Szesnaście pełnometrażowych
filmów fabularnych zakwalifikowało się do Konkursu Głównego 44. Festiwalu
Polskich Filmów Fabularnych. Będą one rywalizować o Złote Lwy i Srebrne Lwy
oraz o pozostałe nagrody regulaminowe i pozaregulaminowe. Mój komentarz do
selekcji wkrótce na blogu.
Informacja prasowa, uzupełniona o
opisy filmów:
W Konkursie Głównym są trzy
pełnometrażowe debiuty reżyserskie. Dziesięć konkursowych filmów będzie miało
polską premierę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
KONKURS GŁÓWNY 44. FESTIWALU
POLSKICH FILMÓW FABULARNYCH:
„Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak (premiera)
„Ciemno, prawie noc”, reżyseria: Borys Lankosz, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak
„Czarny mercedes”, reżyseria: Janusz Majewski, producent: Włodzimierz Niderhaus (premiera)
„Dolina Bogów”, reżyseria: Lech Majewski, producent: Lech Majewski (premiera)
„Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reżyseria: Maciej Pieprzyca, producenci: Renata Czarnkowska-Listoś, Maria Gołoś (premiera)
„Kurier”, reżyseria: Władysław Pasikowski, producenci: Klaudiusz Frydrych, Sylwia Wilkos, Jan Ołdakowski, Dariusz Gawin
„Legiony”, reżyseria: Dariusz Gajewski, producent: Maciej Pawlicki (premiera)
„Obywatel Jones”, reżyseria: Agnieszka Holland, producenci: Stanisław Dziedzic, Klaudia Śmieja-Rostworowska, Andrea Chalupa
„Pan T.”, reżyseria: Marcin Krzyształowicz, producent: Jarek Boliński (premiera)
„Piłsudski”, reżyseria: Michał Rosa, producent: Dariusz Sidor
„Proceder”, reżyseria: Michał Węgrzyn, producent: Janusz Iwanowski (premiera)
„Słodki koniec dnia”, reżyseria: Jacek Borcuch, producent: Marta Habior
„Solid Gold”, reżyseria: Jacek Bromski, producent: Michał Kwieciński
„Ukryta gra”, reżyseria: Łukasz Kośmicki, producenci: Piotr Woźniak-Starak, Krzysztof Terej, Daniel Baur (debiut, premiera)
„Wszystko dla mojej matki”, reżyseria: Małgorzata Imielska, producenci: Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński (debiut, premiera)
„Żelazny most”, reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska, producent: Anna Wereda (debiut, premiera)
OPISY FILMÓW:
„Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak (premiera)
„Ciemno, prawie noc”, reżyseria: Borys Lankosz, producenci: Aneta Hickinbotham, Leszek Bodzak
„Czarny mercedes”, reżyseria: Janusz Majewski, producent: Włodzimierz Niderhaus (premiera)
„Dolina Bogów”, reżyseria: Lech Majewski, producent: Lech Majewski (premiera)
„Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reżyseria: Maciej Pieprzyca, producenci: Renata Czarnkowska-Listoś, Maria Gołoś (premiera)
„Kurier”, reżyseria: Władysław Pasikowski, producenci: Klaudiusz Frydrych, Sylwia Wilkos, Jan Ołdakowski, Dariusz Gawin
„Legiony”, reżyseria: Dariusz Gajewski, producent: Maciej Pawlicki (premiera)
„Obywatel Jones”, reżyseria: Agnieszka Holland, producenci: Stanisław Dziedzic, Klaudia Śmieja-Rostworowska, Andrea Chalupa
„Pan T.”, reżyseria: Marcin Krzyształowicz, producent: Jarek Boliński (premiera)
„Piłsudski”, reżyseria: Michał Rosa, producent: Dariusz Sidor
„Proceder”, reżyseria: Michał Węgrzyn, producent: Janusz Iwanowski (premiera)
„Słodki koniec dnia”, reżyseria: Jacek Borcuch, producent: Marta Habior
„Solid Gold”, reżyseria: Jacek Bromski, producent: Michał Kwieciński
„Ukryta gra”, reżyseria: Łukasz Kośmicki, producenci: Piotr Woźniak-Starak, Krzysztof Terej, Daniel Baur (debiut, premiera)
„Wszystko dla mojej matki”, reżyseria: Małgorzata Imielska, producenci: Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński (debiut, premiera)
„Żelazny most”, reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska, producent: Anna Wereda (debiut, premiera)
OPISY FILMÓW:
„Boże Ciało”, reżyseria: Jan Komasa, producenci: Aneta Hickinbotham,
Leszek Bodzak (premiera)
Polska, 2019, 115 min
Historia dwudziestoletniego
Daniela, który w trakcie pobytu w poprawczaku przechodzi duchową przemianę i
skrycie marzy, żeby zostać księdzem. Po warunkowym zwolnieniu chłopak
zaprzyjaźnia się z proboszczem niewielkiej parafii. Pod nieobecność duchownego Daniel
wykorzystuje niespodziewaną okazję i udając księdza, zaczyna pełnić posługę
kapłańską w miasteczku. Jego metody ewangelizacji budzą spore kontrowersje
wśród mieszkańców, z czasem jednak nauki i charyzma fałszywego księdza
poruszają ludzi. Ten niezwykle oryginalny projekt w polskim i europejskim kinie
ociera się o tematy tabu, dotyka kwestii społecznych podziałów oraz
skomplikowanej duchowości młodych ludzi.
reżyseria: Jan Komasa
scenariusz: Mateusz Pacewicz
zdjęcia: Piotr Sobociński jr.
muzyka: Evgueni & Sacha
Galperine
scenografia: Marek Zawierucha
kostiumy: Dorota Roqueplo
charakteryzacja: Aneta Brzozowska
dźwięk: Tomasz Wieczorek, Kacper
Habisiak, Marcin Kasiński
montaż: Przemysław Chruścielewski
reżyser castingu: Konrad Bugaj,
Paweł Czajor
obsada: Aleksandra Konieczna,
Bartosz Bielenia, Eliza Rycembel, Barbara Kurzaj, Tomasz Ziętek, Łukasz Simlat
produkcja: Aurum Film
producent: Aneta Hickinbotham,
Leszek Bodzak
koprodukcja : WFS Walter Film
Studio, Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, Canal+, Les Contes Modernes
producent wykonawczy: Aneta
Hickinbotham, Leszek Bodzak
kierownik produkcji : Robert
Feluch, Anna Palka
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Kino Świat
„Ciemno, prawie noc”, reżyseria: Borys Lankosz, producenci: Aneta
Hickinbotham, Leszek Bodzak
Polska, 2019, 114 min
Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria
tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor.
Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać
rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się
bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja – dość nieoczekiwanie – wpada na
trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do
odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu
oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego
dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga
kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę
zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji, która na swojej drodze zmierzy się z
czystym wcieleniem zła, ale i zyska sojuszników, stojących po stronie dobra.
reżyseria: Borys Lankosz
scenariusz : Magdalena Lankosz,
Borys Lankosz
zdjęcia : Marcin Koszałka
muzyka : Marcin Stańczyk
scenografia : Katarzyna
Filimoniuk, Jagna Dobesz
kostiumy : Magdalena Biedrzycka,
Agata Culak
charakteryzacja : Pola Guźlińska
dźwięk : Artur Kuczkowski, Kacper
Habisiak, Marcin Kasiński
montaż : Magdalena Chowańska
reżyser castingu : Julia
Popkiewicz
obsada : Magdalena Cielecka,
Marcin Dorociński, Roma Gąsiorowska, Piotr Fronczewski
produkcja : Aurum Film
producent : Leszek Bodzak, Aneta
Hickinbotham
koprodukcja : Centrum Zasobów
Cyfrowych, Artpark, Odra Film, DI Factory, Dreamsound
producent wykonawczy : Leszek
Bodzak, Aneta Hickinbotham
kierownik produkcji : Anna Palka,
Robert Feluch
współfinansowanie : Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja : Kino Świat
„Czarny mercedes”, reżyseria: Janusz Majewski, producent: Włodzimierz
Niderhaus (premiera)
Polska, 2019, 120 min
Warszawa, czerwiec 1942 roku. W
podejrzanych okolicznościach zostaje zamordowana Aneta – piękna żona
szanowanego adwokata Karola Holzera. Sprawę tajemniczego zabójstwa próbuje
rozwikłać nadkomisarz Rafał Król, funkcjonariusz współpracującej z Niemcami
granatowej policji. Kolejne tropy mnożą podejrzenia i ujawniają głęboko
skrywane sekrety zmarłej oraz niejasne powiązania jej męża z wysoko postawionym
oficerem SS. Wśród podejrzanych znajduje się także nieco ekscentryczny hrabia
Leon Przewiedzki, który ma w zwyczaju podglądanie osób obecnych w mieszkaniu
adwokata, szczególnie kobiet. W toku śledztwa nadkomisarz Król znajduje nieoczekiwanego
sojusznika w osobie dowódcy Gestapo – Ernsta Kluge. Sytuacja Holzera staje się
coraz bardziej niebezpieczna, tymczasem znajdujący się na wolności morderca
jest być może o krok od popełnienia kolejnej zbrodni.
reżyseria: Janusz Majewski
scenariusz: Janusz Majewski
zdjęcia: Arek Tomiak PSC
muzyka: Paweł Lucewicz
scenografia: Andrzej Haliński
kostiumy: Elżbieta Radke, Andrzej
Szenajch
charakteryzacja: Aneta
Brzozowska, Monika Jan-Łechtańska
dźwięk: Krzysztof Jastrząb
montaż: Milenia Fiedler PSM,
Mariusz Kuś PSM
reżyser castingu: Elżbieta
Sikorska
obsada: Maria Dębska, Aleksandar
Milicevic, Artur Żmijewski, Andrzej Zieliński, Sonia Bohosiewicz, Izabela
Dąbrowska, Andrzej Seweryn, Łukasz Sikora, Natalia Rybicka, Bogusław Linda,
Marcel Sabat, Andrzej Baranowski, Przemysław Bluszcz, Antoni Królikowski,
Wiktor Zborowski, Krzysztof Chodorowski, Andrzej Mastalerz, Marian Opania,
Jerzy Schejbal, Stefan Friedmann, Grzegorz Sierzputowski, Piotr Tołoczko,
Maciej Winkler, Danuta Stenka, Vadim Brodskij
produkcja: Wytwórnia Filmów
Dokumentalnych i Fabularnych
producent: Włodzimierz Niderhaus
koprodukcja: Telewizja Polska
producent wykonawczy: Włodzimierz
Niderhaus
kierownik produkcji: Paweł
Mantorski
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Kino Świat
„Dolina Bogów”, reżyseria: Lech Majewski, producent: Lech Majewski
(premiera)
Polska, 2019, 131 min
Film splata ze sobą trzy wątki
narracyjne. Pierwszy, archaiczna legenda Indian Navajo, opowiada o ich ziemi i
bogach, którzy pod postacią skał-pomników zaludniają dolinę zwaną Valley of the
Gods. Drugi jest historią najbogatszego człowieka, Wesa Taurosa,
eksperymentującego na sobie możliwości, jakie daje nieograniczony pieniądz.
Dotknięty osobistą tragedią, Tauros żyje w ukryciu przed światem i tylko od
czasu do czasu ukazuje się publicznie, lecz tak naprawdę osobą, którą widzą
postronni, jest jego sobowtór. Trzeci wątek jest historią narratora, Johna
Ecasa, pisarza, który pracuje jako copywriter w firmie Taurosa. Jego
nieposkromiona wyobraźnia „poprawia” rzeczywistość, przenosząc ją w świat fantazji.
Po traumatycznym rozstaniu z żoną, szukając wyjścia z impasu, John zaczyna
pisać biografię swego szefa i przyjmuje zaproszenie do jego posiadłości. W tym
czasie firma Taurosa, eksploatująca rudę uranu, wykupuje Dolinę Bogów, aby
drążyć tunele w świętej ziemi. Zburzony spokój przodków Navajo sprawia, iż
skały rodzą mściciela…
reżyseria: Lech Majewski
scenariusz: Lech Majewski
zdjęcia: Lech Majewski, Paweł
Tybora
muzyka: Jan A.P. Kaczmarek
scenografia: Lech Majewski, Ewa
Kochańska
kostiumy: Ewa Kochańska, Eva
Minge
charakteryzacja: Dominika
Dylewska
dźwięk: Zbigniew Malecki
montaż: Eliot Ems, Norbert Rudzik
reżyser castingu: Dorota
Lis-Majewski
obsada: John Malkovich, Josh
Hartnett, Keir Dullea
produkcja: Stowarzyszenie Angelus
Silesius
producent: Lech Majewski
koprodukcja: Ceta, Silesia Film,
DCF, FINA, Royal Road, Tumult, Lumicon, Lightcraft
producent wykonawczy: Małgorzata
Domin, Dominika Mandla
kierownik produkcji: Michał
Kowalik, Zuzanna Lopes
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Vacat
„Ikar. Legenda Mietka Kosza”, reżyseria: Maciej Pieprzyca, producenci:
Renata Czarnkowska-Listoś, Maria Gołoś (premiera)
Polska, 2019, 119 min
Film oparty na biografii
tragicznie zmarłego w wieku dwudziestu dziewięciu lat pianisty Mieczysława
Kosza. Poznajemy jego życie, ułożone według najważniejszych epizodów z jego
biografii. Od chłopaka z biednej rodziny mieszkającej w mikroskopijnej,
skąpanej w błocie wiosce na Zamojszczyźnie, przez tragedię utraty wzroku w
wieku dwunastu lat i związaną z tym traumę. Moment narodzin obdarzonego
nieprzeciętnym słuchem muzyka z samozaparciem dążącego do celu, by zostać najlepszym
pianistą. Przełomowy koncert na Jazz Jamboree 1967, będący pierwszym wielkim
sukcesem, który objawił światu jego wielki talent. Śledzimy wzloty kariery,
okupione samotnością, doskwierającą potrzebą akceptacji i miłości. Upadki
związane z nałogiem alkoholowym, nieradzeniem sobie z życiem i nagłą sławą. Do
czasu odrodzenia związanego z poznaniem miłości jego życia, Marty, i uporania
się z prześladującymi go traumami dzieciństwa.
reżyseria: Maciej Pieprzyca
scenariusz: Maciej Pieprzyca
zdjęcia: Witold Płóciennik PSC
muzyka: Leszek Możdżer
scenografia: Joanna Anastazja
Wójcik
kostiumy: Agata Culak
charakteryzacja : Jolanta Dańda
dźwięk: Maciej Pawłowski MPSE
montaż: Piotr Kmiecik PSM
reżyser castingu: Ewa Brodzka
obsada: Dawid Ogrodnik, Justyna
Wasilewska, Wiktoria Gorodeckaja, Piotr Adamczyk, Mikołaj Chroboczek, Jowita
Budnik, Maja Komorowska, Grzegorz Mielczarek, Jacek Koman, Cyprian Grabowski
produkcja: RE Studio
producent: Renata
Czarnkowska-Listoś, Maria Gołoś
koprodukcja: TVP, Canal+, Next
Film, Chimney Poland, Mazowiecki Instytut Kultury/Mazowiecki i Warszawski
Fundusz Filmowy, Instytucja Filmowa Silesia-Film, Krakowskie Biuro Festiwalowe
kierownik produkcji: Ewa
Jastrzębska
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Next Film
„Kurier”, reżyseria: Władysław Pasikowski, producenci: Klaudiusz
Frydrych, Sylwia Wilkos, Jan Ołdakowski, Dariusz Gawin
Polska, 2019, 113 min
Historia misji Jana
Nowaka-Jeziorańskiego, odbywającej się w przededniu wybuchu powstania
warszawskiego. Inspirowana prawdziwymi wydarzeniami z czasu, kiedy jako kurier
i emisariusz naczelnego wodza i komendanta głównego Armii Krajowej „Jan Nowak”
podróżował na Zachód i z powrotem z tajnymi misjami. W filmie dostaje zadanie
przedostania się do Warszawy, aby przekazać kluczową dla losów powojennej
Polski informację o braku alianckiego wsparcia na wypadek powstania w stolicy.
Z dnia na dzień wyrusza z Londynu, porzucając jednocześnie szansę na miłość,
aby z narażeniem życia przedostać się do okupowanej Polski i zapobiec wybuchowi
powstania, które według niego jest skazane na klęskę. Po dotarciu do ojczyzny,
ścigając się z czasem i śledzącymi każdy jego krok Niemcami, musi za wszelką
cenę dotrzeć do Komendy Głównej AK, zanim ta wyda rozkaz rozpoczęcia otwartej
walki. Stawką jest wolność lub zniewolenie Polski.
reżyseria: Władysław Pasikowski
scenariusz : Władysław
Pasikowski, Sylwia Wilkos
zdjęcia : Magdalena Górka
muzyka : Jan Duszyński
scenografia : Wojciech Żogała
kostiumy : Małgorzata Braszka,
Michał Koralewski
charakteryzacja : Janusz Kaleja
dźwięk : Bartłomiej Bogacki,
Kacper Habisiak, Marcin Kasiński
montaż : Jarosław Kamiński
reżyser castingu : Magdalena
Szwarcbart
obsada : Patrycja Volny, Philippe
Tłokiński, Julie Engelbrecht, Tomasz Schuchardt, Martin Butzke
produkcja : SCORPIO, Muzeum
Powstania Warszawskiego
producent : Klaudiusz Frydrych,
Sylwia Wilkos, Jan Ołdakowski, Dariusz Gawin
koprodukcja : TVP, Chimney
Poland, Mazowiecki Instytut Kultury, Mazowiecki i Warszawski Fundusz Filmowy
producent wykonawczy : Klaudiusz
Frydrych
kierownik produkcji : Ewa
Jastrzębska
współfinansowanie : Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja : Kino Świat
„Legiony”, reżyseria: Dariusz Gajewski, producent: Maciej Pawlicki
(premiera)
Polska, 2019, 120 min
Filmowa superprodukcja o
legionowym pokoleniu lat 1914–1916, które wywalczyło Polsce niepodległość. To
epickie widowisko historyczne zrealizowane przy użyciu najnowocześniejszych
technik filmowych. Ukazuje młodych ludzi, bez wahania rzucających się w wir
walki o odzyskanie państwowości, ale także tych, którzy dopiero zrozumieli, że
tylko w wolnej Polsce zrealizują swoje marzenia. Uniwersalna opowieść o
wchodzeniu w dorosłość w trudnych czasach i dojrzewaniu do wspólnoty. Wielka
historia jest tu tylko tłem dla rozgrywającej się na pierwszym planie love
story. Uwikłani w nią są: dezerter z carskiego wojska – Józek, agentka wywiadu
Pierwszej Brygady, członkini Ligi Kobiet Pogotowia Wojennego – Ola oraz jej
narzeczony, ułan i członek Drużyn Strzeleckich – Tadek.
reżyseria: Dariusz Gajewski
scenariusz : Tomasz Łysiak,
Dariusz Gajewski, Michał Godzic, Maciej Pawlicki
zdjęcia : Jarosław Szoda
muzyka : Łukasz Pieprzyk
scenografia : Paweł Jarzębski
kostiumy : Magdalena Rutkiewicz
charakteryzacja : Anna Dąbrowska
dźwięk : Mateusz Adamczyk
montaż : Marcin Kot Bastkowski
reżyser castingu : Alina Falana
obsada : Wiktoria Wolańska,
Sebastian Fabijański, Bartosz Gelner, Monika Pawlicka, Andżelika Kurowska,
Mirosław Baka
produkcja : Picaresque Maciej
Pawlicki
producent : Maciej Pawlicki
koprodukcja : Wytwórnia Filmów
Dokumentalnych i Fabularnych, Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
(FINA), Polcar
producent wykonawczy : Magdalena
Pawlicka
kierownik produkcji : Marcin
Ksobiech
współfinansowanie : Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja : Kino Świat
„Obywatel Jones”, reżyseria: Agnieszka Holland, producenci: Stanisław
Dziedzic, Klaudia Śmieja-Rostworowska, Andrea Chalupa
Polska, Ukraina, Wielka Brytania,
2019, 119 min
Młody dziennikarz Gareth Jones
przymierza się do wielkiego tematu – gwałtownej modernizacji Związku
Radzieckiego. Wybiera się do Moskwy, aby przeprowadzić wywiad ze Stalinem.
Poznaje tam brytyjską dziennikarkę Adę Brooks, dzięki której odkrywa, że prawda
o stalinowskim reżimie jest brutalnie tłumiona przez sowieckich cenzorów.
Słysząc plotki na temat wielkiej klęski głodowej w ZSRR, Jones udaje się w
samotną podróż przez Ukrainę. Staje się naocznym świadkiem tragedii Hołodomoru,
którą po powrocie do Londynu opisuje. Publikacja jest wyciszana, a jej
autentyczność podważana przez zachodnich dziennikarzy, pozostających pod presją
Kremla. Pomimo śmiertelnych pogróżek Gareth nie ustaje w walce o prawdę.
Odkryciami postanawia podzielić się z młodym, aspirującym pisarzem – George’em
Orwellem.
reżyseria: Agnieszka Holland
scenariusz : Andrea Chalupa
zdjęcia: Tomasz Naumiuk
muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
scenografia : Grzegorz Piątkowski
kostiumy : Aleksandra Staszko
charakteryzacja : Janusz Kaleja
dźwięk : Marcin Matlak
montaż: Michał Czarnecki
reżyser castingu : Colin Jones
obsada : Vanessa Kirby, James
Norton, Fenella Woolgar, Michalina Olszańska, Peter Sarsgaard, Joseph Mawle
produkcja : Film Produkcja
producent : Stanisław Dziedzic,
Klaudia Śmieja-Rostworowska, Andrea Chalupa
koprodukcja : Parkhurst, Film UA,
Crab Apple Films, Studio Produkcyjne Orka, Kino Świat, Krakowskie Biuro
Festiwalowe, Instytucja Filmowa Silesia Film
producent wykonawczy : Bogna
Szewczyk
kierownik produkcji : Tomasz
Morawski
współfinansowanie : Polski
Instytut Sztuki Filmowej, Ukrainian State Film Agency, Creative Scotland, BFI
Film Fund
dystrybucja : Kino Świat
„Pan T.”, reżyseria: Marcin Krzyształowicz, producent: Jarek Boliński
(premiera)
Polska, 2019, 144 min
Zima 1953. W Warszawie pojawiają
się terroryści. Planują spektakularny zamach i obalenie ustroju. Pan T.,
szykanowany przez władze i ignorowany przez środowisko literat, wegetuje na
skraju nędzy. Jego sąsiadem jest chłopak z prowincji, pragnący zostać
dziennikarzem. Pan T. wprowadza go w arkana pisania i odkrywa przed nim świat
zakazanego jazzu. Prowincjusz pozostaje pod wielkim wrażeniem swego mistrza, a
równocześnie donosi na niego do UB. Pan T. żyje z korepetycji. Udziela ich
atrakcyjnej nastolatce. Rodzi się między nimi uczucie. Tymczasem bezpieka wpada
na trop terrorystów i odkrywa powiązania Pana T. z Wielkim Spiskiem.
reżyseria: Marcin Krzyształowicz
scenariusz: Andrzej Gołda, Marcin
Krzyształowicz
zdjęcia: Adam Bajerski
muzyka: Michał Woźniak
scenografia: Magdalena Dipont
kostiumy: Magdalena Biedrzycka
charakteryzacja: Dominika
Dylewska
dźwięk: Piotr Domaradzki
montaż: Wojciech Mrówczyński
reżyser castingu: Marcin
Krzyształowicz
obsada: Maria Sobocińska, Paweł
Wilczak, Katarzyna Gniewkowska, Anna Ilczuk, Sebastian Stankiewicz, Wojciech
Mecwaldowski
produkcja: Propeller Film
producent: Jarek Boliński
koprodukcja: Mazowiecki Instytut
Kultury, Non Stop Film Service, Heliograf, Studio Produkcyjne Orka
producent wykonawczy: Marcin
Imach
kierownik produkcji: Mariusz
Mielczarek
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Kino Świat
„Piłsudski”, reżyseria: Michał Rosa, producent: Dariusz Sidor
reż. Michał Rosa
Polska, 2019, 102 min
To nie miało prawa się udać! Jest
rok 1901. Józef Piłsudski „Ziuk” po brawurowej ucieczce ze szpitala
psychiatrycznego ponownie staje na czele polskiego podziemia
niepodległościowego. Nieugięty na polu walki, w życiu prywatnym poddaje się
namiętności, rozdarty między dwiema kobietami jego życia – żoną i kochanką.
Przez zachowawczych członków Polskiej Partii Socjalistycznej uważany za
terrorystę, Piłsudski wraz z najbliższymi współpracownikami nie cofnie się
przed niczym – zamachami na carskich urzędników i najwyższych oficerów,
szmuglowaniem bomb, zuchwałym napadem na pociąg, by osiągnąć swój cel:
niepodległą Polskę. Zbliża się rok 1914 i „Ziuk” widzi nowe szanse na
osiągnięcie niemożliwego. To kino awanturnicze, płomienny romans, historia
prawdziwa Marszałka, jakiej dotąd nie znano.
reżyseria: Michał Rosa
scenariusz: Michał Rosa
zdjęcia: Piotr Śliskowski
muzyka: Stefan Wesołowski
scenografia: Łukasz Trzciński
kostiumy: Magdalena Biedrzycka
charakteryzacja: Dariusz Krysiak
dźwięk: Piotr Domaradzki
montaż: Rafał Listopad
reżyser castingu: Ewa Brodzka
obsada: Magdalena Boczarska,
Borys Szyc, Maria Dębska, Eliza Rycembel, Jan Marczewski, Józef Pawłowski
produkcja: Studio Filmowe Kadr
producent: Dariusz Sidor
producent wykonawczy: Dariusz
Sidor
kierownik produkcji: Jacek
Dąbrowski-Udziela
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Next Film
„Proceder”, reżyseria: Michał Węgrzyn, producent: Janusz Iwanowski
(premiera)
Polska, 2019, 137 min
Poruszająca historia rapera
Tomasza Chady – chłopaka z blokowisk, z duszą poety i darem do wpadania w
poważne kłopoty. Muzyka była całym jego życiem – pasją i światem, w który
uciekał, gdy rzeczywistość nie miała mu zbyt wiele do zaoferowania. Prawdziwy i
szczery do bólu w swoich tekstach, Chada ginie w niewyjaśnionych
okolicznościach, zostawiając zszokowanych fanów i dziewczynę, którą kochał.
reżyseria: Michał Węgrzyn
scenariusz: Maciej Chwedo,
Aleksandra Górecka, Michał Kalicki, Krzysztof Tyszowiecki
zdjęcia: Wojciech Węgrzyn
muzyka: RX - Rafał Sielawa
scenografia: Jacek Mocny
kostiumy: Hania Szaluś
charakteryzacja: Monika Podnajmer
dźwięk: Paweł Rytelewski
montaż: Bartosz Karczewski
reżyser castingu: Alina Falana
obsada: Małgorzata Kożuchowska,
Piotr Witkowski, Anna Matysiak, Agnieszka Więdłocha, Antoni Pawlicki, Marcin
Gutkowski
produkcja: Global Studio
producent: Janusz Iwanowski,
Jolanta Owczarczyk
producent wykonawczy: Janusz
Iwanowski
kierownik produkcji: Janusz
Iwanowski, Adrian Skwiercz
współfinansowanie: Forum Film
Poland
dystrybucja: Forum Film Poland
„Słodki koniec dnia”, reżyseria: Jacek Borcuch, producent: Marta Habior
Polska, 2018, 96 min
Miejscem akcji filmu jest
etruskie miasto Volterra. Wszyscy się tu znają i szanują. Na niewielkim wzgórzu
stoi dom Marii – polskiej poetki, laureatki Nagrody Nobla, autorytetu
moralnego. Jej życie toczy się w rytmie włoskiej prowincji, jednak zostaje
wywrócone do góry nogami, gdy otrzymuje ona szokującą wiadomość o tragicznym
wydarzeniu. Pod wpływem emocji, podczas uroczystości nadania tytułu honorowego
obywatela miasta, zamiast kurtuazyjnych podziękowań Maria wygłasza szokująco
niepoprawną politycznie mowę. Od tego momentu bohaterka będzie doświadczać
dotkliwych konsekwencji swojego wystąpienia.
reżyseria: Jacek Borcuch
scenariusz: Jacek Borcuch,
Szczepan Twardoch
zdjęcia: Michał Dymek
muzyka: Daniel Bloom
scenografia: Elwira Pluta
kostiumy: Małgorzata Karpiuk
charakteryzacja: Kacper
Rączkowski, Aleksandra Dutkiewicz
dźwięk: Krzysztof Owczarek,
Tomasz Dukszta
montaż: Przemysław Chruścielewski
reżyser castingu: Jacek Borcuch,
Katarzyna Winecka
obsada: Krystyna Janda, Kasia
Smutniak, Miła Borcuch, Lorenzo de Moor, Antonio Catania
produkcja: No Sugar Films
producent: Marta Habior
koprodukcja: Tank Film, Motion
Group, Aeroplan Studios
kierownik produkcji: Dagmara
Bagnecka
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Next Film
„Solid Gold”, reżyseria: Jacek Bromski, producent: Michał Kwieciński
Polska, 2019, 145 min
Kaja Miller jest młodą, uczciwą
policjantką. W czasie jednej z nieudolnie przeprowadzonych akcji zostaje
porwana i zgwałcona. Uciekając, zabija swoich oprawców, a w raporcie zataja
okoliczności zajścia i odchodzi z pracy.
Osiem lat później do Gdyni ściąga
ją jej były szef, Nowicki, wysoki oficer CBŚ, który stoi na czele zespołu
prowadzącego dochodzenie w sprawie biznesowo-politycznych powiązań na Pomorzu.
Grupa ma za zadanie rozpracowanie przestępców zajmujących się budowaniem
piramidy finansowej o ogromnym zasięgu. Tropy prowadzą do Kaweckiego –
nieuczciwego biznesmena wykorzystującego polityczne znajomości do ochrony
własnych interesów. Śledztwo zatacza coraz szersze kręgi i obnaża powiązania
świata biznesu, służb i przestępczości zorganizowanej.
reżyseria: Jacek Bromski
scenariusz: Jacek Bromski
zdjęcia: Arkadiusz Tomiak
muzyka: Louis Ludek Drizhal
scenografia: Anna Wunderlich
kostiumy: Ewa Gronowska
charakteryzacja: Liliana Gałązka
dźwięk: Mariusz Wysocki, Tomasz
Dukszta
montaż: Krzysztof Szpetmański
reżyser castingu: Ewa Brodzka
obsada: Marta Nieradkiewicz,
Janusz Gajos, Sonia Roszczuk
produkcja: Akson Studio
producent: Michał Kwieciński
koprodukcja: TVP, Filmoteka
Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA), Gdyńskie Centrum Kultury
producent wykonawczy: Małgorzata
Fogel-Gabryś
kierownik produkcji: Magdalena
Badura
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: TVP Dystrybucja
Kinowa Polska
„Ukryta gra”, reżyseria: Łukasz Kośmicki, producenci: Piotr
Woźniak-Starak, Krzysztof Terej, Daniel Baur (debiut, premiera)
Polska, 2019, 95 min
Początek lat sześćdziesiątych. U
szczytu kryzysu kubańskiego amerykańskie tajne służby porywają wybitnego
matematyka Joshuę Mansky’ego. Nadużywający alkoholu zapomniany geniusz ma
wystąpić w szachowym pojedynku przeciwko sowieckiemu mistrzowi Gawryłowowi na
międzynarodowym turnieju w warszawskim Pałacu Kultury i Nauki. Rywalizacja to
jednak tylko przykrywka do szpiegowskiej rozgrywki. Kiedy sojusznicy okazują
się wrogami i nie wiadomo, komu naprawdę ufać, Mansky musi wykonać decydujący
ruch, mający powstrzymać konflikt nuklearny.
Film jest pełnometrażowym
debiutem fabularnym reżysera.
reżyseria: Łukasz Kośmicki
scenariusz: Łukasz Kośmicki,
Marcel Sawicki
zdjęcia: Paweł Edelman
muzyka: Łukasz Targosz
scenografia: Allan Starski
kostiumy: Ewa Gronowska
charakteryzacja: Ewa Drobiec,
Agnieszka Hodowana
dźwięk: Jarosław Bajdowski,
Michał Fojcik, Bartłomiej Bogacki
montaż: Robert Gryka, Wolfgang
Weigl, Krzysztof Arszennik
reżyser castingu: Jeremy
Zimmermann, Nadia Lebik
obsada: Bill Pullman, Lotte
Verbeek, Robert Więckiewicz, Aleksey Serebryakov
produkcja: Watchout Studio
producent: Piotr Woźniak-Starak,
Krzysztof Terej, Daniel Baur
koprodukcja: TVN, Next Film,
Canal+, Big City Outdoor, The Story Lab, Poręczenia Kredytowe, Kosafilm,
Galeria Olśnienia GO
producent wykonawczy: Justyna
Pawlak, Oliver Simon
kierownik produkcji: Magdalena
Malisz
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
dystrybucja: Next Film
„Wszystko dla mojej matki”, reżyseria: Małgorzata Imielska, producenci:
Wojciech Kabarowski, Jerzy Kapuściński (debiut, premiera)
Polska, 2019, 103 min
Ola ma siedemnaście lat.
Chłopięca w ruchach, wielkie, niebieskie oczy ma wciąż zasłonięte włosami.
Obgryzione paznokcie, ręce pełne blizn po samookaleczaniu. Za ciągłe ucieczki z
domu dziecka sąd umieścił ją w zakładzie poprawczym. Nie ma fajnych ubrań ani
drogiego telefonu. W przeciwieństwie do innych dziewczyn nie chce w zamian za
papierosy i drobne sumy świadczyć dozorcy usług seksualnych. Jedyne, czego
pragnie, to odzyskać matkę. Dziewczyna trenuje zawzięcie lekkoatletykę. Wierzy,
że jeśli zacznie osiągać sukcesy na zawodach, matka ją odnajdzie. Ta jej
„oddzielność” od świata sprawia, że staje się ofiarą przemocy.
reżyseria: Małgorzata Imielska
scenariusz: Małgorzata Imielska
zdjęcia: Tomasz Naumiuk
muzyka: Włodek Pawlik
scenografia: Katarzyna Filimoniuk
kostiumy: Małgorzata Trzaskowska
charakteryzacja: Pola Guźlińska
dźwięk: Artur Kuczkowski,
Postprodukcja Kacper Habisiak
montaż: Agnieszka Glińska
reżyser castingu: Paweł Czajor,
Konrad Bugaj
obsada: Zofia Domalik, Halina
Rasiakówna, Maria Sobocińska, Adam Cywka, Dobromir Dymecki
produkcja: Naima Film
producent: Wojciech Kabarowski,
Jerzy Kapuściński
koprodukcja: TVP, Centrum
Edukacji i Inicjatyw Kulturalnych Olsztyn, Zachodniopomorski Fundusz Filmowy
Pomerania, Dolnośląskie Centrum Filmowe, Coloroffon Film, Dreamsound,
producent wykonawczy: Wojciech
Kabarowski, Jerzy Kapuściński
kierownik produkcji: Magdalena
Tomanek
współfinansowanie: Polski
Instytut Sztuki Filmowej
„Żelazny most”, reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska, producent: Anna
Wereda (debiut, premiera)
Polska, 2019, 84 min
Rozdzielając zadania pracującym
pod ziemią górnikom, sztygar Kacper wysyła swojego przyjaciela Oskara na
najdalsze odcinki, by mieć więcej czasu na spotkania z jego żoną Magdą. Podczas
jednego ze spotkań kochankom przerywa telefon z kopalni – miał miejsce wstrząs
o niespotykanej sile, nie ma kontaktu z załogami pracującymi pod ziemią.
Niewiadomy jest także los Oskara. Uwalniający się metan uniemożliwia bezpieczne
dotarcie do zasypanego, dlatego za namową Kacpra kierownik akcji ratunkowej
zarządza przedostanie się do niego za pomocą otworu drążonego z powierzchni,
podobnie jak to zrobiono podczas słynnej akcji w Chile. Kochankowie rzucają się
w wir akcji ratunkowej, mając nadzieję, że ratując przyjaciela, ocalą także
własne sumienia.
Film jest pełnometrażowym
debiutem fabularnym reżyserki.
reżyseria: Monika
Jordan-Młodzianowska
scenariusz: Monika
Jordan-Młodzianowska
zdjęcia: Piotr Kukla
muzyka: Andrey Dergachev
scenografia: Michał Hrisulidis
kostiumy: Małgorzata Karpiuk
charakteryzacja: Alina Janerka
dźwięk: Wacław Pilkowski, Kacper
Habisiak, Marcin Kasiński
montaż: Bartosz Pietras
reżyser castingu: Monika Jordan-Młodzianowska
obsada: Julia Kijowska,
Bartłomiej Topa, Łukasz Simlat, Andrzej Konopka
produkcja: Autograf Karol
Wożbiński
producent: Anna Wereda
koprodukcja: Filmoteka Narodowa-
Instytut Audiowizualny, TVP, Dreamsound, MX35, Studio Orka
producent wykonawczy: Anna Wereda
kierownik produkcji: Anna Wereda
współfinansowanie: Polski
Instytut Kultury Filmowej
44. Festiwal Polskich Filmów
Fabularnych w Gdyni odbędzie się w dniach 16-21 września 2019 roku w Gdyni.
***
Wkrótce postaram się skomentować
bardzo zaskakującą selekcję konkursu głównego w Gdyni.
Bardzo ciekawie napisane. Gratuluję i pozdrawiam serdecznie !!!
OdpowiedzUsuń