[SEZON NAGRÓD 2019/2020] Swoje
doroczne nagrody przyznali krytycy filmowi z Los Angeles. W ich ocenie
najlepszy film roku to koreański „Parasite”.
Film ten zdobył w sumie trzy nagrody, także za reżyserię i męską rolę
drugoplanową.
Nagroda ta zwiększa szanse „Parasite”
w rywalizacji o Oscara. Jest spora szansa, że film ten znajdzie się w gronie
najlepszych produkcji roku, podobnie jak przed rokiem meksykańska „Roma”.
Wydaje się niemal pewnym, że „Parasite” ma już w ręku Oscara za film
międzynarodowy, a Joon Ho Bong zapewne znajdzie się w gronie najlepszych
reżyserów nominowanych do Oscara. Krytycy z Los Angeles są tego pewni. Grupa ta
lubi filmy zagraniczne i poza „Romą” tytułem najlepszej produkcji doceniała
przed laty także „Miłość” czy „Przyczajony tygrys, ukryty smok”.
Drugim najlepszym filmem według
krytyków z Los Angeles jest „Irlandczyk”, a skoro „Parasite” zdobył nagrodę w
najważniejszej kategorii, to laur za film zagraniczny przypadł obrazowi Pedro
Almodovara „Ból i blask”. Grający w nim Antonio Banderas zdobył nagrodę dla
najlepszego aktora, a dość niespodziewanie wyróżnienie dla najlepszej aktorki
otrzymała Mary Kay Place za „Diane”. Coraz bliżej swojej pierwszej nominacji do
Oscara i zdobycia tej nagrody jest Jennifer Lopez, która została doceniona
przez krytyków za świetną rolę drugoplanową w „Ślicznotkach”. Wśród pełnometrażowych
animacji wygrał film Netfliksa „I Lost My Body” (także nagroda za muzykę),
wyprzedzając „Toy Story 4”. Netflix okazał się najlepszy także wśród filmów
dokumentalnych, a nagrodę krytyków zdobyła „Amerykańska fabryka”.
Noah Baumbach otrzymał za „Historię
małżeńską” nagrodę za scenariusz. Za zdjęcia doceniono Claire Mathon, autorkę „Portret
kobiety w ogniu” i „Atlantics”. Najlepszy montaż to „Apollo 11”, scenografia „Pewnego
razu w… Hollywood”.
Pełna lista nagrodzonych (w
oryginale):
Best Picture: “Parasite”
(Runner-up: “The Irishman”)
Best Director: Bong Joon Ho,
“Parasite” (Runner-up: Martin Scorsese, “The Irishman”)
Best Actress: Mary Kay Place,
“Diane” (Runner-up: Lupita Nyong’o, “Us”)
Best Actor: Antonio Banderas,
“Pain & Glory” (Runner-up: Adam Driver, “Marriage Story”)
Best Supporting Actor: Song Kang
Ho, “Parasite” (Runner-up: Joe Pesci, “The Irishman”)
Best Supporting Actress: Jennifer
Lopez, “Hustlers” (Runner-up: Zhao Shuzhen, “The Farewell”)
Best Animated Film: “I Lost My
Body” (Runner-up: “Toy Story 4”)
Best Documentary: “American
Factory” (Runner-up: “Apollo 11”)
Best Foreign Language Film: “Pain
& Glory” (Runner-up: “Portrait of a Lady on Fire”)
Best Screenplay: Noah Baumbach,
“Marriage Story” (Runner-up: Bong Joon Ho and Han Jin Won, “Parasite”)
Best Cinematography: Claire
Mathon, “Portrait of a Lady on Fire,” “Atlantics” (Runner-up: Roger Deakins,
“1917”)
Best Editing: Todd Douglas
Miller, “Apollo 11” (Runner-up: Ronald Bronstein & Benny Safdie, “Uncut
Gems”)
Best Music/Score: Dan Levy, “I
Lost My Body” (Runner-up: Thomas Newman, “1917”)
Best Production Design: Barbara
Ling, “Once Upon a Time in Hollywood” (Runner-up: Ha Jun Lee, “Parasite”)
New Generation Prize: Joe Talbot,
Jimmie Fails and Jonathan Majors, “The Last Black Man in San Francisco”
Douglas Edwards Experimental Film
Award: “The Giverny Document,” Ja’Tovia Gary
Career Achievement: Elaine May
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz