Czy YouTube, DailyMotion i Facebook
zostaną we Francji objęte opłatą na rzecz kinematografii? Wysoka
Rada Sztuk Audiowizualnych (CSA) twierdzi, że już najwyższa pora –
pisze „Gazeta Wyborcza”. To w sumie ciekawa propozycja
finansowania narodowych kinematografii, z tym, że we Francji to może
się udać, a w Polsce? Boję się pomyśleć.
Oto co pisze Wyborcza o tym francuskim
pomyśle:
„CSA argumentuje swoje stanowisko
tym, że usługi typu video-on-demand (VOD) są we Francji objęte
opłatą i nie ma powodu, by wymienione serwisy cieszyły się innymi
prawami, skoro oferują podobną usługę. Te serwisy od lat
rozwijały swoje relacje z dystrybutorami i dostarczycielami treści,
z którymi teraz dzielą się zyskami z reklam.
CSA nie ma zamiaru obciążać
podatkiem osoby wrzucające filmiki, lecz same serwisy, które,
zdaniem rady, stały się ważnym dostarczycielem treści. We
Francji, w ciągu jednego miesiąca, YouTube odwiedza ponad 30
milionów osób, a Facebook i DailyMotion po ponad 15 milionów.
Rynek VOD we Francji gwałtownie rośnie i w ciągu ostatnich 3 lat
przychody zwiększyły się o prawie 300%. Obecnie takim serwisom jak
YouTube coraz trudniej się od tych usług odróżnić. Aby zwiększyć
wygodę użytkowników wprowadziły funkcję kanałów tematycznych,
dzięki którym każdy może wybrać segment, na który ma ochotę.
Nie będzie im zatem łatwo uniknąć dodatkowych opłat.
Francuski podatek na rzecz
kinematografii z opłat pochodzących od kin, stacji telewizyjnych i
dostawców Internetu generuje blisko półtora miliarda Euro rocznie.
Ta suma jest wykorzystywana do wspierania narodowych produkcji
filmowych i telewizyjnych oraz ich promocji za granicą. Analogiczne
opłaty, wspierające rodzimą kinematografię, funkcjonują w wielu
krajach świata. Modelowym przykładem jest Brytyjski Instytut
Filmowy (BFI) w Anglii, który uważany jest za najsprawniej
działającą instytucję tego typu na świecie. W Polsce możemy
pochwalić się naszym Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (PISF),
który pobiera opłaty od 2005 roku w wysokości 1,5% przychodów
obniżonych o podatek VAT. W naszym kraju Internet nadal pozostaje
wolny od tego typu opłat.”
***
I teraz się zacznie! Przerzucanie
piłeczki i odpowiedzialności, lobbowanie, walka o wpływy... FB
zacznie grozić podwyżkami, ograniczeniami itp. Zaskakujące jednak,
że tak potężna kinematografia jak francuska sięga po kolejne
pieniądze, by stać się jeszcze większą i bardziej znaczącą.
Czy polska kinematografia powinna skorzystać z tego pomysłu?
Ciekawe jak wyglądałoby polskie kino gdyby dysponowało większymi
pieniędzmi. Bo dziś PISF rozdziela kilkadziesiąt milionów złotych
rocznie i widać, że jest w tym temacie coraz ciężej, a o wsparcie
coraz trudniej. Czy o sile narodowych kinematografii decydują jednak
tylko pieniądze? Czy w ogóle powinny? Gdyby tylko dobrze
wykorzystać większe środki, z pewnością pomysł ten byłby godny
rozważenia...
Szczerze mówiąc ciężko jest mi się odnieść do tego stwierdzenia. Ja wykorzystuję social media do tego, aby skutecznie budować swoją markę. Oczywiście poprzez http://tearsofjoy.pl/ osiągam najlepszy zasięg i widzę jak takie działania są bardzo skuteczne.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo ciekawie napisany artykuł.
OdpowiedzUsuńFajnie wyczerpany teamt.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńFaktycznie może tak również być, ale nie wiem czy na jakimś etapie to się nie zakończyło. Jeśli chodzi o reklamę w Internecie to ja chwalę sobie kampanie push. Nawet jak czytałam na stronie https://push-ad.com/blog/notyfikacje-web-push-sa-rodo-friendly/ to faktycznie z RODO te działania są zgodne.
OdpowiedzUsuńNie znam się niestety na tych kwestiach, ale ja jestem przekonana, że bardzo fajnie na pewno sprawdzi się pozycjonowanie kiedy chcemy rozwijać swój biznes. Dlatego warto jest przeczytać wpis http://biznesplan.org/jak-pozycjonowac-sklep-internetowy/ gdzie dokładnie opisano to jak pozycjonować sklep internetowy.
OdpowiedzUsuńNigdy o tych rzeczach nie słyszałam i jakoś wątpię w takie rozwiązanie. Ja zazwyczaj social mediów używam przede wszystkim do uruchamiania kampanii reklamowych. Tym bardziej jak czytałam już na stronie http://www.woliszpolish.pl/najpopularniejsze-social-media-wsrod-mlodych-jak-dotrzec-do-nich-z-reklamami/ to fajnie można za ich pomocą dotrzeć do młodszych odbiorców.
OdpowiedzUsuńAgencja na https://haiku.com.pl/ oferuje także usługi z zakresu marketingu cyfrowego, w tym SEO, SEM oraz social media marketing. Strona zawiera opis tych usług wraz z przykładami case studies, co może pomóc potencjalnym klientom w zrozumieniu, jak agencja może wspierać rozwój ich obecności w internecie.
OdpowiedzUsuń