Dziewięć filmów stanie w szranki w
Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich podczas 24. Forum Kina
Europejskiego Cinergia w Łodzi. Festiwal obędzie się w dniach 22-30 2019. W
zmaganiach o główną nagrodę – Kryształowe Jabłko rywalizować będzie pięć filmów
fabularnych oraz cztery pełnometrażowe dokumenty. Aż pięć konkursowych tytułów
zaprezentowanych zostanie w Łodzi premierowo.
- Polskie kino przeżywa obecnie swój rozkwit. Jego siła to także
wypowiedzi artystów młodych, debiutujących lub będących na początku swojej
twórczej drogi. Od trzech lat konkursie tym zderzamy ze sobą pełnometrażowe
filmy fabularne, dokumentalne i animowane. Jako pierwsi w Polsce zdecydowaliśmy
się na takie podejście do konkursowych zmagań. Trzy dziedziny kina, trzy różne
sposoby opowiadania, ta sama pasja i chęć powiedzenia czegoś ważnego oraz
własnego. Forma nie jest już dziś najważniejsza. Liczy się prawda, szczerość i
odwaga ukazana na ekranie – mówi Krzysztof Spór, dyrektor programowy
festiwalu i koordynator konkursu polskiego.
Wśród filmów, które zostały zakwalifikowane
do konkursu znalazły się tytuły, które zaistniały już w festiwalowym obiegu,
jak głośne, nagradzane na w Gdyni obrazy „Supernova” Bartosza Kruhlika czy
„Wszystko dla mojej matki” Małgorzaty Imielskiej, a także produkcje będące dopiero na początku
swej festiwalowej drogi, jak nakręcony w Japonii dokument „Moja mała Polska”
Mateja Bobrika czy realizowany przez 9 lat obraz „Z wnętrza” Cezarego
Grzesiuka, Tomasza Szwana i Krystiana Kamińskiego przedstawiający relację
malarza Zdzisława Beksińskiego z marszandem Piotrem Dmochowskim. W zestawie
filmów rywalizujących o nagrodę są też m.in. „Diagnosis” Ewy Podgórskiej,
„Jutro czeka nas długi dzień” Pawła Wysoczańskiego czy „Żelazny most” Moniki
Jordan-Młodzianowskiej.
Konkursowe filmy oceni
profesjonalne jury pod przewodnictwem reżyserki, scenarzystki i producentki
Joanny Kos-Krauze. Zasiądą w nim także uznawana za jedną z najzdolniejszych
aktorek młodego pokolenia Karolina Bruchnicka, światowej sławy operator Ryszard
Lenczewski oraz najwybitniejsza polska fotosistka Renata Pajchel. Pokazom
konkursowym towarzyszyć będą, jak co roku, spotkania z twórcami.
TYTUŁY KONKURSU
POLSKICH DEBIUTÓW I
FILMÓW DRUGICH
24. FKE CINERGIA
DIAGNOSIS (dokument)
reż. Ewa Podgórska, Polska 2018,
77’
Hipnotyzująca podróż do
podświadomości miasta – Łodzi, momentami surrealistyczna, w niezapomniany
sposób sfotografowana. Niczym w sesji psychoanalitycznej mieszkańcy odpowiadają
na raz zabawne, kiedy indziej poważne pytania. Bohaterowie się zmieniają, historia
pozostaje ta sama. Ktoś ją zaczyna, a kto inny kończy, jakby wszyscy dzielili
wspólny los... Film nagrodzony już w Moskwie i Krakowie.
JUTRO CZEKA NAS DŁUGI DZIEŃ
(dokument)
reż. Paweł Wysoczański,
Polska2019, 80’
Premiera w Łodzi
Od 30 lat doktor Helena Pyz
pracuje w ośrodku wychowawczo-leczniczym dla trędowatych oraz ich rodzin
Jeevodaya w Indiach. Z biegiem lat coraz mocniej odczuwa własną chorobę, ale
siła charakteru nie pozwala jej skapitulować. Długotrwała obserwacja
dokumentalna pozwala zrozumieć, na czym polegała wyjątkowa rola misjonarki i
lekarki.
NASZA MAŁA POLSKA (dokument)
reż. Matej Bobrik, Polska 2019,
70’
Co roku kilkanaścioro młodych
Japończyków rozpoczyna studia na Wydziale Polonistyki Tokijskiego Uniwersytetu
Studiów Zagranicznych. Mają po kilkanaście lat, nie umieją wymówić słowa
„kiełbasa” i sądzą, że ludzie w Polsce piją mleko z olbrzymich kartonów. Jednym
z obowiązkowych zadań studentów II roku jest wystawienie sztuki teatralnej po
polsku.
NIC NIE GINIE/NOTHING IS LOST
reż. Kalina Alabrudzińska, Polska
2019, 71’
Bohaterowie filmu są częścią
silnej i ważnej społeczności – społeczności samotnych ludzi. Życie wymaga od
nich zmian, którym nie potrafią sprostać. Dopiero gdy zdają sobie sprawę z siły
przyrody – siła zaczyna rosnąć w nich. Gdy pozwalają naturze działać, ich
własna natura zaczyna się zmieniać. bardzo dobrze przyjęty i nagrodzony
wcześniej w Koszalinie na Festiwalu Młodzi i Film debiut Kaliny Alabrudzińskiej
jest jednocześnie dyplomem aktorskim studentów Szkoły Filmowej w Łodzi.
SUPERNOVA
reż. Bartosz Kruhlik, Polska
2019, 78’
Trzech mężczyzn, jedno miejsce i
jedno zdarzenie, które zmieni życie każdego z nich. Utrzymana w realistycznym
stylu uniwersalna historia o kilku godzinach z życia wiejskiej społeczności.
Film przygląda się kondycji człowieka postawionego w sytuacji granicznej oraz
stawia pytania o istotę przypadku i przeznaczenia. Krwista obyczajowa opowieść,
oscylująca na granicy dramatu, thrillera i kina katastroficznego.
WSZYSTKO DLA MOJEJ MATKI
reż. Małgorzata Imielska, Polska
2019, 103’
Premiera w Łodzi
Ola ma 17 lat. Oczy zasłonięte
włosami, obgryzione paznokcie i ręki w bliznach po samookaleczaniu. Sąd
umieścił ją w zakładzie poprawczym. W przeciwieństwie do innych dziewczyn nie
chce w zamian za papierosy i drobne sumy świadczyć dozorcy usług seksualnych.
Pragnie tylko odzyskać matkę. Ta jej „oddzielność” od świata sprawia, że staje
się ofiarą przemocy.
ZGNIŁE USZY
reż. Piotr Dylewski, Polska 2019,
60’
Premiera w Łodzi
Opowieść o wczesnym kryzysie
małżeńskim, spowodowanym niespełnionymi oczekiwaniami i brakiem komunikacji.
Janek i Marzena mierzą się ze swoimi najskrytszymi demonami pod okiem
niekonwencjonalnego terapeuty. Rzeczywistość wydaje się zacierać, a tłumione pretensje
i niedopowiedzenia zaczynają obracać się przeciwko bohaterom. Film nagrodzony
za scenariusz na festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie.
Z WNĘTRZA (dokument)
reż. Cezary Grzesiuk, Tomasz
Szwan, Krystian Kamiński, Polska 2019, 90’
Premiera w Łodzi
Zdzisław Beksiński własnymi
oczami. Film z całości składa się z materiałów wideo zarejestrowanych przez
samego mistrza i jego najbliższych. To swoista ostatnia praca malarza, jego
ostatnia próba zmierzenia się z nieubłaganie upływającym czasem. Ten unikatowy intymny
dziennik, powstały z około 300 godzin nagrań, jest zarazem kroniką przemian w
Polsce, upadku komunizmu i pierwszych lat demokracji.
ŻELAZNY MOST
reż./dir. Monika
Jordan-Młodzianowska, Polska 2019, 84’
Premiera w Łodzi
Opowieść o zakazanej miłości,
poczuciu winy i pytaniach, które mogą pozostać bez odpowiedzi. Sztygar Kacper
wysyła swojego przyjaciela, Oskara, również górnika, na dalekie i niebezpieczne
odcinki kopalni, żeby spotykać się z jego żoną. W trakcie jednej ze schadzek
dochodzi do tąpnięcia. Kochankowie, targani wyrzutami sumienia, rzucają się w
wir akcji ratunkowej.
JURY KONKURSU
POLSKICH DEBIUTÓW I
FILMÓW DRUGICH
24. FKE CINERGIA
JOANNA KOS-KRAUZE (Przewodnicząca
Jury)
Reżyserka, scenarzystka i
producentka. Współautorka obsypanych nagrodami „Papuszy”, „Placu Zbawiciela” i
„Mojego Nikifora”. Przewodnicząca Związku Zawodowego Reżyserów Polskich w
latach 2013-2018, obecne wiceprzewodnicząca. W latach 2006-2013 Przewodnicząca
Sekcji Scenarzystów Polskich, członkini Rady Artystycznej Studia Munka-SFP oraz
Europejskiej i Polskiej Akademii Filmowej. Ekspertka PISF, Silesia Film Fund,
Gdynia Film Fund i Euroimages. Jej ostatni film, „Ptaki śpiewają w Kigali”,
został nagrodzony na kilkudziesięciu krajowych i zagranicznych festiwalach, w
tym w Karlowych Warach, Chicago, Locarno, Luksemburgu, Kalkucie, Stambule i
Gdyni.
KAROLINA BRUCHNICKA
Absolwentka Szkoły Filmowej w
Łodzi. Laureatka Nagrody dla najlepszej aktorki za rolę w spektaklu dyplomowym
„Przebudzenie wiosny” Kuby Kowalskiego na 9. Międzynarodowym Festiwalu Szkół
Teatralnych w Rabacie oraz Grand Prix dla zespołu na Festiwalu Szkół
Teatralnych w Łodzi. Za swój debiut w filmie „Córce trenera” Łukasza Grzegorzka
otrzymała Nagrodę Rising Star na festiwalu Off Camera w Krakowie, Emocje Radia
Wrocław i Kryształowy Żagiel na Giżyckim Festiwalu Filmowym. Kolejnym filmem
był „Monument” Jagody Szelc. Współpracuje z Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu i
Teatrem Nowym w Łodzi.
RYSZARD LENCZEWSKI
Operator, reżyser filmów
dokumentalnych i muzycznych, absolwent oraz wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi.
Autor zdjęć do niemal 100 filmów zrealizowanych w 32 krajach. Laureat wielu
nagród, w tym dwóch nagród BAFTA, Golden Camera Life Achievement na
Cinematographers Film Festiwal w Macedonii oraz nominacji do Oscara. Członek
Europejskiej Akademii Filmowej, Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i
Telewizyjnej oraz Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Jego
spojrzeniu zaufali „oscarowi” reżyserzy, tacy jak Kenneth Lonergan, Rowan
Joffe, Joe Wright, John Crowley, Paweł Pawlikowski, a także Janusz Morgenstern,
Grzegorz Królikiewicz, Krzysztof Zanussi, Andrzej Barański. Chętnie angażuje
się w odważne, nawet ryzykowne projekty artystyczne.
RENATA PAJCHEL
Najbardziej znana polska
fotosistka. Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi. Od blisko 50 lat dokumentuje
plany zdjęciowe. W jej dorobku znajdują się fotosy do ponad stu polskich
filmów. Była obecna z aparatem przy większości dzieł Andrzeja Wajdy, w tym
„Ziemi obiecanej” i „Wesela”. Współpracowała m.in. z Krzysztofem Zanussim,
Andrzejem Żuławskim, Januszem Morgensternem, Agnieszką Holland, Andrzejem
Barańskim i Witoldem Adamkiem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz