Dobiega końca 2019 rok w polskich
kinach. Pierwsze z podsumowań dotyczy tylko tych filmów, które oficjalnie
trafiły do naszych kin. Takich premier było ponad 350, obejrzałem nieco ponad
150 z nich. I śmiało mogę napisać, że mijający rok w kinach był bardzo dobry.
Spośród 150 obejrzanych kinowych
premier 2019 roku, na wyróżnienie zasługuje blisko 60 z nich. Ich lista
znajduje się poniżej i to właśnie z nich wytypowałem 10 najlepszych i 50
pozostałych najważniejszych filmów prezentowanych w polskich kinach w 2019
roku. To, jak co roku, bardzo zróżnicowany zestaw.
Pierwsze miejsce na liście
najlepszych kinowych filmów 2019 roku nie będzie dla czytelników mojego bloga
zaskoczeniem. „Kafarnaum” od niemal 1,5 roku znajduje się w czołówce moich
najważniejszych filmów. Przed rokiem dzieło Nadine Labaki wygrało moje główne
roczne podsumowanie (powstaje ono na początku roku spośród WSZYSTKICH
PREMIEROWO oglądanych filmów w danym sezonie). Wartość „Kafaranuam”, jego
emocjonujący charakter, spojrzenie na ten świat i tego bezbronnego bohatera,
robią wielkie wrażenie. Dalej na liście znajdują się trzy premierowe filmy z
roku 2019. Najpierw skromny, przepełniony ciepłem i humorem film o „Dwóch
Papieżach”, który udowadnia, że może w dzisiejszych czasach powstać kino
skupione na postaciach i tylko ich rozmowie/spotkaniu. Trzecie miejsce dla
wydarzenia z Hollywood, czyli „Jokera”, który bardzo twórczo przerabia
superbohaterski mit, tworząc portret człowieka chorego, samotnego, a przy tym
genialnie wmontowuje opowieść we współczesne społeczne niepokoje. Tuż za nim niezwykły wizualnie „Lighthouse”,
który w oryginalny i stylowy sposób nawiązuje do klasyki kina grozy,
przywołując na ekranie morskie mity, pochodzące stamtąd stwory oraz ludzkie niepokoje/demony.
Na 5. miejscu Złota Palma z Cannes w 2018 roku czyli japońskie „Złodziejaszki”,
a tuż za nimi pokazywana tam też „Granica” (dwie premiery z 2018 roku, w kinach
w 2019 roku). Jest też oczywiście na mojej liście udany film Quentina Tarantino,
który odkryłem dopiero po drugim seansie. Top 10 ulubionych kinowych filmów
2019 roku uzupełniają: „Historia małżeńska” – rozwodowy dramat rodzinny i
pojedynek dwóch osobowości, „Le Mans ‘66” – umiejętnie opowiadający historię
automobilowej rywalizacji i w końcu skromna, ale jakże piękna, wzruszająca i
mądra bułgarska „Aga”.
Udanych filmów w 2019 roku było
oczywiście znaczenie więcej. Dobrze prezentowały się filmy dokumentalne, z
których na wyróżnienie zasługują na pewno: „Kto napisze naszą historię”, „Ostatnia
góra”, „Kraina miodu”, „Jutro albo pojutrze”, „Free Solo”, biograficzne „Diego”
i „Pavarotti” oraz złożony z archiwów „I młodzi pozostaną”. W głównym moim
rocznym podsumowanie, dokumentów na liście będzie znacznie więcej.
Początek 2019 roku należał do „Vice”
z genialną kreacją Christiana Bale’a, ale drugi seans tego filmu, nieco zmienił
moją perspektywę. Są w zestawieniu najlepszych filmów 2019 roku także inne
produkcje doceniane Oscarami, jak m.in.: „Green Book”, „Faworyta” czy „Gdyby
ulica Beale umiała mówić”, ale są też te produkcje, które odegrają znaczącą
rolę podczas najbliższej edycji Oscarów, jak: „Parasite”, „Ból i blask”, „Na
noże”. W czołowej 10. najlepszych filmów 2019 roku (co podkreślę ponownie, stworzonej
tylko spośród oficjalnych premier kinowych 2019 roku) nie ma polskich filmów,
ale na głównej liście takie się znajdują. Moje ulubione polskie filmy to: „Supernova”,
„Żelazny most”, „(Nie)znajomi”, „Pan T.”, „Ikar. Legenda Mietka Kosza” oraz
oczywiście „Boże ciało”, choć do tego akurat filmu muszę podejść jeszcze raz.
Jest też kilka starszych udanych polskich produkcji, jak m.in.: „Ułaskawienie”
Jana Jakub Kolskiego, „Wilkołak” Adriana Panka, „Wspomnienie lata” Adama
Guzińskiego (w kinach po kilku latach od premiery) i „Krew Boga” Bartka Konopki.
Są na mojej liście animacje, z „Praziomkiem”
i „Toy Story 4” na czele, ale brakuje kilku innych znakomitych filmów animowanych,
które do naszych kin nie trafiły, ale pojawią się na głównej mojej liście z
podsumowaniem filmowych wydarzeń 2019 roku. Bardzo silnie reprezentowane są w
podsumowaniu kinowym filmy europejskie oraz szeroko rozumiane kino artystyczne
i autorskie. Na wyróżnienie zasługują na pewno: „Girl”, „Schyłek dnia”, „Kobieta
idzie na wojnę”, „Królowa Kier”, „Wysoka dziewczyna”, „Portret kobiety w ogniu”,
„Niewidoczne życie sióstr Gusmao” oraz „Młody Ahmed”. Każdy z nich to możliwość
zajrzenia do świata, z wielką umiejętnością i talentem odkrywanego przez
twórców, którzy w kinie poszukują swojego i czasami innego języka. Bohaterkami
większości tych filmów były kobiety, które w 2019 roku w kinie artystycznym
zdecydowanie odgrywały główne role.
Nie byłoby mojej listy bez kina z
Hollywood, które też potrafi dostarczyć ciekawych propozycji. Z tych
komercyjnych i rozrywkowych najważniejszym był w 2019 roku „Avengers: Koniec
gry”, szczytowe osiągnięcie kina superbohaterskiego. Żeby wszystko było jasne,
za taki film nie uważam do końca „Jokera”, który z konwencją tylko się „bawi”,
a na pewno nie jest propozycją rozrywkową. Bardzo trudno w Hollywood o udaną i
zabawną komedię i dlatego „Na noże” i „Niedobrani” zasługują na wyróżnienie. I
to wszystko w sumie w tym temacie, bo generalnie Hollywood nie dostarczyło zbyt
wielu wartościowych propozycji. „Ad Astra”, „Słodziak” czy „Ślicznotki”
wymykają się takiej prostej klasyfikacji, a to też udane kino zza wielkiej
wody.
Jaki był 2019 rok w polskich
kinach? Mi dostarczył sporo filmowej satysfakcji. Te filmy zostaną ze mną na dłużej.
Najlepsze kinowe filmy 2019 roku
1. KAFARNAUM (CAPHARNAUM) reż.
Nadine Labaki
2. DWÓCH PAPIEŻY (THE TWO POPES)
reż. Fernando Meirelles
3. JOKER reż. Todd Phillips
4. LIGHTHOUSE (THE LIGHTHOUSE) reż. Robert Eggers
5. ZŁODZIEJASZKI (MANBIKI KAZOKU) reż. Hirokazu Koreeda
6. GRANICA (GRANS) reż. Ali Abbasi
7. PEWNEGO RAZU W… HOLLYWOOD (ONCE UPON A TIME… IN HOLLYWOOD) reż. Quentin Tarantino
8. HISTORIA MAŁŻEŃSKA (MARRIAGE STORY) reż. Noah Baumbach
9. LE MANS ’66 (FORD V FERRARI) reż. James Mangold
10. AGA reż. Milko Lazarow
Wyróżnienia (kolejność wg pojawiania się w kinach):
VICE (Vice)
KTO NAPISZE NASZĄ HISTORIĘ (Who
Will Write Our History)
ARKTYKA (Arctic)
FAWORYTA (The Favourite)
GREEN BOOK (Green Book)
GDYBY ULICA BEALE UMIAŁA MÓWIĆ
(If Beale Street Could Talk)
UŁASKAWIENIE (Ułaskawienie)
WSPOMNIENIE LATA (Wspomnienie
lata)
GIRL (Girl)
WILKOŁAK (Wilkołak)
JUTRO ALBO POJUTRZE (Minding the
Gap)
SCHYŁEK DNIA (Napszallta)
PRAZIOMEK (Missing Link)
AVENGERS: KONIEC GRY (Avengers:
Endgame)
PEWNEGO DNIA (Egy nap)
NIEDOBRANI (Long Shot)
PODWÓJNE ŻYCIE (Doubles vies)
KRÓLOWA KIER (Dronningen)
KREW BOGA (Krew Boga)
KOBIETA IDZIE NA WOJNĘ (Kona fer
i strid)
Z PIANĄ NA USTACH (Ar Putam uz
Lupam)
MIDSOMMAR. W BIAŁY DZIEŃ
(Midsommar)
DIEGO (Diego Maradona)
FREE SOLO (Free Solo)
PAVAROTTI (Pavarotti)
TOY STORY 4 (Toy Story 4)
BÓL I BLASK (Dolor y gloria)
AD ASTRA (Ad Astra)
DZIĘKI BOGU (Grace a Dieu)
PARASITE (Gisaengchung)
(NIE)ZNAJOMI ((Nie)znajomi)
OSTATNIA GÓRA (Ostatnia góra)
BOŻE CIAŁO (Boże Ciało)
ŚLICZNOTKI (Hustlers)
WYSOKA DZIEWCZYNA (Dylda)
IKAR. LEGENDA MIETKA KOSZA (Ikar.
Legenda Mietka Kosza)
PORTRET KOBIETY W OGNIU (Portrait
de la jeune fille en feu)
I MŁODZI POZOSTANĄ (They Shall
Not Grow Old)
NIEWIDOCZNE ŻYCIE SIÓSTR GUSMAO
(A Vida Invisivel de Euridice Gusmao)
SUPERNOVA (Supernova)
ŻELAZNY MOST (Żelazny most)
NA NOŻE (Knives Out)
MŁODY AHMED (Le jeune Ahmed)
SŁODZIAK (Honey Boy)
KRAINA MIODU (Honeyland)
PAN T. (Pan T.)
Nie wymienił Pan filmu "Mój piękny syn". Nie oglądał Pan czy się nie spodobał ? Jestem ciekaw bo to dla mnie ważniejszy film tego roku.
OdpowiedzUsuń