Polska koprodukcja, film dokumentalny „Apolonia, Apolonia” w reżyserii Lei Glob, znalazła się na finałowej liście tytułów, które zabiegają o reprezentowanie Danii w rywalizacji o Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy.
„Apolonia, Apolonia” zdobyła Nagrodę dla Najlepszego Filmu na zeszłorocznym
festiwalu IDFA w Amsterdamie. Polska premiera odbyła się na tegorocznym
Millennium Docs Against Gravity, gdzie film zdobył nagrodę Grand Prix w
Konkursie Głównym. W uzasadnieniu jury napisało: Grand Prix - Nagrodę Banku Millennium otrzymał film o sztuce, przyjaźni
i kobiecości. Powstały na przestrzeni 13 lat film powoli pozwala nam odkryć, w
jaki sposób wewnętrzne życie bohaterki i reżyserki odzwierciedlają się
nawzajem. Historia pokazana w filmie staje się opowieścią o tym, jak obecność
sztuki w naszym życiu może przynieść wyzwolenie. Film jest tragiczny,
dramatyczny i zabawny, jednak nigdy nie manipuluje naszymi emocjami. Cieszymy
się, że możemy przyznać główną nagrodę 20. edycji festiwalu Millennium Docs
Against Gravity „Apolonii, Apolonii” w reżyserii Lei Glob. Niedługo potem „Apolonia,
Apolonia” wygrała też Konkurs Pełnometrażowych Dokumentów na festiwalu „Młodzi
i Film” w Koszalinie. Film jest mniejszościową polską koprodukcją wspartą m.in. przez Polski Instytut Sztuki Filmowej i przez Zachodniopomorski Fundusz Filmowy Pomerania Film.
Duńska reżyserka Lea Glob spotkała po raz pierwszy Apolonię Sokol w 2009 roku. Artystka wyrosła z undergroundowej sceny teatralnej w Paryżu, prowadząc życie charakterystyczne dla tamtejszej bohemy, równocześnie starając się przebić w świecie sztuki. Na przestrzeni kolejnych lat reżyserka powracała co jakiś czas do kontaktu z bohaterką, budując z nią niezwykłą więź. Apolonia przez długi czas starała się odnieść sukces jako malarka, chociaż to zadanie okazało się niezwykle trudne. Musiała zmierzyć się między innymi z nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn, co dotknęło także Oksanę Shachko, jedną z założycielek feministycznej grupy Femen, z którą Apolonia przyjaźniła się i mieszkała przez kilka lat. Czy w końcu bohaterka zdobędzie zasłużone uznanie?
O możliwość reprezentowania Danii w Oscarowym wyścigu zabiega też „The Promised Land” w reżyserii Nikolaja Arcela, który niedługo będzie miał swoją premierę podczas festiwalu w Wenecji, gdzie rywalizować będzie o Złotego Lwa. Tutaj sporym wsparciem dla filmu jest udział Madsa Mikkelsena, dziś dobrze kojarzonego w Hollywood. Arcel to reżyser między innymi głośnego „Kochanka królowej”, też z Mikkelsenem, a film ten zdobył przed kilku laty nominację do Oscara w kategorii dedykowanej filmom nieanglojęzycznym. Najnowszy film Nikolaja Arcela to porywający dramat o podboju duńskich wrzosowisk. To film o niepoddającej się człowiekowi naturze, wielkich marzeniach i jeszcze większym poświęceniu. O zemście, dyscyplinie, miłości i stracie. To historia o dumnym i niepoddającym się przeciwnościom mężczyźnie oraz o kobiecie, która zostaje jego sprzymierzeńcem w walce ze złem, śmiercią i potępieniem.
Trzecim filmem w duńskim finale jest „Before It Ends” (Når befrielsen kommer) w reżyserii debiutującego w fabule Andersa Waltera. Twórca ten zdobył już Oscara w 2014 roku, za krótkometrażowy „Helium”, a podczas ostatniej edycji Oscarów zdobył kolejną nominację za film „Ivalu”. „Before It Ends” opowiada o rodzinie, która staje przed niemożliwym dylematem, gdy ich szkoła zostaje przekształcona w obóz dla internowanych uchodźców niemieckich przybywających do Danii tuż przed i po zakończeniu II wojny światowej wiosną 1945 roku. Czy rodzina powinna sprzeciwić się nastrojom społecznym i pomóc uchodźcom, czy też powinni jasno wyrażać swój sprzeciw wobec Niemców?
Duński Komitet Oscarowy ogłosi swój wybór 26 września. Dania to w ostatnich latach najczęściej nominowana do Oscara kinematografia w kategorii Film Międzynarodowy/Film Nieanglojęzyczny. W ostatnich 10 latach zdobyli cztery nominacje i jednego Oscara. Oto stosowna lista:
2023 Holy Spider / Ali Abbasi
2022 Flee / Jonas Poher Rasmussen / Nominacja
2021 Another Round / Thomas Vinterberg / Oscar
2020 Queen of Hearts / May el-Toukhy
2019 The Guilty / Gustav Möller / Oscarowa shortlista
2018 You Disappear / Peter Schønau Fog
2017 Land of Mine / Martin Zandvliet / Nominacja
2016 A War / Tobias Lindholm / Nominacja
2015 Sorrow and Joy / Nils Malmros
2014 The Hunt / Thomas Vinterberg / Nominacja
[dzięki za informację Izabeli Marciniak]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz