„Nomadland” w reżyserii Chloé
Zhao otrzymał Złotego Lwa 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Drugi
rok z rzędu festiwal wygrał film amerykański. „Śniegu już nigdy nie będzie”
Szumowskiej i Englerta nie otrzymało żadnej nagrody.
„Nomadland” został pokazany pod
koniec konkursu w Wenecji i zdecydowanie zachwycił publiczność, która zetknęła
się z tym filmem. Z miejsca też „Nomadland” stał się faworytem do Złotego Lwa i
jednym z głównych kandydatów do przyszłorocznych Oscarów. To opowieść o pewnej
wdowie, która podróżuje przez USA i obserwuje kraj. Fabuła powstała na podstawie głośnego reportażu o
amerykańskich nomadach, których opisała Jessica Bruder. W tym filmie drogi główną rolę
zagrała Frances McDormand, która ma w tym momencie szansę na trzeciego
aktorskiego Oscara.
Chloé Zhao, reżyserka chińskiego
pochodzenia, jest pierwszą kobietą, która wygrała Złotego Lwa w Wenecji od
czasu triumfu Sofii Coppoli z filmem „Somewhere” w 2010 roku i pierwszą
kolorową kobietą, która zdobyła to trofeum od 2001 roku i wygranej Miry Nair.
Od wielu dni krążyły plotki, że jury pod przewodnictwem Cate Blanchett będzie
chciało przyznać Lwa jednej z kobiet, której filmy znalazły się w konkursie
głównym (była to prawie połowa produkcji startujących w rywalizacji o tę
nagrodę). Zhao i jej aktorka Frances McDormand nie pojawiły się na festiwalu i
podziękowały za nagrodę drogą internetową.
Chloé Zhao w 2017 roku
zaprezentowała w Cannes swój film zatytułowany „The Rider” i jej
praca została bardzo wysoko oceniona. Po wygranej w Wenecji Chloé Zhao staje
się faworytką Oscarów i może być pierwszą kolorową kobietą, która otrzyma
nominację do Oscara za reżyserię.
Trwa bardzo dobra passa
amerykańskiego kina w Wenecji. Przed rokiem wygrał tam „Joker”, wcześniej
meksykańska „Roma”, ale w 2017 roku zwyciężył tam „Kształt wody”. Wszystkie te
filmy walczyły o główne Oscary, nagrodę główną zdobył ten ostatni. „Nomadland”
w amerykańskich kinach pojawić ma się 4 grudnia.
Nagrodę główną jury otrzymał
meksykański prowokator Michael Franco za dystopijny thriller zatytułowany „New
Order”, a nagrodę za reżyserię zdobył japoński weteran Kiyoshi Kurosawa za film
„Wife of a Spy”, powściągliwy dramat szpiegowski.
Za główną rolę kobiecą nagrodzono
Vanessę Kirby, która stworzyła znakomitą rolę w filmie „Pieces of a Woman”
Kornela Mundruczo i już dziś stała się ona jedną z faworytek do Oscara. Vanessa
Kirby znana jest między innymi z roli w filmie Agnieszki Holland „Obywatel
Jones”, a w Wenecji pojawiła się też w filmie „The World to Come” Mony
Fastvold. Odbierając nagrodę w Wenecji Kirby podziękowała m.in. swojemu
ekranowemu partnerowi Shii LaBeouf „za przyjaźń i kreatywne partnerstwo”. Wśród
aktorów zwyciężył włoski gwiazdor Pierfrancesco Favino, doceniony za rolę w
terrorystycznym thrillerze „Padrenostro”. Favino mogliśmy niedawno zobaczyć w
polskich kinach w filmie „Zdrajca”.
Nagrodę za najlepszy scenariusz
otrzymał Chaitanya Tamhane za film „The Disciple”, a ze sceny wyróżnienie to
odebrał autor zdjęć w tym obrazie, Michał Sobociński. Ten indyjski film zdobył
też prestiżową i pozakonkursową nagrodę krytyków Fipresci. Nagrodę Specjalną
Jury otrzymał Andriej Konczałowski za film „Dear Comrades”, a irański
nastolatek Rouhollah Zamani zdobył wyróżnienie dla najlepszego młodego aktora.
W konkursie Horyzonty zwyciężył
film „The Wasteland” w reżyserii Ahmada
Bahramiego, a za najlepszego reżysera uzano Lav Diaza za „Genus Pan”.
Polska kinematografia była bardzo
mocno reprezentowana na festiwalu w Wenecji, ale pokazywane w konkursie
produkcje i koprodukcje nie otrzymały nagród. Zauważono za to, że film „Komar”
Filipa Jana Rymszy otrzymał nagrodę Bisato d’Oro na 77.
Lista nagrodzonych (wersja
angielska):
COMPETITION
Golden Lion: “Nomadland,” Chloé
Zhao
Grand Jury Prize: “New Order,”
Michel Franco
Silver Lion for best director:
Kiyoshi Kurosawa, “Wife of a Spy”
Best actress: Vanessa Kirby,
“Pieces of a Woman”
Best actor: Pierfrancesco Favino,
“Padrenostro”
Best screenplay: “The Disciple,”
Chaitanya Tamhane
Special Jury Prize: “Dear
Comrades,” Andrei Konchalovsky
Marcello Mastroianni Award for
best young actor: Rouhollah Zamani, “Sun Children”
HORIZONS
Best film: “The Wasteland,” Ahmad
Bahrami
Best director: “Genus Pan,” Lav
Diaz
Special Jury Prize: “Listen,” Ana
Rocha de Sousa
Best actress: Khansa Batma,
“Zanka Contact”
Best actor: Yahya Mahayni, “The
Man Who Sold His Skin”
Best screenplay: “I Predatori,”
Pietro Castellitto
Best short film: “Entre tú y
milagros,” Mariana Safron
LION OF THE FUTURE
Luigi De Laurentiis Award for
best debut film: “Listen,” Ana Rocha de Sousa
VIRTUAL REALITY COMPETITION
Best VR: “The Hangman at Home: An
Immersive Single User Experience,” Michelle and Uri Kranot
Best VR experience: “Finding Pandora X,” Kiira Benzing
Best VR story: “Killing a
Superstar,” Fan Fan
Debiut Chloé Zhao to nie "Jeździec" ("The Rider"), a "Songs My Brothers Taught Me", który miał premierę światową na festiwalu w Sundance w 2015 roku. W Polsce pokazany został na Nowych Horyzontach pod tytułem "Pieśni braci moich".
OdpowiedzUsuńUważam, że te całe decyzje oskarowe powinny być podejmowane po upewnieniu się, że film jest nagradzany, a nie przed. Tym sposobem nie dostaniemy nawet nominacji.
OdpowiedzUsuń