wtorek, 3 grudnia 2019

Nominacje do Paszportów „Polityki”


Redakcja tygodnika „Polityka” ogłosiła nominacje do Paszportów, swoich dorocznych nagród. Młodzi artyści zostaną docenieni po raz 27. Także w kategorii Film.

Nominacje w kategorii Film otrzymali dwaj przedstawiciele filmu „Boże ciało”, odtwórca głównej roli Bartosz Bielenia i autor scenariusza Mateusz Pacewicz. Trzeci nominowany to Bartosz Kruhlik, reżyser i scenarzysta filmu „Supernova”.

Jak przeczytać można na stronie nagrody: Duża grupa artystów nominowanych w tym roku do Paszportów proponuje nieco zwolnić – staranność i skupienie charakteryzują prozę Dominiki Słowik, autorki „Zimowli”, ale też skoncentrowaną na naturze eseistykę Urszuli Zajączkowskiej („Patyki, badyle”). Liryka i melancholia utworów fortepianowych Hani Rani wpisują się w prąd odwrotny do podkręcania tempa i intensywności brzmień znanego z muzyki pop. Z kolei Weronikę Gęsicką interesuje w fotografii to, jak zafałszowujemy przeszłość. Pamięcią zajmuje się też reżyserka Weronika Szczawińska w swoich spektaklach „Nigdy więcej wojny” i „Po prostu”. Zarówno autor i wokalista Błażej Król, jak i aktor Bartosz Bielenia mieliby dużo do powiedzenia na temat spokojnego i konsekwentnego rozwijania kariery – tego pierwszego odkrywa dziś coraz szersza publiczność, drugiego poznają odbiorcy kina, już po wielu znaczących rolach teatralnych. Choć wciąż bardzo młody (27 lat), zaczynał karierę wiele lat temu, jako dziecko. Artur Ganszyniec, nominowany wraz z Jackiem Brzezińskim za grę „Wanderlust: Travel Stories”, opublikował nawet swoisty manifest „wolnego grania” i proponuje niecodzienny, niespieszny sposób opowiadania historii w tym medium. Więcej w tym refleksji niż refleksu.  […] Nie znaczy to, że nie ma w ich sztuce odniesienia do naszych czasów i bliskiej nam przestrzeni. Są problemy – choćby katastrofa ekologiczna – czytelne wszędzie, wspólne. Nawet w nurtach kojarzonych z kulturą popularną znaleźć można wypowiedzi zaangażowane – gra „We. The Revolution” Dawida Ciślaka każe spojrzeć na nasze spory wokół sądów i polityki przez pryzmat rewolucji francuskiej, a „Fantastic Fetus” powstało z inspiracji Czarnym Protestem. Akcja „Supernovej”, oddaje społeczną atmosferę współczesnej Polski. „Wyzwolenia” Magdaleny Drab zadają pytania o to, jak sobie poradzić z własną tożsamością, kiedy ta nie mieści się w pakiecie światopoglądowym jednego z dwóch walczących obozów. Film „Boże Ciało”, do którego scenariusz napisał Mateusz Pacewicz – wspólnie z Bielenią są najmłodszymi z nominowanych (po 27 lat) – to głęboka opowieść o wierze i polskim Kościele. Najstarszy z pretendentów do Paszportu, 50-letni Roman Stańczak, jednym artystycznym gestem pogodził z kolei różne środowiska jako nasz reprezentant na Biennale w Wenecji.

Paszporty „Polityki” wręczone zostaną 14 stycznia 2020 roku, a galę obejrzeć będzie można w TVN o godzinie 20:15. Oto nominowani:

Kategoria Film:
Bartosz Bielenia – za kreację aktorską w filmie „Boże Ciało”
Bartosz Kruhlik – za reżyserię i scenariusz filmu „Supernova”
Mateusz Pacewicz – za scenariusz filmu „Boże Ciało”

Kategoria Teatr:
Magdalena Drab – za „Wyzwolenia”, współczesną parafrazę dzieła Wyspiańskiego i uparcie powtarzane pytanie: kim jestem
Monika Frajczyk – za aktorstwo o niezwykłej sile wyrazu
Weronika Szczawińska – za spektakle podejmujące ważną tematykę społeczną i budzące emocje jednocześnie

Kategoria Literatura:
Weronika Murek – za zbiór proroczych sztuk teatralnych „Feinweinblein”
Dominika Słowik – za oryginalne spojrzenie na lata 80. i 90. w powieści „Zimowla”
Urszula Zajączkowska – za „Patyki, badyle”, książkę zupełnie inną niż opowieści o sekretnym życiu roślin

Kategoria Sztuki wizualne:
Alex Baczyński-Jenkins – za choreografie na pograniczu tańca i performansu, skupienie na mikrogestach, wspólnotowości i dotyku
Weronika Gęsicka – za prace, w których pozornie uporządkowany świat nagle ukazuje pęknięcia, rysy, podwójne dno
Roman Stańczak – za „Lot”, uniwersalne i krytyczne spojrzenie na rzeczywistość

Kategoria Muzyka popularna:
Błażej Król – za piosenki łączące poetycką lakoniczność, surrealistyczną wyobraźnię i niezwykłe wyczucie melodii
Piernikowski – za „jasną w przekazie opowieść z oblężonego miasta”, czyli płytę „The Best of moje getto”
Hania Rani – za solową, przełomową w jej karierze, liryczną i melancholijną płytę „Esja”

Kategoria Muzyka poważna:
Krystian Lada – za przywracanie wiary w żywotność formy operowej i odwagę poruszania w inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata
Jakub Józef Orliński – za najnowszą płytę „Facce d’amore” i za kontynuację świetnie rozpoczętej światowej kariery
Martyna Pastuszka – za wszechstronność, oryginalność i współczesne prawykonanie opery Vinciego „Gismondo, re di Polonia”

Kategoria Kultura cyfrowa:
Jacek Brzeziński, Artur Ganszyniec (Different Tales) – za niespieszną, refleksyjną, inspirującą grę dla oczytanych: „Wanderlust: Travel Stories”
Dawid Ciślak (Polyslash) – za „We. The Revolution”, jeden z najważniejszych komentarzy do współczesności w świecie gier wideo
Aleksandra Jarosz – za grę „Fantastic Fetus”, głos m.in. przeciw odbieraniu kobietom prawa do decydowania o swoim ciele

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz