poniedziałek, 14 września 2020

„Nomadland” wygrywa festiwal w Wenecji


„Nomadland” w reżyserii Chloé Zhao otrzymał Złotego Lwa 77. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Drugi rok z rzędu festiwal wygrał film amerykański. „Śniegu już nigdy nie będzie” Szumowskiej i Englerta nie otrzymało żadnej nagrody.

„Nomadland” został pokazany pod koniec konkursu w Wenecji i zdecydowanie zachwycił publiczność, która zetknęła się z tym filmem. Z miejsca też „Nomadland” stał się faworytem do Złotego Lwa i jednym z głównych kandydatów do przyszłorocznych Oscarów. To opowieść o pewnej wdowie, która podróżuje przez USA i obserwuje kraj. Fabuła powstała na podstawie głośnego reportażu o amerykańskich nomadach, których opisała Jessica Bruder. W tym filmie drogi główną rolę zagrała Frances McDormand, która ma w tym momencie szansę na trzeciego aktorskiego Oscara.


Chloé Zhao, reżyserka chińskiego pochodzenia, jest pierwszą kobietą, która wygrała Złotego Lwa w Wenecji od czasu triumfu Sofii Coppoli z filmem „Somewhere” w 2010 roku i pierwszą kolorową kobietą, która zdobyła to trofeum od 2001 roku i wygranej Miry Nair. Od wielu dni krążyły plotki, że jury pod przewodnictwem Cate Blanchett będzie chciało przyznać Lwa jednej z kobiet, której filmy znalazły się w konkursie głównym (była to prawie połowa produkcji startujących w rywalizacji o tę nagrodę). Zhao i jej aktorka Frances McDormand nie pojawiły się na festiwalu i podziękowały za nagrodę drogą internetową.

Chloé Zhao w 2017 roku zaprezentowała w Cannes swój film zatytułowany „The Rider” i jej praca została bardzo wysoko oceniona. Po wygranej w Wenecji Chloé Zhao staje się faworytką Oscarów i może być pierwszą kolorową kobietą, która otrzyma nominację do Oscara za reżyserię.

Trwa bardzo dobra passa amerykańskiego kina w Wenecji. Przed rokiem wygrał tam „Joker”, wcześniej meksykańska „Roma”, ale w 2017 roku zwyciężył tam „Kształt wody”. Wszystkie te filmy walczyły o główne Oscary, nagrodę główną zdobył ten ostatni. „Nomadland” w amerykańskich kinach pojawić ma się 4 grudnia.

Nagrodę główną jury otrzymał meksykański prowokator Michael Franco za dystopijny thriller zatytułowany „New Order”, a nagrodę za reżyserię zdobył japoński weteran Kiyoshi Kurosawa za film „Wife of a Spy”, powściągliwy dramat szpiegowski.

Za główną rolę kobiecą nagrodzono Vanessę Kirby, która stworzyła znakomitą rolę w filmie „Pieces of a Woman” Kornela Mundruczo i już dziś stała się ona jedną z faworytek do Oscara. Vanessa Kirby znana jest między innymi z roli w filmie Agnieszki Holland „Obywatel Jones”, a w Wenecji pojawiła się też w filmie „The World to Come” Mony Fastvold. Odbierając nagrodę w Wenecji Kirby podziękowała m.in. swojemu ekranowemu partnerowi Shii LaBeouf „za przyjaźń i kreatywne partnerstwo”. Wśród aktorów zwyciężył włoski gwiazdor Pierfrancesco Favino, doceniony za rolę w terrorystycznym thrillerze „Padrenostro”. Favino mogliśmy niedawno zobaczyć w polskich kinach w filmie „Zdrajca”.

Nagrodę za najlepszy scenariusz otrzymał Chaitanya Tamhane za film „The Disciple”, a ze sceny wyróżnienie to odebrał autor zdjęć w tym obrazie, Michał Sobociński. Ten indyjski film zdobył też prestiżową i pozakonkursową nagrodę krytyków Fipresci. Nagrodę Specjalną Jury otrzymał Andriej Konczałowski za film „Dear Comrades”, a irański nastolatek Rouhollah Zamani zdobył wyróżnienie dla najlepszego młodego aktora.

W konkursie Horyzonty zwyciężył film „The Wasteland”  w reżyserii Ahmada Bahramiego, a za najlepszego reżysera uzano Lav Diaza za „Genus Pan”.

Polska kinematografia była bardzo mocno reprezentowana na festiwalu w Wenecji, ale pokazywane w konkursie produkcje i koprodukcje nie otrzymały nagród. Zauważono za to, że film „Komar” Filipa Jana Rymszy otrzymał nagrodę Bisato d’Oro na 77.

Lista nagrodzonych (wersja angielska):

COMPETITION

Golden Lion: “Nomadland,” Chloé Zhao

Grand Jury Prize: “New Order,” Michel Franco

Silver Lion for best director: Kiyoshi Kurosawa, “Wife of a Spy”

Best actress: Vanessa Kirby, “Pieces of a Woman”

Best actor: Pierfrancesco Favino, “Padrenostro”

Best screenplay: “The Disciple,” Chaitanya Tamhane

Special Jury Prize: “Dear Comrades,” Andrei Konchalovsky

Marcello Mastroianni Award for best young actor: Rouhollah Zamani, “Sun Children”

HORIZONS

Best film: “The Wasteland,” Ahmad Bahrami

Best director: “Genus Pan,” Lav Diaz

Special Jury Prize: “Listen,” Ana Rocha de Sousa

Best actress: Khansa Batma, “Zanka Contact”

Best actor: Yahya Mahayni, “The Man Who Sold His Skin”

Best screenplay: “I Predatori,” Pietro Castellitto

Best short film: “Entre tú y milagros,” Mariana Safron

LION OF THE FUTURE

Luigi De Laurentiis Award for best debut film: “Listen,” Ana Rocha de Sousa

VIRTUAL REALITY COMPETITION

Best VR: “The Hangman at Home: An Immersive Single User Experience,” Michelle and Uri Kranot

Best VR experience:  “Finding Pandora X,” Kiira Benzing

Best VR story: “Killing a Superstar,” Fan Fan

2 komentarze:

  1. Debiut Chloé Zhao to nie "Jeździec" ("The Rider"), a "Songs My Brothers Taught Me", który miał premierę światową na festiwalu w Sundance w 2015 roku. W Polsce pokazany został na Nowych Horyzontach pod tytułem "Pieśni braci moich".

    OdpowiedzUsuń
  2. Uważam, że te całe decyzje oskarowe powinny być podejmowane po upewnieniu się, że film jest nagradzany, a nie przed. Tym sposobem nie dostaniemy nawet nominacji.

    OdpowiedzUsuń