraz moim zdaniem
mocno przeceniony przez krytyków „Przemytnik” Clinta Eastwood.
Lista najlepszych filmów 2019
roku wg „Cahiers du cinéma”:
1. Le Livre d’Image / Jean-Luc Godard.
Imaginacje, reż. Jean-Luc Godard
2. Parasite, reż. Joon-ho Bong
3. Synonymes / Synonimy, reż. Nadav Lapid
4. Bacurau, reż. Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
5. Jeanne, reż. Bruno Dumont
6. Douleur et Gloire / Ból i blask,
reż. Pedro Almodóvar
7. Les Misérables / Nędznicy, reż. Ladj Ly
8. La Mule / Przemytnik, reż. Clint Eastwood
9. Joker, reż. Todd Phillips
10.The Irishman / Irlandczyk, reż. Martin Scorsese
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz