Tegoroczne Oscary przyniosły
kilka znaczących wydarzeń, niespodzianek i na pewno parę momentów, które mogą
być zapamiętane na dłużej. Oto ich przegląd.
Galę Oscarów poprowadził Chris Rock
i każde jego pojawienie się na sali obfitowało w żarty na temat mniejszości
etnicznych w Hollywood. Pojawiło się kilka świetnych montażowych krótkich
produkcji, ale też kilka specjalnych filmików przygotowanych na tę okoliczność
przez komika i jego zespół. Były momenty, w których Chris Rock balansował na
granicy dobrego smaku, ale zapewne o to właśnie chodziło. Na szczęście
zrezygnował z żartów na temat molestowania, a było blisko…
Piosenkę do filmu „Spectre” w bardzo
zabawny sposób zapowiedziała Sarah Silverman, ale wydaje się, że jej wykonanie
przez Sama Smitha wypadło bardzo mizernie. Niedługo potem twórca ten odbiera
Oscara, głośno deklaruje swój homoseksualizm i wsparcie dla LGBT.
Pierwsze kategorie Oscarowe przebiegały
zgodnie z planem. Nagrody za scenariusze poszły do „Spotlight” i „Big Short”, a
technikę zgarnął „Mad Max”. Niespodzianki pojawiły się nieco potem.
Realizatorzy i twórcy telewizyjnej gali Oscarowej zaproponowali kilka ciekawych nowych rozwiązań. Prezenterzy nagród byli przedstawiani dodatkowo na specjalnym pasku. Zdobywcy Oscarów przekazali wcześniej do producentów listy z nazwiskami osób, którym należało podziękować i te pojawiły się na specjalnym pasku w czasie ich przemowy. Dzięki temu laureaci mogli mówić o ważniejszych sprawach. Nie wszystkim się udało.
Realizatorzy i twórcy telewizyjnej gali Oscarowej zaproponowali kilka ciekawych nowych rozwiązań. Prezenterzy nagród byli przedstawiani dodatkowo na specjalnym pasku. Zdobywcy Oscarów przekazali wcześniej do producentów listy z nazwiskami osób, którym należało podziękować i te pojawiły się na specjalnym pasku w czasie ich przemowy. Dzięki temu laureaci mogli mówić o ważniejszych sprawach. Nie wszystkim się udało.
Bardzo ciekawie prezentowane były
kategorii, szczególnie dotyczące kostiumów, scenografii i charakteryzacji. Te
elementy stały się częścią scenografii.
Świetnie wypadł Andy Serkis
ogłaszający laureata Oscara za efekty wizualne. Była to największa
niespodzianka gali, bowiem skromny brytyjski film „Ex Machina” pokonał faworyzowanych
gigantów: „Marsjanin”, „Zjawa”, „Mad Max” i „Gwiezdne wojny”.
Specjalny występ był udziałem
trzech robotów z „Gwiezdnych wojen”. Na scenie pojawił się m.in. BB-8.
Kilka razy twórcy pojawiający się
na gali krytykowali Donalda Trumpa, kandydującego na urząd prezydenta USA.
Chris Rock zorganizował sprzedaż
ciasteczek, a harcerki uzbierały z tej akcji ponad 65 tysięcy dolarów. Pojawiły
się też małe dzieci, jako symbol wykorzystywania nieletnich w pracy.
Pojawiły się animowane Minionki
oraz bohaterowie „Toy Story” świętujący 20 lat od swoich narodzin.
Chile zdobyło swojego pierwszego
Oscara w historii.
Prezentacji piosenki z filmu „Pięćdziesiąt
twarzy Greya” towarzyszył taniec bardzo skąpo odzianych dziewczyn.
Najbardziej zawiedzony z Oscarów
będzie Sylvester Stallone, któremu wróżono nagrodę.
Australia cieszy się najbardziej
z Oscarów. „Mad Max: Na drodze gniewu” to dzieło w dużej części twórców z tego
kraju. Film zdobył najwięcej Oscarów.
Wiceprezydent USA Joe Biden
zaapelował o wsparcie dla osób molestowanych seksualnie. Piosenkę z filmu
dokumentalnego na ten temat wykonała Lady Gaga a sala nagrodziła ją za to łzami
wzruszenia i owacją na stojąco.
Fantastycznie wyglądało spotkanie
na scenie kompozytorów Ennio Morricone i Quincy Jonesa. Przyjacielski uścisk gigantów,
a potem jeszcze podziękowania dla Johna Williamsa. „Nie ma dobrej muzyki, bez
dobrego filmu” – mówił Morricone, który otrzymał swojego pierwszego
regulaminowego Oscara. Podziękowania dostał też Quentin Tarantino.
Drugiego Oscara z rzędu za
reżyserię otrzymał Alejandro G. Inarritu. Trzeciego Oscara z rzędu za zdjęcia zdobył Emmanuel Lubezki.
Owacją na stojąco przyjęto Oscara
dla Leonardo DiCaprio. Aktor zwrócił uwagę na potrzebę ratowania Ziemi oraz
sytuację rdzennych mieszkańców Ameryki.
Twórcy „Spotlight” zaapelowali do
papieża Franciszka o interwencję w sprawie pedofilii w Kościele Katolickim.
"Spotlight" zdobył tylko dwa Oscary i jest to jedna z najrzadziej docenianych najlepszych produkcji minionego roku. W dodatku filmu otrzymał pierwszą i ostatnią z oscarowych nagród podczas gali.
***
"Spotlight" zdobył tylko dwa Oscary i jest to jedna z najrzadziej docenianych najlepszych produkcji minionego roku. W dodatku filmu otrzymał pierwszą i ostatnią z oscarowych nagród podczas gali.
***
PEŁNA LISTA NAGRODZONYCH
NAJLEPSZY FILM
„Spotlight” - Michael Sugar, Steve Golin,
Nicole Rocklin, Blye Pagon Faust
REŻYSERIA
Alejandro G. Inarritu - „Zjawa”
AKTOR W GŁÓWNEJ ROLI
Leonardo DiCaprio - „Zjawa”
AKTORKA W GŁÓWNEJ ROLI
Brie Larson - „Pokój”
AKTOR W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Mark Rylance - „Most szpiegów”
AKTORKA W ROLI DRUGOPLANOWEJ
Alicia Vikander - „Dziewczyna z portretu”
SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Charles Randolph i Adam McKay - „Big Short”
SCENARIUSZ ORYGINALNY
Josh Singer & Tom McCarthy - „Spotlight”
PEŁNOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY
„W głowie się nie mieści” - Pete
Docter, Jonas Rivera
FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„Syn Szawła”, Węgry
CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
„Mad Max: Na drodze gniewu” -
Lesley Vanderwalt, Elka Wardega i Damian Martin
PEŁNOMETRAŻOWY FILM
DOKUMENTALNY
"Amy" - Asif Kapadia i James Gay-Rees
EFEKTY WIZUALNE
„Ex Machina” - Andrew Whitehurst, Paul Norris,
Mark Ardington i Sara Bennett
KOSTIUMY
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Jenny
Beavan
MONTAŻ
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Margaret
Sixel
MUZYKA
„Nienawistna ósemka” - Ennio Morricone
PIOSENKA
„Writing’s On The Wall” - z filmu „Spectre”
Muzyka i słowa Jimmy Napes i Sam
Smith
SCENOGRAFIA
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Scenografia:
Colin Gibson; Dekoracja wnętrz: Lisa Thompson
MONTAŻ EFEKTÓW DŹWIĘKOWYCH
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Mark
Mangini i David White
DŹWIĘK
„Mad Max: Na drodze gniewu” - Chris Jenkins,
Gregg Rudloff i Ben Osmo
ZDJĘCIA
„Zjawa” - Emmanuel Lubezki
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
DOKUMENTALNY
"A Girl in the River: The Price of
Forgiveness" - Sharmeen Obaid-Chinoy
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
FABULARNY
„Stutterer” - Benjamin Cleary i Serena Armitage
KRÓTKOMETRAŻOWY FILM
ANIMOWANY
„Bear Story” - Gabriel Osorio i Pato Escala
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz