Redakcja tygodnika „Polityka”
ogłosiła nominacje do Paszportów, swoich dorocznych nagród. Młodzi artyści zostaną
docenieni po raz 27. Także w kategorii Film.
Nominacje w kategorii Film
otrzymali dwaj przedstawiciele filmu „Boże ciało”, odtwórca głównej roli
Bartosz Bielenia i autor scenariusza Mateusz Pacewicz. Trzeci nominowany to Bartosz
Kruhlik, reżyser i scenarzysta filmu „Supernova”.
Jak przeczytać można na stronie
nagrody: Duża grupa artystów nominowanych
w tym roku do Paszportów proponuje nieco zwolnić – staranność i skupienie
charakteryzują prozę Dominiki Słowik, autorki „Zimowli”, ale też skoncentrowaną
na naturze eseistykę Urszuli Zajączkowskiej („Patyki, badyle”). Liryka i
melancholia utworów fortepianowych Hani Rani wpisują się w prąd odwrotny do
podkręcania tempa i intensywności brzmień znanego z muzyki pop. Z kolei
Weronikę Gęsicką interesuje w fotografii to, jak zafałszowujemy przeszłość.
Pamięcią zajmuje się też reżyserka Weronika Szczawińska w swoich spektaklach
„Nigdy więcej wojny” i „Po prostu”. Zarówno autor i wokalista Błażej Król, jak
i aktor Bartosz Bielenia mieliby dużo do powiedzenia na temat spokojnego i
konsekwentnego rozwijania kariery – tego pierwszego odkrywa dziś coraz szersza
publiczność, drugiego poznają odbiorcy kina, już po wielu znaczących rolach
teatralnych. Choć wciąż bardzo młody (27 lat), zaczynał karierę wiele lat temu,
jako dziecko. Artur Ganszyniec, nominowany wraz z Jackiem Brzezińskim za grę
„Wanderlust: Travel Stories”, opublikował nawet swoisty manifest „wolnego
grania” i proponuje niecodzienny, niespieszny sposób opowiadania historii w tym
medium. Więcej w tym refleksji niż refleksu. […] Nie znaczy to, że nie ma w ich sztuce
odniesienia do naszych czasów i bliskiej nam przestrzeni. Są problemy – choćby
katastrofa ekologiczna – czytelne wszędzie, wspólne. Nawet w nurtach
kojarzonych z kulturą popularną znaleźć można wypowiedzi zaangażowane – gra
„We. The Revolution” Dawida Ciślaka każe spojrzeć na nasze spory wokół sądów i
polityki przez pryzmat rewolucji francuskiej, a „Fantastic Fetus” powstało z
inspiracji Czarnym Protestem. Akcja „Supernovej”, oddaje społeczną atmosferę
współczesnej Polski. „Wyzwolenia” Magdaleny Drab zadają pytania o to, jak sobie
poradzić z własną tożsamością, kiedy ta nie mieści się w pakiecie
światopoglądowym jednego z dwóch walczących obozów. Film „Boże Ciało”, do
którego scenariusz napisał Mateusz Pacewicz – wspólnie z Bielenią są
najmłodszymi z nominowanych (po 27 lat) – to głęboka opowieść o wierze i
polskim Kościele. Najstarszy z pretendentów do Paszportu, 50-letni Roman
Stańczak, jednym artystycznym gestem pogodził z kolei różne środowiska jako
nasz reprezentant na Biennale w Wenecji.
Paszporty „Polityki” wręczone
zostaną 14 stycznia 2020 roku, a galę obejrzeć będzie można w TVN o godzinie
20:15. Oto nominowani:
Kategoria Film:
Bartosz Bielenia – za kreację
aktorską w filmie „Boże Ciało”
Bartosz Kruhlik – za reżyserię i
scenariusz filmu „Supernova”
Mateusz Pacewicz – za scenariusz
filmu „Boże Ciało”
Kategoria Teatr:
Magdalena Drab – za „Wyzwolenia”,
współczesną parafrazę dzieła Wyspiańskiego i uparcie powtarzane pytanie: kim
jestem
Monika Frajczyk – za aktorstwo o
niezwykłej sile wyrazu
Weronika Szczawińska – za
spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje jednocześnie
Kategoria Literatura:
Weronika Murek – za zbiór
proroczych sztuk teatralnych „Feinweinblein”
Dominika Słowik – za oryginalne
spojrzenie na lata 80. i 90. w powieści „Zimowla”
Urszula Zajączkowska – za
„Patyki, badyle”, książkę zupełnie inną niż opowieści o sekretnym życiu roślin
Kategoria Sztuki wizualne:
Alex Baczyński-Jenkins – za
choreografie na pograniczu tańca i performansu, skupienie na mikrogestach,
wspólnotowości i dotyku
Weronika Gęsicka – za prace, w
których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne
dno
Roman Stańczak – za „Lot”,
uniwersalne i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość
Kategoria Muzyka popularna:
Błażej Król – za piosenki łączące
poetycką lakoniczność, surrealistyczną wyobraźnię i niezwykłe wyczucie melodii
Piernikowski – za „jasną w
przekazie opowieść z oblężonego miasta”, czyli płytę „The Best of moje getto”
Hania Rani – za solową,
przełomową w jej karierze, liryczną i melancholijną płytę „Esja”
Kategoria Muzyka poważna:
Krystian Lada – za przywracanie
wiary w żywotność formy operowej i odwagę poruszania w inscenizacjach palących
spraw dzisiejszego świata
Jakub Józef Orliński – za
najnowszą płytę „Facce d’amore” i za kontynuację świetnie rozpoczętej światowej
kariery
Martyna Pastuszka – za
wszechstronność, oryginalność i współczesne prawykonanie opery Vinciego
„Gismondo, re di Polonia”
Kategoria Kultura cyfrowa:
Jacek Brzeziński, Artur
Ganszyniec (Different Tales) – za niespieszną, refleksyjną, inspirującą grę dla
oczytanych: „Wanderlust: Travel Stories”
Dawid Ciślak (Polyslash) – za
„We. The Revolution”, jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w
świecie gier wideo
Aleksandra Jarosz – za grę
„Fantastic Fetus”, głos m.in. przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania
o swoim ciele
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz