Europejska Akademia Filmowa
ogłosiła laureatów Europejskich Nagród Filmowych w pierwszych ośmiu
kategoriach. Doceniono tutaj twórców m.in. zdjęć, muzyki, scenografii,
kostiumów czy efektów wizualnych. Cztery z nich zdobyła „Faworyta”. 7 grudnia w
Berlinie poznamy wszystkich laureatów nagród.
O przyznaniu nagród w pierwszych
ośmiu kategoriach zadecydowało jury złożone z członków Europejskiej Akademii
Filmowej. Byli w tym gronie:
Nadia Ben Rachid, montażystka,
Francja
Vanja Černul, autor zdjęć, Chorwacja
Annette Focks, autorka muzyki, Niemcy
Gerda Koekoek, charakteryzatorka,
Holandia
Eimer Ní Mhaoldomhnaigh, kostiumografka,
Irlandia
Artur Pinheiro, scenograf,
Portugalia
Gisle Tveito, autorka dźwięku,
Norwegia
István Vajda, efekty wizualne, Węgry
Oto laureaci Europejskich Nagród
Filmowych w ośmiu kategoriach:
EUROPEJSKIE ZDJĘCIA 2019:
Robbie Ryan za THE FAVOURITE / FAWORYTA
Innowacyjne i kreatywne
wizualizacje filmu są z pewnością dziełem wyjątkowego operatora, ale ujawniają
również bardzo intymną współpracę z reżyserem. Twórcy filmu starali się trzymać
jak najdalej od fotograficznych konwencji dramatu z epoki. Zastosowanie
naturalnego światła i światła świec przypomina arcydzieło Kubricka „Barry
Lyndon”, natomiast zastosowanie ekstremalnie szerokokątnych soczewek nadaje
temu podejściu zupełnie nowy kierunek. To inspirujące i zachęcające, aby
zobaczyć, jak mocne obrazy i śmiałe wybory kinematograficzne nie przyćmiły
dramatu, ale go wzmocniły.
EUROPEJSKI MONTAŻ 2019:
Yorgos Mavropsaridis za THE FAVOURITE / FAWORYTA
Dzięki talentowi montażysty udało
się zmontować „Faworytę” w sprytny i nowatorski sposób, dzięki czemu film
zyskał łatwy i naturalny rytm, zabawny jak gra w warcaby.
EUROPEJSKA SCENOGRAFIA 2019:
Antxon Gómez za PAIN AND GLORY / BÓL I BLASK
Antxon Gómez buduje wszechświat
postaci Almodóvara, o czym świadczy dobór kolorów i stylów projektowania.
Eklektyczny i odważny, ale zawsze dobrze wyważony. Swoją sztuką scenograf
wprowadza nas w podtekst, czy to w niespokojne wnętrze głównego bohatera, czy w
senne wspomnienia z dzieciństwa.
EUROPEJSKIE KOSTIUMY 2019:
Sandy Powell za THE FAVOURITE / FAWORYTĘ
Kostiumy Sandy Powell idealnie
wpasowują się w epokę, ale odświeżająco wydają się być czymś na kształt opery
punkrockowej.
EUROPEJSKIE FRYZURY I CHARAKTERYZACJA 2019:
Nadia Stacey za THE
FAVOURITE / FAWORYTĘ
Nadia Stacey umiejętnie łączy
damski makijaż bez makijażu z włosami, co sprawia, że wyglądają one o wiele
bardziej naturalnie w porównaniu z ekstremalnymi perukami i jaskrawym makijażem
męskich postaci - jakby zrobili go sami. Nawet „borsuk” królowej Anny jest
jednocześnie zabawny i wywołuje uczucie wielkiego smutku.
EUROPEJSKA MUZYKA 2019:
John Gürtler za SYSTEM CRASHER / BŁĄD SYSTEMU
Muzyka w filmie jest nowoczesna,
wirtuozowska, impulsywna i zaskakująca. John Gürtler przekształcił to, co
niewymowne w muzykę. Tam, gdzie słowa nie są już możliwe, jego muzyka filmowa
funkcjonuje jako język niewerbalny, odzwierciedlając wnętrze bohatera i niosąc
widza razem z nim.
EUROPEJSKI DŹWIĘK 2019:
Eduardo Esquide, Nacho Royo-Villanova & Laurent Chassaigne za A
TWELVE-YEAR NIGHT
Główna praca dźwięku w tym filmie
nie dotyczy tego, co widzimy. Chodzi o to, czego nie możemy zobaczyć, gdy
jesteśmy uwięzieni w małej i ciemnej celi. W żywy i dotykowy sposób pozwala
publiczności doświadczyć, jak to jest być więźniem. Ciągłe dźwięki poza ekranem
rozszerzają zdjęcia i dają nam jasne zrozumienie różnych miejsc i ich wpływu na
psychikę więźnia w miarę upływu lat.
EUROPEJSKIE EFEKTY WIZUALNE 2019:
Martin Ziebell, Sebastian Kaltmeyer, Néha Hirve, Jesper Brodersen &
Torgeir Busch za ABOUT ENDLESSNESS / O NIESKOŃCZONOŚCI
Zamiast ukrywania się w tle,
efekty wizualne wspierają ten film, wzmacniając wymagane efekty, a tym samym
tworząc szczególną atmosferę konieczną aby zasmakować wizji reżysera. Dzięki
tej odważnej decyzji praca Martina Ziebella i Sebastiana Kaltmeyera zyskuje
więcej przestrzeni, nie tylko wspierając przekaz i tożsamość wizualną filmu,
ale podnosząc go na znacznie wyższy poziom artystyczny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz