Amerykańska Akademia Sztuki i
Wiedzy Filmowej zapowiedziała wprowadzenie „standardów różnorodności”. Z jednej
strony wydaje się, że ogranicza to wolność twórczą i zapowiada produkcję filmów
zgodnie z pewnym algorytmem. Z drugiej dopuszcza do udziału w produkcji osoby,
do tej pory spychane na margines i wykluczane ze środowiska. Wprowadzone zmiany
wcale nie muszą wpłynąć na Oscary, ale mogą otworzyć się na kobiety,
mniejszości etniczne, seksualne i niepełnosprawnych. Nie widzę w tym nic złego.
Trzeba tylko mądrze podejść do tych zasad i nie wpadać w panikę.
Nagłówki w mediach sugerują, że
Akademia skupi się teraz na nagradzaniu filmów o LGBT+, mniejszościach i
niepełnosprawnych. A przecież faktem jest, że w ostatnich latach i bez nowych
wytycznych sprzyjała takim filmom. Obawy, że Oscary pójdą w takim i tylko takim
kierunku to daleko idąca nadinterpretacja nowych zasad Akademii. Hollywood
przesiąknięte jest poprawnością polityczną od lat i już dziś spełnia większość
tych warunków. Jednak teraz zostały one doprecyzowane i spisane.
Są też pewnego rodzaju
zagrożenia. Nowe zasady wiążą się ze słusznym przecież dopuszczeniem do Oscarów
filmów z większą liczbą kobiet, osób o różnej orientacji seksualnej,
reprezentujących mniejszości etniczne. Nie ma wątpliwości, że trzeba rozszerzyć
dostępność do branży filmowej w Hollywood grupom do tej pory pomijanym, ale mój
niepokój bierze się stąd, że odbywać ma się to za pomocą odgórnie wprowadzonych
zasad. Może w dzisiejszych czasach takie zapisy są potrzebne? Świat się
radykalizuje, konserwatyści zaczynają dominować. Akademia wykonała więc ruch
wyprzedzający, choć od lat przecież jest nastawiona bardzo liberalnie.
Krytycy nowego planu Akademii
twierdzą, że o zdobyciu Oscara decydować będą teraz czynniki opracowane przez
prawników i specjalistów od równouprawnienia, a jakość samego filmu może mieć
drugorzędne znaczenie. Takie zasady przywodzą na myśl „algorytmy”, którymi
posługują się chociażby szefowie Netfliksa, którzy zlecają kolejne produkcje. I
tutaj wcale też nie musi tak być. Kino, a w szczególności Hollywood, od kilku
już lat sprzyja mniejszościom, kobietom i osobom wykluczonym. Dobre kino obroni
się samo. Szybki rzut oka na tegoroczne nominacje w kategorii Najlepszy Film dowodzi,
że wszystkie one spełniają Standardy wprowadzone przez Akademię lub są ich
blisko (nie wszystkie dane są powszechnie znane).
No i warto szczegółowo przyjrzeć
się „Standardom”, zaproponowanym przez Akademię. Zgodnie z założeniem od 2024
roku, aby ubiegać się o Oscara w kategorii Najlepszy Film (i TYLKO w tej
kategorii) będzie trzeba spełnić dwa z czterech wymogów Akademii. Już pobieżny
wgląd w te „Standardy” pozwala stwierdzić, że bardzo łatwo będzie je spełnić, a
większość produkcji już dziś pracuje zgodnie z tymi zasadami. Pojawiające się obawy
o zagrożenie „wolności twórczej” są więc przesadzone, ale przede wszystkim boli
komentatorów potrzeba spisywania takich zasad.
Kilka podstawowych zasad:
Nowe standardy w Akademii będą
wprowadzane stopniowo w latach 2022-2023, a całkowicie wejdą w życie w 2024
roku, podczas 96. edycji Oscarów. Według Akademii nowe wymogi dotyczą jedynie
kategorii Najlepszy Film. Wprowadzone standardy mają zachęcić studia i
producentów do sprawiedliwego reprezentowania na ekranie i poza nim osób z
pomijanych grup społecznych i aby produkcje lepiej odzwierciedlały różnorodność
widzów oglądających filmy. Amerykańska Akademia opracowała swoje zasady bazując
na regulaminie Brytyjskiego Instytutu Filmowego, który takie standardy
wprowadził już w 2016 roku. Do tej pory niewiele osób w ogóle zauważyło, że
BAFTA wręczane są na ich podstawie. Amerykańska Akademia konsultowała swoje
nowe zasady także z Gildią Producentów Amerykańskich. „Wierzymy, że te
standardy będą katalizatorem długotrwałych, istotnych zmian w naszej branży” –
napisała Dawn Hudson, dyrektor generalna Akademii.
By mieć szansę na nominację do
Oscara w kategorii Najlepszy Film, obraz będzie musiał spełnić dwa z czterech
poniższych standardów:
STANDARD A: ON-SCREEN
REPRESENTATION, THEMES AND NARRATIVES (reprezentacja na ekranie, temat i
narracja)
Aby osiągnąć Standard A, film musi
spełnić jedno z kryteriów:
A1. Główni lub ważni aktorzy
drugoplanowi (w tekście używam męskiego odpowiednika :)
Co najmniej jeden z głównych
aktorów lub znaczących aktorów drugoplanowych pochodzi z niedostatecznie
reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej.
• Azjaci
• Latynosi / Hiszpańskojęzyczni
• Czarni / Afroamerykanie
• Rdzenni / rdzenni Amerykanie /
rdzenni mieszkańcy Alaski
• Bliskiego Wschodu / Afryki
Północnej
• Rdzenni mieszkańcy Hawajów lub
innych wysp Pacyfiku
• Inna niedostatecznie
reprezentowana rasa lub grupa etniczna
A2. Ogólna obsada
Co najmniej 30% wszystkich
aktorów w rolach drugorzędnych i mniejszych reprezentują co najmniej dwie
z następujących niedostatecznie reprezentowanych grup:
• Kobiety
• Grupa rasowa lub etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
A3. Główny wątek/temat filmu
Główny wątek, temat lub narracja
filmu koncentruje się na niedostatecznie reprezentowanej grupie (grupach).
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
STANDARD B: CREATIVE LEADERSHIP AND PROJECT TEAM (zespół kreatywny
i projektowy)
Aby osiągnąć Standard B, film
musi spełniać JEDNO z poniższych kryteriów:
B1. Kierownictwo zespołu
kreatywnego i szefowie działów
Co najmniej dwa z następujących
kreatywnych stanowisk kierowniczych i szefów działów - reżyser obsady, autor
zdjęć filmowych, kompozytor, projektant kostiumów, reżyser, montażysta,
fryzjer, charakteryzator, producent, scenograf, dekorator, dźwiękowiec,
kierownik efektów wizualnych, scenarzyści - pochodzą z następujących
niedostatecznie reprezentowanych grup:
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
Co najmniej jedno z tych
stanowisk musi należeć do następującej niedostatecznie reprezentowanej grupy
rasowej lub etnicznej:
• Azjaci
• Latynosi / Hiszpańskojęzyczni
• Czarni / Afroamerykanie
• Rdzenni / rdzenni Amerykanie /
rdzenni mieszkańcy Alaski
• Bliskiego Wschodu / Afryki
Północnej
• Rdzenni mieszkańcy Hawajów lub
innych wysp Pacyfiku
• Inna niedostatecznie
reprezentowana rasa lub grupa etniczna
B2. Inne kluczowe role
Co najmniej sześciu innych
członków zespołu i reprezentujących stanowiska techniczne (z wyłączeniem
asystentów produkcji) pochodzi z niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej
lub etnicznej. Stanowiska te obejmują między innymi First AD, Gaffer, Script
Supervisor itp.
B3. Ogólne składy ekip
Co najmniej 30% ekipy filmowej
pochodzi z następujących niedostatecznie reprezentowanych grup:
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
STANDARD C: INDUSTRY ACCESS AND
OPPORTUNITIES (dostęp do przemysłu i możliwości rozwoju zawodowego)
Aby osiągnąć Standard C, film
musi spełniać oba poniższe kryteria:
C1. Płatne praktyki i staże
Firma dystrybuująca lub
finansująca film opłacała praktyki lub staże z następujących niedostatecznie
reprezentowanych grup i spełnia poniższe kryteria:
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
Główne studia / dystrybutorzy są
zobowiązani do posiadania merytorycznych, bieżących płatnych praktyk / staży, w
tym niedostatecznie reprezentowanych grup (muszą również obejmować grupy rasowe
lub etniczne) w większości z następujących działów: produkcja / rozwój,
produkcja fizyczna, postprodukcja, muzyka, efekty wizualne, sprawy biznesowe,
dystrybucja, marketing i reklama.
Mniejsze lub niezależne studia /
dystrybutorzy muszą mieć co najmniej dwóch praktykantów / stażystów z
powyższych niedostatecznie reprezentowanych grup (co najmniej jeden z
niedostatecznie reprezentowanej grupy rasowej lub etnicznej) w co najmniej
jednym z następujących działów: produkcja / rozwój, produkcja fizyczna, postprodukcja,
muzyka, efekty wizualne, sprawy biznesowe, dystrybucja, marketing i reklama.
C2. Możliwości szkoleniowe i
rozwój umiejętności (ekipa)
Firma zajmująca się produkcją,
dystrybucją i / lub finansowaniem filmu oferuje szkolenia i / lub możliwości
pracy w celu rozwijania umiejętności osobom z następujących niedostatecznie
reprezentowanych grup:
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
STANDARD D: AUDIENCE DEVELOPMENT (rozwój widowni)
Aby osiągnąć Standard D, film
musi spełniać poniższe kryterium:
D1. Reprezentacja w marketingu,
reklamie i dystrybucji
Studio i / lub wytwórnia filmowa
posiada wielu kierowników wyższego szczebla spośród następujących
niedostatecznie reprezentowanych grup (muszą obejmować osoby z niedostatecznie
reprezentowanych grup rasowych lub etnicznych) w ich zespołach marketingu,
reklamy i / lub dystrybucji.
• Kobiety
• Rasa lub grupa etniczna
• LGBTQ +
• Osoby z upośledzeniem umysłowym
lub fizycznym lub osoby niesłyszące lub niedosłyszące
• Azjaci
• Latynosi / Hiszpańskojęzyczni
• Czarni / Afroamerykanie
• Rdzenni / rdzenni Amerykanie /
rdzenni mieszkańcy Alaski
• Bliskiego Wschodu / Afryki
Północnej
• Rdzenni mieszkańcy Hawajów lub
innych wysp Pacyfiku
• Inna niedostatecznie
reprezentowana rasa lub grupa etniczna
Wszystkie inne kategorie będą
kwalifikowały filmy i twórców zgodnie z obecnymi wymogami regulaminu
Amerykańskiej Akademii Filmowej. Filmy z innych kategorii fabularnych (film
animowany, międzynarodowy, dokumentalny) zgłoszone do kategorii Najlepszy Film
będą rozpatrywane osobno i zgodnie z dotychczasowym regulaminem.
Oryginalny komunikat Akademii znajduje się TUTAJ.
Oryginalny komunikat Akademii znajduje się TUTAJ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz