czwartek, 25 lipca 2019

Wenecja 2019. „Malowany ptak”, Polański i Joker


Organizatorzy 76. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji ogłosili listę filmów, które zostaną zaprezentowane w Konkursie Głównym. W tym gronie są najnowsze przedsięwzięcia m.in. Roya Anderssona, Atoma Egoyana, Jamesa Graya, Pablo Larraina, Steven Soderbergh. O Złotego Lwa rywalizować będzie też „Malowany ptak”, na podstawie prozy Jerzego Kosińskiego z Lechem Dyblikiem w jednej z ról, „Oficer i szpieg” Romana Polańskiego oraz „Joker”.

Producentem i reżyserem filmu „Malowany ptak” jest czeski autor Václav Marhoul, dla którego będzie to trzeci reżyserski projekt w karierze. Ten twórca zasłynął z nakręconych wcześniej filmów „Smart Philip” (2003) i Tobruk (2008). Václav Marhoul uzyskał zgodę na ekranizację książki w 2010 roku i przez trzy lata zajmował się pisaniem scenariusza na jej podstawie. Powstało w sumie 17 wersji tekstu, które pisane były we współpracy z ośmioma dramatopisarzami. W filmie pojawią się: Udo Kier, Harvey Keitel i  Stellan Skarsgård, ale są też Julian Sands i Barry Pepper. Główną rolę zagra młodziutki, dziewięcioletni Petr Kotlár. Naszą kinematografię reprezentuje Lech Dyblik, z Ukrainy pojawią się Nina Šunevič i Ala Sakalova, z Rosji zagra Aleksei Kravchenko a z Czech Petr Vaněk i Jitka Čvančarová. Film jest czesko-słowacko-ukraińską produkcją. Ten film jesienią pojawić ma się w Polsce.

W konkursie jest też najnowszy film Romana Polańskiego zatytułowany „Oficer i szpieg”. Epicki thriller będący adaptacją bestsellerowej powieści Roberta Harrisa, to jednocześnie najdroższa francuska produkcja tego roku, której budżet wynosi ponad 25 milionów euro. Film Polańskiego opowiada opartą na faktach historię Alfreda Dreyfusa (Louis Garrel), francuskiego oficera skazanego na dożywocie za zdradę swojej ojczyzny i zesłanego na Wyspę Diabelską u wybrzeży Gujany Francuskiej. Nowy szef wywiadu – Georges Picquart (Jean Dujardin) - wkrótce po uwięzieniu Dreyfusa odkrywa, że dowody przeciwko skazanemu oficerowi zostały spreparowane. Wbrew swoim przełożonym Picquart postanowi za wszelką cenę ujawnić prawdę. Stawką w tej grze jest nie tylko błyskotliwie rozpoczęta kariera Picquarta, ale i wielki międzynarodowy skandal, który zmieni bieg historii. Film wejdzie do polskich kin pod koniec roku.

Festiwal w Wenecji odbędzie się w dniach 28 sierpnia – 7 września. Na czele jury Konkursu Głównego stanie Lucrecia Martel. Na otwarcie zaprezentowany zostanie film „The Truth” w reżyserii Hirokazu Kore-edy, a na zakończenie „The Burnt Orange Heresy” w reżyserii Giuseppe Capotondiego.

Program filmowy festiwalu (wersja angielska):

IN COMPETITION

“The Truth,” Kore-eda Hirokazu (France, Japan) – OPENING FILM
“The Perfect Candidate,” Haifaa Al-Mansour (Saudi Arabia, Germany)
“About Endlessness,” Roy Andersson (Sweden)
“Wasp Network,” Olivier Assayas (France, Belgium)
“Marriage Story,” Noah Baumbach (U.S.)
“Guest of Honor,” Atom Egoyan (Canada)
“Ad Astra,” James Gray (U.S.)
“A Herdade,” Tiago Guedes (Portugal, France)
“Gloria Mundi,” Robert Guediguian (France)
“Waiting for the Barbarians,” Ciro Guerra (Italy)
“Ema,” Pablo Larrain (Chile)
“Saturday Fiction,” Lou Ye (China)
“Martin Eden,” Pietro Marcello (Italy, France, Germany)
“La Mafia non è più quella di Una Volta,” Franco Maresco
“The Painted Bird,” Vaclav Marhoul (Czech Republic)
“The Mayor of Rione Sanità,” Mario Martone (Italy, France)
“Babyteeth,” Shannon Murphy (Australia)
“Joker,” Todd Philips (U.S.)
“An Officer and a Spy,” Roman Polanski (France)
“The Laundromat,” Steven Soderbergh (U.S.)
“No. 7 Cherry Lane,” Yonfan (China)

OUT OF COMPETITION – Fiction

“The Burnt Orange Heresy,” Giuseppe Capotondi (U.K., Italy) – CLOSING FILM
“Seberg,” Benedict Andrews (U.S.)
“Vivere,” Francesca Archibugi (Italy)
“Mosul,” Matthew Michael Carnahan (U.S.)
“Adults in the Room,” Costa-Gavras (France, Greece)
“The King,” David Michod (U.K., Hungary)
“Tutto il mio folle amore,” Gabriele Salvatores (Italy)

OUT OF COMPETITION – Non-Fiction

“Woman,” Yann Arthus-Bertrand, Anastasia Mikova (France)
“Roger Waters: Us + Them,” Roger Waters (U.K.)
“I Diari di Angela – Noi Due Cineasti. Capitolo Secondo. Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Italy)
“Citizen K,” Alex Gibney (U.K., U.S.)
“Citizen Rosi,” Didi Gnocchi, Carolina Rosi (Italy)
“The Kingmaker,” Lauren Greenfield (U.S.)
“State Funeral,” Sergei Loznitsa (The Netherlands, Lithuania)
“Collective,” Alexander Nanau (Romania, Luxembourg)
“45 Seconds of Laughter,” Tim Robbins (U.S.)
“Il pianeta in mare,” Daniele Segre (Italy)

OUT OF COMPETITION – Special Screenings

“No One Left Behind,” Guillermo Arriaga (Mexico)
“Electric Swan,” Konstantina Kotzamani (France, Greece, Argentina)
“Irreversible – Inversion Integrale,” Gaspar Noe (France)
“ZeroZeroZero,” (Episodes 1 and 2) Stefano Sollima (Italy, France)
“The New Pope” (Episodes 2 and 7) Paolo Sorrentino (Italy, U.S.)
“Never Just a Dream: Stanley Kubrick And Eyes Wide Shut,” Matt Wells (U.K.)
“Eyes Wide Shut,” Stanley Kubrick (U.S., U.K.)

HORIZONS

“Pelican Blood,” Katrin Gebbe (Germany, Bulgaria)
“Zumiriki,” Oskar Alegria (Spain)
“Bik Eneich – Un Fils,” Mehdi M. Barsaoui (Tunisia, France, Lebanon, Qatar)
“Blanco en Blanco,” Theo Court (Spain, Chile, France, Germany)
“Mes Jours de Gloire,” Antoine De Bary (France)
“Nevia,” Nunzia De Stefano (Italy)
“Moffie,” Oliver Hermanus (South Africa)
“Hava, Maryam, Ayesha,” Sahara Karimi (Afghanistan)
“Rialto,” Peter Mackie Burns (Ireland)
“The Criminal Man,” Dmitry Mamuliya (Georgia, Russia)
“Revenir,” Jessica Palud (France)
“Giants Being Lonely,” Great Patterson (U.S.)
“Balloon,” Pema Tseden (China)
“Verdict,” Raymund Ribas Gutierrez (Philippines)
“Just 6.5,” Saeed Roustaee (Iran)
“Shadow of Water,” Sasidharan Sanal Kumar (India)
“Sole,” Carlo Sironi (Italy)
“Madre,” Rodrigo Sorogoyen (Spain, France)
“Atlantis,” Valentyn Vasyanovych (Ukraine)

SPECIAL EVENT

Goodbye Dragon Inn, dir: Tsai Ming-Liang

SCONFINI

Effeto Domino, dir: Alessandro Rossetto
Once More Unto The Breach, dirs: Federico Ferrone, Michele Manzolini
The Scarecrows, dir: Nouri Bouzid
Chiara Ferragni – Unposted, dir: Elisa Amoruso

VENICE CLASSICS

The Incredible Shrinking Man, dir: Jack Arnold
The Grim Reaper, dir: Bernardo Bertolucci
The Spider’s Strategem, dir: Bernardo Bertolucci
The Criminal Life Of Archibaldo De La Cruz, dir: Luis Bunuel
The Crossing Of The Rhine, dir: André Cayette
Maria Zef, dir Vittorio Cottafavi
Crash, dir: David Cronenberg
Francisca, dir: Manoeul De Oliveira
The House Is Black, dir: Forough Farrokhzad
The White Sheik, dir: Federico Fellini
Current, dir: Istvan Gaal
The Hills Of Marlik, dir: Ebrahim Golestan
Death Of A Bureaucrat, dir: Tomas Gutierrez Alea
Out Of The Blue, dir: Dennis Hopper
Ecstasy, dir: Gustav Machaty
Mauri, dir: Merata Mita
Pigeon Shoot, dir: Giuliano Montaldo
New York, New York, dir: Martin Scorsese
The Red Snowball Tree, dir: Vasiliy Shukshin
Way Of A Gaucho, dir: Jacques Tourneur

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz