Znane są już wyniki sesji 3/2019
dotyczącej produkcji filmów fabularnych. Komisja oceniająca zarekomendowała, a
dyrektor PISF przyznał wsparcie jedynie trzem produkcjom.
Nieoficjalnie wiadomo, że PISF
pod koniec roku stanął przed problemami finansowymi. Kilkanaście dni temu sąd
uznał za zasadne roszczenia TVN-u, który nie zgadzał się z jednym z zapisów
dotyczących przeznaczania daniny do Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Chodzi
o miliony złotych, które trzeba teraz zwrócić. PISF szuka podobno oszczędności.
Na ile ma to wpływ na wyniki sesji 3/2019? Niekoniecznie decydujące. Środki
przekazywane na programy operacyjne PISF ogłaszane są pod koniec każdego roku (lub
na jego początku). Wygląda po prostu na to, że pieniądze na programy operacyjne
w 2019 skończyły się wcześniej niż przypuszczano.
W ostatniej w tym roku sesji
wsparto jedynie trzy projekty, w tym dwa debiuty. W poprzedniej sesji wsparto
dziesięć projektów, a w sesji 1/2019 było tych projektów osiem. W sumie w 2019
roku Polski Instytut Sztuki Filmowej wsparł 21 projektów filmów fabularnych.
Według moich obliczeń i na podstawie dostępnych danych na realizację tych
filmów przeznaczono w sumie 45,9 miliona złotych.
Popatrzymy na wyniki sesji
3/2019. Anna Jadowska przygotowuje film „Mira”, ale z wnioskowanej kwoty 2,9
mln złotych otrzymała jedynie 1,4 mln złotych. Budżet filmu wynosi 6,99 mln
złotych. Czy producenci zgromadzą pozostałe potrzebne środki? Pytanie jest
zasadne względem wszystkich projektów. Do swojego reżyserskiego
pełnometrażowego debiutu przygotowuje się Jakub Piątek, autor udanych
krótkometrażowych „One Man Show” i „Users”. Debiut fabularny zatytułowany „Prime
Time” powstanie w firmie Watchout Studio, w której realizowano m.in. „Bogów”, „Sztukę
kochania” i ostatnio „Ukrytą grę”. Budżet „Prime Time” to 4,5 mln złotych,
producenci wnioskowali o 2 miliony, otrzymali 1,4 mln złotych. Jeszcze mniej
kosztować będzie debiut Bartłomieja Żmudy „Więcej”, który z wnioskowanych 2
milionów otrzymał 1,4 mln wsparcia, na 3,18 mln budżetu. Szczegóły TUTAJ.
Liderami komisji oceniających
projekty filmów fabularnych byli: Ilona Łepkowska, Lech Majewski, Wojciech
Marczewski, Paweł Pawlikowski, Ewa Puszczyńska. To miała być ta sesja, w której
wsparcie otrzymać miał w końcu m.in. Wojtek Smarzowski na swoje „Wesele 2”.
Projektu tego nie ma na liście opublikowanej przez PISF i na razie nie wiadomo,
czy to koniec starcia producentów o wsparcie PISF, czy też projekt ponownie
został przesunięty do oceny.
Znacznie więcej projektów
pozytywnie rozpatrzono w programie operacyjnym dotyczącym filmów
dokumentalnych. Wsparcie otrzymało 13 projektów, w tym dwa debiuty i dwa filmy
drugie. Tylko jeden projekt otrzymał dofinansowanie, o wysokości dokładnie
takiej samej, jak we wpisanym wniosku. Pozostałe projekty muszą się zadowolić
kwotami mniejszymi. Największe pieniądze otrzymali twórcy przygotowujący dokument
„Nurt” w reżyserii Rafała Skalskiego, na powstanie którego przeznaczono w PISF pół
miliona złotych. Na nowe projekty wsparcie otrzymali: Marcin Giżycki, Wojciech
Kasperski, Monika Pawluczuk, Jacob Dammas, Zofia Kowalewska. Szczegóły znajdują
się TUTAJ. PISF wsparł też siedem produkcji animowanych, w tym kwotą 2,4 mln
złotych na film „Odo” Mikołaja Pilichowskiego. Szczegóły TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz