BBC Culture przeprowadziło
głosowanie i opublikowało ranking stu najlepszych filmów wyreżyserowanych przez
kobiety. Wygrał "Fortepian", w zestawieniu jest film Agnieszki Holland.
Przed rokiem BBC przeprowadziło
ranking dotyczący najlepszych nieanglojęzycznych filmów w historii. Na tej
liście znalazły się tylko cztery tytuły podpisane przez kobiety. Kobiet było
podobnie niewiele w rankingu na 100 najlepszych komedii i 100 najlepszych
filmów XXI wieku. Najnowszy ranking BBC Culture dedykowany jest już tylko
kobietom stojącym po drugiej stronie kamery. BBC zaprosiło do współpracy 368
ekspertów z całego świata (o swoim udziale w tym głosowaniu napisała Ola Salwa).
Wymienili oni w sumie tytuły 761 filmów, z 84 krajów. W głosowaniu wzięło
udział 185 kobiet i 181 mężczyzn, była też jedna osoba niebinarna i jedna,
która nie zadeklarowała swojej płci. Każdy z głosujących wymienił 10 swoich
ulubionych filmów, które wyreżyserowały kobiety. W ten sposób powstała lista
100 najlepszych.
W tym zestawieniu znalazły się
bardzo różnorodne filmy. Najstarszy z nich pochodzi z 1916 roku, najnowsze z
2019. Większość filmów powstała w latach dziewięćdziesiątych, a
najpopularniejsze kraje produkcji to: USA, Francja, Wielka Brytania, Niemcy,
Włochy, Belgia i Kanada. Na liście znajdują się filmy z takich krajów, jak m.in.
Argentyna, Iran, Ukraina, Indie, Tunezja i Czechy. Najwięcej filmów na liście
ma Agnes Varda, której sześć tytułów znalazło się w zestawieniu. Prawie 10
procent ekspertów zagłosowało na film „Fortepian” w reżyserii Joan Campion i to
właśnie on wygrał głosowanie.
Na liście są dwa filmy Leni
Riefenstahl, jest też „Europa, Europa” Agnieszki Holland, ale czołówka
zestawienia to filmy, które podpisały: Andrea Arnold, Maren Ade, Kathryn
Bigelow, Věra Chytilová, Sofia Coppola, Claire Denis, Chantal Akerman, Agnès
Varda.
Pełna lista prezentuje się tak (w
oryginale i niestety z pomyłkami w datach produkcji, które zamieściło BBC):
100. The Kids are All Right (Lisa
Cholodenko, 2010)
99. The Souvenir (Joanna Hogg, 2019)
98. Somewhere (Sofia Coppola, 2010)
97. Adoption (Márta Mészáros, 1975)
96. The Meetings of Anna (Chantal Akerman,
1977)
95. Ritual in Transfigured Time (Maya Deren,
1946)
94. News From Home (Chantal Akerman, 1977)
93. Red Road (Andrea Arnold, 2006)
92. Raw (Julia Ducournau, 2016)
91. White Material (Claire Denis, 2009)
90. Fast Times at Ridgemont High (Amy
Heckerling, 1982)
89. The Beaches of Agnes (Agnès Varda, 1977)
88. The Silences of the Palace (Moufida Tlatli,
1994)
87. 35 Shots of Rum (Claire Denis, 2008)
86. Wadjda (Haifaa Al-Mansour, 2012)
85. One Sings, The Other Doesn’t (Agnès Varda,
1977)
84. Portrait of Jason (Shirley Clarke, 1967)
83. Sleepless in Seattle (Nora Ephron, 1993)
82. At Land (Maya Deren, 1944)
81. A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily
Amirpour, 2014)
80. Big (Penny Marshall, 1988)
79. Shoes (Lois Weber, 1916)
78. The Apple (Samira Makhmalbaf, 1988)
77. Tomboy (Céline Sciamma, 2011)
76. Girlhood (Céline Sciamma, 2014)
75. Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt, 2010)
74. Chocolat (Claire Denis, 1988)
73. On Body and Soul (Ildikó Enyedi, 2017)
72. Europa Europa (Agnieszka Holland, 1980)
71. The Seashell and the Clergyman (Germaine
Dulac, 1928)
70. Whale Rider (Niki Caro, 2002)
69. The Connection (Shirley Clarke, 1961)
68. Eve’s Bayou (Kasi Lemmons, 1997)
67. The German Sisters (Margarethe von Trotta,
1981)
66. Ratcatcher (Lynne Ramsay, 1999)
65. Leave no Trace (Debra Granik, 2018)
64. The Rider (Chloe Zhao, 2017)
63. Marie Antoinette (Sofia Coppola, 2006)
62. Strange Days (Kathryn Bigelow, 1995)
61. India Song (Marguerite Duras, 1975)
60. A League of their Own (Penny Marshall,
1992)
59. The Long Farewell (Kira Muratova, 1971)
58. Desperately Seeking Susan (Susan Seidelman,
1985)
57. The Babadook (Jennifer Kent, 2014)
56. 13th (Ava DuVernay, 2016)
55. Monster (Patty Jenkins, 2003)
54. Bright Star (Jane Campion, 2009)
53. The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008)
52. Happy as Lazzaro (Alice Rohrwacher, 2018)
51. Harlan County, USA (Barbara Kopple, 1976)
50. Outrage (Ida Lupino, 1950)
49. Salaam Bombay! (Mira Nair, 1988)
48. The Asthenic Syndrome (Kira Muratova, 1989)
47. An Angel at my Table (Jane Campion, 1990)
46. Near Dark (Kathryn Bigelow, 1987)
45. Triumph of the Will (Leni Riefenstahl, 1935)
44. American Honey (Andrea Arnold, 2016)
43. The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999)
42. The Adventures of Prince Achmed (Lotte
Reiniger, 1926)
41. Capernaum (Nadine Labaki, 2018)
40. Boys Don’t Cry (Kimberly Peirce, 1999)
39. Portrait of a Lady on Fire (Céline Sciamma,
2019)
38. Paris is Burning (Jennie Livingston, 1990)
37. Olympia (Leni Riefenstahl, 1938)
36. Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008)
35. The Matrix (Lana and Lilly Wachowski, 1999)
34. Morvern Callar (Lynne Ramsay, 2002)
33. You Were Never Really Here (Lynne Ramsay,
2017)
32. The Night Porter (Liliana Cavani, 1974)
31. The Gleaners and I (Agnès Varda, 2000)
30. Zama (Lucrecia Martel, 2017)
29. Monsoon Wedding (Mira Nair, 2001)
28. Le Bonheur (Agnès Varda, 1965)
27. Selma (Ava DuVernay, 2014)
26. Stories we Tell (Sarah Polley, 2012)
25. The House is Black (Forugh Farrokhzad,
1963)
24. Lady Bird (Greta Gerwig, 2017)
23. The Hitch-Hiker (Ida Lupino, 1953)
23. We Need to Talk About Kevin (Lynne Ramsay,
2011)
21. Winter’s Bone (Debra Granik, 2010)
20. Clueless (Amy Heckerling, 1995)
19. Orlando (Sally Potter, 1992)
18. American Psycho (Mary Harron, 2000)
17. Seven Beauties (Lina Wertmüller, 1975)
16. Wanda (Barbara Loden, 1970)
15. The Swamp (Lucrecia Martel, 2001)
14. Point Break (Kathryn Bigelow, 1991)
13. Vagabond (Agnès Varda, 1985)
12. Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012)
11. The Ascent (Larisa Shepitko, 1977)
10. Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991)
9. Fish Tank (Andrea Arnold,
2009)
8. Toni Erdmann (Maren Ade,
2016)
7. The Hurt Locker (Kathryn
Bigelow, 2008)
6. Daisies (Věra Chytilová,
1966)
5. Lost in Translation (Sofia
Coppola, 2003)
4. Beau Travail (Claire Denis,
1999)
3. Jeanne Dielman, 23 Quai du
Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)
2. Cléo from 5 to 7 (Agnès
Varda, 1962)
1. The Piano (Jane Campion, 1993)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz