wtorek, 22 sierpnia 2023

Program kina Zamek w Szczecinie – wrzesień 2023

Mogę już oficjalnie przedstawić program kina Zamek w Szczecinie, za którego program w dużej części odpowiadam. We wrześniu zapraszam na trylogię „Królestwo”, Mały Przegląd Wielkich Filmów Vol. 3, świetne dokumenty, wiele nowości i pokazów przedpremierowych.

CICHA DZIEWCZYNA (An Cailín Ciúin) – PREMIERA

1 września (piątek), godz. 17:30

3 września (niedziela), godz. 19:15

5 września (wtorek), godz. 17:30

6 września (środa), godz. 17:30

7 września (czwartek), godz. 19:15

dramat, Irlandia 2022 (95 min)

„Cicha dziewczyna” to opowieść o 9-letniej Cáit, która mieszka w wielodzietnej, ubogiej rodzinie. Po tym jak jej matka kolejny raz zachodzi w ciążę, dziewczynka trafia do swoich krewnych na wsi. Dotąd zamknięta, nieco przygaszona Cáit zaczyna otwierać się na świat i zgłębiać tajemnice nowego domu. Nagrodzony na Berlinale film w niezwykły sposób kreuje atmosferę, znakomicie operuje niedopowiedzeniem i hipnotyzuje pracą kamery. Jest to ciepła, przejmująca opowieść o nieoczywistych, budujących się więzach między dzieckiem i dorosłymi, a także o niewinności dzieciństwa.

Nominowana do Oscara „Cicha dziewczyna” to przepiękny, nastrojowy, zrealizowany w zjawiskowych irlandzkich plenerach debiut Colma Bairéada, który pokazuje, że czasami najmniejsze historie poruszają najbardziej.

 

MOJA ZBRODNIA (Mon crime)

1 września (piątek), godz. 19:30

3 września (niedziela), godz. 17:00

5 września (wtorek), godz. 19:30

6 września (środa), godz. 19:30

7 września (czwartek), godz. 17:30

komediodramat, Francja/Belgia 2023 (102 min)

Reżyseria François Ozon

Obsada: Nadia Tereszkiewicz, Rebecca Marder, Isabelle Huppert, Dany Boon

Paryż, lata 30. ubiegłego stulecia. Madeleine (w tej roli wschodząca gwiazda francuskiego kina Nadia Tereszkiewicz) to młoda aspirująca aktorka, bez grosza przy duszy. Kobieta zostaje oskarżona o zamordowanie słynnego producenta, który pod pretekstem zawodowej propozycji próbował ją wykorzystać. Kiedy wydaje się, że Madeleine stoi na straconej pozycji, z pomocą przychodzi jej najlepsza przyjaciółka, bezrobotna prawniczka Pauline (Rebecca Marder). Oparta na podstępie strategia, jaką w sądzie przyjmują bohaterki, przynosi niespodziewany skutek, w efekcie czego wygrywają batalię sądową. Los Madeleine kompletnie się odmienia. Przebiera w zawodowych propozycjach, jest na ustach całego miasta, cieszy się estymą i poważaniem. Nagła sława bohaterki nie wszystkim jednak się podoba, zwłaszcza zdetronizowanej gwieździe kina niemego Odette Chaumette (Isabelle Huppert).

Luźno inspirowany sztuką Georges’a Berra i Louisa Verneuila nowy film François Ozona to hołd dla złotej ery Hollywood. Historię z lat 30. poprzedniego stulecia francuski reżyser filtruje przez wątki feministyczne, #metoo i problem wpływu mediów na kształtowanie opinii publicznej.

 

SAINT OMER (Saint Omer) – PREMIERA

15 września (piątek), godz. 19:15

17 września (niedziela), godz. 17:00

19 września (wtorek), godz. 19:15

20 września (środa), godz. 19:15

21 września (czwartek), godz. 17:00

dramat, Francja 2022 (122 min)

Reżysera Alice Diop

Obsada: Kayije Kagame, Guslagie Malanda, Valérie Dréville

Francuski kandydat do Oscara i zdobywca Wielkiej Nagrody Jury na festiwalu w Wenecji. Wstrząsający, prowokacyjny dramat sądowy, w którym na ławie oskarżonych zasiada młoda imigrantka posądzona o zamordowanie swojej 15-miesięcznej córeczki. Sprawa wydaje się być przesądzona: dziewczyna przyznaje się do winy. Jednak jej szokująca spowiedź przed przysięgłymi nie tylko komplikuje proces, ale i uniemożliwia łatwe ferowanie wyroków. Alice Diop scenariusz tej historii oparła na faktach, ale jej film staje się manifestem skierowanym przeciwko oskarżaniu – matek i kobiet, szczególnie tych „obcych”, o innym kolorze skóry. „Saint Omer” niepostrzeżenie konfrontuje nas z naszymi własnymi uprzedzeniami, sprawia, że odkrywamy w sobie ławników, adwokatów, sędziów. Ale ta opowieść sięga jeszcze głębiej: ku kolektywnym wyrwom w sercach i pamięci; ku córkom dziedziczącym traumy matek. Bo wykluczenie i pogarda też bywają narzędziem zbrodni.

 

WYDARZENIE SPECJALNE W KINIE ZAMEK*

„KRÓLESTWO” - pokaz kultowej trylogii LARSA VON TRIERA

2 września, 16 września, 30 września

 

KRÓLESTWO I (Riget I) – PREMIERA

2 września (sobota), godz. 16:30

dramat/fantastyczny, Dania/Włochy/Niemcy/Francja/Norwegia/Szwecja 1994 (279 min + przerwa 20’)

Reżysera Lars von Trier, Morten Arnfred

Obsada: Søren Pilmark, Ghita Nørby, Birgitte Raaberg, Peter Mygind, Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Jens Okking, Baard Owe, Udo Kier

Tytułowe Królestwo to nazwa szpitala postawionego na dawnych mokradłach, gdzie niegdyś wybielano tkaniny. Bielarzy zastąpiła najlepsza kadra medyczna, ludową mądrość wyparło szkiełko i oko. W najgłębszych zakamarkach tego miejsca czai się jednak zakorzeniona w przeszłości zbrodnia i duch przerażonej dziewczynki, która nie może zaznać spokoju. Połączenie tego, co racjonalne z tym, co nadprzyrodzone, tworzy tu iście wybuchową mieszankę – publiczność ochrzciła ją mianem skrzyżowania Miasteczka Twin Peaks z Ostrym dyżurem. U Larsa von Triera studenci medycyny podrzucają pielęgniarkom odcięte głowy, lekarze pasują się w piwnicach na członków loży masońskiej, szpitalny patolog poświęca się dla nauki i wszczepia sobie wątrobę nieboszczyka ze złośliwym guzem, a pacjentki urządzają na oddziale seanse spirytystyczne. Królestwo od ćwierć wieku uruchamia doświadczenie wstrząsu i szoku poznawczego. Jest jednocześnie karuzelą śmiechu i labiryntem krzywych zwierciadeł o gęstości najczarniejszego koszmaru. Sam reżyser, z właściwą sobie dozą przewrotności, mawiał, że to idealny serial familijny – zdolny napędzić stracha całej rodzinie.

Program:

16:30 KRÓLESTWO I – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 131’ + około 20 minutowa przerwa)

19:00 KRÓLESTWO I – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 148’)

*Uwaga: Specjalna cena biletu, 40 złotych za jeden sezon.

 

KRÓLESTWO II (Riget II) – PREMIERA

16 września (sobota), godz. 16:30

dramat/fantastyczny, Dania/Włochy/Niemcy/Francja/Norwegia/Szwecja 1999 (296 min + przerwa 20’)

Reżysera Lars von Trier, Morten Arnfred

Obsada: Søren Pilmark, Ghita Nørby, Birgitte Raaberg, Peter Mygind, Ernst-Hugo Järegård, Kirsten Rolffes, Holger Juul Hansen, Jens Okking, Baard Owe, Udo Kier

W kontynuacji Królestwa, choć naprawdę trudno w to uwierzyć, wchodzimy na nowy, jeszcze bardziej abstrakcyjny poziom. Jeśli wiodącym wątkiem pierwszej odsłony miniserialu Larsa von Triera było pojawienie się ducha skrzywdzonej dziewczynki w kopenhaskiej klinice, tak w drugiej serii dzieją się rzeczy jeszcze dziwniejsze – pani Drusse podąża dalej za zjawiskami paranormalnymi, ordynator Helmer wraca z Haiti z trucizną mającą zmieniać ludzi w zombie, doktor Judith rodzi antychrysta, a w najgłębszych piwnicach szajka satanistów rysuje pentagramy i wywołuje demony. Po drugiej serii Królestwa widać, że Lars von Trier miał wolną rękę. Ta swoboda przełożyła się na powalający, ale i wywołujący konsternację u widzów efekt. Jeszcze więcej tu znanego z pierwowzoru „świata na opak”, grozy i groteski, a tytułowe Królestwo przekształca się w makabryczne pandemonium. To wszystko jednocześnie niepokoi, intryguje, bawi i dostarcza przepisu na to, jak powinno robić się ambitną, wolną od kompromisów telewizję. Nic, co jest w tej chwili dostępne w serwisach streamingowych, nie przypomina konceptu von Triera, który wszelakie klisze współczesnej popkultury telewizyjnej rozsadził, rozbebeszył i wywrócił do góry nogami.

Program:

16:30 KRÓLESTWO II – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 142’ + ok. 20 minutowa przerwa)

19:15 KRÓLESTWO II – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 154’)

*Uwaga: Specjalna cena biletu, 40 złotych za jeden sezon.

 

KRÓLESTWO: EXODUS (Riget Exodus) – PREMIERA

30 września (sobota), godz. 16:30

dramat/fantastyczny, Dania 2022 (305 min + przerwa 20’ i 10’)

Reżysera Lars von Trier

Obsada: Bodil Jørgensen, Nicolas Bro, Nikolaj Lie Kaas, Lars Mikkelsen, Mikael Persbrandt

Lars von Trier powraca do źródła. Kiedy w latach 90. przystępował do realizacji Królestwa, miniserialu dla telewizji duńskiej, planował stworzenie cyklu w trzech odsłonach. Realizację wstrzymano po dwóch seriach, a nigdy nieukończony sezon trzeci przeszedł w sferę mitu. Utopijna próba wywołania tego formatu z telewizyjnych zaświatów i domknięcie pewnego rozpoczętego przedsięwzięcia stała się zatem wydarzeniem. W Królestwo: Exodus, po dwudziestu pięciu latach od wydarzeń z oryginalnych serii, znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów. Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego Królestwa – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, a jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu. Jest tu zarazem obecny wymiar autotematyczny i metatekstowy, symboliczne zwieńczenie całej kariery i pożegnanie samego autora. Być może nigdy wcześniej Lars von Trier nie był tak autorefleksyjny.

Program:

16:30 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 1

(dwa odcinki 123’ + ok. 20 minutowa przerwa)

19:00 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 2

(dwa odcinki 123’ + ok. 10 minutowa przerwa)

21:15 KRÓLESTWO: EXODUS – CZĘŚĆ 3

(jeden odcinek 58’)

*Uwaga: Specjalna cena biletu, 40 złotych za jeden sezon.

 

FILMY DOKUMENTALNE W KINIE ZAMEK W SZCZECINIE

 

FRIDA. VIVA LA VIDA (Frida: Viva la vida)

2 września (sobota), godz. 14:30

3 września (niedziela), godz. 15:00

9 września (sobota), godz. 15:30

16 września (sobota), godz. 14:30

30 września (sobota), godz. 14:30

film dokumentalny, Włochy 2019 (93 min)

Reżyseria Giovanni Troilo

Obsada: Asia Argento (narratorka)

„Frida: Viva la vida” to filmowy dokument, który ukazuje dwa oblicza tej kultowej artystki. Z jednej strony ikona niezależności i kobiecej siły, zmagająca się z bólem i miłosnymi zawodami, z drugiej – artystka, wyzwolona z wszelkich fizycznych ograniczeń. Z biegiem lat Frida Kahlo stała się ikoną, a jej sztuka wywarła wpływ na artystów z różnych dziedzin.

Wizerunek Kahlo stał się kultowy. Artystka stawiała czoło życiu naznaczonemu cierpieniem z determinacją i zachłannością, jednak to tylko jeden z elementów składających się na jej fenomen. Sztuka Fridy Kahlo łączy ból i siłę, cierpienie i miłość. Asia Argento jako narratorka wprowadza widza w świat Fridy złożony z listów, pamiętników i prywatnych wyznań. To podzielona na sześć etapów podróż do serca Meksyku, wypełniona wywiadami, dokumentami, rekonstrukcjami i niezwykłymi obrazami Kahlo.

 

ŚWIAT PO PRACY (After Work)

8 września (piątek), godz. 17:30

10 września (niedziela), godz. 17:30

12 września (wtorek), godz. 19:15

14 września (czwartek), godz. 17:30

dokumentalny, Szwecja/Norwegia/Włochy 2023 (81 min)

Reżyseria Erik Gandini

Szwedzki mistrz kina dokumentalnego, Erik Gandini, podróżuje po całym świecie i wnikliwie bada, co oznacza dziś słowo „praca”. W Kuwejcie każdy ma prawo do pracy, więc w niektórych miejscach na jednym stanowisku zatrudnionych jest 20 osób, które przychodzą do pracy tylko po to, żeby w niej być. Z wykonywaniem konkretnych zadań nie ma to nic wspólnego. W Korei Południowej pracuje się tak dużo, że wprowadzono tam nawet politykę wyłączania komputerów pod koniec dnia, żeby pracownicy nie mogli już dłużej pracować. 14-godzinny dzień pracy to w tym kraju norma i oznaka szacunku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych co roku pracownicy rezygnują z ponad 500 milionów godzin urlopu z obawy o utratę pracy. Tymczasem roboty są już gotowe do przejęcia większości wykonywanych przez człowieka zadań, co w efekcie uczyni nas bezrobotnymi.

Wiele zmieniło się od czasu, gdy grupa purytańskich księży wynalazła w XVII wieku pojęcie etyki pracy. W XXI wieku samo pojęcie „pracy” pod wieloma względami się rozpada. To idealna sytuacja dla szwedzkiego mistrza kina dokumentalnego Erika Gandiniego, który podróżuje po całym świecie i wnikliwie, z egzystencjalnym humorem bada, co oznacza dziś słowo „praca” i czy w ogóle ma ono jeszcze dla nas jakieś znaczenie.

 

PORTRET KRÓLOWEJ (Portrait of the Queen) – PREMIERA

8 września (piątek), godz. 19:15

9 września (sobota), godz. 17:30

12 września (wtorek), godz. 17:30

13 września (środa), godz. 17:30

14 września (czwartek), godz. 19:15

dokumentalny, Włochy 2022 (77 min)

Reżyseria Fabrizio Ferri

Obsada Charles Dance (narrator)

Niezwykła filmowa opowieść o najbardziej ikonicznej kobiecie naszych czasów oraz jej niezwykłej relacji z fotografią. Niezwykłe i niepowtarzalne dzieje jednej z najsłynniejszych monarchiń w historii. Jej fascynujące, kontrowersyjne, trwające ponad siedem dekad rządy utrwalone i odtworzone zostały w serii unikalnych portretów i fotografii. Film na podstawie bestsellerowej książki “Elżbieta II. Portret królowej” Paoli Calvetti, w reżyserii nagradzanego fotografa Fabrizzia Ferii i z udziałem Charlesa Dance’a.

Była jedną z najczęściej fotografowanych oraz najbardziej uwielbianych i popularnych kobiet na świecie. Wychwalano ją, krytykowano, podglądano. W każdym momencie jej długiego, trwającego 96 lat życia, ludzie na całym świecie próbowali zajrzeć za skrywającą ją zasłonę tajemnic, by odkryć nowe sekrety, lepiej ją poznać i zrozumieć. Wszystko po to, by odpowiedzieć na jedno pytanie: kim tak naprawdę była królowa Elżbieta II?

W pierwszą rocznicę jej śmierci na ekrany kin wchodzi film ukazujący historię Królowej z zupełnie nowej perspektywy: poprzez najbardziej intymne, niesamowite i rewolucyjne fotograficzne portrety. "Portret Królowej" to film dokumentalny, który nie tylko przedstawia długie panowanie Elżbiety II, ale także pokazuje, jak fotografia, pozornie "niema" sztuka, oddała wyjątkowy hołd monarchini, tworząc obszerny album, unikalny na świecie ze względu na swoją różnorodność, intensywność i bogactwo. Historia Elżbiety II to przecież opowieść o pozornie nieosiągalnej kobiecie, która z akceptacji przeznaczenia i ze służby koronie uczyniła podstawę swojego wizerunku i największą wartość, a także tarczę chroniącą ją przed wścibskimi spojrzeniami. Jedynym wyjątkiem była fotografia, okno do jej życia, gdzie Królowa, posłuszna prawom oświetlenia i poleceniom portrecisty, odsłaniała się na krótką, ulotną chwilę.

“Portret Królowej” to niezwykły, filmowy obraz daleko wykraczający poza ramy standardowej biografii. Twórcy splatają wątki z życia monarchini z równie fascynującymi dziejami jej fotografów, którzy towarzyszyli jej przez lata i często tworzyli jej wizerunek. To oni swoją pracą uwiecznili i rozpowszechnili znany nam dziś obraz Jej Królewskiej Mości. Od majestatycznego przepychu wczesnych lat jej panowania po zdjęcia skradzione z telefonu komórkowego, na których macha z Rolls Royce'a "jakby była jedną z nas", twarz Elżbiety II na zawsze zapisała się w historii fotografii. Uważne przyjrzenie się tysiącom zdjęć, na których została uwieczniona, może pomóc nam znaleźć nowy sposób na zbliżenie się do Królowej – kobiety znanej, a jednocześnie pozostającej poza naszym zasięgiem.

 

CAŁE TO PIĘKNO I KREW (All the Beauty and the Bloodshed)

9 września (sobota), godz. 19:15

10 września (niedziela), godz. 19:15

13 września (środa), godz. 19:15

dokumentalny, USA 2022 (121 min)

Reżysera Laura Poitras

Fotografka, buntowniczka, aktywistka – Nan Goldin jest żywą legendą, znaną ze stawania zawsze po stronie słabszych. Stworzenia jej filmowego portretu podjęła się wybitna reżyserka Laura Poitras (nagrodzona Oscarem za film „Citizenfour”). Tak powstało „Cało to piękno i krew” – trzymająca w napięciu jak rasowy thriller i zachwycająca wizualnie opowieść o sztuce, która ma odwagę zmieniać świat. Cofamy się do początków kariery Goldin, kiedy tworzyła kolorowe, intymne zdjęcia przedstawiające rewolucję seksualną, ją samą oraz jej przyjaciół. Wtedy była prekursorką, rzucającą wyzwanie męskiemu światu fotografii. Obecnie całą energię poświęca założonej przez siebie grupie aktywistycznej PAIN, która staje w obronie osób uzależnionych od środków przeciwbólowych i walczy z producentami tych leków – rodziną Sacklerów. Czy uda jej się po raz kolejny zapoczątkować społeczną zmianę, dającą nadzieję na lepszą przyszłość? Film zdobył Złotego Lwa na festiwalu w Wenecji oraz nominację do Oscara 2023.

 

VERMEER. BLISKO MISTRZA (Dicht Bij Vermeer)

15 września (piątek), godz. 17:30

17 września (niedziela), godz. 19:30

19 września (wtorek), godz. 17:30

20 września (środa), godz. 17:30

21 września (czwartek), godz. 19:30

dokumentalny, Dania 2023 (79 min)

Reżysera  Suzanne Raes

Obsada: Jonathan Janson, Anna Krekeler, Abbie Vandivere

Bohaterem tego fascynującego dokumentu jest człowiek, który potrafił stworzyć wszechświat w rogu pokoju i jak nikt umiał uchwycić i uwiecznić ulotne, intymne chwile - Johannes Vermeer, jeden z największych malarzy w historii. Zgodnie z obietnicą w tytule, „Blisko mistrza" zdejmuje słynne dzieła ze ścian, wyjmuje z ram i zabiera do laboratorium, by ukazać nam w zbliżeniu oszałamiające detale – na przykład „Dziewczyny z perłą" - i odsłonić ukryte pod farbą warstwy. Twórcy pozwalają nam tez zajrzeć za kulisy najgłośniejszej wystawy tego roku, na której amsterdamskie Rijksmuseum zgromadziło większość z istniejących 35 obrazów genialnego Holendra.

Nakręcony z iście detektywistyczną pasją film pozwala odkryć mistrza na nowo. To opowieść o twórcy, który pozostawił po sobie więcej zagadek, niż dzieł, o skomplikowanych losach rozproszonych po największych muzeach świata obrazów, ale przede wszystkim próba zrozumienia co czyni Vermeera Vermeerem. Sposób, w jaki malował cień, a może światło dnia? Jedyna w swoim rodzaju czerwień okiennic czy zaskakująca zieleń, której używał do malowania skóry? Chodzi o warsztat czy wątki, jakie podejmował? O ten wszechświat w roku pokoju? A przede wszystkim: czy każdy Vermeer jest Vermeerem? „Blisko mistrza" podejmuje bowiem ekscytujący wątek eksperckich śledztw i sporów o autentyczność niektórych obrazów.

Dokument Suzanne Raes jest też intrygującym portretem zbiorowym muzealników, kuratorów, konserwatorów, kolekcjonerów, handlarzy sztuką – ekspertów i pasjonatów. „Vermeer. Blisko mistrza" opowiada więc i o tych, którzy swoje życie związali z artystą, pragnąc być jak najbliżej jego dzieł, geniuszu i tajemnicy, jaką pomimo najbardziej zaawansowanych badań, pozostaje zarówno jego historia, jak i malarstwo.  

 

KONCERTOWE WYDARZENIE SPECJALNE W KINIE ZAMEK*

 

ANDRE RIEU - MIŁOŚĆ MIESZKA POŚRÓD NAS (Love Is All Around)

10 września (niedziela), godz. 13:00

17 września (niedziela), godz. 13:00

24 września (niedziela), godz. 13:00

1 października (niedziela), godz. 14:00

koncert, Holandia 2023 (około 180 min)

Letnie koncerty w Maastricht są nieodłączną częścią koncertowego grafiku André Rieu. To właśnie stąd pochodzi holenderski Maestro i co rok miasto odwiedza 100 tysięcy miłośników muzyki, aby móc zobaczyć na żywo jego show. Koncert nosi tytuł „Miłość mieszka pośród nas”, który nawiązuje do ponadczasowego przeboju „Love Is All Around”. Piosenkę zna każdy fan kina, gdyż dzięki filmowi „Cztery wesela i pogrzeb” i wykonaniu grupy Wet Wet Wet, utwór stał się klasykiem muzyki filmowej.

Tytuł widowiska jest także bliski podejściu André Rieu do muzyki. Miłość jest muzyką naszych serc. Nie zna granic – mówi skrzypek. To najwspanialsza forma ekspresji emocji i najpiękniejsza melodia, jaką możemy zagrać w życiu. Mam też nadzieję, że tegoroczny koncert z Maastricht przyniesie Wam wiele radości i czułości podczas oglądania go w kinie.

*Uwaga: Specjalna cena biletu, 30 złotych.

 

MAŁY PRZEGLĄD WIELKICH FILMÓW. VOL. 3 (22-29 września)*

Kino Zamek w Szczecinie zaprasza na trzecią odsłonę przeglądu wybitnych filmów festiwalowych i autorskich. W dniach 22-29 września 2023, w ramach 3. Małego Przeglądu Wielkich Filmów zaprezentowanych zostanie aż dziewięć cenionych tytułów, nagradzanych na najważniejszych festiwalach, podpisanych przez znakomitych autorów. To będzie kilkudniowe spotkanie z kinem festiwalowym na wybitnym światowym poziomie, takie nasze małe szczecińskie konfrontacje filmowe.

* Uwaga: Specjalna cena biletu, 20 złotych za seans.

 

DLA LESLIE (To Leslie) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

22 września (piątek), godz. 17:00

28 września (czwartek), godz. 19:30

dramat, USA 2022 (119 min)

Reżyseria Michael Morris

Obsada: Andrea Riseborough, Andre Royo, Marc Maron, Allison Janney

Wygrana na loterii może zmienić życie, ale równie dobrze może jeszcze je utrudnić. Leslie, samotna matka z Zachodniego Teksasu wygrywa na loterii 190 000 dolarów. Zamiast spełnić swoje życiowe marzenie i otworzyć własny lokal trwoni pieniądze na alkohol i narkotyki. Po sześciu latach wraca do rodzinnego miasta bez grosza przy duszy. Leslie szuka sposobu na zbudowanie swojej rzeczywistości na nowo i próbuje zbudować relacje z porzuconym przez siebie synem.

Za rolę w tym filmie Andrea Riseborough zdobyła sensacyjną NOMINACJĘ DO OSCARA 2023 dla najlepszej aktorki, a jej występ uznano powszechnie za wybitny.

 

POPRZEDNIE ŻYCIE (Past Lives) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

22 września (piątek), godz. 19:30

27 września (środa), godz. 19:30

dramat obyczajowy, USA/Korea Południowa 2023 (105 min)

Reżyseria Celine Song

Obsada: Greta Lee, Teo Yoo, John Magaro

„Poprzednie życie" to love story, która z lekkością i wdziękiem definiuje na nowo zasady ekranowego romansu, rozkochując w sobie widzów Sundance, Berlinale i fanów studia A24. To na wskroś współczesny film, który goi złamane serca, daje szansę miłości, godzi przeszłość z przyszłością, uczy rozstawać się bez gniewu i z nadzieją na nowy początek. Dokonuje przy tym niemożliwego: sprawia, że zakochacie się w każdym z trojga bohaterów.

In-Yun to koreańskie przekonanie, że ludzie zbliżają się do siebie, bo ich dusze poznały się w poprzednich wcieleniach. Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?" – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka. „Poprzednie życie" przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji.

To nawiązanie jest nieprzypadkowe: reżyserka „Poprzedniego życia" pochodzi z Korei Południowej. Swój magiczny debiut, kolejny przebój od studia A24, okrzyknięty przez amerykańską krytykę „najlepszym filmem roku", Celine Song osnuła wokół własnych wspomnień. W rezultacie powstała niezwykła historia o miłości, utraconych nadziejach i nowych szansach. I tej nieuchwytnej tęsknocie za poprzednim życiem, którą nosi w sobie każdy z nas.

 

WŚRÓD WYSCHNIĘTYCH TRAW (About Dry Grasses / Kuru Otlar Üstüne) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

23 września (sobota), godz. 19:00

dramat, Turcja/Francja/Niemcy/Szwecja 2023 (197 min)

Reżyseria Nuri Bilge Ceylan

Obsada: Deniz Celiloğlu, Merve Dizdar, Musab Ekici

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor „Uzaka”, „Pewnego razu w Anatolii” i „Zimowego snu”, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Merve Dizdar) kinem melancholijnym i epickim w metrażu (ponad trzy godziny). Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

 

PAMFIR

24 września (niedziela), godz. 17:00

28 września (czwartek), godz. 17:00

dramat/thriller, Ukraina/Polska/Francja/Luksemburg/Chile 2022 (103 min)

Reżyseria Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk

Obsada: Oleksandr Yatsentyuk, Yelena Khokhlatkina, Solomiya Kyrylova

Wirtuozerski thriller kryminalny, malowniczy karpacki western, a może ludowa baśń na sterydach? Entuzjastycznie przyjęty w Cannes „Pamfir” pełnymi garściami czerpie z kina gatunków, ale – podobnie, jak tytułowy bohater – łamie wszelkie reguły. Bo tylko w ten sposób można przetrwać w zdeprawowanym, przygranicznym świecie skorumpowanych glin i przemykających lasem przemytników. Skąpany w mgłach Bukowiny, zanurzony w tajemniczych lokalnych obrzędach i brutalnych lokalnych układach debiut Dmytra Sukholytkyy’ego-Sobchuka to nieoczywisty portret ukraińskiej prowincji, a zarazem uniwersalna opowieść o bezwarunkowej miłości. O synu, który chce być jak ojciec i ojcu, który zrobi wszystko, by syn nie poszedł w jego ślady.

Tytułowy Pamfir, niegdyś przemytnik, dziś robotnik zarabiający na chleb w Polsce, wraca do domu w Zachodniej Ukrainie. Chce spędzić we wsi doroczny karnawał, a przede wszystkim pobyć z żoną i synem. Nastoletni Nazar wpada jednak w kłopoty i ojciec zmuszony jest spłacić jego dług. Pamfir odnawia stare kontakty i przyjmuje ostatnie zlecenie. Nie wie, że wkracza w świat, w którym da się przemycić wszystko, z wyjątkiem dobra.

Jeden z najlepszych ukraińskich filmów roku mistrzowsko splata filmowe konwencje, pogańskie mity i ukraińską rzeczywistość. W „Pamfirze” migracja zarobkowa wydaje się jedyną szansą ucieczki od braku perspektyw i wszechobecnej korupcji – na lata rozdziela jednak rodziny. Pobrzmiewają tu też dalekie echa wojny, dopisując filmowi nowe, zaskakujące znaczenia. Bo choć nie mówi o niej wprost, wizjonerski „Pamfir” stał się metaforą obecnej sytuacji.

 

SKĄD DOKĄD – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

24 września (niedziela), godz. 19:00

dokumentalny, Polska/Ukraina/Polska/Francja 2023 (85 min)

Reżyseria Maciek Hamela

Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku.

„Skąd dokąd” to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (zvidky) i „dokąd” (kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.

Na jednym z międzynarodowych festiwali, film zdobył już kwalifikację Oscarową, która umożliwia mu ubieganie się o nominację do Oscara 2024 w kategorii poświęconej pełnometrażowym dokumentom. Jako jedyny film dokumentalny z Polski, „Skąd dokąd” zostanie zaprezentowany na festiwalu w Toronto.

 

REALITY

26 września (wtorek), godz. 17:30

29 września (piątek), godz. 17:30

thriller, USA 2023 (85 min)

Reżyseria Tina Satter

Obsada: Sydney Sweeney, Josh Hamilton, Marchánt Davis

Objawienie Berlinale z rewelacyjną Sydney Sweeney („Euforia”, „Opowieść podręcznej”, „Biały lotos”) w roli głównej. Filmowy debiut Tiny Satter to kameralny thriller, którego scenariusz jest oparty na transkrypcie prawdziwego przesłuchania pracowniczki rządowej o imieniu i nazwisku Reality Winner przez agentów FBI. Ci pewnego dnia odwiedzają ją w domu z nakazem przeszukania i poważnymi podejrzeniami. Rozpoczyna się gra nerwów, pełen napięcia spektakl, atmosfera zagęszcza się z każdą minutą. Jednocześnie w trakcie przesłuchania wyłania się obraz Reality jako typowej przedstawicielki millenialsów. Film Satter ogląda się jak porażającą opowieść o starciu jednostki z polityczną machiną, który idzie podobną drogą, co pamiętna Asystentka Kitty Green.

 

NIEDŹWIEDZIE NIE ISTNIEJĄ (No Bears / Khers nist) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

26 września (wtorek), godz. 19:30

dramat, Iran 2022 (106 min)

Reżyseria Jafar Panahi

Obsada: Jafar Panahi, Naser Hashemi, Vahid Mobasheri, Bakhtiyar Panjeei

Niezmordowany Jafar Panahi nie traci werwy i kontynuuje partyzancką walkę z irańskim reżimem. Poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, nie oszczędza również własnego środowiska, a nawet samego siebie. W swoim najnowszym filmie pokazuje, jak nadzoruje realizację nowego projektu – jest jednak odseparowany od ekipy i kontaktuje się z nią jedynie za pomocą internetu (na reżyserze wciąż ciąży formalny zakaz wykonywania zawodu). Panahi stara się robić dobrą minę do złej gry i znosić niewygody, wierząc, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy. Życzeniowe myślenie artysty nie wytrzymuje jednak konfrontacji z rzeczywistością, a atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta. Na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Jego bezpośrednie źródło stanowią tytułowe niedźwiedzie, ale dużo bardziej niebezpieczne wydają się światopoglądowe spory, w które zostaje wciągnięty także reżyser. Jafar Panahiego stawia nas przed pytaniem, czy fikcja wciąż jeszcze może pomóc w oswojeniu coraz bardziej przerażającej rzeczywistości?

 

NOSTALGIA (Nostalgia)

27 września (środa), godz. 17:00

dramat, Francja/Włoch 2022 (117 min)

Reżyseria Mario Martone

Obsada: Pierfrancesco Favino, Francesco Di Leva, Tommaso Ragno

„Rione Sanità to dzielnica Neapolu, której nie znają nawet sami neapolitańczycy, oddalona od morza, dość niebezpieczna, przez lata właściwie opuszczona” – mówił w rozmowie z „Variety” reżyser „Nostalgii” Mario Martone. I to właśnie ta opanowana przez camorrę dzielnica Neapolu, należąca do najbiedniejszych, a zarazem najbardziej spektakularnych, jest główną bohaterką poruszającej opowieści o fatum i spotkaniu z cieniem – tym ukrytym w labiryncie miasta i tym czającym się w duszy.

Felice Lasco (magnetyczny Pierfrancesco Favino, gwiazda „Zdrajcy” Marca Bellocchia) powraca po 40 latach do rodzinnego miasta i starej matki. Wiedziony poczuciem winy i tęsknotą, nie zauważa, że dzielnica katakumb, cmentarzysk, nędznych suteren i splątanych uliczek wciąga go jak bagno. Sprzymierzony z walczącym z mafią lokalnym księdzem, niepogodzony z własną mroczną przeszłością mężczyzna szuka w Sanità swojego starego przyjaciela, zapominając o tym, że nostalgia bywa pułapką. Film, którym Mario Martone powrócił po 27 latach do canneńskiego konkursu, nawiązuje do jego „Natarczywej miłości” („L’amore molesto”, 1995), w której z neapolitańską przeszłością rozliczała się kobieta.

 

MATKA SIEDZI Z TYŁU (Driving Mum / Á Ferð með Mömmu) – POKAZ PRZEDPREMIEROWY

29 września (piątek), godz. 19:30

dramat/komedia, Islandia/Estonia 2022 (112 min)

Reżyseria Hilmar Oddsson

Obsada: Þröstur Leó Gunnarsson, Kristbjörg Kjeld, Hera Hilmar

Jón już dawno się poddał. Nie ma wcale ochoty opuszczać domu, ale obiecał to zmarłej matce, która zażyczyła sobie pochówku w konkretnym miejscu. W końcu i tak zawsze mówiła mu, co ma robić. Wsiada więc w samochód, zabiera ze sobą nieboszczkę oraz psa imieniem Breżniew i niespodziewanie wreszcie zaczyna żyć. W czarno-białym komediodramacie Hilmara Oddssona – powracającego do kina po trzynastoletniej przerwie – humor wciąż siłuje się na rękę z wszechogarniającym smutkiem. Po latach izolacji Jón podejrzliwie przygląda się innym ludziom: świętującej urodziny kobiecie, choremu mężczyźnie (znany z Nói albinói Tómas Lemarquis) czy wreszcie grupie ulicznych artystów przemierzających Islandię niczym u „zmarzniętego” Felliniego. „Matka siedzi z tyłu” to kapitalne połączenie czarnej komedii z autentycznym żalem za zmarnowanymi szansami. Na ekranie oczywiście nie mogło też zabraknąć tradycyjnych islandzkich swetrów.

 

WYDARZENIE FESTIWALOWE W KINIE ZAMEK

 

10. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL FILMOWY MŁODE HORYZONTY

30 września – 1 października

7 października – 8 października

Najciekawsze filmy aktorskie, animacje czy dokumenty z całego świata, wyzwalające kreatywność warsztaty, inspirujące spotkania z twórcami (w tym z młodymi aktorami), rozmowy na temat seansów i… dobra zabawa – tym jest Międzynarodowy Festiwal Filmowy Młode Horyzonty. Co roku na przełomie września i października organizatorzy wydarzenia zapraszają do wielobarwnego świata filmu. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie – najmłodsi, nastolatkowie, a także towarzyszący im dorośli. Wspólnie przeżywamy pierwsze seanse, dorastamy i wypływamy na głębokie wody, za horyzont. W Kinie Zamek podczas dwóch weekendów festiwalowych zaprezentujemy cztery znakomite filmy dla najmłodszych widzów naszego kina. Szczegóły wkrótce.

 

Kino Zamek (wejście A)

Bilety 18, 16 zł (ulgowy), 12 złotych (grupowy) oraz inne ceny biletów na Specjalne Wydarzenia do nabycia w kasach Zamku (kasa wejście A oraz kasa Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej – wejście I) i online na zamek.szczecin.pl

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz