Jeszcze tylko przez kilka dni
trwać będzie 17. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity. Śledzę to
wydarzenie od kilku dni w Warszawie, oglądam wiele znakomitych filmów i wkrótce
podzielę się swoimi wrażeniami. Tymczasem poszczególne składy jurorskie
ogłosiły laureatów nagród. Tę najważniejszą otrzymał dokument „Ziemia jest
niebieska jak pomarańcza” w reżyserii Iryny Tsilyk, a wśród polskich dokumentów
wygrał film „Między nami” w reżyserii Doroty Proby. Są też nagrody dla „Wieloryba
z Lorino”, „Witamy w Czeczeni” i „Lekcji miłości”. Organizatorzy zapowiadają
organizację części internetowej festiwalu od 19 września do 4 października,
gdzie zaprezentowanych zostanie ponad sto tytułów.
Oto oficjalny komunikat
organizatora festiwalu:
Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla filmu „Ziemia jest niebieska
jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk
W Konkursie Głównym 17. Festiwalu
Filmowego Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku
Millennium i 8 000 euro walczyło 13 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury w
składzie: Paweł Pawlikowski – reżyser, Maria Zmarz-Koczanowicz – reżyserka,
Sigrid Dyekjaer – producentka filmowa.
Jury przyznało najważniejszą
nagrodę festiwalu filmowi „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza”. Uzasadnienie:
„Jury chciało podziękować Arturowi Liebhartowi i jego zespołowi za stworzenie
wybitnego programu konkursowego. Była to podróż – czasem inspirująca, ale
przeważnie niepokojąca - przez chaos i zgiełk współczesnego świata. Świata,
który wypadł z torów i pędzi w nieznane. Wiele filmów zasługiwało na nagrodę
lub specjalne wyróżnienie. Niestety nagroda jest tylko jedna, zaś wyróżnianie
aż tylu tytułów wydawało się mijać z celem. Jeden film spodobał się nam
wszystkim bez wyjątku. Jury postanowiło jednogłośnie nagrodzić film, który
opowiada oryginalną i przejmującą historię z ogromną empatią i poczuciem formy.
Mówi o rodzinie, która wykorzystuje medium kina, aby przetrwać i nie oszaleć w
obliczu wojny. Unikając emocjonalnej retoryki i przesady, reżyserka stworzyła
poruszający i zarazem uniwersalny obraz o niezłomności ludzkiego ducha w
mrocznych czasach”.
Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego dla filmu „Między nami”
(„Between Us”), reż. Dorota Proba
W organizowanym po raz pierwszy
Konkursie Polskim na 17. Millennium Docs Against Gravity o Nagrodę dla
Najlepszego Filmu Polskiego oraz 3 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy film
wyłoniło jury w składzie: Marek Hovorka - dyrektor festiwalu Jihlava
International Documentary Film Festiwal, reżyserka Joanna Kos-Krauze, reżyser
Paweł Łoziński oraz Brigid O’Shea, współpracująca z festiwalem DOK Leipzig.
Jury przyznało nagrodę filmowi
„Między nami”. Uzasadnienie: „W momencie, w którym fizyczna intymność została
ograniczona wskutek pandemii, niekonwencjonalne koncepcje związków i miłości są
marginalizowanie, a płynne tożsamości seksualne i płciowe podważane lub wręcz
brutalnie prześladowane, prawdziwą przyjemnością było spędzić trochę czasu z
trzema parami doświadczającymi trudów i radości wiążących się z pozostawaniem w
związku. Reżyserka Dorota Proba wprawnie i empatycznie nakreśliła zasady, na
których publiczność może wkroczyć do ich życia i zaobserwować mechanikę ich
partnerstwa. Film łączy sceny codziennego życia rodzinnego z bardziej
ustrukturyzowanymi wywiadami ukazującymi czego trzeba, by zbudować, podtrzymać,
lub pożegnać miłość i zaangażowanie”.
Jury Konkursu Polskiego przyznało
także wyróżnienie filmowi „Spróbujmy skoczyć do studni”, reż. Piotr Stasik i
Dorota Wardęszkiewicz.
Uzasadnienie: „Jury postanowiło
przyznać wyróżnienie filmowi, który jest portretem artysty zupełnie odmiennym
od tych, do których przywykliśmy. Pokazuje wybitnego reżysera w całej
bezradności wobec wampirycznie pochłaniającego go dzieła i procesu. Z tej rozpaczy
i niemocy rodzi się sztuka. Obraz, który
udowadnia, że sens sztuki, życia, pracy naprawdę zależy od tego, po której
stronie łóżka siadamy…”.
Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim dla
Pokromski Studio za film „Wieloryb z Lorino” („The Whale From Lorino”), reż.
Maciej Cuske
O przyznawaną po raz pierwszy
Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim na 17. Millennium
Docs Against Gravity i 3 000 euro lub
świadczenia od studia Smakjam walczyło 12 filmów. Najlepszy film wyłoniło jury
w składzie: Marek Hovorka - dyrektor festiwalu Jihlava International
Documentary Film Festiwal, reżyserka Joanna Kos-Krauze, reżyser Paweł Łoziński
oraz Brigid O’Shea współpracująca z festiwalem DOK Leipzig.
Jury przyznało nagrodę filmowi
„Wieloryb z Lorino”. Uzasadnienie: „Wrażliwy autor stworzył piękny i czuły
filmowy portret zbiorowy mieszkańców zapomnianego miasteczka na końcu świata.
Ze zrozumieniem i bez oceniania pokazał ich codzienne zmagania z ciężarem życia
w zrujnowanym kraju dając nam uniwersalną opowieść o człowieczeństwie i nadziei
w beznadziejności”.
Nagroda Amnesty International Polska dla reżysera filmu „Witamy w
Czeczenii” („Welcome to Chechnya”), reż. David France
David France zwyciężył w
tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka. Jury w składzie Maciej Drygas
– reżyser filmów dokumentalnych, Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy,
Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska przyznało
reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film „Witamy w Czeczenii”
(„Welcome to Chechnya”).
Uzasadnienie jury: „Film Davida
France’a to wstrząsające świadectwo dyskryminacji i prześladowań, jakich
doznają osoby LGBTI w Czeczenii. Reżyser z wyjątkową wrażliwością buduje więź z
bohaterami, towarzysząc im w ucieczce z rodzinnego kraju. To obraz nie tylko o
niesprawiedliwości wobec grup mniejszościowych, ale również o współczesnej
Czeczenii i współczesnej Rosji, której polityka często przekłada się na
jednostkowe dramaty. To film o systemie opresji, w którym zarówno homofobiczne
deklaracje dyktatorów, jak i przemoc wobec osób LGBTI ze strony członków ich
własnych rodzin, pozostają bezkarne. Film pokazuje też, że nawet w pozornie
beznadziejnej sytuacji aktywność niewielkich grup świadomych, mających odwagę
działać bohaterów, może wiele zmienić”.
Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty
International Polska przyznało także dwa wyróżnienia dla filmów „Dla Samy”
(„For Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts oraz „Jaskinia” („The Cave”),
reż. Feras Fayyad.
Uzasadnienie ogólne: „Filmy „Dla
Samy” i „Jaskinia” dopełniają obraz tego, co działo się w objętej wojną Syrii.
Wszystkie wyróżnione dokumenty to także filmy, których szukaliśmy w ramach
tegorocznego konkursu - o tematach trudnych, sytuacjach krytycznych, w których
jednak człowiek potrafi szukać sposobów przetrwania i nie tracić nadziei”.
Szczegółowe uzasadnienia
wyróżnień:
„Dla Samy”: „Waad Al-Kateab i
Edward Watts stworzyli poruszający obraz ofiar konfliktu syryjskiego, ludzi,
którzy próbują odnaleźć się w piekle wojny i jednocześnie nieść pomoc innym.
„Dla Samy” to także kronika mobilizacji i klęski Aleppo, zapis doświadczenia
pokolenia, które rzuciło wyzwanie znanej mu od urodzenia dyktaturze i do końca
walczyło o demokratyczną Syrię. Twórcom udało się wspaniale połączyć poziom
wielkiej politycznej narracji z intymną, diarystyczną wypowiedzią, obraz
syryjskiej historii, z zapisem prób normalnego, rodzinnego życia”.
„Jaskinia”: „Film „Jaskinia” w
reżyserii Ferasa Fayyada to wspaniale opowiedziana i sfilmowana historia o
okrucieństwie wojny, ale i pięknie ludzkich postaw w sytuacjach krytycznych.
Wśród odgłosów bombardowań w tytułowej Jaskini toczy się prawdziwe życie.
Jesteśmy świadkami drastycznych scen, widzimy skutki ataku gazami bojowymi i
nadludzki wysiłek dr Amani Ballour i jej zespołu, wkładany w zapewnienie
funkcjonowania szpitala oraz ratowanie zdrowia i życia poszkodowanym. Zadania
te są szczególnym wyzwaniem dla kobiety, która obejmuje rolę bardzo różną od
tradycyjnie przyjętej w patriarchalnym społeczeństwie „na powierzchni”. To
właśnie człowieczeństwo, wytrwałość i heroizm bohaterek i bohaterów filmu są
dla nas nadzieją”.
Nagroda za Najlepsze Zdjęcia dla operatora filmu „Ziemia jest niebieska
jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), operator: Wiaczeslaw
Tswietkow
W konkursie znalazło się 10
tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Tala Hadid –
reżyserka, producentka i fotografka („Dom rodzinny”), Krzysztof Skonieczny –
reżyser („Hardkor Disko”, „Ślepnąc od świateł”), Samir Ljuma – operator
(„Kraina miodu”) przyznało Nagrodę za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro
Wiaczeslawowi Tswietkowi, operatorowi filmu „Ziemia jest niebieska jak
pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”).
Jury nagrodziło operatora filmu
„Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”)
Wiaczeslawa Tswietkowa. Uzasadnienie: „Za naturalny styl opowiadania obrazem,
który w sposób organiczny splata warstwę wizualną z intymną historią
bezbronnej, ale i silnej wspólnotą rodziny, walczącej o przetrwanie za pomocą
sztuki filmowej w rozpadającej się przez wojnę rzeczywistości. Nagrodą w
Konkursie na Najlepsze Zdjęcia 17. Festiwalu Filmowego Millenium Docs Against
Gravity chcielibyśmy nagrodzić autorów filmu Ziemia jest niebieska jak
pomarańcza w reżyserii Iryny Tsylik, którego operatorem jest Wiaczeslaw
Tswietkow”.
Green Warsaw Award dla reżysera filmu „Ośmiornica, nauczycielka życia”
(„My Octopus Teacher”), reż. Pippa Ehrlich, James Reed
Podczas tegorocznego edycji
festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w
wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem
nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.
Jury w składzie Leszek Drogosz –
dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Marcin Dorociński – aktor,
producent filmowy, działacz społeczny, aktywista ekologiczny oraz Katarzyna
Jagiełło – aktywistka klimatyczna, ekspertka ds. różnorodności klimatycznej
przyznało Green Warsaw Award duetowi reżyserskiemu Pippa Ehrlich, James Reed za
film „Ośmiornica, nauczycielka życia” („My Octopus Teacher”).
Uzasadnienie jury: „W konkursie
Green Warsaw Award jury miało do wyboru 8 filmów poruszających problemy i
zagrożenia, jakie człowiek stwarza nadmiernie i często bezsensownie
eksploatując zasoby naturalne naszej planety, naruszając przy tym ekstremalnie
jej równowagę biologiczną i klimat. W konkursie zobaczyliśmy obrazy globalnych
zniszczeń i problemów oraz próby wskazywania ścieżek, którymi my mieszkańcy
Ziemi powinniśmy podążać, aby uniknąć ostatecznej katastrofy. Promyk nadziei na
to, że człowiek jest jednak zdolny do stworzenia właściwych relacji z naturą
odnaleźliśmy w kameralnej historii opowiedzianej przez duet reżyserski Pippę
Ehrlich i Jamesa Reeda zatytułowanej “Ośmiornica, nauczycielka życia”. „Czułość
jest tą najskromniejszą odmianą miłości”, nauczyła nas ostatnio Olga Tokarczuk.
Craig Foster, bohater filmu jest najczulszym z obserwatorów, do tego mądrym i
uważnym na każdy element tkanki tego świata. Dzięki jego intymnej relacji z
niezwykłą istotą, którą jest ośmiornica, możemy wejrzeć w ekosystem oceanu i
stać się świadkami pięknej, ponadgatunkowej relacji dwóch krańcowo odmiennych
istot. Mamy przywilej towarzyszyć historii uczucia budowanego na
najdrobniejszych gestach, między jednym oddechem, a drugim. Niebywałe spotkanie
ponad podziałami, rozwija się na naszych oczach w prawdziwe uczucie, w czułą
miłość. Jeśli nauczymy się patrzeć na wszystkie istoty na Planecie tak, jak
ludzki narrator tego dokumentu widzi swoją Nauczycielkę, to jest dla nas
nadzieja”.
Nagrodzie Green Warsaw Award
towarzyszy sekcja filmowa Klimat na zmiany.
Nagroda Nos Chopina dla reżysera filmu „System K” („System K”), reż.
Renaud Barret
Podczas tegorocznego Festiwalu
Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos
Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie
Karol Radziszewski – artysta wizualny, Barbara Wrońska - wokalistka i
kompozytorka oraz artywistka i reżyserka Jaśmina Wójcik przyznało nagrodę
reżyserowi filmu „System K”.
Jury uzasadniło swój werdykt
następująco: „Po obejrzeniu dwunastu filmów w sekcji konkursowej Jury
jednogłośnie wybrało „System K” w reżyserii Renaud Bareta. Film brawurowo i bez
egzotyzacji, pokazuje z bliska grupę artystów, dla których sztuka z odpadów
cywilizacji zachodniej jest autentyczną formą dialogu społecznego, głosem oporu
prowokującym do politycznej refleksji. Dokument przybiera formę radykalnego
performance'u, bo jak mówią bohaterowie: Życie w Kinszasie jest performancem
samo w sobie (...) Kinszasa to ogromna wystawa, sztuka jest tu wszędzie i dla
każdego”.
Fundatorem Nagrody Nos Chopina
jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Nagroda TVP Kultura dla filmu „Marzycielki miast” („City Dreamers”),
reż. Josepha Hillela
TVP Kultura nagradzając
Marzycielki miast postanowiła oddać hołd architektkom, które całe życie
pozostawały w cieniu takich legend, jak le Corbusier czy Robert Venturi. Film
Josepha Hillela to hołd złożony kobietom obdarzonym nieprzeciętnym talentem, a
są to Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander oraz
Denise Scott Brown - marzycielkom, które odcisnęły piętno na wizji największych
metropolii po obu stronach Atlantyku. Film to opowieść o pionierkach: one jako
pierwsze walczyły z dominacją mężczyzn świecie architektury; to one wymyśliły
zielone przestrzenie w centrach miast, przewidując potrzeby i problemy
dzisiejszych czasów; one broniły dziedzictwa architektury sprzeciwiając się
bezsensownym wyburzeniom. Reżyserowi udało się pokazać ich siłę, odwagę i wiarę
w piękno architektury.
Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce
Psychologicznej dla reżyserki filmu „Lekcja miłości” („Lessons of Love”), reż.
Kasia Mateja i Małgorzata Goliszewska
W tym roku na festiwalu po raz
kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000
euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyły Kasia Mateja
oraz Małgorzata Goliszewska, reżyserki filmu „Lekcja miłości” („Lessons of
Love”).
Redakcja uzasadniła swój wybór
następująco: „Postanowiliśmy nagrodzić Lekcję miłości, bo jesteśmy zakochani w
jego głównej bohaterce Joli. Zresztą trudno jej nie pokochać. Za to, że po 45
latach toksycznego związku potrafiła się z niego wyzwolić i zawalczyć o siebie.
Że nie ma wątpliwości, że można być szczęśliwą i kochaną i nigdy nie jest na to
za późno. I za jej bezwzględną wiarę w to, że życie może być nie tylko dobre,
ale też piękne”.
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu dla
prof. Szymona Malinowskiego, bohatera filmu „Można panikować” („It’s Okay to
Panic”), reż. Jonathan Ramsey
W tym roku po raz kolejny została
przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu.
Nagrodę w czasie gali otwarcia festiwalu otrzymał prof. Szymon Malinowski,
wybitny fizyk atmosfery, który alarmuje o stanie naszej planety.
Redakcja uzasadniła swój wybór
następująco: „Prof. Szymon Malinowski, założyciel portalu naukaoklimacie.pl i
bohater filmu „Można panikować”, od lat dzieli się merytoryczną wiedzą o
zachodzących zmianach klimatycznych i skutecznie walczy z denializmem klimatycznym.
Dzięki niemu nie tylko środowisko naukowe, ale i coraz więcej ludzi
niezwiązanych zawodowo z nauką zaczyna dostrzegać niebezpieczeństwo
nadciągającej katastrofy klimatycznej i pojmować, że bez podjęcie
natychmiastowych działań już lada moment niemożliwe będzie zapobieżenie jej
tragicznym skutkom. Prof. Malinowski, jako fizyk atmosfery, zajmuje się
dziedziną, którą w Polsce ciągle bada niewielu naukowców, a występ w filmie
„Można panikować” jest unikalnym przykładem popularyzacji nauki z odwoływaniem się
do osobistych doświadczeń i historii”.
Nagroda dla Najlepszego Debiutu dla filmu „Euforia istnienia”, reż.
Réka Szabó
Międzypokoleniowe Jury składające
się z uczniów liceów oraz osób wieku 55+ w składzie: Maciej Bisiorek, Beata
Głowaczewska, Maja Kudła, Ewa Przychoćko-Ryme, Józek Rostkowski, Józef Śmigiel
po obejrzeniu ośmiu filmów postanowiło większością głosów przyznać Nagrodę za
Najlepszy Debiut filmowi „Euforia istnienia”. Uzasadnienie: „Euforia istnienia
w reżyserii Réki Szabó to film chwytający za serce swoją intymnością. To
poruszający obraz spotkania trzech kobiet, które poprzez taniec tworzą opowieść
o życiu, pamięci i stracie”.
LISTA NAGRODZONYCH FILMÓW:
Grand Prix – Nagroda Banku
Millennium
„Ziemia jest niebieska jak
pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), reż. Iryna Tsilyk
Najlepszy Film Polski
„Między nami” („Between Us”),
reż. Dorota Proba
Wyróżnienie: „Spróbujmy skoczyć
do studni”, reż. Piotr Stasik i Dorota Wardęszkiewicz
Nagroda Smakjam za Najlepszą
Produkcję w Konkursie Polskim
„Wieloryb z Lorino” („The Whale
From Lorino”), reż. Maciej Cuske
Nagroda Amnesty International
Polska
Witamy w Czeczenii” („Welcome to
Chechnya”), reż. David France
Wyróżnienia: „Dla Samy” („For
Sama”), reż. Waad Al-Kateab, Edward Watts oraz „Jaskinia” („The Cave”), reż.
Feras Fayyad
Nagroda za Najlepsze Zdjęcia
„Ziemia jest niebieska jak
pomarańcza” („The Earth is Blue as an Orange”), operator Wiaczeslaw Tswietkow
Green Warsaw Award
„Ośmiornica, nauczycielka życia”
(„My Octopus Teacher”), reż. Pippa Ehrlich, James Reed
Nagroda Nos Chopina
„System K” („System K”), reż.
Renaud Barret
Nagroda Miesięcznika
„Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej
„Lekcja miłości” („Lessons of
Love”), reż. Kasia Mateja i Małgorzata Goliszewska
Nagroda Miesięcznika „Focus” dla
Największej Osobowości Festiwalu
prof. Szymon Malinowski, bohater
filmu „Można panikować” („It’s Okay to Panic”), reż. Jonathan Ramsey
Nagroda dla Najlepszego Debiutu
„Euforia istnienia” („The
Euphoria of Being”), reż. Réka Szabó
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz